Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caira schreef:Ik heb mijn 9 jarige gecastreerd jaren geleden en hij is nu nog bij mij, die veranderde echt helemaal niet. Enkel geen interesse meer voor dames. Wat hierboven gezegd wordt herken ik ook niet, ik ken zo veel hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn en die waren echt niet heel anders. Dus ik zou verder zoeken
Suzanne F. schreef:Dat is ook wel heftig om een hengst nog met 11 jaar te castreren. Dan zie je vaak dat ze enorm veranderen. Ik denk inderdaad niet dat je dit nog veranderd krijgt. Waarom heb je hem met 11 jaar nog laten castreren?
Suzanne F. schreef:Het zijn net mannenCaira schreef:Ik heb mijn 9 jarige gecastreerd jaren geleden en hij is nu nog bij mij, die veranderde echt helemaal niet. Enkel geen interesse meer voor dames. Wat hierboven gezegd wordt herken ik ook niet, ik ken zo veel hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn en die waren echt niet heel anders. Dus ik zou verder zoeken
Testosteron doet veel meer dan alleen de interesse in de dames. Ineens veranderende levels van testosteron kunnen heel veel met een lichaam doen. Bijzonder dat jouw paard geen andere veranderingen toonde. Je ziet het bij honden ook vaak. Ons hondje moest op latere leeftijd worden gecastreerd door een tumor.Die veranderde van een actieve, slanke fitte en scherpe hond in een luie, dikke, tamme hond.
Suzanne F. schreef:Dat is ook wel heftig om een hengst nog met 11 jaar te castreren. Dan zie je vaak dat ze enorm veranderen. Ik denk inderdaad niet dat je dit nog veranderd krijgt. Waarom heb je hem met 11 jaar nog laten castreren?
Hutcherson schreef:Het ia best raar dat een mens zonder testikels testosteron moet gebruiken (uit een flesje) om niet in een chronische depressie te belanden en dat paarden en honden gewoon, zonder suppletie, doorleven en we verwachten geen gedragsverandering. Toch vreemd?
felicity schreef:Update![]()
Dierenarts heeft net gebeld. Hij heeft bloedarmoede. Kan straks een siroop ophalen.
Uitgebreide verslag krijg ik nog via de mail.
moonfish13 schreef:Wat fijn!!!
Mocht je evt redcell bij willen of moeten geven.
Ik heb voor mijn pony 2 flessen besteld en letterlijk 1 fles 1 dopje uit.
Daarna is hij van stal verandert en hij heeft een soort stootkuur gehad.
En daarna door met redcell was het idee vond de dierenarts ook wijs.
Want ja wat was de oorzaak, nu heeft hij hooi waar hij van groeit net pokon.
Glimt, gelukkig, en ik heb besloten de redcell zo te laten.
Mocht je paard het nodig hebben mag je evt de tweede fles erbij hebben kosteloos.
Twee flessen van een liter, het is zo een zit geseald dus ach bederft niet, maar ik acht de kans op bloedarmoede nihil opnieuw.
Mijne knapte heel erg op van dat flesje ook.
Goed spul, hij was niet ziek maar werd acuut ziek en gewoon een dagje ouder.
Dierenarts was 2 weken eerder geweest.
Enten, gebit.
2 weken later leek hij spierbevangen, sonderen, bloedafname en vrijbrief om op alles te testen wat zij dacht dat een rol spelen kon.
En niets, niets bezuinigen en ze zou nog 2x komen sonderen mogelijk meerdere dagen.
Bleek meneer een zware allergische reactie gehad te hebben vermoedelijk!
Ze maakte zich enorm zorgen en ik zei deze pony kan om half 5, staan eten of het allemaal meeviel.
Ik zeg niet dát het zo is maar hij kan van doodziek naar ‘was er wat?’ Gaan…
Om half 5 stond hij een soort compact gras te eten, van de baal af want dan hoefde hij niet te bukken. Maar nog boos ook dat hij maar 10 minuten mocht eten van mij aaneen.
De dierenarts liep binnen en stond toch raar te kijken, ze zei ik wilde je niet zeggen dat er weinig hoop was op herstel.
Dat hij heel heel ziek was, maar geloofde ook wel dat jij hem al heel lang hebt en vaker extreme dingen meegemaakt had.
Dus voordeel van de twijfel en je gaat ervoor.
Door de bloedarmoede kon hij iets niet de baas en reageerde allergisch.
En luis gehad, kán een rol hebben gespeeld soms weet je het niet.
Maar meneer staat daar te vreten en wij zijn 10 jaar ouder geworden vandaag.![]()
Nouja zijn bloed is perfect in orde verder ook spierwaardes dus hij mag in 24/7 groepshuisvesting lekker blijven.
En voordeel: hij is goed door de apk geweest ik heb echt zijn bloed heel uitgebreid getest nadat je zei alles uitsluiten.
Is het bloedarmoede, minder weerstand, en dus allergisch gereageerd, ik dacht dat hij het mogelijk niet zou gaan halen…
Je had dus toch gelijk dat hij enorm snel op kan knappen ondanks dat hij heel ziek is.
Taaie pony.
Na de kuur is hij duidelijk opgeknapt.
De redcell heb ik niet meer nodig mocht je een nieuwe fles willen en die andere erbij, pb maar.
Ik overweeg de flessen evt te doneren aan een dierenarts om ze aan iemand te geven die een pony op wil knappen verwaardloosd.
Dat hij/zij ze in de auto meeneemt en geeft aan mensen die belangeloos een dier helpen.
Dat heb ik vaker gedaan met voer ofzo en dat waarderen ze enorm.
Het was rond de €20 per fles ofzo koel/donker bewaard.
Hopelijk gaat jou paard weer lekker lopen!
Kijk geen hengst zal je vast merken maar je gevoel zat dus goed: er was iets.
Ik heb het toen ook gevraagd of bloedafname nodig was maar mij werd gezegd dat is de leeftijd.
En ja dat klonk logisch in ons geval.
Gelukkig zat er maar 2 weken tussen dat hij ziek werd en de dierenarts ijzertekort ontdekte.
Ze zei nog ik heb echt op heel veel getest, maar ik ben blij dat het mocht!
Wil je het goede of slechte nieuws eerst?
Ik: doe het slechte dan maar….
Zij: hij heeft ‘gewoon’ bloedarmoede, kuurtje erin en opgelost.![]()
Het goede: niet spierbevangen alles goed.![]()
Ik ben helemaal blij, ik mocht doen wat goed was zonder limiet ipv bezuinigen.![]()
Geniet van hem ik ga hem niet meer pesten met nog eens sonderen, even tempen en hart luisteren en klaar.
Hij liep ook weg naar de paddock zo van hehe eindelijk mag ik weer rondlopen.![]()
Maar het beeld was logisch, dierenarts heeft echt super accuraat gehandeld.
Voelde zich schuldig over een dure emmer vitamine e en selenium al open wat ik gegeven had direct.
Maar ik zei mens maak je niet druk je hebt geweldig voor hem gezorgd.
Zij mag zo weer komen.
Als ik twijfel bel ik en vraag ik stiekem of zij kan komen, ze nam geen risico maar vroeg het wel allemaal hoe ik financieel ernaar keek.
Hoever ik wilde gaan ook met behandelen.
Dat is toch fijn.