Ik hoor graag jullie mening over iets wat ik bij mijn paard zie.
Mijn paard is een 7 jarige Ierse volbloed. Ik heb heb nu 3 jaar en hij kwam redelijk mager en ondervoed bij mij. Hij is nu super goed opgeknapt, flink aangekomen en glimt echt als een spiegel. Het enige 'probleem' is nog dat hij staart haren verliest.
Elke einde voorjaar/zomer verliest hij de haren bovenop zijn staartwortel. Vooral aan de bovenkant, waar je meteen op kijkt. Ik zie nu zelfs zijn staartbeen ipv een mooie bos haar. Aan de zijkanten zitten de haren ook wat losser maar blijft het redelijk zitten. Het is alleen boven bij de staartaanzet. De haren zitten echt los, dus als je het aanraakt heb je zo 5 of 10 haren in je hand. In het najaar/winter groeit dit weer aan, maar zo krijgt hij natuurlijk nooit een mooie dikke staart.
Dit lijkt natuurlijk op schuren, maar dit is het 100% zeker niet. Er staan nooit haren overeind of scheef. De haren breken ook niet af maar komen vanuit de wortel eruit als je het aanraakt. Verder zie ik hem ook nooit schuren of jeuken met paarden op de wei (hij staat aan huis dus kan hem redelijk in de gaten houden). Daarnaast vind hij het niet perse fijn als je zijn staartwortel krabt, ook niet pijnlijk gewoon neutraal.
Ik heb tot nu toe al geprobeerd: extra biotine, extra aminozuren, biergist. Daarnaast krijgt hij ruim 1.5 kg sportbrok per dag, supplement van magnesium, onbeperkt hooi en ongeveer 10 uur weidegang (lang leven een volbloed die je flink kan voeren).
Hij kwam al binnen met een klein staartje en veel korte haren aan zijn staartwortel. Ik dacht dat dit kwam door de opfok en het bijten van andere paarden. Het wordt alleen niet beter, terwijl hij zelf super gezond eruit ziet. Ook min instructrice, stalgenoten en vriendinnen hebben zoiets nog nooit gezien.
Iemand zoiets ooit gezien? Nog tips? Dingen die ik kan uitsluiten? Ik hoor het graag!
Een heel verhaal maar wilde het goed kunnen uitleggen