Ultieme tip tegen ijzers verliezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cruzadooo

Ultieme tip tegen ijzers verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:12

Hi allemaal <3

Helaas moet vanwege medische reden mijn paard weer op voorijzers. Ik heb hem 2 jaar geleden als 4-jarige gekocht met voorijzers, maar hij verloor bijna wekelijks een van zijn ijzers. Hij stond op ijzers wegens een plat en steil voetje voor. Afgelopen september had ik besloten om de ijzers eraf te laten halen, omdat hij met het aftrappen linksvoor bijna geen hoef meer overhield.

Helaas heeft hij nu een blessure aan zijn hoefgewricht en moet nu weer op voorijzers van de kliniek -O- . De dierenarts daar raadt een ijzer met goede opzet, smallere teen en bredere takken voor meer dracht met eventueel padding voor extra steun in de straalregio aan.

Echter had hij toen al 24/7 van die rubberen bell boots om in een grote maat :+ .

Waar ik zelf aan dacht:
- de takken van de ijzers inkorten zodat hij deze minder makkelijk van achter af meer trapt
- 24/7 bell boots rubber
- biotine (krijgt hij nu sinds januari)
- keralit smeren
- waterschoenen 2x in de week 30min
- in de wei, tijdens het rijden en paddock achterkappen (wellicht vertraagd dit de pas achter zodat hij minder ver naar voor ondertreedt?)
- andere smid hebben wij sinds eind september dus wellicht maakt dat ook uit?
- veredus of zandona balbeschermers? Iemand die hier ervaring mee heeft?
- in de wei als we richting september en regen gaan met acavallo hoefschoenen (die ik nog heb) op de wei?

Wie heeft de ultieme tip tegen het niet aftrappen van ijzers? *\o/* mijn dank is groot!!

Lindsey_99

Re: Ultieme tip tegen ijzers verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:29

Wat voor blessure? Heeft het een naam?

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:35

Er zit vocht rondom zijn hoefgewricht op de echo. Bij het verdoven van het hoefgewricht liep hij helemaal goed (en anders 2/5). Hij is afgelopen dinsdag in het gewricht ingespoten met ontstekingremmer en hyaluronzuur.

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:36

Lindsey_99 schreef:
Wat voor blessure? Heeft het een naam?

Er zit vocht rondom zijn hoefgewricht op de echo. Bij het verdoven van het hoefgewricht liep hij helemaal goed (en anders 2/5). Hij is afgelopen dinsdag in het gewricht ingespoten met ontstekingremmer en hyaluronzuur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:56

Geen idee of dit een oplossing is, maar zouden hoefschoenen misschien kunnen helpen? Eventueel 's nachts op stal of in het land af.

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 18:00

Shenavallie schreef:
Geen idee of dit een oplossing is, maar zouden hoefschoenen misschien kunnen helpen? Eventueel 's nachts op stal of in het land af.

Dank voor je tip :), dacht zelf ook al aan om die hoefschoenen erover heen te doen voor op het land. In de paddock denk ik dat hij ze verliest door het zand (iig aan de longe wel)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:03

Grote springschoenen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:14

Ongelijke voeten kan goed voor blessures zorgen, met ijzers is dat makkelijker te managen. Of erg vaak bekappen.

Ik vind wekelijks een ijzer aftrappen wel erg opvallend. Ik zou dus eerst de nieuwe smid afwachten en het benoemen. En dan even afwachten of het nog een probleem is.
En springsxhoenen om met bewegen. In paddock, wei, rijden, stapmolen, longeren, losgooien.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:38

Ijzers bij kundige hoefsmid blijven zitten.. omdat die ze perfect onder de hoef slaan.

Maar die kundige hoefsmeden zijn maar klein percentage onder de hoefsmeden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:23

Het had hier niets met de hoefsmid en zijn kwaliteiten van doen, want ik heb dezelfde hoefsmid nog steeds en het is inmiddels al meer dan 1,5 jaar geleden dat er een ijzer verloren is.
De kundigheid van het smeed- en bekapwerk van mijn smid is meer dan prima.

Hier is het probleem van ijzers aftrappen volledig overgegaan nadat ik ten eerste zijn lijf een aantal keer goed los heb laten maken in het lendegebied en hem daarna serieus anders ben gaan trainen. O.a. heel goed rechtrichten. Ondertussen ook zijn voer nog aangepast en een biotine supplement.

Zijn hoeven zijn in 1,5 jaar tijd enorm verbeterd in hoornkwaliteit, maar ook toen de hoeven nog niet zo geweldig van kwaliteit waren (voer aanpassingen duren gemiddeld meer dan een half jaar om wat aan effect in de hoeven te merken) was het aftrappen over na de serie losmaakbehandelingen en het rechtrichten, beter trainen.
Losmaken door de fysio is inmiddels ook niet meer periodiek nodig, nu die rijtechnisch goed getraind is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:12

amen schreef:
Ijzers bij kundige hoefsmid blijven zitten.. omdat die ze perfect onder de hoef slaan.

Dat is niet helemaal waar. Ook bij kundige smeden kunnen ijzers voor worden afgetrapt door het paard zelf.

Wij in de reiningsport moeten de voorijzers altijd tapen voor het trainen tegen aftrappen tijdens de sliding stops.
We doen dit met pvc tape. Dat rekt een beetje zodat je het strak er omheen kunt draaien.
De achterkant vd takken kun je ook omhoog laten zetten ipv inkorten.
Ik heb ze ook liever niet op voorijzers maar soms ontkom je er niet aan om je paard er mee te helpen

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:17

Idd tapen. Deed ik ook bij een van mijn quarters toen hij nog jong en wild was. Nu alleen nog springschoenen, gelukkig

De veredus balbeschermers gaan niet over de ijzers dus die hebben niet veel zin

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 20:47

Popstra schreef:
amen schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ook bij kundige smeden kunnen ijzers voor worden afgetrapt door het paard zelf.

Wij in de reiningsport moeten de voorijzers altijd tapen voor het trainen tegen aftrappen tijdens de sliding stops.
We doen dit met pvc tape. Dat rekt een beetje zodat je het strak er omheen kunt draaien.
De achterkant vd takken kun je ook omhoog laten zetten ipv inkorten.
Ik heb ze ook liever niet op voorijzers maar soms ontkom je er niet aan om je paard er mee te helpen

Interessant! Hoe tape je het? Alleen over de takken heen?

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 20:48

BoktVerlaten schreef:
Idd tapen. Deed ik ook bij een van mijn quarters toen hij nog jong en wild was. Nu alleen nog springschoenen, gelukkig

De veredus balbeschermers gaan niet over de ijzers dus die hebben niet veel zin

Ah dat scheelt mij bestellen van de balbeschermers :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:53

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:33

Mijn smid slijpt de zijkanten ook wat ronder, zodat hij er eerder afglijd als hij met zijn linker hoef op zijn rechter hoef staat.
En inderdaad de takken korten. Maar ook misschien een opzetje er op. Zodat hij voor eerder kan afrollen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:34

cruzadooo schreef:
Shenavallie schreef:

Dank voor je tip :), dacht zelf ook al aan om die hoefschoenen erover heen te doen voor op het land. In de paddock denk ik dat hij ze verliest door het zand (iig aan de longe wel)

Hoefschoenen over je ijzers gaan geen succes worden denk ik, de pasvorm komt nogal nauw, en ik ga er vanuit dat je paard niet maar een uurtje buiten staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:53

Popstra schreef:
Zo doen wij het.
Hier word het gedaan met duckttape
https://www.facebook.com/share/v/1BxbKxV5xp/

Jeetje je tapet dus eigenlijk het ijzer helemaal vast. Nog nooit gezien. Ik had er vroeger eentje die altijd de voorijzers aftrapte. Dan had dit wel wat geweest.
Maar hebben geen last van die tape? Met bewegen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:31

Mijn pony (breukje in een hoefbeentak en ontsteking daardoor) kreeg een aluminium ijzertje. DIe trapte hij ook heel snel af en 1x had hij een heel stuk hoef meegenomen waardoor er niet eens meer een ijzer onder. De smid heeft het toen met ijzer heel handig ingegipst. Werkte perfect.

Mijn merrie nu heeft ook speciaal beslag en bij haar werkt alleen 2 springschoenen over elkaar. Ze heeft dus een maat L om en daarover nog een maar XL :D Sindsdien geen kromme ijzers meer.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:37

Een aantal jaar terug stond ik met mijn merrie op utrecht omdat ze onder andere wekelijks een ijzer er onder vandaan tikte. Ik heb daar met de orthopeed gesproken en die gaf aan dat als je een goede smid heb het er eigenlijk nooit aan de smid kan liggen.. hij zei ik zie vaker paarden die vreselijk scheef zijn of neurologisch iets mankeren. Merrie tikte ze er hier ook af ondanks aluminium ijzer, afronden en korte takken. Alles bij elkaar deed de hoef kwaliteit ook niet tegoeden. Merrie mankeerde dus ook meer. Wat mij opvalt zijn de ongelijke voeten, is daar een oorzaak van bekend? Of aangeboren?
Bedenk maar eens hoe lastig het in de natuur is als je bij een plas water sta te drinken en snel weg moet maar je sta eerst op je eigen voeten :o
Klinkt misschien stom maar zo gebeurt het wel, vluchtdier en onhandig/lomp geloof ik niet in.. zelfs niet nu de huidige paarden zeer ver van de natuur afstaan.
Zijn er naast deze blessure nog meer vreemde dingen geweest?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:46

Achter ook een ijzertje. Dat scheelt aanzienlijk in het aftrappen. Je maakt achter wat trager en omdat een achterijzer wat "terug gelegd" wordt kunnen ze voor ook iets moeilijker pakken.

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 10:26

Koekie73 schreef:
Mijn pony (breukje in een hoefbeentak en ontsteking daardoor) kreeg een aluminium ijzertje. DIe trapte hij ook heel snel af en 1x had hij een heel stuk hoef meegenomen waardoor er niet eens meer een ijzer onder. De smid heeft het toen met ijzer heel handig ingegipst. Werkte perfect.

Mijn merrie nu heeft ook speciaal beslag en bij haar werkt alleen 2 springschoenen over elkaar. Ze heeft dus een maat L om en daarover nog een maar XL :D Sindsdien geen kromme ijzers meer.

Heb je dan twee rubberen altijd over elkaar zitten? De bovenste houdt dan wel de onderste meer naar beneden dus misschien dat dat ook nog wat is!

cruzadooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 10:43

tirzasarah10 schreef:
Een aantal jaar terug stond ik met mijn merrie op utrecht omdat ze onder andere wekelijks een ijzer er onder vandaan tikte. Ik heb daar met de orthopeed gesproken en die gaf aan dat als je een goede smid heb het er eigenlijk nooit aan de smid kan liggen.. hij zei ik zie vaker paarden die vreselijk scheef zijn of neurologisch iets mankeren. Merrie tikte ze er hier ook af ondanks aluminium ijzer, afronden en korte takken. Alles bij elkaar deed de hoef kwaliteit ook niet tegoeden. Merrie mankeerde dus ook meer. Wat mij opvalt zijn de ongelijke voeten, is daar een oorzaak van bekend? Of aangeboren?
Bedenk maar eens hoe lastig het in de natuur is als je bij een plas water sta te drinken en snel weg moet maar je sta eerst op je eigen voeten :o
Klinkt misschien stom maar zo gebeurt het wel, vluchtdier en onhandig/lomp geloof ik niet in.. zelfs niet nu de huidige paarden zeer ver van de natuur afstaan.

Ja waarschijnlijk heeft hij het steile voetje gekregen door deze als voorkeursvoet te gebruiken tijdens het grazen vanaf veulen af aan. Waardoor er eentje steil is geworden en de ander wat platter, volgens de smid. Verder is hij helemaal nagekeken; alles op foto gezet en echo op voorbenen. Toen ik hem kocht is hij ook klinisch en rx gekeurd incl hals en rug zonder bijzonderheden. 3x per jaar komt de osteopaat en 1x de chiropractor (die ook paardenarts is). Verder eigenlijk niets gek gehad, behalve een keer hard op zijn tong gebeten :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:54

Suzanne F. schreef:
Popstra schreef:
Zo doen wij het.
Hier word het gedaan met duckttape
https://www.facebook.com/share/v/1BxbKxV5xp/

Jeetje je tapet dus eigenlijk het ijzer helemaal vast. Nog nooit gezien. Ik had er vroeger eentje die altijd de voorijzers aftrapte. Dan had dit wel wat geweest.
Maar hebben geen last van die tape? Met bewegen?

hebben ze geen last van. Helemaal als je het met pvc tape doet niet want dat is rekbaar.
We doen er ook wel eens een stuk leer achter tot op de grond en dan tapen zodat het ijzer achter ( de Plate in ons geval) niet tussen het voorijzer en hoef kan schuiven en zo aftrapt.

Paard kan zich overigens lelijk blesseren met het aftrappen. Bandjes verekken etc..

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:00

cruzadooo schreef:
tirzasarah10 schreef:

Ja waarschijnlijk heeft hij het steile voetje gekregen door deze als voorkeursvoet te gebruiken tijdens het grazen vanaf veulen af aan. Waardoor er eentje steil is geworden en de ander wat platter, volgens de smid. Verder is hij helemaal nagekeken; alles op foto gezet en echo op voorbenen. Toen ik hem kocht is hij ook klinisch en rx gekeurd incl hals en rug zonder bijzonderheden. 3x per jaar komt de osteopaat en 1x de chiropractor (die ook paardenarts is). Verder eigenlijk niets gek gehad, behalve een keer hard op zijn tong gebeten :')

Goedgekeurd zegt mij niet heel veel helaas :o mijn merrie was goedgekeurd voor de sport met volledig vervormde wervels en haar eerste rib misten. Door meerdere da goedgekeurd zelfs :+
Zou je meer verdiepen in de ongelijken voeten en de winst die daar mee te behalen is ipv een ijzer die er vaak af gaat. Iedere keer een ijzer er af geeft ook veel impact op het lijf. Ik hoop natuurlijk dat het verder niks is maar zou wel in je achterhoofd houden of er niet meer gekke coördinatie fouten zijn als je er echt bewust op let