Gecastreerd paard veranderd veel. Wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Gecastreerd paard veranderd veel. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:02

Ik heb mijn paard als veulen gekocht en met zijn 4e jaar ingereden.

Altijd super fijn kunnen trainen. Had er altijd zin in en super werkwillig.

3 jaar geleden op 11 jarige leeftijd laten castreren. Daar heb ik nu nog steeds spijt van.

Zijn karakter / gedrag is helemaal omgeslagen. Hij veranderde van een vrolijk paard na een paard wat zielig in een hoekje van de wei stond en nergens meer zin in had. Ik vond hem echt zwaar depressief over komen.

Ik ben in die tijd echt opzoek gegaan naar dingen die hem nog wel enthousiast maakte. En heb ik hem regelmatig na laten kijken door dierenarts en osteopaat. En zijn er verschillende instructrices geweest. Ik heb in deze tijd veel grondwerk en werken aan de hand gedaan.

Hij staat sinds 1.5 jaar op een nieuwe stalling en hij komt nu echt weer uit zijn schulp. Hij komt weer naar mij toe in de wei. En hij kan ook echt weer om aandacht komen vragen.

We hebben ook weer een nieuwe instructrice die echt super bij ons past. Zei is zelf opgeleid door Mireille van de hoed (Rien van de Schaft) en bekent met de methode van Jill Huijbrechts. Ik ben echt zo verschrikkelijk blij met haar.

Het rijden gaat alweer zoveel beter. Maar ik merk wel dat hij nooit echt meer aan staat.

Hij doet echt super goed zijn best en doet braaf wat ik van hem vraag. Maar het gaat allemaal niet meer vanzelf.

Ik denk dat dit zijn nieuwe karakter is en ik er maar aan moeten wennen dat hij niet meer op testeron loopt.
Ik denk ook niet dat ik hem met voeding meer aan krijg.

Wie herkent dit en wat heb je gedaan?

Marije_jiplover

Re: Gecastreerd paard veranderd veel. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Weet je zeker dat er inwendig geen ontsteking op 1 van de zaadleiders zit, die hij met zijn immuunsysteem nét binnen de perken weet te houden waardoor je dat aan de buitenkant niet ziet, maar hij dus wel veel energie kwijt is aan dit proces beheersen?

Ik vraag dit omdat ik ooit een ruin kocht van 5 jaar, die met 9 maanden leeftijd gecastreerd was en tot die tijd "prima" functioneerde, maar wel als laatbloeier bestempeld was.
Met 4 zadelmak gemaakt en weggezet want eigenlijk nog niet helemaal rijp.
Ik kocht hem met 5 en ben na de verhuizing naar mij met hem aan de slag gegaan en de combinatie van nieuwe eigenaar, verhuizen en aan het werk was teveel, daarmee kon hij de inwendige ontsteking niet meer beheersbaar houden en kwamen er fysieke symptomen en een doorbraak.
Ik heb hem toen laten opereren en nadien bleek hij een stuk levendiger karakter te hebben, met veel meer Go van zichzelf dan dat ik tot dan toe had gezien.

En ik had wel van zaadstrengontsteking gehoord, maar niet dat ze daar na zoveel jaren nog ineens zoveel last van konden krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Dat is ook wel heftig om een hengst nog met 11 jaar te castreren. Dan zie je vaak dat ze enorm veranderen. Ik denk inderdaad niet dat je dit nog veranderd krijgt. Waarom heb je hem met 11 jaar nog laten castreren?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Ik heb mijn 9 jarige gecastreerd jaren geleden en hij is nu nog bij mij, die veranderde echt helemaal niet. Enkel geen interesse meer voor dames. Wat hierboven gezegd wordt herken ik ook niet, ik ken zo veel hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn en die waren echt niet heel anders. Dus ik zou verder zoeken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Caira schreef:
Ik heb mijn 9 jarige gecastreerd jaren geleden en hij is nu nog bij mij, die veranderde echt helemaal niet. Enkel geen interesse meer voor dames. Wat hierboven gezegd wordt herken ik ook niet, ik ken zo veel hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn en die waren echt niet heel anders. Dus ik zou verder zoeken

Testosteron doet veel meer dan alleen de interesse in de dames. Ineens veranderende levels van testosteron kunnen heel veel met een lichaam doen. Bijzonder dat jouw paard geen andere veranderingen toonde. Je ziet het bij honden ook vaak. Ons hondje moest op latere leeftijd worden gecastreerd door een tumor. Die veranderde van een actieve, slanke fitte en scherpe hond in een luie, dikke, tamme hond.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:29

Suzanne F. schreef:
Dat is ook wel heftig om een hengst nog met 11 jaar te castreren. Dan zie je vaak dat ze enorm veranderen. Ik denk inderdaad niet dat je dit nog veranderd krijgt. Waarom heb je hem met 11 jaar nog laten castreren?

Soms heb je geen keus. Ik heb mijn paarden altijd in eigen beheer gehad. En kon met gemak een hengst houden. Toen deze plek weg viel was het of verkopen of castreren omdat ik met een hengst niet op een andere stalling terrecht kon waar hij ook hele dagen naar buiten zou kunnen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

Suzanne F. schreef:
Caira schreef:

Testosteron doet veel meer dan alleen de interesse in de dames. Ineens veranderende levels van testosteron kunnen heel veel met een lichaam doen. Bijzonder dat jouw paard geen andere veranderingen toonde. Je ziet het bij honden ook vaak. Ons hondje moest op latere leeftijd worden gecastreerd door een tumor.Die veranderde van een actieve, slanke fitte en scherpe hond in een luie, dikke, tamme hond.
Het zijn net mannen :')

Interessant topic, ik lees graag mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Ik heb het ook eens meegemaakt, paard van een collega van me. Als hengst, knap en stoer. Gecastreerd en het werd een bang vogeltje..deze was ookal iets ouder toen. (7 ofzo)

Ik weet niet of het ooit nog veranderd is, paard is naar buitenland verkocht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

Suzanne F. schreef:

Hier moest onze pony van 20 om medische reden gecastreerd worden, de dierenarts gaf juist aan dat het gedrag bij castreren op latere leeftijd vaak amper nog veranderde. Wij merken ook geen echt verschil eigenlijk. Het lijkt mij dus iets anders te zijn.

TS weet je zeker of het niets iets anders is? Heb je wel eens een bloedonderzoek gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Dat hengsten na het castreren als ruin rustiger worden zie je wel heel vaak, maar het gedrag wat jij beschrijft herken ik niet. Ik denk hier toch aan iets medisch. Verklevingen, ergens pijn, zoiets.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Mijn op 13 jarige leeftijd gecastreerde ruin heeft minder interesse in de dames gekregen, en is iets looplustiger geworden. Maar verder geen groot verschil.
Hij dekt nog wel, maar alleen als de dames extreem aandringen. Heel beleefd, net als toen hij nog hengst was, alleen op de eisprong.
Inmiddels is hij 28 en is dat looplustige er wel weer vanaf, want een heel snelle is het nooit geweest.

Maar dus heel weinig verschil.