Mijn merrie heeft altijd als ze hengstig heeft wat mestwater. Dat is een paar dagen, en daarna is het voorbij. Nu is echter sinds de winter 2023-2024 heftiger geworden en hangt het niet meer samen met de hengstigheid (overigens krijgt ze om de hengstigheid iets te bedaren monnikspeper bijgevoerd).
In de winter 2023-2024 is ze (weer) op voordroog komen te staan vanwege de luchtwegen, en toen begon de ellende. Ze bleef mestwater houden. En dan is het met vlagen behoorlijk heftig, niet alleen wat water met het mest mee, maar scheten waarbij het eruit spuit

Echter, zodra ze aan het einde van het seizoen hooi bijgevoerd kreeg op het land (en na afbouwen 24/7 op paddock met hooi - geen voordroog maar droog hooi dit jaar) kwam het mestwater weer terug, en de hele winter is het ellende geweest. Ik heb kuurtjes psyllium gegeven, en ze heeft de hele winter op probiotica gestaan, zonder echt goed resultaat. De ene periode is het beter dan de andere keer, maar weg is het niet. Overigens geen voordroog meer, maar gewoon droog hooi. Ik had mijn hoop gevestigd op het weideseizoen, maar ondanks dat de mestballen in eerste instantie tijdens het land opbouwen mooier werde, is het nu weer huilen met de pet op. Momenteel is het weer heftiger aanwezig, ondanks dat ze dag en nacht op het land staat, geen hooi meer krijgt, en niet hengstig staat. Ze laat regelmatig natte scheten (en komt er echt veel vocht uit), moet ik elke dag dr billen en benen wassen omdat het helemaal onder zit....
Nu ben ik toch benieuwd of mensen nog wat tips hebben, of dit herkennen...
Ik ben ergens een beetje bang dat het haar gebit is; ze heeft diastases en na de TA behandeling in januari kreeg ze weer wat ontstekingen, waaraan ze een aantal keer is geholpen en wat nu 'stabiel' lijkt te zijn (ze is 2x gespoeld, de ruimtes zijn groter gemaakt, en de laatste controle was goed). Ik spoel haar mond dagelijks (of om de dag) zo goed mogelijk schoon, maar ik kan er niet inkijken natuurlijk. Maar als dat het is, valt er weinig te verbeteren wellicht??
Heeft iemand tips en tricks, of ideeën? Ze is verder goed in haar hum en merk je er weinig aan, ze eet goed en voldoende (komt aan op het land), vervelendste is het dagelijks schoonmaken omdat het anders gaat koeken en bijten en dat ze dan open komt te liggen...
Ps. ze is 22