Never ending story... mestwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Never ending story... mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 09:57

Misschien een lang verhaal, maar even wat achtergrond.

Mijn merrie heeft altijd als ze hengstig heeft wat mestwater. Dat is een paar dagen, en daarna is het voorbij. Nu is echter sinds de winter 2023-2024 heftiger geworden en hangt het niet meer samen met de hengstigheid (overigens krijgt ze om de hengstigheid iets te bedaren monnikspeper bijgevoerd).

In de winter 2023-2024 is ze (weer) op voordroog komen te staan vanwege de luchtwegen, en toen begon de ellende. Ze bleef mestwater houden. En dan is het met vlagen behoorlijk heftig, niet alleen wat water met het mest mee, maar scheten waarbij het eruit spuit %) Ik gaf het voordroog de schuld en dat leek ook het geval toen ze de zomer 2024 de weide op ging en het mestwater verdween. De mestballen werden beter , en het mest water beperkte zich tot haar hengstigheid zoals ik gewend was.

Echter, zodra ze aan het einde van het seizoen hooi bijgevoerd kreeg op het land (en na afbouwen 24/7 op paddock met hooi - geen voordroog maar droog hooi dit jaar) kwam het mestwater weer terug, en de hele winter is het ellende geweest. Ik heb kuurtjes psyllium gegeven, en ze heeft de hele winter op probiotica gestaan, zonder echt goed resultaat. De ene periode is het beter dan de andere keer, maar weg is het niet. Overigens geen voordroog meer, maar gewoon droog hooi. Ik had mijn hoop gevestigd op het weideseizoen, maar ondanks dat de mestballen in eerste instantie tijdens het land opbouwen mooier werde, is het nu weer huilen met de pet op. Momenteel is het weer heftiger aanwezig, ondanks dat ze dag en nacht op het land staat, geen hooi meer krijgt, en niet hengstig staat. Ze laat regelmatig natte scheten (en komt er echt veel vocht uit), moet ik elke dag dr billen en benen wassen omdat het helemaal onder zit....

Nu ben ik toch benieuwd of mensen nog wat tips hebben, of dit herkennen...

Ik ben ergens een beetje bang dat het haar gebit is; ze heeft diastases en na de TA behandeling in januari kreeg ze weer wat ontstekingen, waaraan ze een aantal keer is geholpen en wat nu 'stabiel' lijkt te zijn (ze is 2x gespoeld, de ruimtes zijn groter gemaakt, en de laatste controle was goed). Ik spoel haar mond dagelijks (of om de dag) zo goed mogelijk schoon, maar ik kan er niet inkijken natuurlijk. Maar als dat het is, valt er weinig te verbeteren wellicht??

Heeft iemand tips en tricks, of ideeën? Ze is verder goed in haar hum en merk je er weinig aan, ze eet goed en voldoende (komt aan op het land), vervelendste is het dagelijks schoonmaken omdat het anders gaat koeken en bijten en dat ze dan open komt te liggen...

Ps. ze is 22

Daihyo

Re: Never ending story... mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:48

Krijgt ze nu ook nog hooi?
Wat is de structuur van het hooi en gras? Te grof kan namelijk de darmen teveel prikkelen en dat kan ook mestwater geven. Dan is een fijnere structuur beter.
Voer je verder nog iets bij?
Hoe zit het met zand en wormen?

Mestwater is heel lastig. Soms is het maar 1 radartje in het geheel dat niet meteen opvalt, maar net die trigger geeft.

Tijdelijke symptoombestrijding kan bietenpulp zijn. Dat bindt het vocht in de mest iets en de pectine kan helpen voor darmherstel. Maar dan moeten de andere voorwaarden ook goed zijn, want het is echt een tijdelijke oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:27

Kan 'suiker' een issue zijn??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:30

Billen insmeren met Sudocrème voorkomt aankoeken. Heb je al probiotica gegeven?

Ik lees mee.
Stalgenoot en ik zijn ook zoekende, we komen maar niet achter de oorzaak.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:09

Dan moet je even helemaal naar de basis: geen zandkuren en geen overdreven vezelrijke ruwvoervervangers.

Geef haar een tijdje enkel dit droge hooi + een beetje basisbrok als ze dat nodig heeft - niet meer dan dat.

Wormen uitsluiten altijd belangrijk.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:14

Ik weet niet welke probiotica je geprobeerd hebt. De mijne had soortgelijke klachten en doet goed op de probiotica van iris van gulik. Duurde een maand of 2 voor ik echt goed resultaat had.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:32

Gezien het eerst rond de hengstigheid gebeurde: is iets hormonaal uitgesloten? Geen cystes op de eierstokken?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:13

Eerst wat bietenpulp voeren voordat ze brok krijgt hielp bij mijn paard. En probiotica schepje erbij

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:40

Bij de mijne is het gestopt na het geven van producten van equilin.
Je kan ze mailen voor advies.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:44

Mijn pony heeft jaren en jaren mestwater gehad, echt veel: altijd vieze staart en benen. Op alle soorten hooi.. Ik had de moed van het op zoeken naar oplossingen opgegeven (in overleg met de dierenarts).

Ik had laatst wat andere hooibaaltjes gekocht, Frans kruidenhooi, en het is zomaar weg. Dus bij hem is het toch afhankelijk van het voer blijkbaar.. Daarnaast gelijktijdig met dit gestart: https://www.rwdh.nl/dodson-horrell-cushcare-condition-18kg/?srsltid=AfmBOop2z5KaYaeunnReP-XZPOhK7SweuRSZ7yfqDBsmwhFWZX8PsJF2. Daar zit ook pre- en probiotica in.

Dus of het het hooi is, of dit voer, of allebei weet ik niet, maar hij heeft nu echt hele mooie mest.

office

Beetje seniores priores hielp hier wel en geen peen of olie ofzo voeren.
Hier is het nu over nu ze dag en nacht op het gras staan.
Vervelend kan ook een beetje de leeftijd zijn misschien toch wat gevoeliger op de darmen.

Tinka

Mijn ruin had het ook heel erg als ie van alleen gras naar hooi ging. Van alles geprobeerd, niets help. Uiteindelijk bonpaard colon gaan geven en volgens hun protocol gaan voeren met goed weidehooi. Het is toen vrij snel over gegaan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:50

Trouwens ..als je googelt op monnikspeper en mestwater lees ik toch dat dat maag darm klachten kan veroorzaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:12

Bij Den Hoek kun je een mestballen onderzoek laten doen, wellicht interessant voor je?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:54

Ik lees even mee.

Mijn paard heeft in de 2 jaar dat ze niet van mij was ook altijd enorm last van mestwater gehad. Sinds 1,5 week is ze van mij en heb ik haar overgezet op hooi, voorheen stond ze altijd op voordroog. Uiteraard is dit in stappen gegaan, maar na 24 uur was ze al helemaal van het mestwater af en komen er nu alleen nog maar mooie drollen uit.
Aangezien ik het te wonderbaarlijk vind ben ik wel een beetje bang voor een terugval.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:00

Mijn shetje van 6 jaar kreeg ineens mestwater. En aantal weken later spoot het eruit. Hij at en beetje vreemd maakte proppen . Nu bleek dat hij ineens kiezen door kreeg die schots en schreef staan waardoor hij niet goed kon kauwen. Hij slikte gewoon zijn hooi door waardoor de dikke darm geïrriteerd werd en hij diarree en mestwater kreeg. Misschien bij jouw ook een gebits probleem ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:01

Ja wat een gepuzzel is dat soms he :(:)
mijn ruin krijgt altijd wat mestwater van grof gras of grof hooi.( en nattere voordroog)
Zijn gebit is niet heel denderend en waarschijnlijk word dat groffe gras of hooi dus niet goed gekauwd.
Zou zeker kijken als ik jou was of het ook nog verschilt of het wat korter en malser gras is of juist langer, vezeliger en groffer?

En mijn oude merrie krijgt juist weer hele dunne mest van dat hele korte najaarsgras.
En als ze te weinig gras binnen krijgt,die moet wel elke dag er geweekt voer bij hebben.

Dus dat kun je misschien proberen en kijken of het wat helpt.
Verder is het echt heel moeilijk soms om uit te vinden wat het is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:10

Mijn paard bleef af en aan natte of dunne mest houden.. en had met de tijd al verschillende pre- en probiotica geprobeerd.
Elke keer ging het eventjes goed, maar het kwam telkens terug.

Totdat ik me ging verdiepen in mycotoxines.. en waar het allemaal in kon zitten.

Nu ik haar dagelijks ToxiSafe geef, is het hele probleem opgelost.
Mooiere mest kan ik niet wensen! Hoe blij kan je zijn met een mooie hoop stront.. :')

https://www.pavo.nl/paardenvoer/supplem ... ct-details

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:13

Mijn ruin heeft heel veel baat bij de darmregulator van marstall.
En krijgt uiteraard alleen echt hooi,niks uit plastic!
Keurig schoon is de bibs weer.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:10

Mijn merrie heeft ook diastasen en krijgt van normaal tot grof hooi ook mestwater. Zij heeft alleen normale mest bij wat fijner hooi, dit is heel duidelijk bij haar.
Daarbij maakt het voor haar niet uit of het verpakt of onverpakt is, als het maar fijn is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:15

In combi met je verhaal over haar gebit zou ik ook kijken of je fijner hooi kan krijgen. Onze ruin met afgesleten gebit kreeg ook mest water op hooi wat grover was. Mooi fijn weide hooi werkte het beste. Suikers hadden ook invloed.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:07

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:16

Mycotoxines kan zeker een factor zijn. In Horsemix van Junai zit een mycotoxinebinder. Dat voer ik vaak in de winter.
Bij gevoelige paarden kan zelfs bemest met gier/injectoren of onbemest/vaste mest verschil maken tussen wel of geen mestwater. Vergeet niet dat in koeiengier medicijn/antibioticaresten kunnen zitten.
Hoeveel gras daarvan opneemt weet ik niet: google zegt 'verwaarloosbaar en niet gevaarlijk voor de volksgezondheid'.
Echter een paard eet elke dag veel hooi en dan kan ook een 'verwaarloosbaar' percentage soms cumulatief te veel worden of zijn bij een zwakke darmflora. Onderzocht is het nog niet, althans niet wat ik kan vinden. Mijn paarden doen het ook het beste op kruidenhooi.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:58

Tieme schreef:
Bij de mijne is het gestopt na het geven van producten van equilin.
Je kan ze mailen voor advies.

Hier ook! Ik En toen ik de basic weg liet omdat ze teveel energie kreeg op de basic en de balancer samen was het ook direct weer terug. Ik geef dus nu minder basic dan aanbevolen (120 ipv 180 gram) samen met de aanbevolen hoeveelheid balancer (90 gram) en nu zijn zowel de mest als het energielevel goed :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 16:06

Wat een hoop reacties, fijn, bedankt :)

@ Daihyo; op dit moment krijgt ze geen hooi (behalve dan vandaag, want ze staat een dagje op stal ivm de warmte). In principe alleen 24/7 gras en betreft op dit moment nog uitgegroeid lang vrij grof gras...
Ze krijgt een balancer, een handje Safe & Sound, en tijdens het weideseizoen monnikspeper en glucosupport (Horseflex). Dat krijgt ze niet in de winter. Lysine en MSM krijgt ze wel het hele jaar bijgevoerd. Ik heb momenteel een 'pauze' ingelast met alleen 2 handen safe & sound, monnikspeper en glucosupport en de rest weggelaten.

De mest wordt 2x per jaar onderzocht op wormen en einde jaar krijgt ze de 'grote' wormenkuur. Ze heeft al jaren geen wormenbesmetting gehad. Zand weet ik niet bij haar, een kuur psyllium geeft even wat vermindering, maar niet blijvend helaas.

Bedankt voor je tip van Bietenpulp!

@ Dubblefun; dat zou kunnen? Al vind ik het wel vreemd dat het vorig jaar weideseizoen echt weg trok en bleef, en het nu blijft... qua hooi krijgt ze 's winters graszaadhooi. Mijn pony is momenteel aan het overstappen naar weidehooi (waar niet veel in zit, en zachter is), dat wil ik aankomende winter ook bij deze merrie proberen. Ze krijgt in het weide seizoen wel 'glucosupport' en viel van de winter best wat af.

@ Marleen_88 Sudocreme gebruik ik idd om het wat zacht te houden.

Probiotica heeft ze een half jaar lang gehad (2 potten van Iris die Social Media dierenarts). Zonder resultaat helaas.

@ Beemsterkaas; ik heb haar nu zoveel mogelijk van alles afgehaald qua supplementen ook, maar vind het wel spannend om bv. het glucosupport en monnikspeper te minderen (die krijgt ze in de winter niet). Wormen heeft ze - als het goed is - niet (2x per jaar onderzoek en 1x per jaar ontwormen)

@ Raket; die van Iris heeft ze gehad. 2 potten opgemaakt.

@ Narcissa; nee, dat is niet uitgesloten. Laatste keer heb ik in 2020 een scan van de eierstokken laten maken, omdat ik toen dacht dat ze daar last van had. Bleek achteraf artrose in de bekken te zijn, wat pijnlijker werd met hengstigheid door het vele plassen. Eierstokken waren toen nog prima, en ook is er toen hormonaal bloed onderzoek gedaan. Wellicht wel een idee om dat weer eens te laten controleren.

@ Liess en Tieme, Lizenlotte bedankt voor de tips!

@ Solistar; Dank voor de tips. Ook van dat franse kruidenhooi. Mijn pony is daarop aan het overgaan, wellicht dat mijn grote merrie daar ook op over moet gaan voro de winter.

@ Office en Tinka, Mer1980 ook bedankt voor de tips. Zoveel ervaringen en keuzes, maar fijn om die tips te krijgen en mij daar wat meer in te gaan verdiepen :)

@ Office; Monnikspeper en darmklachten... Maar ik zou dan verwachten dat het in de winter (als ze geen monnikspeper krijgt, maar mestwater in eerste instantie wel het ergste was) dan afwezig zou zijn?

Ze krijgt monnikspeper zodat ze wat minder heftig hengstig is, omdat het bekken kantelen tijdens de 1000x pissen op een dag pijn kan geven bij haar artrose. Zodat ze wat minder heftig blijft pissen en d'r zelf pijn doet :=

@ Elisa, dat lijkt mij wel iets ja! Ga daar eens naar informeren.

@ EvaC fijn dat het nu wel over lijkt op normaal hooi. Ik had die hoop ook, maar helaas...

@ Tootje; gebitsprobleem zit wel in mijn achterhoofd, omdat ze begin dit jaar zoveel ontstekingen bij de diastasen had. Na een aantal keer controle lijkt dat nu (even) voorbij, maar dat helpt wellicht niet. Ze is dit jaar al 4x gecontroleerd en gaat in september weer voor een gebitscontrole.

@ Ellepel; misschien toch het grovere spul dan idd... Ben benieuwd of het dan verminderd als ze naar de "2e snede" toe gaat als we over een maandje weer van landje wisselen.

@ Casarell & Lindsey_99; bedankt, ik heb mij nog helemaal niet verdiept in die mycotoxines. Interessant!

@ Roosa, bedankt voor de tip :)

@ Lienboon & Jazzejam; ook dus grover = meer problemen... toch van hooi gaan omschakelen dan van de winter. Wilde haar komende winter al meer op (zachter) weide hooi gaan zetten in plaats van (grover) graszaadhooi. Ze krijgt dat laatste al haar hele leven zonder problemen, maar met ouder worden veranderd gebit, behoefte en darmgestel uiteraard ook wel eens.

Voor nu op de weide zal ik dan wat anders moeten proberen, ze staat op een stuk met lang uitgebloeid gras (en dat heeft ze qua vulling ook wel nodig die hoeveelheid. Mijn andere weide is inmiddels nu kaal).