Merrie geeft melk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy0405

Merrie geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 10:48

Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met het volgende.

Mijn 12 jarige merrie geeft sinds vorig jaar juni ineens melk. Ze is nooit drachtig geweest, dit weet ik 100% zeker i.v.m. eigen fok. Hebben haar inwendig onderzocht, alle geslachtsorganen zagen er prachtig uit. PPID test was negatief, geen uierontsteking. De DA weet het verder ook niet.

We hebben haar op de regumate ( %) ) gezet om de hengstigheid tegen te gaan om te kijken of dit haar hormonen in balans zou brengen (voor als het voortkomt uit hormonaal disbalans). Helaas maakt dit geen verschil, hengstigheid blijft wel uit maar uiers blijven dik en soms druppelen.

Ik ben van plan een second opinion te doen bij een andere kliniek, maar wellicht is dit voor iemand herkenbaar.

belle_boef

Re: Merrie geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:03

Uiers zijn ook een buffervat voor overtollig vocht Is ze toevallig te dik? Teveel afvalstoffen die ze niet kwijt kan en opslaat in der uier. Lymfedrainage kan hierbij helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:06

Is dat gezwollen uier gekomen nadat je met regumate bent begonnen of daar voor al? Ik heb een merrie die reageert op regumate. Zij krijgt letterlijk binnen een paar dagen een vol uier compleet met melk daarvan, terwijl ze niet drachtig is. De dierenarts had dat ook nog nooit meegemaakt.

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 11:07

belle_boef schreef:
Uiers zijn ook een buffervat voor overtollig vocht Is ze toevallig te dik? Teveel afvalstoffen die ze niet kwijt kan en opslaat in der uier. Lymfedrainage kan hierbij helpen.

Dank! Ze is niet moddervet maar er mag wel ietsjes af, staat al wel met graasmasker, glucobalance en losse kruiden voor afvoeren afvalstoffen enzo. Lymfedrainage ga ik mij eens in verdiepen, dank!

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 11:08

Muronia schreef:
Is dat gezwollen uier gekomen nadat je met regumate bent begonnen of daar voor al? Ik heb een merrie die reageert op regumate. Zij krijgt letterlijk binnen een paar dagen een vol uier compleet met melk daarvan, terwijl ze niet drachtig is. De dierenarts had dat ook nog nooit meegemaakt.

Nee daarvoor, vanwege het melk geven en gezwollen uiers zijn we gestart met regumate in de hoop dat dit het zou verhelpen als het hormonaal disbalans was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:41

Is het constant? Ook in de winter?
Sommige planten kunnen dat stimuleren maar dan verwacht je dat voornamelijk in het weideseizoen.
Geef je mariadistel?