Losse kniebanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Losse kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 12:01

Mijn jaarling heeft sinds een weekje last van losse kniebanden. Eerst was het enkel de li knie, maar ondertussen ook de re knie. De knieën "schieten" na 1-2 passen wel gewoon terug in de juiste positie. 's Morgens heeft hij er meer last van dan 's middags en 's avonds.
Ik heb met de dierenarts overlegd en hij zegt dat het van het groeien komt, hij is al bijna 1m60 groot (!) en dat hij er normaal zelf overheen groeit. We moesten enkel ingrijpen als hij kreupel gaat lopen of de kniebanden gaan zwellen. De hoefsmid kan hem ook nog een beetje binnendoor zetten zei hij, die komt nu over een week of 3 (dan moest hij sowieso gedaan worden).

Hij lijkt er geen pijn van te hebben en slaat ook niet in paniek als het gebeurd.
Hij staat 24/7 buiten, dus meer beweging is ook niet mogelijk :)
Ik heb al gehoord dat balkjes lopen en bergop kan helpen, maar een berg heb ik niet in de buurt. :+ Balkjes kan ik eventueel wel voor zorgen.

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft? Is het goed gekomen? Kan ik nog meer dingen doen of juist niet doen? Ik heb in het verleden al zoveel ellende gehad met mijn paarden op medisch gebied en nu wilde ik terug genieten van mijn nieuwe paard, maar nu maak ik me toch alweer zorgen dat het op lange termijn gevolgen gaat hebben. Het is ook echt heel naar om te zien als die benen zo blokkeren.

lilly_s18

Re: Losse kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:35

Heyhey,
Ik heb dit ook meegemaakt, maar dat was een merrie in het werk.
Grote paarden hebben daar vaker last van. Ik zou inderdaad even vertrouwen op je dierenarts, het lijkt me nu geen goed idee om al iets te ondernemen terwijl hij in volle groei is.
Als je met hem aan het werk gaat, zou ik hem best zo weinig mogelijk op de cirkel zetten (ik weet het, niet ideaal als je een jong paard zadelmak gaat maken) en als het mijn paardje was zou ik hem ondersteunende supplementen voor de spieren geven als je hem in het werk gaat zetten over een paar jaar.

Mijn dierenarts was zelf geen fan van de kniebanden in te spuiten. Ik heb 3 maanden alleen maar de galopbaan gezien, ik mocht geen cirkels rijden en heb 2 potten muscalan uitgegeven en het was helemaal opgelost. Leek mij ook een fijnere optie dan zo'n spuit :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 15:44

Bedankt voor de reactie Lily!
Ja, als hij er inderdaad niet overheen zou groeien moeten we iets gaan ondernemen. Die inspuiting heb ik ook van gehoord, maar lijkt mij niet de fijnste oplossing. Hopelijk als zijn groeispurt door is dat het gewoon terug normaal wordt.
Hij is echt een grote slappe slungel.
Ik denk ook dat het 's morgens erger is omdat hij dan meer rust heeft genomen 's nachts (ook al staat hij niet op stal), als hij de hele dag rondscharrelt dan zie je er eigenlijk niks aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:16

Dit is iets wat vaker voorkomt bij jonge paarden, meer dan wat je nu doet (zoveel mogelijk vrije beweging en binnendoor zetten) kun je niet doen op dit moment.

Wel als hij straks ohz is dan kun je hem gaan trainen met balkjes lopen, heuveltjes en ook longeren op een goede manier worden ze sterker van. Nu gewoon nog even niks doen, laat hem maar groeien en zelf rustig sterker worden en geen paniek..dit komt regelmatig voor.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 16:48

Elisa: dank je wel voor je reactie! Dit stelt me gerust!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:01

Graag gedaan :)