23 jarige hoefbevangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

23 jarige hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 10:25

Ik heb dit ook al in het centrale topic gezet maar daar wordt weinig gereageerd dus dacht ik, ik maak ff een topic aan misschien krijg ik dan meer reacties.

Het begon vorige week vrijdag. Mijn 23 jarige haflinger stond stevig te pompen. Ik belde de da en die kwamen de zelfde dag nog. Conclusie : astma aanval.
Hij heeft een injectie dexaject gekregen en staat op de respulmin.

Afgelopen maandag was zijn ademhaling beter en heb ik een rustig bosritje gemaakt. Hij ging steeds stil staan en wilde niet verder lopen. Verder liep hij niet stijf ofzo. Ik besteedde er geen aandacht aan omdat hij gewoon als hij stil stond dood vrolijk om zich heen keek :')

Dinsdag vond ik hem wat strammer en ik dacht even in de gaten houden en woensdag had ik zoiets van dit klopt niet. Ik dacht aan hoefbevangen dus weer da en jahoor hij is bevangen. Hij wil liever niet lopen, maar staat niet echt in die bekende houding. Wat je vooral ziet is dat al hij een bocht maakt hij op dat been valt en loopt wat kort.

Hij heeft buut gekregen en acetylsal en moet op stal blijven of op een heel klein afgezet stukje buiten. Hij mag zo weinig mogelijk bewegen.

Het ziet er nu beter uit en is vrolijk. Hij is te dik en staat op streng dieet.

Wie heeft er ervaring mee en hoe is dat gelopen? Hoelang duurde het voor je weer een wat beter paard had?

Ik ben ook zo bang dat ie enorm terug valt als hij van de buut afgaat.

Ook heeft hij nog regelmatig een wat pomperige ademhaling.

De da komt woensdag weer voor controle.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:42

Bij te dik moet er natuurlijk dieet gehouden worden maar dat doe je al. Soms wordt een paard wel eens hoefbevangen als bijwerking van bepaalde medicijnen. Je DA weet daar waarschijnlijk meer over. "Bute" is in elk geval een goed middel bij deze nare ziekte .Daardoor kunnen ze zich snel beter gaan voelen want het is een sterke pijnstiller en (volgens mij) ook bloedverdunner waardoor de doorbloeding in de hoeven verbetert (maar, ik ben geen DA ,helaas wel ervaringsdeskundige wat betreft hoefbevangenheid). Als er geen ernstige hoefbeenkanteling is zijn ze na een paar weken behandelen meestal weer vrij goed maar je moet wel opletten voor herhaling.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:46

Ik heb ook een pony met astma die op die leeftijd hoefbevangen werd.

De hoefbevangenheid was gelukkig eenmalig.

Pony heeft toen een tijd medicatie gehad en aangepast hooi. Daarna helemaal de oude geworden, inmiddels 26 en kerngezond.

Ik duim mee voor hetzelfde verloop bij de jouwe :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:47

Het ligt er heel erg aan. Hoe groot is de kanteling etc. Met mijn shet Grietje heb ik lang gedokterd. Ging het weer even beter maar dam toch weer een terugval. Uiteindelijk ging het heel snel beter toen ik naar van nassau ging waar ze eenmalig beslagen is geweest. Toen ging ze binnen 2 weken weer in galop rond.

Toen is ze met goed managment 8 jaar goed geweest. Uiteindelijk heb ik haar moeten laten inslapen Toen ze opnieuw bevangen werd. De schade in haar hoef was te groot.

Helaas is m'n andere shet ook bevangen geraakt. Hij had wel iets overgewicht maar niet schrikbarend veel. Binnen een paar weken liep ie weer goed. Ik ben hem Toen apart gaan houden zodat ik nog beter kon bepalen hoeveel hij kon eten. Ondanks z'n dieet kreeg ie toch een terugval. Toen deed buut niks en werd ie alleen maar slechter. Dat was voor mij het teken om weer naar de kliniek te gaan. En ook hij liep binnen 2 weken weer als een kieviet.

Dus ik zweer bij goed bekappen en eventueel beslag en verder je managment aanpassen.

Beterschap voor je pony. Er komt veel op je af als ze pijn hebben

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:52

Ik denk dat het inderdaad vooral van de foto's afhangt. Maar die zijn nog niet gemaakt begrijp ik? Een paard van een stalgenoot was vrij heftig bevangen op wat oudere leeftijd. Die is er met aangepast beslag en compleet aangepaste voeding wel aardig op bovenop gekomen. Zoek vooral dus ook naar een goede smid! Of overleg met je eigen smid als je al een smid heeft met ervaring hier mee. Mijn stalgenoot had eerst een andere, maar toen was het bijna afgelopen...

Hij bleek overigens ook PPID te hebben. Ze hebben dan ook een grotere kans op hoefbevangenheid. Misschien ook nog een idee om eens te testen als hij hier weer wat van bovenop is :j Qua leeftijd en ras zit je hier wel voor in de risicocategorie.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:02

Bij onze pony helpt voorhoeven ingipsen enorm. Geeft meteen pijn verlichting en hoeft daarom minder lang pijnstilling. Zij kreeg eerste dagen bute, ascal en nog iets. Bute werd al snel afgebouwd, toen nog een tijdje metacam met ascal en dat andere wat ik vergeten ben. Na een week of drie was ze eigenlijk beter.

Hoefbeen was in 1 hoef 11 graden gekanteld. (Voor en na behandeling foto's laten maken) Aantal jaar later was het terug naar 8 graden gekanteld. Het is dus niet zo dat het niet kan verbeteren zoals vroeger gedacht werd. Pony is wel meerdere keren bevangen geweest. Gewicht is altijd een probleem met haar, ze is met pensioen. Ze is behandeld door DAP Bodegraven en de Raaphorst.

Ze is een vrolijke blije pony, loopt goed. Ze is met pensioen, dus behalve wandelen doet ze niet veel. Ze staat op klein weitje met weinig gras en krijgt hooi bijgevoerd met vitalstyle oerbalans brokjes.
Laatst bijgewerkt door lochsong op 11-07-25 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:02

Wat betreft beslag bij hoefbevangenheid hoor ik verschillende meningen. De smid die ik vroeger had wou helemaal niets doen aan bevangen hoeven omdat die te gevoelig zijn. Een DA later raadde wel speciaal beslag aan. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik ook dacht dat de hoeven tijdens een aanval van deze ziekte veel te gevoelig zijn.

anjali

Re: 23 jarige hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:05

Ook op nat zand staan zou goed zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:25

anjali schreef:
Wat betreft beslag bij hoefbevangenheid hoor ik verschillende meningen. De smid die ik vroeger had wou helemaal niets doen aan bevangen hoeven omdat die te gevoelig zijn. Een DA later raadde wel speciaal beslag aan. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik ook dacht dat de hoeven tijdens een aanval van deze ziekte veel te gevoelig zijn.

Op de kliniek verdoven ze de hoeven.

Op de dag dat ik Hans meenam naar de kliniek bleef hij gewoon liggen toen hij moest plassen. Zo beroerd was hij. Ik heb met m'n dierenarts overlegd want het voelt niet lekker om met zo'n dier 120 km te gaan rijden. Maar zijn redenatie was dat hij van niks doen sowieso niet beter zou worden, hij werd alleen maar slechter zagen we. Dus dubbele dosis buut erin en gaan.

Achteraf gezien zou ik het weer zo doen. Als ik thuis was gebleven was het idd de vraag of hij minder pijn zou krijgen en hoe lang dat zou gaan duren. Nu kon ik na 2 weken de medicatie afbouwen omdat hij liep te stuiteren. En je wil niet dat hij zich overbelast.

M'n merrie is ook ingegipst geweest bij een andere kliniek. Maar dat deed helemaal niks voor haar. M'n huidige smid is daar ook geen voorstander van.

@ts: zoals je in dit topic al ziet zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het belangrijkste is dat je professionals opzoekt waar je vertrouwen in hebt en waarvan je vindt dat ze een logisch verhaal hebben. De een zweert bij ijzers, de ander bij gips en weer een ander voor natuurlijk bekappen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 12:26

Bedankt voor jullie ( toch nog best positieve ) reacties. Ik heb zo vaak gehoord dat er een paard werd ingeslapen dat ik me dood ben geschrokken. Ik heb zelf 0,0 ervaring met bevangenheid.

Er zijn inderdaad ( nog ) geen foto's gemaakt.

Hij staat wegens eerdere blessure op rond beslag met voor zooltjes met silicone, dus speciaal beslag had hij al. In overleg laten we dit ook zo :) Was sowieso van plan hem er niet meer af te halen wegens zijn leeftijd. Een bejaarde haal je ook niet meer van de steunkousen af :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:57

Mando is 2 jaar geleden bevangen geweest. Was toen 21.
Hij is met novacam in de uitloopstal gezet.
Ik heb bij zijn voerplek in de paddock zeil met zand erop en nat gehouden
Afgezet met 2 balken die op het zeil lag.

Oud hooi en mijn da zei, vrijdag moet hij lopen dus iedereen liep in zijn paddock af en toe rondjes met hem.

Vrijdag liep hij weer.

Ben naar Wolvega gegaan om te weten hoe ver hij gekanteld was en dat was gelukkig minimaal.

Geen gras meer dat seizoen.

In de zomer zit l staat hij in zijn uitloop stal en mag van mij een uurtje gras als ik er ben.

Bewegen en afvallen zijn de belangrijkste dingen vooral voor een haflinger.

Uurtje werken is uurtje gras.

Hij is nu met pensioen maar hij beweegt veel in zijn paddock.

Staat op acythyl en je kan hem op glucobalance zetten.

Afbeelding

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:37

Cinnepin schreef:
Bedankt voor jullie ( toch nog best positieve ) reacties. Ik heb zo vaak gehoord dat er een paard werd ingeslapen dat ik me dood ben geschrokken. Ik heb zelf 0,0 ervaring met bevangenheid.

Er zijn inderdaad ( nog ) geen foto's gemaakt.

Hij staat wegens eerdere blessure op rond beslag met voor zooltjes met silicone, dus speciaal beslag had hij al. In overleg laten we dit ook zo :) Was sowieso van plan hem er niet meer af te halen wegens zijn leeftijd. Een bejaarde haal je ook niet meer van de steunkousen af :)

Groot gelijk dat je het beslag niet verandert :) met het streng dieet / de huidige aanpak komt het vast goed. Succes nog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:45

Weet je de oorzaak van de bevangenheid? Gezien zijn leeftijd zou ik op PPID laten testen. Dan kun je in de toekomst met medicatie misschien ook nog wat voorkomen.
Beterschap :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:52

Daihyo schreef:
Weet je de oorzaak van de bevangenheid? Gezien zijn leeftijd zou ik op PPID laten testen. Dan kun je in de toekomst met medicatie misschien ook nog wat voorkomen.
Beterschap :(:)

of de spuit Dexaject

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:54

Ppid testen zou ik ook doen. Maar wel pas als de pony pijnvrij is. Pijn levert stress op en dat beïnvloed de testuitslag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:55

Staat wel in de bijsluiter van dexaject inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:20

Ik dacht ook gelijk, hoefbevangen door medicatie.

Nu is het sowieso wel goed om PPID uit te sluiten, maar als de acute onstekingsfase voorbij is kun je het beste even foto's laten maken om te kijken of er hoefbeenkanteling is. Hoelang het duurt is afhankelijk van de ernst meestal..zo te lezen is het geen hele zware bevangenheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:52

Elisa2 schreef:
Ik dacht ook gelijk, hoefbevangen door medicatie.

Nu is het sowieso wel goed om PPID uit te sluiten, maar als de acute onstekingsfase voorbij is kun je het beste even foto's laten maken om te kijken of er hoefbeenkanteling is. Hoelang het duurt is afhankelijk van de ernst meestal..zo te lezen is het geen hele zware bevangenheid.

Dit paard had bepaalde medicatie gekregen voor astma. Ik heb af en toe op stallingen waar ik stond gezien dat paarden ,ook vrij jonge niet te dikke ,van rassen die normaliter niet zo gevoelig zijn voor hb, hoefbevangen werden als bijwerking van medicatie die ze kregen voor iets, beenproblemen of wat dan ook. Ik zeg niet dat dat hier ook zo is natuurlijk ,contacteer je DA.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 16:51

Ik vermoed dat het door de injectie dexaject komt inderdaad. Daarvoor niks aan de hand op gebied van hoefbevangenheid.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:57

Kan door bepaalde medicatie komen.

Kijk eens hoeveel suiker er in je voeding zit? En wat de bijwerkingen zijn van de medication die je paardje krijgt?

Goed bekappen werkt wonderen. Al kan het bij de ene sneller gaan dan bij de andere om ervan de bekomen. :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 16:39

Het gaat nu goed met Niels.
Ik zie hem niet meer op de benen vallen en is vrolijk.
Wat ik wel zie is dat z'n flanken invallen omdat ie op streng dieet staat natuurlijk.

Hopelijk blijft hij goed als hij van de buut afkomt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:42

Fijn dat het goed gaat, meestal blijft het gewoon goed gaan hoor nadat de medicatie stopt. Zeker als de oorzaak extern was.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 16:44

Ok, dat zou inderdaad heel fijn zijn :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:20

Neem de tijd om de medicatie af te bouwen. In het hb topic zijn meerdere voorbeelden te vinden van paarden die daardoor een terugval kregen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 17:26

Hij krijgt 4 zakjes buut per dag, vanaf morgen gaat hij naar 2 zakjes, dan woensdag controle.