Laminitus app vs fructaanindex.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Laminitus app vs fructaanindex.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:45

Fructaanindex of Laminitus app

Ik zie veel posts en gevallen om me heen van hoefbevangenheid momenteel en daarom toch een topic als waarschuwing.

Het is me opgevallen nadat mijn shet zelf vorig jaar ondanks alle maatregelen en super goed de fructaanindex in de gaten houden hij toch ineens hb was dat de fructaanindex vaak groen aan geeft waar de laminitus app aan geeft dat het high risk is.
Verklaart voor mij wel waarom het bij ons toch fout ging.
Sinds vorig jaar houd ik beide in de gaten en het het klopt gewoon niet met elkaar.
Wat ik hiermee wil bereiken?andere behoede voor wat ons is overkomen.
Ik heb geen aandelen in de Laminitusapp maar weet wel hoe rot het is als je pony eenmaal over het randje is geweest van hoefbevangenheid :(

Elisa2

Re: Laminitus app vs fructaanindex.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Goede tip!

Je kunt maar beter dubbel checken dus, een waarschuwing is wel op z'n plek.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:56

Ja het scheelt een hoop ellende als je het voor kan zijn.
Ik dacht nml echt dat ik het goed deed tot het fout ging en begreep gewoon echt niet hoe het mogelijk was maar denk dat dat de valkuil is geweest.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Altijd fijn zulke tips.

Mijn pony is vermoedelijk bevangen geraakt van bijwerkingen van een medicijn. Dus dat kan ook nog. Gelukkig gaat het de goede kant op.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Het beste is en blijft je eigen kop er bij houden en logisch nadenken.
Als je weet onder welke omstandigheden fructaan omhoog schiet, gewoon geen risico´s nemen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:40

BarbaLala schreef:
Als je weet onder welke omstandigheden fructaan omhoog schiet, gewoon geen risico´s nemen.

Toch is het dagen hoog geweest waarbij mij het een raadsel was waarom het hoog zou kunnen zijn.
Dagen na een warme periode dat het was afgekoeld en geregend had dat het rond de 20 graden,geen koude nachten waren dan zei fructaan index groen en die andere app high risk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:42

Cinnepin schreef:
Altijd fijn zulke tips.

Mijn pony is vermoedelijk bevangen geraakt van bijwerkingen van een medicijn. Dus dat kan ook nog. Gelukkig gaat het de goede kant op.

Dat kan inderdaad ook,ik denk dat ie van mij ook getriggerd wordt door stress maar volgens mijn dierenarts is dat in de theorie mogelijk maar in de praktijk niet voorkomend.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

cinniz123 schreef:
BarbaLala schreef:

Toch is het dagen hoog geweest waarbij mij het een raadsel was waarom het hoog zou kunnen zijn.
Dagen na een warme periode dat het was afgekoeld en geregend had dat het rond de 20 graden,geen koude nachten waren dan zei fructaan index groen en die andere app high risk.

Als het een periode droog en warm is, kan het gras niet groeien en slaat het de suikers op. Zodra er dan regen valt, komen die suikers in onder andere de vorm van fructaan vrij om de nieuwe groei te stimuleren, nu de droogte die de groei remde voorbij is. Regen na een warme droge periode is om die reden riskant.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Ipv apps blind te vertrouwen kan je ook gewoon boerenverstand toepassen.
Die apps kunnen er altijd naast zitten.

Ik waarschuw stalgenoten in het voor- en najaar ook, maar verder zoeken ze het maar uit.

Ons gras is uitgebloeid, graasmaskers, strookbegrazing en beperkt aantal uren op het gras. En dat gaat bij mijn voormalig HB pony ontzettend goed.

Er zitten btw altijd uitzonderingen bij zoals hormonale en medische (medicatie en ziektes) HB.

Kort gras, groeiend gras, onbemest gras, voor- en najaar zijn allemaal risicofactoren.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Ik woon tussen 3 meetpunten in van de fructaan index. Altijd goed nadenken (gezond verstand) en je eigen land, grasmat een beetje kennen. Kort gras geeft hier bijvoorbeeld stress en hoger fructaan. En begin September kunnen ze op de paddock met hooi, wat wel wat jammer is....

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:48

Onali schreef:
Ipv apps blind te vertrouwen kan je ook gewoon boerenverstand toepassen.
Die apps kunnen er altijd naast zitten.

Ik waarschuw stalgenoten in het voor- en najaar ook, maar verder zoeken ze het maar uit.

Ons gras is uitgebloeid, graasmaskers, strookbegrazing en beperkt aantal uren op het gras. En dat gaat bij mijn voormalig HB pony ontzettend goed.

Er zitten btw altijd uitzonderingen bij zoals hormonale en medische (medicatie en ziektes) HB.

Kort gras, groeiend gras, onbemest gras, voor- en najaar zijn allemaal risicofactoren.

Blind vertrouwen doe ik zeker niet maar op sommige dagen zou ik dus gedacht hebben van niet en bleek het dus van wel dan vind ik het fijn dat zo’n app mij daarop wijst en niet een app die veilig aangeeft terwijl dat dus niet zo blijkt te zijn.
En boerenverstand heb ik blijkbaar niet genoeg als stadsmens :o
Thrive schreef:
Als het een periode droog en warm is, kan het gras niet groeien en slaat het de suikers op. Zodra er dan regen valt, komen die suikers in onder andere de vorm van fructaan vrij om de nieuwe groei te stimuleren, nu de droogte die de groei remde voorbij is. Regen na een warme droge periode is om die reden riskant.

Dat wist ik wel maar niet dat het nog dagen aan hield dat was voor mij dus wel fijn om terug te zien.
Maar wat ik dan niet snap is dat de ene dus hoog risico aangeeft en de andere veilig.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

cinniz123 schreef:
Thrive schreef:

Dat wist ik wel maar niet dat het nog dagen aan hield dat was voor mij dus wel fijn om terug te zien.
Maar wat ik dan niet snap is dat de ene dus hoog risico aangeeft en de andere veilig.

De Fructaanindex neemt zulke factoren helaas niet mee, die kijkt puur naar de omstandigheden op dat moment, zoals zon, temperatuur etc. Dat maakt het best riskant om puur op die app te vertrouwen, dat doet de laminitis app inderdaad een stuk beter en betrouwbaarder.