Fractuur/breuk hielbeen/calcaneus (spronggewricht) - ervaringen&tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Fractuur/breuk hielbeen/calcaneus (spronggewricht) - ervaringen&tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 22:16

Vandaag te horen gekregen dat mijn paard meerdere fracturen in zn hielbeen heeft. Opereren is eigenlijk geen optie, de DA ziet daarbij meer risicos dan voordelen. Daarnaast is hij al 18 en heeft meerdere mankementen.

Het advies is nu conservatief en hem zeker nog een kans geven. Hij staat er al even mee en de fracturen zitten nog op zn plek. Dus boxrust en pijnstilling. Over een maand maken we weer foto's om te kijken of het vooruit gaat. Ik ga per dag bekijken of mijn paard het nog trekt en of zn been niet erger wordt. Hij staat nu flink kreupel, maar kan het been wel belasten. Ik blijf hoop houden, zeker zolang mijn paard ervoor wil vechten.

Wie heeft er ervaring met zo'n fractuur en niet opereren?

Wat kan ik nog doen om het herstel te versnellen? Bijvoorbeeld lasertherapie, tildren infuus, supplementen, koelen etc?

0000

Re: Fractuur/breuk hielbeen/calcaneus (spronggewricht) - ervaringen&tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:24

Geen ervaring met deze fractuur, wel goede ervaring met magneetveldtherapie bij fracturen in het algemeen. Nano therapie zou ook heel goed kunnen helpen (stimuleren botaanmaak), ik weet dat ervaringen bij mensen met breuken al heel goed zijn maar er schiet me zo even geen casus met een paard met breuk te binnen...

Ik zou vooral kijken of je de mogelijkheid hebt een Centropix Kloud te huren, dat zou kosten technisch ook het gunstigst zijn denk ik.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 19:26

Upje, zou het zo fijn vinden als iemand ervaring heeft met zo'n soort botbreuk of nog andere tips heeft van wat goed voor het herstel zou kunnen werken.
Dinsdag worden er foto's gemaakt en het is toch een beetje erop of eronder voor mijn 18 jarige

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:58

Geen tips maar dat hij het kan belasten lijkt me erg positief.Erg voor jullie..is hij geschopt of is het een ander ongeluk geweest ?Ik hoop zo voor je dat het weer redelijk in orde komt al is het nog maar voor een paar jaar desnoods.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:59

Oh joh, wat een rotblessure! Geen ervaring mee, dus op dat gebied kan ik je niet helpen.

Yaffie schreef:
Wat kan ik nog doen om het herstel te versnellen? Bijvoorbeeld lasertherapie, tildren infuus, supplementen, koelen etc?

Volgens mij zorgt Silicium voor botaanmaak, dat zou je kunnen geven?

Misschien een Celkick? Dat zou je even moeten googlen.

Op bokt weet Janderegelaa vast wel of laser ook bij botbreuken in te zetten. Het lijkt mij wel?

Verder zou je de gezondheid kunnen ondersteunen met de juiste voeding, hoe gezonder je paard hoe beter het herstel. Daarvoor heb ik superfijne ervaringen met https://www.eqinful.nl

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:55

Geen ervaring mee, gelukkig.. sterkte dinsdag!

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 11:16

Toch even een updateje.

Na een maandje hebben we de eerste foto's laten maken. Hierop was veel verbetering te zien van de kleine fractuurtjes.

Het valt met foto's niet volledig in kaart te brengen, dan zou een CT scan gedaan moeten worden, maar de behandeling wordt er niet anders van. Maar laten we zeggen dat er meerdere kleine fractuurtjes te zien zijn, daarnaast 2 of mogelijk meer grote scheuren door het gewricht en in het midden een versplintering/ uit elkaar gespat stuk. Vermoedelijk is hij in de uitloopstal gevallen, de vloer kan daar soms glad zijn kwam ik achter, maar we zullen het nooit helemaal zeker weten.

Na nog een maand weer opnieuw foto's laten maken. Hierop was niet veel verbetering te zien, maar de complexe fracturen gaan ook meer tijd kosten. Door het dikke verband werd laser niet geadviseerd.

We maken over ongeveer een maand vanaf nu weer foto's om te kijken hoe het er dan voor staat en of die complexe fracturen überhaupt willen genezen. Binnenkort/Na de fotos wil ik graag magneettherapie gaan proberen (afhankelijk van hoe braaf hij is).

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:06

Wij hebben ooit een jong paard met een gebroken pijp been gehad. Die heeft 6 week boxrust gehad en als supplement Lifeaid voor paarden, dit is silicium. De breuk was daarna volledig genezen en bijna niet meer te zien op de foto’s.

Een oudere merrie van ons heeft ooit een breuk in haar heupbeen gehad. Zij is na lange tijd genezen maar bleef kreupel en heb ik uiteindelijk na jaren laten inslapen omdat ze steeds erger kreupel werd aan haar gebroken heup. We hebben haar na de breuk laten revalideren omdat ze een jong veulen had, maar ze heeft toen wel veel pijn gehad. Na maanden werd die pijn minder, en kon ze ook zelf weer opstaan. Ik weet niet meer of zij toen ook supplementen gehad heeft.

Veel sterkte met je paard, ik hoop dat het in voldoende mate zal herstellen zodat je paard nog vrolijk met beperkte hinder/pijn bij je kan blijven.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:58

Ook een Arabier gehad die een breuk had in het sprong gewricht. Ze heeft hiervoor twee keer een behandeling gehad met een medicijn om groei te bevorderen en botafbraak tegen te gaan tiludronaat. Heftig medicijn. Haar breuk is uiteindelijk gekapseld en heeft nog ruim 8 jaar gelukkig in de weide gehuppeld. Kon niet meer op haar rijden omdat het gewricht verstijf was, maar ze was pijn vrij ! Sterkte ik hoop dat het goed gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:10

Dus je paard staat al vanaf juli op stal? Vind je dat eerlijk naar je paard toe? Of staat het gewoon in de wei met vriendjes, maar rij je niet? Dat vind ik een enorm groot verschil in of de behandeling wel eerlijk is naar het dier toe.

En is er kans op VOLLEDIG herstel? Want als iemand schrijft stijf, maar pijnvrij, maar kon er niet meer op rijden. Dan is rijden ofwel gewoon mogelijk, ofwel het paard is niet pijnvrij. Want hoe weet je of een dier pijnvrij is? Dat weet je niet.

Maar een paard vanaf juli op stal zetten vind ik niet paardwaardig, sorry. Als het gewoon in de wei loopt en dus kreupel is en herstel tijd nodig heeft, dan vind ik het al een heel ander verhaal. Want heb je na die maand toen er verbetering zichtbaar was het paard wel gewoon weer in de wei gezet?
Ik zou hooguit 1-2 weken stalrust willen proberen, maar dan gaat een paard, kreupel of niet, de wei weer in omdat ik op stal laten staan echt niet paardwaardig vind. Nu kan mijn paard nog geen dag op stal staan als de rest wel naar buiten gaat. Als elk paard op stal blijft staan, dan blijft ze redelijk rustig. Maar na 2-3 dagen trapt ze zichzelf dan alsnog piephakken. En ik neem aan dat niet de hele stal op stal blijft staan. Dus misschien vertroebelt dit mijn beeld bij stalrust ook wel. Maar ik vind het gewoon niet paardwaardig. Heb altijd op gezocht naar stallen waar paarden elke dag naar buiten kunnen, ook in de winter. 's Nachts op stal in de winter vind ik overigens prima.

De zomermaanden zijn natuurlijk ook de beroerdste maanden voor zoiets, mooi weer, lange dagen. In de winter staan paarden toch vaak 's nachts op stal, dus dan hebben ze al 12 uur stalrust per dag.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 11:27

@marfries en @ingeborgx bedankt voor het delen van jullie ervaringen, toch hoop dat het nog voldoende hersteld.

@germie ik snap je punt. Mijn paard staat normaal 24/7 buiten, ik vind überhaupt niet mijn paard op stal hoort te staan, ook niet in de nacht (ieder zn eigen mening). Echter, het is stilstaan of laten gaan. En ja, ik grijp die kans graag als een dierenarts aangeeft dat er kans is op volledig herstel. Hoe groot, weet ik niet, maar dat is bij veel blessures het geval. Pijnvrij moet daarna natuurlijk ook nog blijken, dat zijn nou eenmaal geen zekerheden.

Hij staat veel op stal met een mini uitloop/overkapping met onbeperkt hooi, likstenen, takken, kruiden. En een paar uur per dag op een graspaddockje, zodat hij even kan grazen, als hij zich rustig houdt.

Het is een druk paard, dus normaal rent hij regelmatig. Als hij dat met een complexe beenbreuk doet, is de kans veel groter dat het uit elkaar spat, en als je het dan niet meteen opmerkt is het zeker niet paardwaardig.. Moet je je voorstellen dat ie daar een halve dag mee loopt.