Wanneer is genoeg voor mijn oudje ook echt genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV87

Wanneer is genoeg voor mijn oudje ook echt genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 20:52

Hey allemaal,

Ik heb een onwijs lieve oma van 29 in mijn kudde. Het laatste jaar is ze hard achteruit gegaan. Ze heeft cushing, veel spieren en body verloren (veel botjes zijn zichtbaar) en ze heeft last van mestwater. Ik weet dat haar gebit slecht is en dat dit een van de grootste oorzaken is van bovenstaande.

Nu twijfel ik of ik haar zo de winter in en door wil laten gaan. Er gaat veel voer in maar ondanks alles doet het niet wat haar lichaam nodig heeft. Ik heb al van alles geprobeerd, helaas werkt er tot nu toe niets wat haar echt helpt.

Een bijkomende uitdaging is dat ik mijn paarden in een kudde bij elkaar houdt en ze dus ook uit meerdere bakken, bij elkaar, hooi geef. De 3 anderen zijn behoorlijk aan de maat maar ook het hooi helpt haar niet. Ook heeft ze veel moeite met het warme weer en loopt ze daardoor traag en soms wat zwalkend. Dit trekt weer bij zodra het minder warm is. Ze is nog actief en de baas van de kudde.

Ik heb eerder paarden laten gaan maar bij haar twijfel ik wanneer het genoeg is. Ergens vind ik het heel moeilijk om haar zo te zien en steeds een stapje terug uit te zien gaan maar wanneer stopt het? Wat denken jullie?

FriesWytske

Re: Wanneer is genoeg voor mijn oudje ook echt genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:00

Wat zou je als advies geven als dit niet jouw eigen paard was.

Ik heb hier een oudje staan van 30 jaar. En samen met de eigenaren hebben we besloten dat dit zijn laatste zomer wordt. Is hij er aan het einde van het weideseizoen nog, dan laten we hem inslapen.

CynthiaV87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 21:02

Mijn advies aan mezelf is hetzelfde. Dit is een mooie laatste zomer, al knaagt het ergens nog wel want ik kan haar nog niet helemaal missen. Waar loop jij met het oudje tegenaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:03

Afgaand op hoe je het beschrijft ben je al te laat.

Maar troost je; achteraf is bijna iedereen te laat in dit soort omstandigheden. Het is een glijdende schaal die vrijwel niet te stoppen is, totdat je de knoop door hakt.

Ik had gistermiddag nog zo'n discussie met een stalgenoot die er eentje van 35 heeft. Wat is die grens? Waar trek je die grens? Hoe ga je om met die grens? Wanneer ben je op die grens?
We zijn er eigenlijk ook niet uit gekomen want ja, we zien het allebei dat ze oud wordt, maar hoe bepaal je het moment?

Ik heb haar sterkte gewenst en gezegd dat ik begrip kan hebben voor elke beslissing.

Dat wens ik jou ook: veel sterkte en wijsheid in je beslissing. JIJ bent de enige die het kan beslissen, doe het wijs.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:05

Wij hebben in 2023 ook het oudje van mijn moeder laten gaan. Wat je zegt ook PPID, niet meer op gewicht te krijgen, en toen ze ook last kreeg van mestwater, was het tijd om afscheid te nemen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:15

Ik zou haar zo ook niet de winter in laten gaan. Het blijft altijd een enorm moeilijke keuze. Als ze nu nog een mooie tijd in de weide zou kunnen hebben, zou ik het naar het eind van de zomer proberen uit te stellen. Je geeft echter aan dat de warmte haar geen goed doet, dat maakt het lastig, je weet natuurlijk niet hoe de zomer gaat verlopen. Als ze nu zelfs in de zomer aftakelt, zou ik het niet veel langer uit gaan stellen.

Heel veel sterkte met je keuze.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:40

CynthiaV87 schreef:
Mijn advies aan mezelf is hetzelfde. Dit is een mooie laatste zomer, al knaagt het ergens nog wel want ik kan haar nog niet helemaal missen. Waar loop jij met het oudje tegenaan?

Is niet mijn oudje, maar van kennissen. Hij is gewoon op en heeft het de laatste jaren erg moeilijk in de winter. Daarom vinden zij en wij nu dat hij nog 1 mooie zomer mag hebben, maar niet meer de winter in hoeft te gaan.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:57

Ik zag deze mooie tekst voorbij komen bij Jessica Vos Hoefverzorging

Paarden hebben geen bucketlist

(Paarden)mensen soms wel.

De bucketlist, een lijst met activiteiten die we in ons mensenleven nog gedaan willen hebben, of bepaalde plekken die we nog gezien willen hebben. Als mens hebben we de mogelijkheid om dergelijke activiteiten en plekken te bedenken en met een beetje geluk ook te kunnen en mogen plannen. We zijn in staat om vooruit te denken en te plannen.

Voor paarden werkt dat niet zo. Zij leven in het hier en nu. Ze kijken niet terug en niet vooruit, ze hebben geen toekomstplannen.

Leven in het hier en nu voor het paard betekent veilig zijn, voortplanten en voedsel en water zoeken. Iedere dag opnieuw.

Paarden reageren op hun omgeving en ervaringen en kunnen wel leren en anticiperen op toekomstige gebeurtenissen op basis van hun ervaringen. Hun vermogen om te anticiperen op hun omgeving is meer een vorm van overlevingsinstinct dan bewuste toekomstplanning. Ze leren bijvoorbeeld sneller te rennen wanneer ze gevaar voelen.

Als we dan uiteindelijk voor de keuze komen om ons paard in te slapen, realiseer je dan dat je paard geen bucketlist heeft. Hij hoeft niet nog een dagje naar zee, een keer met zijn beste paardenvriend kroelen of voor de laatste keer een suikerklontje eten (want he...). Als hij er klaar voor is hoeft hij niet nog een zomer op de wei, of een winter in de stal.

De beslissing nemen om je paard in te laten slapen is ongelofelijk moeilijk en verdrietig.

Ik probeer in mijn beslissing niet mijn bucketlist op mijn paard te plakken en te bedenken wat ik allemaal nog wil doen.

Ik neem een dergelijke beslissing uit liefde. En ja, ook ik weet heel goed hoe ongelofelijk moeilijk het is je dierbare vriend(in)te laten gaan. Tegelijkertijd is het mooi dat we de mogelijkheid hebben het lijden te besparen en een paard pijnvrij en paardwaardig te laten sterven.
En als er dan nog tijd is om samen herinneringen te maken, doe dat dan voor jou en geniet van de tijd samen. ❤️

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:08

Ik zou jezelf deze vraag nog eens in september stellen. 2 maanden kunnen al een groot verschil betekenen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:35

Wat geef je haar te eten en heeft ze in de winter ook een deken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:00

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al.. het laatste jaar is ze hard achteruit gegaan..en op deze leeftijd weet je dat het nooit meer beter zal worden. Ik zal haar ook geen winter meer aan doen.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:39

Ik zit in dezelfde situatie. Pong van 30. Ging goed op seniores priori’s en in de zomer kon hij weer aansterken met extra gras. Sinds deze lente eet hij ook geen gras meer. Zit alweer een maand aan de diarree. Is hierdoor ook flink afgevallen en bespiering kwijt geraakt. Hij krijgt nu probiotica. 2 x zo veel slobber dan z’n lichaamsgewicht. Hij loopt nog happy rond en hebben toch besloten om hem waarschijnlijk voor de herfst in te laten slapen. Hij kan waarschijnlijk de herfst wel halen, maar gaat het dan wel heel zwaar krijgen dat ik denk dat hij voor de winter al gaat instorten. Ik heb mezelf daarom de vraag gesteld: ga ik wachten tot hij zelf aangeeft niet meer te willen en dus stoppen wanneer hij echt niet meer kan? Of laat ik het 3 maand eerder stoppen als hij nog blij in de wei staat? Dat laatste vind ik fijner. Dat hij niet hoeft door te gaan tot er geen vet en spier meer is om te blijven staan, maar stopt wanneer hij nog zichzelf is.

Altijd een lastige keus. Sterkte !

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:42

Waarom moet ze de zomer nog door als ze moeite heeft met de warmte?
De temperaturen worden. Iet perse aangenamer. De dazen die erop los steken. Wat is hetgeen wat nog kwaliteit in haar leven geeft nu?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:45

Eigenlijk, bij het stellen van deze vraag is het imo zover. Je kunt namelijk nooit te vroeg zijn, maar wel te laat.

Als je een paard had gehad wat gezond, jong en fris was stel je hem niet, maar imo is het antwoord altijd: wanneer je deze vraag (hardop aan anderen stelt) is daar ook het antwoord

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:50

Eerlijk gezegd had ik haar al laten gaan. Het verdriet wordt niet kleiner met nog een paar maanden wachten.
Haar lijf geeft het op maar haar geest nog niet, ze is nog actief maar is ze ook happy met haar lijf?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:08

Lastig...maar ik zou toch al een afspraak maken...ze heeft moeite met de warmte, het weekend van de 11/13 juli wordt het weer 29 graden. Wil je haar daar nog in laten lopen?

Sterkte met de beslissing. :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:10

Ik vind dergelijke topics altijd moeilijk om op te antwoorden.
Je zegt, ze krijgt voldoende eten en het helpt niet. Maar wat is dat dan precies van eten?

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat je verkeerd bezig bent hoor! MAar een voorbeeld van mezelf:
Mijn trekpaardmerrie kwam rond haar 20 ste niet meer op haar gewicht. Er gingen kilo's bietenpulp, luzerne, merriebrok, onbeperkt hooi en voordroog in. Tanden waren prima, maar toch, mager en spierverlies.
Ze kreeg op een bepaald moment 8 kilo droog gewogen voer, die geweekt gigantische bakken waren uiteraard, + hooi dat ze nog volledig kon eten.

Ik ben overgestapt op Fibrebeet, en heb ze nog 5 jaar op gewicht gehouden met 1-2 kilo fibrebeet per dag.

Pas 5 jaar later pas is ze ingeslapen door een beenprobleem.

Je geeft ook aan dat het paard buiten staat in groep, kan je ze eventueel een aantal uur per dag apart zetten zodat ze daar haar rust kan nemen en kan bij eten?

Nu, los daarvan, je voelt zelf wel of het wel of niet meer kan, en je bent in een dergelijke situatie niet te vroeg...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:18

Ladybird schreef:
Eigenlijk, bij het stellen van deze vraag is het imo zover. Je kunt namelijk nooit te vroeg zijn, maar wel te laat.

Als je een paard had gehad wat gezond, jong en fris was stel je hem niet, maar imo is het antwoord altijd: wanneer je deze vraag (hardop aan anderen stelt) is daar ook het antwoord

Hier sluit ik me bij aan

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:22

Charaz schreef:
Ladybird schreef:

Hier sluit ik me bij aan

Dit idd, en ja ontzettend moeilijk :(:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:26

Het blijft altijd wel echt moeilijk, helemaal als je ze dagelijks ziet en er in 'mee groeit'. Maar als ik je verhaal zo lees, zou ik wel denken dat de tijd is gekomen... dan is het nog de vraag, wanneer... want ik snap ook dat de keuze maken ook nu nog niet makkelijk is, en je er zelf wellicht nog niet aan toe bent. Maar voor je paard klinkt het wel als de meest eerlijke keuze om de beslissing niet nog veel langer uit te stellen....

Ik wil je iig heel.veel sterkte, kracht en wijsheid wensen :(:)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:12

belle_boef schreef:
De temperaturen worden. Iet perse aangenamer. De dazen die erop los steken. Wat is hetgeen wat nog kwaliteit in haar leven geeft nu?

Hier sluit ik me bij aan. Daarnaast ook liever een dag te vroeg dan te laat. Zoals jij het omschrijft, had ik de knoop al eerder doorgehakt. Dat is uiteraard persoonlijk. Ik vind het niet fijn om dieren te zien lijden en het is ook niet nodig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:18

belle_boef schreef:

Inderdaad, als ze al slecht over de warmte kunnen zou je dat niet meer willen. Die hier staat kan gelukkig goed over de warmte. En daarom krijgt hij nog een mooie zomer op de wei. Zou hij nu wel achteruit gaan, dan gaan wij samen met de eigenaren het inslapen naar voren plaatsen. Het moet geen lijden worden, wat hier niet het geval is.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:23

Ik heb ook een oudje met slecht gebit en in zeer slechte conditie terug op stal gekregen. Een paar keer per dag Subli Senior Priores en soms bietenpulp bijvoeren hebben de conditie binnen twee maanden enorm goed gedaan, er staat weer een glimmend, gezond ogend en happy paard op stal.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:19

Zijn wij paardenmensen niet altijd te laat met deze beslissing maken?
Wij willen vaak ze toch zo lang mogelijk bij ons houden.

Bijna 7 jaar geleden werd mijn bijrijpaard ingeslapen zijn eigenaresse heeft afgelopen maandag van haar bijrijpaard afscheid genomen. En toen kwam dat toch even hard aan, ook voor mij.
Mijn bijrijpaard had een verdikte lymfeklier en mogelijke de volgende ook al aangetast. Dit was na een paar weken al trager en een opgezet penis die na verdoving woensdag, donderdag ook nog steeds buitenboord hing. Als ik er nu op terug kijk baal ik dat ik druk was met verhuizen en dat ik niet eerder aan de bel had getrokken want ja hij was trager.

Als een paard niet meer een paardwaardig bestaan kan leven dan is het het niet waard om hem of haar in leven te houden zodat ze bij ons kunnen blijven.

Zoals ik jouw verhaal lees zou ik haar ook niet nog een winter in laten gaan. En de suggestie die hier al geopperd wordt om haar dan ook niet meer de zomer door te laten leven klinkt niet als een slecht idee. De zomer is net begonnen en er komen vast weer warme dagen aan en dadelijk valt ze heeft ze extra pijn dat zou ook zonde zijn. Maar ik heb nooit deze onmogelijke keuze moeten maken. Want de dood is wel voor eeuwig.

Sterkte met deze keuze.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:21

Als ze al veel moeite heeft met warm weer, dan zou ik haar ook niet meer door de zomer heen laten gaan. Het is voor haar dan geen mooie zomer, maar juist nog meer afzien.

Los daarvan is dat natuurlijk makkelijker gezegd door iemand die geen band met het dier heeft. In elk geval sterkte met de keuze :(:)