Beroepscode dierenarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mel80life

Beroepscode dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 20:36

Hoi!
Ik overweeg om een veulen te kopen bij een erkende fokkerij aan de (voor mij) andere kant van het land. Nu zou ik dat veulen voor definitieve aankoop wel klinisch willen laten keuren, voor zover dat kan.

Bij de fokkerij maken ze gebruik van een dierenarts uit de buurt, die er regelmatig komt. Zou ik door deze dierenarts mijn veulen kunnen laten keuren en dat ik dan verzekerd ben van een eerlijke uitkomst, omdat dat nu eenmaal zo hoort als dierenarts?
Dit zou mij enorm schelen in de kosten en logistiek, vandaar dat ik dit overweeg..

Wat zijn jullie ervaringen?
Of zouden jullie een keuring van een gezond veulen überhaupt laten zitten?
Ik hoor graag

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Beroepscode dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:37

Ik zou een eigen DA kiezen eerlijk gezegd. Je weet maar nooit welke afspraken die DA en hun met elkaar hebben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:43

Ik zou altijd zelf je dierenarts uitzoeken. Als ze jou geen vrije keuze in dierenartsen geven, zou dat imo voor mij een minpunt zijn en niet verder met ze in zee gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:48

Ik zou ook een eigen da kiezen, daar in de buurt die daar op locatie komt.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:05

Als het veel gedoe scheelt zou ik best mee durven gaan met deze dierenarts.

Als je kijkt naar een dierenarts in de regio heb je toch gemakkelijk een bekende te pakken. En bij een veulen is het maar de vraag wat je uit zo'n keuring gaat halen.

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 21:16

Dank voor de reacties.
Ter verduidelijking: fokker laat mij vrij, maar geeft aan bij onbekende dierenarts te willen dat ik er bij ben (en dat maakt het logistiek lastig)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:29

Dan is het echt aan jou, het is ook geen 3 jarige dat je keurt, in hoeverre kan je een veulen nou echt 'goed' keuren? Als je gevoel zegt dat hun gekozen DA goed is dan doe je dat. Zeker als het logistiek het handigst is.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:30

Vraag mij sws af wat je met de keuring van een veulen wilt. Staat het veulen recht op de benen. Hoeven niet afwijkend en staan het bekken en de rug recht. Geen navelbreuk. Voortanden netjes op elkaar. Dan ben je een heel eind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:15

Tja, een veulen keuren? Meer dan luisteren of hart en longen goed lijken op dat moment kan er niet.

Ik zou dus gewoon gaan kijken en als het veulen je aanstaat deze kopen. Keuren zou ik achterwege laten. Beenstand e.d. kun je allemaal zelf zien.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:06

Waarom toch altijd van wantrouwen uitgaan? Naar de dierenarts in kwestie bedoel ik. Ik zou geen moeite hebben met de dierenarts van een fokker. Een beetje fatsoenlijke dierenarts deelt zijn bevindingen open en eerlijk.
Als je overweegt bij een malafide handelaar te kopen, is het een ander verhaal, dan zou ik er zelf een zoeken.

V.w.b. keuren; mijn anderhalfjarige heeft een mini-klinische keuring gehad. Hart en longen luisteren, en een korte check van de gangen. Werd overigens door de fokker betaald, ik was erbij, dat vond ik wel belangrijk.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:45

Ik had een paar jaar geleden een beetje hetzelfde dilemma. Logistiek kon ik het in verband met de afstand ook niet goed rond krijgen om vooraf een gezondheidscheck uit te laten voeren. Daarnaast waren alle DA’s in de omgeving goed bekend met de fokker, dus het had niet uitgemaakt wie ik langs had laten komen. Ik had overigens totaal niet het idee dat ik hier te maken kon hebben met een malafide fokker die spelletjes zou spelen met DA’s in de omgeving. Ik kon het alleen niet rondkrijgen om ‘keuring’ en ophalen samen te laten vallen.

Ik wilde m’n veulen in de verzekering hebben, waarvoor een gezondheidsverklaring nodig is. De verzekering gaf aan dat een keuringsarts precies een dag later een ronde zou doen in de omgeving waar ik m’n veulen in de opfok wilde zetten. Dus toen heeft de fokker aangeboden dat ik het veulen zou ophalen en binnen een week door de keuringsarts zou laten beoordelen. Als het veulen niet goed bleek, dan hadden ze hem zelf weer opgehaald en zou de koop ontbonden worden. De fokker bood dit aan, omdat ze overtuigd was een goed veulen te verkopen. Ik had daar ook geen twijfel over.

Ik had m’n veulen in de voorlopige dekking vervoerd en een dag later is dit omgezet naar volledige dekking waarmee de koop helemaal rond was. Als ik hem niet verzekerd had, zou ik verder niet ‘gekeurd’ hebben en had ik gewoon een gokje gewaagd.
Laatst bijgewerkt door 3heathcliff5 op 13-07-25 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:59

Mel80life schreef:
Dank voor de reacties.
Ter verduidelijking: fokker laat mij vrij, maar geeft aan bij onbekende dierenarts te willen dat ik er bij ben (en dat maakt het logistiek lastig)

Ik zou sowieso zorgen dat je erbij bent. Zeker als ze iets vinden, wil je toch zelf kunnen zien wat er gebeurt? En misschien overleggen of er nog andere testjes zijn die meer duidelijk maken? Ook zelf een soort controle hebben over wat er wordt onderzocht en of dat goed gebeurt.

Ik zou dit een verkeerde vorm van zuinigheid vinden, soort van goedkoop is duurkoop verhaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:03

Ik heb mijn paard (geen veulen) door de dierenarts van de fokker laten keuren, maar ik was er wel zelf bij.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:41

Logistiek snap ik niet helemaal? Dat is toch een kwestie van er tijd voor maken?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:17

Mel80life schreef:
Dank voor de reacties.

Ik vind die reactie al aangeven dat de fokker weinig wil verbergen. De wens dat je er bij moet zijn vind ik ook nog niet zo gek.

De klinische keuring bij veulens stelt trouwens niet zo veel voor. Uiteraard belangrijk. Maar het is niet zo uitgebreid zoals bij volwassen dieren.

Ik zou gewoon een dag vrij plannen en gaan. Kost je een dag, maar dan heb je gedaan wat je zelf graag wil en wat je blijkbaar het meeste rust geeft. Anders opende je niet dit topic.

Ik moet zeggen dat ik dit als verkoper vroeger ook had. Ik vond veel prima, maar als kopers voor alles al aangaven dat het te ver was, maar ze willen wel ongezien 2 weken reserveren of mega mega veel filmpjes ontvangen waarbij ik bijna mijn baan voor op moet zeggen… dan moeten ze dichterbij zoeken.

Je woont in Hengelo. Ik zou zeggen, ga ervoor! Dichtbij de snelweg of trein.

Of zoek dichterbij.
Of neem genoegen met hun eigen DA!
Je zou kunnen vragen of de DA de bevindingen op schrift wil stellen. Uiteraard tegen betaling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:55

Mel80life schreef:
Hoi!
Ik overweeg om een veulen te kopen bij een erkende fokkerij aan de (voor mij) andere kant van het land. Nu zou ik dat veulen voor definitieve aankoop wel klinisch willen laten keuren, voor zover dat kan.

Bij de fokkerij maken ze gebruik van een dierenarts uit de buurt, die er regelmatig komt. Zou ik door deze dierenarts mijn veulen kunnen laten keuren en dat ik dan verzekerd ben van een eerlijke uitkomst, omdat dat nu eenmaal zo hoort als dierenarts?
Dit zou mij enorm schelen in de kosten en logistiek, vandaar dat ik dit overweeg..

Wat zijn jullie ervaringen?
Of zouden jullie een keuring van een gezond veulen überhaupt laten zitten?
Ik hoor graag

Ik zou een veulen niet keuren, gewoon zelf kijken of het gebit in orde is en hij recht op de benen staat.

Wil je wel perse keuren dan lijkt me dat ook prima bij de eigen DA van de fokkerij te kunnen maar ik zou er sowieso voor zorgen dat je er dan bij bent.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:47

Wij hebben in de loop der tijd verschillende veulens gekocht, de laatste 2 komen eind september naar ons, staan nu nog bij hun moeder. We hebben nog nooit een veulen laten keuren. Maar mocht ik er een laten keuren, dan door een zelfgekozen dierenarts als ik erbij ben. We hebben weleens een paard verkocht aan mensen in het buitenland, die hebben ons een kliniek uit laten kiezen en zij waren er tijdens de keuring niet bij. We hebben alles toen gefilmd. Dus dat is ook nog een optie