Sprong/hak koelen zonder water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Sprong/hak koelen zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 12:51

Mijn paard heeft een glijer gemaakt, en daarbij een heel dik achterbeen opgelopen. Het is wachten tot de zwelling wat is afgenomen voor foto's en een echo en tot die tijd koelen. Echter ben ik door omstandigheden niet in staat om een aantal keren per dag het been af te spuiten.

Ik zoek dus iets waarmee ik het been toch zoveel mogelijk kan koelen. Voor het onderbeen/pees heb ik een coolpack van Finntack, maar hoe koel je de sprong/hak? Bandage zakt af en wil het gewricht ook niet te veel beperken.

Ik zag zelf de sokken van Incrediwear, maar weet niet of dat lang genoeg koud blijft. En ik vond de ice vibez een beetje prijzig voor alleen koelen.

Weten jullie nog iets anders?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:24

Hidez heeft compressiesokken waar je ijs in kan doen.
Maar daar moet je wel bij blijven..

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:43

Ik zag ooit op een filmpje van Edwina Tops dat ze een een humane tube (zo'n "kous" als je je voet hebt gekneusd) dubbel deden, en daar gecrunchte ijsblokjes tussen.
Zoiets... ?

Elisa2

Re: Sprong/hak koelen zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:42

Ik zou er groene leem op smeren dat werkt verkoelend en vermindert zwelling.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:51

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 22:47

Bedankt voor de tips. Heb nu idd klei gesmeerd, maar DA raadde toch aan ook nog op een andere manier te koelen. Ik vind de meeste koelers nogal duur, zeker omdat ik niet weet hoe lang ik em nodig heb.. Zo'n humane is nog wel een idee om te proberen. Die van Arma is ook nog wel betaalbaar en die van waldhausen ook, maar daar zit een veel te lange levertijd op, ik heb ze natuurlijk het liefst zo snel mogelijk binnen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:06

Naf heeft ICE gel. Geen idee of dat wat is?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 01:56

Ik zat ook aan een ice gel te denken maar geen idee of het het beoogde effect zal hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:27

Afbeelding
Ik ben fan van deze. Smeert net wat makkelijker uit dan gewone klei.
Koelt echt goed.

Zelfs ooit bij mijn dochter op haar been gesmeerd na een trap van een paard.
We hadden enkel een buitenkraan en was koud, dus koelen onder d'r kraan was geen optie.
Bovenbeen werd gelijk dik en blauwig.
Dit erop gesmeerd, bandage erom heen zodat ze haar broek aan kon.
Voelde echt apart zei ze, trok voor haar gevoel door tot haar dijbeen.
Na 20/30 minuten eraf gehaald. Zwelling was zo goed als weg, blauwige ook.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:58

Investeren en later verkopen. Of 2ehands zoeken.
Ik heb de ice vibes

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:03

Ik vind dat de benen van mijn paard opvallend koel zijn na een uur in de incrediwear sokken. Of dat echt diep koelt durf ik niet te zeggen, maar het lijkt iig iets te doen.
Soms is er nog een oude kortingcode die werkt of wellicht tweedehands, dan is de investering minder groot

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:11

Klei doet helemaal niets aan koelen en zelfs de verkoelende gels koelen minimaal en dan moeten ze ook nog eens gekoeld aangebracht worden, dus niet op kamertemperatuur zijn zoals de gemiddelde paardeneigenaar het doet. De natte sokken zoals Incrediwear doen ook niets als het om koelen gaat, zie onderstaand onderzoek.

Ik zou ook adviseren in toch maar investeren en weer verkopen van een dure maar ervoor ontworpen coolpack of tweedehands kopen.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:30

De incrediwear doen denk ik het meest waar je naar op zoek bent. Heb je geen stalgenoten die een keer extra voor je kunnen koelen?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:31

Koelbandages.
Dat zijn bandages die gedrenkt zijn in een vloeistof.

Ik heb ze van Equi-N-ice gehad. En later gewoon van de Action.

Ik heb jaren geleden met paard en wagen een ongeluk gehad. En daarbij had mijn paard haar kogel zwaar gekneusd. Was ook mega dik.
Ik had in de ochtend zo'n bandage omgedaan en een stalgenoot zou hem later verwijderen.
En die vroeg zich af waar die dikke kogel dan was, want de kogel was weer mooi dun.
Iets wat ik met afspuiten niet voor elkaar kreeg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:03

Babootje schreef:
De incrediwear doen denk ik het meest waar je naar op zoek bent. Heb je geen stalgenoten die een keer extra voor je kunnen koelen?

Zie bovenstaande grafiek, vergelijkbare techniek (in water ondergedompelde technische stof van Aerochill) gaf geen enkele significante verkoeling.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:42

Iemand vragen en vergoeden om meerdere malen te koelen?

Vind het toch wel een dingetje...advies van de dierenarts en het dan niet doen..
Ik weet natuurlijk de reden niet dus mag er niet over oordelen.

Maar het klinkt alsof koelen nu wel eerste zorg is wat je paard nodig heeft.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 22:28

Inmiddels weet ik wat mijn paard heeft en is koelen voorlopig niet meer aan de orde. Heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb de afgelopen dagen door jullie tips toch kunnen koelen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:28

Odysseus schreef:
Babootje schreef:

Zie bovenstaande grafiek, vergelijkbare techniek (in water ondergedompelde technische stof van Aerochill) gaf geen enkele significante verkoeling.

Incrediwear claimt ook niet dat ze verkoelend werken, maar het werkt vooral op een betere doorbloeding / het verminderen van zwelling. Dat is in feite wat je met koelen ook wil bewerkstelligen, maar dus op een andere wijze. Ik heb wel goede ervaring hiermee.

"Het vermindert zwelling door het trillen van het weefsel op de plek van de zwelling – dit kan interstitieel, intramusculair of intra-articulair zijn. Door die trillingen wordt de zwelling afgevoerd naar het lymfestelsel – een uniek effect van de Incrediwear-technologie.
Het stimuleert de bloedvaten door ze te laten trillen, waardoor de doorbloeding en -snelheid toenemen. Hierdoor komen er meer zuurstof, voedingsstoffen en macrofagen (afweercellen) bij de beschadigde plekken. Tegelijkertijd wordt de weefseltemperatuur gereguleerd, wat belangrijk is: recente studies tonen aan dat verhoogde temperatuur in weefsels juist schade kan veroorzaken
."