Werkgevers en zieke dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Werkgevers en zieke dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:18

Beste allemaal,

Moeilijk moeilijk moeilijk bij spoed of wanneer er een dierenarts moet komen omdat je dergelijke situatie hebt.
En dan bedoel ik situaties die je niet kunt uitstellen een ochtend.

Vb. Ik kon smorgens vroeg bij mijn pony's om te voeren en af te mesten. Ik tref er één aan met lichte koliek en geef eerst colosan.
Een uur ben ik wel bezig. Als het in dat uur niet verbeterd , ga ik bellen.

Ik ben mij ervan bewust dat ik mijn werk hierdoor een probleem geef. Zij moeten ritten oplossen.

De afweging wel/geen dierenarts en dus werk afbellen, maak ik bewust.

Ook een dier verdient de hulp die een mens in nood ook zou krijgen.

Al zie ik steeds meer dat het ook daar niet vanzelf sprekend meer is.

Wat is dat toch?!
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op Gisteren, 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Re: Werkgevers en zieke dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:27

Lastige situatie vind ik dat, ik heb voorheen ook een werkgever gehad die hier absoluut niet van gediend is. Enerzijds snap ik dat, want dan kun je overal voor thuisblijven, anderzijds het zijn dieren dus je kunt ze niet laten lijden.

Denk ook dat het er aan ligt wat voor baan je hebt, heb je een baan met klanten waar je op een bepaalde tijd moet zijn is het lastiger.

Nu werk ik tegenwoordig op kantoor met flexibele tijden, en met een werkgever die daar super begripvol is, en zelfs aangeeft dat ik zorgverlof op mag pakken als er iets met de dieren is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Ik heb godzijdank een begripvolle werkgever. Als t moet (bv voor een ziek dier) dan kan ik vrijnemen. En dat betekend dat er allemaal dingen gedaan moeten worden door collega's om mijn afwezigheid op te vangen. Maar iedereen is daar ok mee.

Andersom, als mijn werk wat vraagt zal ik mijn agenda omgooien om bij te springen. Werkt 2 kanten op.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Ik begrijp beide kanten wel, maar uiteindelijk zou ik altijd voor het dier kiezen.
Ja, je zadelt je collega's op met een wat drukkere dag dan normaal, maar je kunt het dier nou eenmaal niet laten lijden tot je dienst erop zit.

Net als Saul werk ik bij een uiterst flexibele en begripvolle werkgever, mijn collega is bijvoorbeeld recent nog een ochtend vrij geweest toen er een cavia met spoed moest worden geopereerd. Daar wordt niet moeilijk over gedaan, gelukkig.
Soms heb je nog wel eens dat alleen een hond of kat als volwaardig huisdier gezien wordt, en al het andere niet. Dat lijkt me ook lastig.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:55

Ir111 schreef:
Ik heb godzijdank een begripvolle werkgever. Als t moet (bv voor een ziek dier) dan kan ik vrijnemen. En dat betekend dat er allemaal dingen gedaan moeten worden door collega's om mijn afwezigheid op te vangen. Maar iedereen is daar ok mee.

Andersom, als mijn werk wat vraagt zal ik mijn agenda omgooien om bij te springen. Werkt 2 kanten op.

Ja precies en zo zit ik ook in elkaar.
Word er bij mijn werk om extra (spoed) handen gevraagt, dan sta ik er.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

Ja mazzel met je werkgever is belangrijk. Maar ook aard van je werk. Kan je verantwoorden dat cliënten daardoor pas (veel) later in hun kleding wordt geholpen, ouders geen kinderopvang hebben of een tankstation pas een uur later opengaat? Collega's zullen hun best doen maar kunnen ook niet altijd direct inspringen.

Ik denk dat het ook goed is dat je, net als bij kinderen, een netwerk creëert die kunnen bijspringen bij nood. Dan kan je afwisselen wie bijv op de da gaat wachten. Stalgenoten bijv. Dan moet je uiteraard ook zelf daarvoor beschikbaar zijn bij een ander. Samen sta je sterk.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:02

Ik heb een kantoorbaan (of naja, thuiswerk baan) en mijn huidige werkgever zou hier ook niet moeilijk over doen, wel gaat het van mijn verlofuren af, maar dat vindt ik niet meer dan logisch.
Hiervoor in de zorg gewerkt en het is gelukkig nooit voorgekomen dat ik naar de dierenarts moest met spoed, maar ik weet wel dat daar niet zo makkelijk werd gedaan als je thuis bleef om zieke dieren. Sterker nog, zelfs met kinderen was dit moeilijk, want is er geen opa/oma die naar het ZH kan? Nu weet ik dat dit een compleet ander type werk is en dat er clienten afhankelijk zijn van ons, maar aan de andere kant is het aan de werkgever om ervoor te zorgen dat het hele gebouw niet in instort omdat 1 persoon niet kan komen.
Ik denk dat werkgevers soms vergeten dat wij werken om te leven, we leven niet om te werken...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Er is quote die stelt dat als je vandaag sterft het eind van de maand iemand anders jouw baan doet. Afgelopen jaar is een directe collega van mij gestorven, ze was er meer dan vijftien jaar en zeer gewaardeerd en deed inhoudelijk belangrijk werk. Uiteraard waren collega's er oprecht kapot van, en een aantal weken was de sfeer echt verdrietig en veel mensen bleven ook bewust meer thuiswerken want op het werk ging het steeds over haar. Toch, aan het eind van de maand kwam de vraag 'en wie neemt voor nu haar werk over?'.

Haar UserID verdween, haar werkzaamheden werden overgenomen, haar bezittingen van het werk werden door haar familieleden ingeleverd en hoewel haar kaartje nog op het bord hangt, is ze 'verwijderd' uit ons bedrijf.

Die quote, in combinatie met de gebeurtenis deed me beseffen dat ik me vaak té verantwoordelijk voel voor mijn werk en me geregeld teveel inzet om alles rond te breien. Dat doe ik met liefde, en wat hier benoemd wordt is ook zeker waar, het gaat twee kanten op. Ik zet met liefde een extra stap en werk net iets langer en hard, maar als er iets met mijn dieren is, dan eis ik diezelfde flexibiliteit. Als het antwoord 'Nee' zou zijn, dan meld ik me ziek. Mijn leven en de dieren in dat leven zijn belangrijker dan welke baan dan ook, als een mens daar geen begrip voor kan hebben, dan is dat hun probleem en niet het mijne. Waar iemand ad-hoc verlof voor moet hebben, en wat voor iemand belangrijk is kan een werkgever niet bepalen.

Gelukkig heb ik nu sinds een aantal jaar een werkgever die echt wel heel flexibel is, en begripvol. Ik heb er nu een aantal keer 'gebruik' van gemaakt toen we ons nest pups hadden, en toen pasgeleden een van onze honden 's ochtends dringend een fysio nodig had. Dus daar ben ik heel blij mee, want mijn vorige werkgever was minder begripvol maar wist ook dat als ik die zorg had, ik niet kwam opdagen.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Ik heb een keer moeten bellen omdat mijn paard koliek had. Mijn werkgever heeft helemaal niks met paarden, maar tot mijn verbazing had hij alle begrip en mocht ik zorgen dat eerst alles geregeld was voor het dier en vroeg hij later nog een paar keer hoe het ging. Ik was aangenaam verrast en zal dit niet snel vergeten. Loyaliteit werkt twee kanten op, dus als er van mij eens iets gevraagd wordt, doe ik ook dat stapje extra

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

Ik kan thuiswerken (wel binnen bepaalde uren en bereikbaarheid moet goed zijn) maar ik krijg van collega’s en mijn leidinggevende heel veel begrip gelukkig. Met de operatie kon ik werken vanuit België, afsluiten direct zodra het nodig was en als er nu iets is waarvoor de dierenarts moet komen of ik medicatie moet geven kan ik altijd direct gaan. Ik vind dat heel belangrijk en ben ook erg blij dat dat kan. Helaas heb ik hier al meerdere malen (flink) gebruik van moeten maken. Er wordt daarna ook altijd gevraagd hoe het is en hoe het nu gaat.

Mijn directe collega’s hebben ook honden en soms hier tijd voor nodig maar ook alledrie kinderen en een partner waarvoor sommige vaak afwezig zijn en ook daarin is alle begrip. En dan spring ik in voor hun, zo doen we dat onderling :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Gelukkig kan ik thuis werken en heb ik ern vriendin die anders 9 van de 10x kan inspringen. Werkt idd beide kanten op in alle situaties. Ik sta altijd voor mijn werkgever en vriendin klaar indien nodig.
Vorig jaar waren mijn paard en bijrijdster in galop over de kop gegaan (goed afgelopen!). 1 belletje richting werkgever en hup richting bijrijdster en paard. Nadien de tijd niet eens in hoeven halen en gewoon uitbetaald gekregen. Goud waard hoor zulke werkgevers!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Ik wou dat er meer werkgevers waren zoals de mijne.

Die zegt gewoon : werk is werk...een leven is een leven en veel belangrijker.

Sterkte!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Zowel mijn man als ik hebben werk waarbij we als het moet onze agenda redelijk goed leeg kunnen vegen. In april kreeg eerst onze ene hond een maagtorsie en twee weken later lag onze andere hond op sterven van anaplasma. Het ene moment kon ik acuut in de actiemodus en het andere moment kon mijn man schuiven in zijn agenda. We hebben beide een zeer lange staat van dienst bij onze werkgevers en onze werkgevers weten ook dat we ervoor zorgen dat er geen werkzaamheden in de soep lopen. Ook mooi om te zien hoe werkgevers en collega's meeleven met het dierenleed dat we hebben ervaren.

Enkele jaren geleden ook in korte tijd twee paarden en onze hond verloren. Ik weet nog goed hoe ik om 07.00 uur bij het slachthuis stond met mijn paard en om 09.00 uur weer op kantoor was. Niet omdat het moest, maar omdat ik daar behoefte aan had. Volgens mij heb ik er alleen maar gezeten en wezenloos was documenten verplaatst. Iedereen had daar enorm veel begrip voor.

Ook weet ik nog goed dat we een bedrijf overnamen vanuit faillissement en we moesten een medewerkerbijeenkomt voor 80 man organiseren om hen te vertellen over de overname. Deze bijeenkomst is een dag verplaatst zodat ik mijn hond kon laten inslapen. Dat zal ik echt nooit meer vergeten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Uiteraard is iedereen vervangbaar.

Maar het ligt wel aan je werk of dat ook ineens stel op sprong makkelijk is.

Toen ik beveiliger was moest een collega die vrij is NU op komen draven.
En als die dat pas later wist en bij de dienstwissel niet op tijd was moest een ander wachten tot die collega er was.

Want dat werk moest permanent bezet zijn door iemand.

Dan heb je een netwerk rond je heen nodig.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Ik werk in de kinderopvang en kan echt niet zomaar weg blijven. Uiteraard zal de planning proberen zo snel mogelijk iets te regelen, maar ondertussen staan er wel kinderen op de stoep. Vriend is vrachtwagenchauffeur en is vaak heel vroeg al weg.

Gelukkig een heel lief vangnet als er wel iets met de dieren is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Dit is een van de redenen dat ik voorlopig even een dieren neem. Ik woon alleen en degene die ik als enige met mn dieren vertrouw bij de dierenarts woont op 30/40 minuten. Wel ligt de dierenarts waar we beiden heen gaan in het midden.

Maar het geeft mij stress dat ik niet 4 dagen per week zelf naar de dierenarts kan gaan ivm werk.

Nu ben ik absoluut niet onmisbaar op werk, maar echt relaxed vind ik het niet. Maar dat komt meer vanuit mezelf dan vanuit mijn baas. Die zou er geen probleem van maken gok ik zo.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Naast dat ik prima later mijn werk kan doen en mijn leidinggevende alles prima vind zolang ik mijn werk maar af heb.

Ik vind het niet kunnen dat een werkgever over zieke dieren/kinderen/familie valt, waar voor gezorgd moet worden. Ja het is mijn keuze en mijn verantwoordelijkheid. Dat je daar verlof voor moet nemen prima, maar me ontzeggen dan ga ik door naar de volgende werkgever.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Moonlight17 schreef:
Naast dat ik prima later mijn werk kan doen en mijn leidinggevende alles prima vind zolang ik mijn werk maar af heb.

Ik vind het niet kunnen dat een werkgever over zieke dieren/kinderen/familie valt, waar voor gezorgd moet worden. Ja het is mijn keuze en mijn verantwoordelijkheid. Dat je daar verlof voor moet nemen prima, maar me ontzeggen dan ga ik door naar de volgende werkgever.

Als ik me bij de Hema Ziek ging melden dan vroegen ze eerst wat ik had. Wat al niet mag. Als je vaag deed bleven ze doorzeuren. En als je zei “griep” of zoiets dan dramden ze of je een half dagje kon. Daarbij vroegen ze “wat heb je allemaal dan voor klachten”.

Ook gingen ze vragen wanneer je wel weer kon komen. :+
Ook was het altijd gedoe want je was altijd te vaak ziek. En er werd over andere collega’s die ziek waren bijna altijd geroddeld.

Dus ik kijk nu wel uit. :+

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Ik heb een flexibele werkgever gelukkig en dit ook wel eens nodig gehad voor zowel paarden als katten. Maar ik besef me ook dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is. Ook bij ons zijn er mensen/functies die op dat moment echt nodig zijn voor de productie.

Het is fijn als een werkgever mee denkt, maar ik denk dat het ook aan de omstandigheden ligt. Hoe flexibel ben je zelf, hoeveel dieren heb je, etc. Als je elke weel met een ander dier onder werktijd naar de dierenarts moet kan ik me ook voorstellen dat het minder geaccepteerd wordt.

Het is wel iets om over na te denken als je van baan wisselt of een dier aanschaft. Maar het is voor mensen met kinderen net zo, als die s morgens ziek wakker worden moet je ook wat regelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

MarlindeRooz schreef:
Moonlight17 schreef:

Als ik me bij de Hema Ziek ging melden dan vroegen ze eerst wat ik had. Wat al niet mag. Als je vaag deed bleven ze doorzeuren. En als je zei “griep” of zoiets dan dramden ze of je een half dagje kon. Daarbij vroegen ze “wat heb je allemaal dan voor klachten”.

Ook was het altijd gedoe want je was altijd te vaak ziek. En er werd over andere collega’s die ziek waren bijna altijd geroddeld.

Ze mogen wel vragen wanneer je verwacht er weer te zijn, maar zeker niet wat je hebt

Zelf werk ik in de zorg, voel me dan ook enorm bezwaard als ik opeens niet kan komen, maar een dier laten lijden kan ook niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

mijn eerste werkgever vond zelfs dat ik maar moest komen werken toen mijn moeder stervende was, de baas en z n vrouw gingen namelijk op vakantie en dat was veel belangrijker dan dat mijn moeder ging overlijden.
Toen er echt geen opties waren voor verlof, onbetaald verlof of zorgverlof heb ik me ziekgemeld, geheel tegen mijn principes in want ík was niet ziek (maar kon ook niet veilig mijn werk uitvoeren omdat ik er met mijn hoofd niet bij was, ik heb het wel nog geprobeerd) en ben de hemel ingeprezen door de ARBO omdat ik het zo vaak had gevraagd en uiteindelijk niet meer veilig mijn werk kon uitvoeren en me toen dus terecht (in hun ogen) heb ziekgemeld, dit heeft wel een hele stempel achtergelaten op mijn rouwproces.

Bij mijn latere werk is het nooit echt een probleem geweest, al ben ik in die tijd ook niet voor spoed bij de dierenarts geweest, maar toen mijn stalgenoot belde dat de brandweer er was om mijn pony uit de sloot te vissen mocht ik echt meteen gaan.

Bij mijn huidige werk heb ik 1x meegemaakt dat een collega ging thuis werken omdat er een ziek dier was, dat vind ik helemaal prima, zeker als er geen opvang is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Dit zou ik als werkgever helemaal snappen. Zieke kinderen die daarentegen moeten worden opgehaald en dat mama daarvoor moet opdraaien vind ik dan weer lastiger...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

KimD schreef:
Er is quote die stelt dat als je vandaag sterft het eind van de maand iemand anders jouw baan doet. Afgelopen jaar is een directe collega van mij gestorven, ze was er meer dan vijftien jaar en zeer gewaardeerd en deed inhoudelijk belangrijk werk. Uiteraard waren collega's er oprecht kapot van, en een aantal weken was de sfeer echt verdrietig en veel mensen bleven ook bewust meer thuiswerken want op het werk ging het steeds over haar. Toch, aan het eind van de maand kwam de vraag 'en wie neemt voor nu haar werk over?'.

Haar UserID verdween, haar werkzaamheden werden overgenomen, haar bezittingen van het werk werden door haar familieleden ingeleverd en hoewel haar kaartje nog op het bord hangt, is ze 'verwijderd' uit ons bedrijf.

Die quote, in combinatie met de gebeurtenis deed me beseffen dat ik me vaak té verantwoordelijk voel voor mijn werk en me geregeld teveel inzet om alles rond te breien. Dat doe ik met liefde, en wat hier benoemd wordt is ook zeker waar, het gaat twee kanten op. Ik zet met liefde een extra stap en werk net iets langer en hard, maar als er iets met mijn dieren is, dan eis ik diezelfde flexibiliteit. Als het antwoord 'Nee' zou zijn, dan meld ik me ziek. Mijn leven en de dieren in dat leven zijn belangrijker dan welke baan dan ook, als een mens daar geen begrip voor kan hebben, dan is dat hun probleem en niet het mijne. Waar iemand ad-hoc verlof voor moet hebben, en wat voor iemand belangrijk is kan een werkgever niet bepalen.

Gelukkig heb ik nu sinds een aantal jaar een werkgever die echt wel heel flexibel is, en begripvol. Ik heb er nu een aantal keer 'gebruik' van gemaakt toen we ons nest pups hadden, en toen pasgeleden een van onze honden 's ochtends dringend een fysio nodig had. Dus daar ben ik heel blij mee, want mijn vorige werkgever was minder begripvol maar wist ook dat als ik die zorg had, ik niet kwam opdagen.

Mooi gezegd!

Hier gaan de dieren voor het werk. Bij een spoedgeval zoals koliek, maar ook als er bv een boom door de omheining valt en ik kan ze niet van weide wisselen. Dan moet eerst die omheining gemaakt, anders lopen ze op straat, dat is ook geen optie...

Mijn werkgever is heel flexibel/menselijk, en mijn job (kantoor) laat het ook toe om last minute vergaderingen af te zeggen. Omgekeerd doe ik ook weleens avondwerk of weekendwerk als de job dat vraagt, dus die flexibiliteit werkt beide kanten op.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

MarlindeRooz schreef:
Moonlight17 schreef:

Vragen wat je hebt mag niet, dus ik zou zeggen. Sorry, maar dat wil ik niet vermelden. Doordrammen, krijgt mij hetzelfde antwoord. Vragen wanneer je verwacht weer aan het werk te kunnen, mag wel en moet je dus een inschatting opgeven.

Maar als dat de basis gedrag was/is bij je werkgever, dan is het dus ook tijd voor een andere werkgever in mijn ogen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Vragen wat je hebt mag inderdaad niet maar als je beetje een band hebt met de leidinggevende (of wie je ook moet bellen) is het wel zo netjes om daar op te antwoorden. "Griep" oké. Verder vragen zou ik ook niet op antwoorden. Dan zou ik zeggen dat die diarree op de muren zit ofzo :+

Met zieke dieren nog nooit problemen ermee gehad. Hooguit dat ik er met m'n hoofd niet bij was. Toen mijn paard werd ingeslapen werkte ik bij een dierenkliniek en de DA die kwam was mijn baas, die zag hoe kapot ik was dus een dagje thuis was geen probleem.

Mocht het wel een ding worden kan ik daar wel vrij direct in zijn denk ik. Ken je mij een beetje, weet je dat mijn dieren alles voor me zijn.
Ik heb geen kinderen dus ik hoef nooit naar huis voor een kind met een snotneus wat dan 4 dagen niet naar de opvang mag. Sommige mensen moeten echt bizar vaak (hals over kop) naar huis en dat wordt maar gewoon geaccepteerd. Dan niet zeuren als ik eens een uurtje eerder weg moet omdat m'n kat ziek is. Dat zou er echt niet in gaan bij mij :=