Meten is weten. Mestbalmeting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Meten is weten. Mestbalmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 08:24

Ik dacht altijd dat je uit bloed kon aflezen of je paard bepaalde voedinsstoffen te kort komt. En zo gerichter kon voeren.
Ik kom er nu achter dat dat dus helemaal niet kan -O-

Nu hoor ik dat dat wel kan doormiddel van een mestbalmeting. Ik heb hier naar gevraagd bij de dierenarts. Maar die kon me er helemaal niks over vertellen.

Weet iemand hoe dit werkt. Is het al wetenschappelijk bewezen dat dit mogelijk is en wat zijn de ervaringen?

Elisa2

Re: Meten is weten. Mestbalmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:57

Laarakkers biedt dit aan, en de resultaten blijken goed te kloppen. In ieder geval, zou even daar de zoekfunctie op gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:12

Het zou me uitermate verbazen dat je uit de restanten van het verteringsproces kunt opmaken of een paard tekorten heeft. Daar hoort alles al uitgehaald te zijn.
Hooguit zou je - heel voorzichtig - een opnameprobleem kunnen vermoeden.
Maar stel dat je in de mest relatief veel seleen zou aantreffen, is dat dan omdat je paard onvoldoende uit het voer heeft opgenomen, is dat omdat er een overmaat in het voer zit en het teveel wordt uitgescheiden, of is het omdat het paard meer dan genoeg in het lichaam heeft en daarom niet zo veel opneemt?

Daar kan je dan toch nog steeds niks uit concluderen?

@Elisa: hoe kan je bewijzen dat 'het goed klopt' als er geen andere methode is om tekorten te meten waarmee je kunt vergelijken? Wat klopt er dan? Een gevoel? Een vermoeden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:13

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:00

Ibbel schreef:
Het zou me uitermate verbazen dat je uit de restanten van het verteringsproces kunt opmaken of een paard tekorten heeft. Daar hoort alles al uitgehaald te zijn.
Maar stel dat je in de mest relatief veel seleen zou aantreffen, is dat dan omdat je paard onvoldoende uit het voer heeft opgenomen, is dat omdat er een overmaat in het voer zit en het teveel wordt uitgescheiden, of is het omdat het paard meer dan genoeg in het lichaam heeft en daarom niet zo veel opneemt?

@Elisa: hoe kan je bewijzen dat 'het goed klopt' als er geen andere methode is om tekorten te meten waarmee je kunt vergelijken? Wat klopt er dan? Een gevoel? Een vermoeden?

Precies dit!

Niet voor niks dat je ook bij mensen zaken in het bloed meet ipv in de poep

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:01

Ff zoeken op Bokt en Laarakkers/ mestbal Ibbel. Dan lees je de ervaringen die grotendeels positief zijn (paard van klachten af) en waarbij sommige later ook bevestigd worden door regulier onderzoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:05

troi schreef:
Ibbel schreef:

Precies dit!

Niet voor niks dat je ook bij mensen zaken in het bloed meet ipv in de poep

Dat is niet waar, uit ontlastingtesten wordt bij mensen ook een boel gehaald. Ontstekingmarkers, pancreas waarden, microbioom, parasieten en schimmels. En ook malabsorptie problemen, B12 opname probleem door beschadigde darm etc.

Nu ben ik trouwens wel van mening dat het ook uit bloedtesten te halen is.. misschien niet alles maar dat beide elkaar kunnen aanvullen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:10

Laarakker test dit. Ik ben tevreden over het resultaat. En ik snap als andere mensen daar vragen bij kunnen hebben. Das ook oké

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:52

Laarakker test de werking van de diverse organen op de mestbal mbv de Lecherantenne. Hij peutert de mestbal niet uit elkaar of zo. Dit geeft hem een indicatie waar de grootste energieverstoring zit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:40

Ik heb absoluut geen flauw idee hoe Laarakker dit doet maar het heeft in mijn geval 100% gewerkt. En de objectieve resultaten kan je gewoonweg niet omheen (nogmaals, in dit geval). Paard ging van op sterven na dood van benauwdheid tot springlevend en nog tot het L eventing geschopt. Toen weer een tijd gestopt met behandelen, ging ook een hele tijd goed maar na een jaar of 3 (en tijdelijk niet 24/7 buiten) kreeg hij ernstige astma-aanvallen, wederom mest doorgemeten en acuut verbeterd.