Hooi en giftige kruiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horzel

Hooi en giftige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:58

Ik begin dit topic om mijn frustraties te delen en ik ben benieuwd of ik de enige ben met dit soort ellende. Het gaat om het volgende: een aantal jaren geleden stopte mijn vaste hooileverancier. Die had goed, onkruidvrij hooi. Ik moest dus op zoek naar een ander en daar begon de ellende. Ik heb 10 verschillende leveranciers gehad afgelopen periode en in alle partijen heb ik JKK gevonden. Daarnaast ook veel wikke en boerenwormkruid. Het wisselt af van 1 van de 20 balen met JKK tot 6 planten per baal. Dit gaat om grote balen. Het zijn leveranciers verschillend van aard: fouragehandelaren die door het hele land leveren tot hobbyboeren tot akkerbouwers.

Omdat ik het echt niet meer wist heb ik nu bij een grote partij gekocht, landelijk bekend en er zijn meer mensen die hier hun hooi etc. halen. Ik ben nu op 1/4 van de baal en ook hier vind ik meerdere takken JKK.

Is er dan nergens hooi te vinden zonder? Ik begin bijna te twijfelen of het dan niet overal in zit maar ik het eerst niet zag oid? Ik heb inmiddels wel een getraind oog en herken het dus al aan de stengels alleen. Gelukkig hebben we dit jaar zelf gehooid en ben ik voor het grootste deel van het jaar voorzien, maar dat mag ik eigenlijk nu nog niet voeren ivm rusttijd.

Zijn er überhaupt mensen die hun hooi controleren of schudt iedereen het gewoon wat uit en voert het dan? Het kan toch niet zo zijn dat alle paarden delen JKK binnenkrijgen? Een vergiftiging komt niet vaak voor begreep ik van onze dierenarts.

Hieronder foto’s van de laatste “aanwinsten”. Leverancier is inmiddels geappt, hopelijk reageren ze goed. De vorige levering is ook al teruggehaald ivm een overvloed aan Wikke….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Er is wel waanzinnig verpletterend veel jkk overal valt me op.

hakkipilke87

Re: Hooi en giftige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

je had toch zelf gehooid dit jaar ? ik meende dat je dat zei in een een topic over hooien.
maar wel balen zeg dat je dat treft bij alle leveranciers

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:51

hakkipilke87 schreef:
je had toch zelf gehooid dit jaar ? ik meende dat je dat zei in een een topic over hooien.

Klopt, dat schrijf ik hierboven ook. Maar dat ligt pas 4 weken en ik laat het liever 8 weken liggen voor ik het voer. Al twijfel ik nu wel

Matheno

Re: Hooi en giftige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

Ik bestel altijd mijn hooi bij Louis Venhorst en ik moet zeggen dat ik nog nooit JKK oid heb aangetroffen in mijn hooi

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:29

Een verdwaalde JKK zou ik nog begrijpen. Maar meerdere in 1 baal. Dat moet de boer toch ook zien vóór het hooien dat er veel JKK in z'n veld staat.

Boerenwormkruid is niet meer giftig eenmaal gedroogd.
Mijn paarden eten er zelfs gewoon af en toe een hapje van in de wei (grote hoeveelheden vers zijn wel giftig).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:28

horzel schreef:
hakkipilke87 schreef:

Klopt, dat schrijf ik hierboven ook. Maar dat ligt pas 4 weken en ik laat het liever 8 weken liggen voor ik het voer. Al twijfel ik nu wel

Afgelopen jaar hebben wij een partij direct op gevoerd ivm de kwaliteit en ging prima. Ik zou het na 4 weken rusten aan durven als je zeker weet dat bepaald mogelijk schadelijk onkruid er niet in zit. Maar tja ik begrijp je terughoudendheid ook wel hoor.
Wij hebben op 2 hooivelden dit jaar ook behoorlijk JKK staan. Omdat het zo sporadisch regent doen we nu elke keer na wat grotere hoeveelheden regen even een rondje JKK trekken. De laatste lading had ik 3 vuilniszakken vol maar het veld was weer keurig in elk geval. Ik zag al weer wat plantjes dus komende week verwacht ik weer een ronde te maken