geblesseerde ruin blijft ijsberen vanwege hengstige merrie - help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aafje

geblesseerde ruin blijft ijsberen vanwege hengstige merrie - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 09:09

Hoi,

mijn 17 jarige ruin is lastig te huisvesten vanwege probleemgedrag. Belangrijke informatie is volgens mij dat laat is geruind toen hij 7 was en ik heb hem nu ongeveer een jaar.
Hij is naar (sommige) ruinen onvriendelijk en jaagt hen op de wei op of in de paddock. Dat is vervelend gedrag wat maar niet ophoudt. Dat paardje mag dan niet bij de rest van de kudde, niet bij het hek richting de merrieweide in de buurt, niet bij het water of niet bij bepaalde stukken gras. Hij jaagt ze dan echt hard op. Andere ruinen zijn weer geen probleem en daar vormt hij leuke vriendschappen mee en dan kriebelen ze elkaar en doen ze alles samen. Alleen zodra er een merrie hengstig is, is dat het enige waar hij nog mee bezig is.
Hij gaat ijsberen langs het hek, hinnikt de hele tijd door en vergeet te eten of drinken. De andere ruinen mogen dan allemaal niet meer in zijn buurt komen. Omdat hij een paard kreupel gejaagd heeft in het weiland en zelf ook kreupel liep door dit gedrag (overvuld kniegewricht dat op de raaphorst is behandeld en op de foto en scan is gegaan) is hij apart gezet. Hij heeft even alleen gestaan, maar ijsbeerde daar afschuwelijk tot hij in het zweet stond. Uiteindelijk heeft hij op de paddock even gestaan met een merrie die hij heel leuk vindt. Dat ging echt goed en hij heeft haar niet gedekt, zelfs niet toen ze hengstig was.
Alleen die constructie kon niet doorgaan, want zodra er een ruin langs liep of in de buurt was van zijn paddock werd hij dominant, aanvallend en gestrest. Een plek helemaal weg van ruinen was niet mogelijk op dit erf dus zijn we verhuisd naar een stal waar hij in een uitloop staat met 1 andere merrie en ook de (kleinere) weide deelt met alleen deze merrie. Er zijn geen ruinen hier op het erf dus hij heeft niet de noodzaak om zich dominant of beschermend op te stellen en hij werd eindelijk rustig zoals die in de winter tijd is geweest.

Dat gaat prima! Hij dekt haar niet en ze zijn leuk samen, hij staat eindelijk meer stil en zijn blessure kon eindelijk gaan genezen. Deze merrie toont niet en haar hengstigheid is steeds zonder problemen of reactie van zijn kant over gegaan. Voor de zekerheid voer ik hem monnikspeper omdat de eigenaar niet wil dat er (recreatief) gedekt gaat worden. Maar toen werd er een hele andere merrie op het terrein zichtbaar en flink hengstig. Ze staat niet in het zicht van mijn ruin, ze kunnen niet snuffelen over een hek niks. Maar ze horen elkaar wel en ik loop soms langs haar weide naar de rijbak. En nu is het ijsberen, heen en weer lopen, maaien over de grond en constant hinniken weer begonnen. De hengstige merrie in kwestie reageert ook veel ondanks dat ze elkaar niet eens kunnen zien. Zij is gisteren losgebroken uit haar weide om naar mijn ruin te gaan. Toen ik aan kwam stond zij aan zijn paddockhek en hij helemaal stoer aan de andere kant van het draadje.
Nou sinds dat moment is er helemaal geen houden aan, uren lang staan ze te hinniken naar elkaar over het terrein heen. En mijn ruin draait de hele tijd korte bochtjes en ijsbeert heen en weer in zijn paddock of wei, precies wat níet de bedoeling is voor het genezen van zijn blessure.
Hij loopt en maait de lange zijde van de paddock kapot. Hij komt niet door draadjes heen maar ik kan niet garanderen dat hij dat nooit gaat doen, de hengstige merrie die hem heeft opgezocht staat er om bekend dat ze regelmatig losbreekt.

Ik ben radeloos. De eigenaar van de merrie stelt voor om onze paarden bij elkaar te zetten, maar ik ga echt heel goed met de eigenaar van mijn huidige paddockgenoot. Ze is super betrouwbaar, als ze zegt dat ze iets gaat doen gebeurt het doen. Ik wil dat liever niet opgeven omdat we klusjes moeten delen en ik slechte ervaringen heb met dat soort scenario's en dit me veel waard is. Ik wil ook niet nog een keer verhuizen. De eigenaar van de hengstige merrie staat niet open voor het voeren van monnikspeper of andere supplementen.

Op de raaphorst heb ik gevraagd of hij een klophengst kan zijn omdat zijn gedrag zo heftig is rondom merries, maar daar werd gezegd dat ze het niet aannemelijk vonden omdat er toevallig een merrie naast ons stond waar hij niet eens naar keek. Ik twijfel daar ook aan, omdat hij dus niet dekt als die eenmaal met zo'n hengstige merrie staat. Hij wil ze gewoon dicht bij hem hebben als een soort leider van zijn kudde. Het is ook niet met elke hengstige merrie, het is met bepaalde types die heel hengstig worden.

Ik voer hem cannabidol van heltiehorse op dit soort dagen maar het helpt eigenlijk niks. Ik heb van de week magnesium met l-tryptofaan gehaald om te kijken of hij dan in elk geval genoeg tot rust komt om stil te staan en te eten, maar ook dat lijkt niks te doen.
Ik heb hem ook op stal gehad ipv op zijn uitloop maar dan komt die haast omhoog in stal en weeft enorm, ook niet prettig.

Ik weet niet meer hoe ik het moet aanpakken. Heeft iemand suggesties? Ik weet niet meer hoe ik hem kan huisvesten op een stressvrije manier, of in ieder geval op en manier dat hij die blessure laat genezen en zichzelf niet weer helemaal kapot loopt.

Captain

Re: geblesseerde ruin blijft ijsberen vanwege hengstige merrie - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:23

Wat een vervelend probleem. :(:) En op een plek met echt alleen maar ruinen? Geen merrie(groep) in de buurt/op dezelfde stal?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:31

Is eral bloed geprikt op testosterone gehalte? Bij sommige ruinen kan dit soms nog wat hoog zijn, bv door wat hormoon producerende weefsel wat achter is gebleven (had mijn ruin ook, die dekte ook).
Ik weet dat bij een ruin die vroeger bij ons stond die het ook had ze chemische castratie bovenop de reguliere castratie hebben gedaan, op de periodes dat hij echt niet te handelen was buiten en anders alleen maar opgesloten op stal moest staan als er merries hengstig waren in de buurt.

Het heeft best wat bijwerkingen en werking was denk ik niet gegarandeerd omdat ze dus al gecastreerd zijn.
Maar mogelijk wel iets om met je VA te bespreken? Bij deze ruin werkte het iig wel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:04

Naar een hengstenhouderij verhuizen? Waar enkel hengsten gehouden worden dus en er geen merries komen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:28

Dit soort paarden moet je hun zin geven …bij die andere merrie zetten dus.Of tenminste een maandje proberen.
Het gaat even niet om wat jij wil maar om wat je paard wil.
Ik heb ook zo n soort paard een prima kalme leider als hij ook de kans krijgt om te kunnen leiden.
Een Blessure die niet geneest is erger als wat extra klusjes doen in de paddock en op stal.Ze laten hem vast niet verhongeren toch ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:52

Little_Gift schreef:
Naar een hengstenhouderij verhuizen? Waar enkel hengsten gehouden worden dus en er geen merries komen?

Waarom zouden daar geen merries komen?
Schouw merries, merries die er staan voor inseminatie etc.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:56

Er moeten toch plekken zijn waar hengsten in alle rust gehouden worden zonder dat er merries op terrein komen? Kan me niet voorstellen dat alle hengsten merries over het terrein krijgen.

Maar goed, als dat niet bestaat, dan heb ik niks gezegd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:02

Jij zegt letterlijk een hengstenhouderij. En daar komen gewoon merries inderdaad.

Stallen waar pertinent geen merries komen gaat denk ik best lastig worden.
Daarbij willen ze vaak ook geen ruin tussen hengsten.

Zou dan eerder op zoek gaan naar een ruinen groep of een stal die toevallig alleen ruinen heeft.
Of zoals ik eerder al aan gaf een oplossing zoeken voor het hormonale ontregelde gedrag.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:07

OH excuus hoor, wist niet dat alles zo letterlijk genomen werd. Bedoelde dus "een plek met enkel hengsten", zo beter?

Sorry hoor ts, ik probeerde maar mee te denken.
Succes nog met je paard!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:50

Ik zou toch zijn bloed laten testen op klophengst/ testosteron. Misschien is het niet aannemelijk maar je kunt het maar beter wel uitgesloten hebben.

Verder of de hengstige merrie echt uit gehoor of zicht zetten of inderdaad samen zetten anders.. kunnen ze niet met z'n drieën staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:01

Mijn Welsh ruin was ook pas met 7 gecastreerd en heeft heel lang het liefst zijn eigen harem gehad.
En dat ging prima, hij met nog twee of drie merries. Of meer,kon ook,maar geen gemengde groep.
Met meer ruinen,dat werd ruzie maken.
Hij dekte niet,maar het waren wel zijn dames.

Probeer het anders wel met die andere merrie er bij, zo lang dat dan maar wel een gevestigd clubje blijft.
Wat voor jou misschien nog wel interessant is om te kijken of je iemand als. Natural horsemo kunt benaderen,die doet hele mooie dingen met paarden met verlatingsangst en dit soort gedrag.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:08

Ik vind dat normaal paardengedrag zo vaak weg gezet wordt als afwijkend en dat er een diagnose op geplakt moet worden en medicatie of supplementen gegeven moeten worden.
Paard is gewoon heel duidelijk in zijn communicatie .Het aan ons als mens om de omgeving zo te maken dat het dier ontspant , zichzelf kan zijn en niet zo ( letterlijk ) hoeft te schreeuwen om gehoord te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

Little_Gift schreef:
OH excuus hoor, wist niet dat alles zo letterlijk genomen werd. Bedoelde dus "een plek met enkel hengsten", zo beter?

Sorry hoor ts, ik probeerde maar mee te denken.
Succes nog met je paard!

Denk dat je goed gaat moeten zoeken als er op het hele terrein (dus zelfs buiten gehoor afstand) geen merrie mag zijn… hengstenhouders hebben aparte stalling maar het is niet realistisch dat er geen merrie op het terrein mag komen. Van wat ik lees hoeft ie haar Nl niet perse te zien. Dus gewoon apart stal gebouw gaat hier niet voldoende zijn en dat vind ik toch geen normaal paarden gedrag meer. :=
De hengst hier gedraagt zich zo zelfs niet en die is volop aan het leren om gaan met zijn testosteron. :=

Ik zou ook bloed laten trekken bij deze.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Klopt, wij hebben best wat dek hengsten hier op stal gehad, en ook zij gedroegen zich niet zo rondom de merries. Ook niet in het hoogseizoen waarbij ze dekten.

Denk dat er echt een stukje (hormonale?) onbalans bij zit en een stukje energie overschot of frustratie. Door ws minder doen door de blessure, maar ook iets ruiken en niet zien/weten wat hij er mee aan moet.

Dus inderdaad het medisch eerst uitsluiten en dan kijken of je daar iets mee moet. En anders qua gedrag er mee aan de slag, eventueel met een goede professional erbij die je goede tips kan geven hoe je hem op dit moment kan stallen wat het minste belast voor zijn blessure, maar hij toch even een stukje van zijn energie/frustratie kwijt kan.
Bv een klein afgezet stuk waar wel contact mogelijk is oid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Jeetje wat een vervelend probleem! En dan doe je al zo je best.

Staat je paard al lang op deze stal? Anders zou je heel misschien nog mogen hopen dat het vanzelf weer over gaat? Mijn oude ruin reageerde ook heel extreem op mijn nieuwe merrie. Dat had hij nog nooit eerder zo erg gedaan. Continu met haar bezig zijn, slecht eten, steeds willen springen etc. En dat is na de 2e keer hengstig echt over gegaan. Nou moet ik ook zeggen dat mijn merrie echt alle interesse verloren is. Dus de afwijzing speelt misschien ook wel een rol daarin :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Ik heb ook een ruin met nogal een bijzonder karakter. Wij houden hem nu aan huis met enkel ruinen.

Pensionstalling was door zijn gedrag echt geen optie meer, hij werd ook agressief naar de pensionhouder. Ook lang hengst geweest, maar bij elke vorm van verandering in routine of kudde of wat dan ook schiet hij volledig in de stress en begint te ijsberen.

Die van mij is een PRE trouwens, misschien een ras dingetje ?