vliegendeken met heet weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

vliegendeken met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:41

Dinsdag en woensdag wordt het erg heet met temperaturen rond de 35 graden. Er zitten best wat dazen in de weide bij ons daarom heeft Niels een vliegen deken om. Maar nu wordt overal afgeraden met die temperaturen een vliegendeken te gebruiken. Wat doen jullie?

DubbelFun

Re: vliegendeken met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

Ik twijfel ook. Mijn bonte stond vandaag te zweten onder haar zebra vliegendeken, maar de zwarte shet was koeler onder haar lichtblauwe deken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:49

Ja precies, wat is nou wijsheid. Ik heb de rambo protector.
Wel spoel ik hem meerdere malen per dag ff lekker af. Maar hij wordt echt gek van de vliegen...dus erge twijfel

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Boven de 30 haal ik ze af, ondanks dat ze gek worden van de dazen, de deken word echt te warm.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Ik heb een eczemer, die blijft gewoon onder de deken staan. De ander heeft een gewone vliegendeken om ivm dazen en wel wat kriebels, ook die laat ik denk in om

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Uit de zon halen op het heetst van de dag, binnen met ventilators.
Als dat geen optie is, deken op houden en regelmatig afspoelen, als ze gaan rennen vanwege de dazen ben je verder van huis qua oververhitting...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:59

Ja en rennen gaat de mijne. Hij kan zelf kiezen. Ik heb een gedeelte waar schaduw is van bomen...hij kan de stal in en ja volle zon is er ook. Verder spoel ik hem meerdere keren per dag lekker af. Denk dat ik hem dan maar op hou

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Als hij anders gaat rennen wordt hij nog warmer. Dan zou ik hem ophouden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Ik heb ze nog niet om maar sinds een paar dagen zijn de dazen weer actief aanwezig. Ik was ook aan het twijfelen maar ik wacht nog even tot na die hete dagen ermee. Ze zijn het nu nog "gewend" zo. Maar als de jouwe gaat rennen door de dazen dan zou ik hem ook maar gewoon om laten. Dan is het kiezen voor het minst kwade.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Hier kunnen de dekens echt niet af..ecxemer en extreem veel dazen. Ik denk dat ik de dekens natmaak en eventueel s, middags een paar uur op stal.

Verder zorgen voor voldoende vers water en eventueel wat zout in het water.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Overdag de paarden binnen zetten met die hoge temperaturen en de vele dazen.
Het is echt niet leuk voor ze op het land dan!
Het is maar een paar daagjes.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

De paarden worden hier (ZH) gek van de dazen. De dekens blijven ondanks de hitte op want ik wil niet het risico lopen dat ze gaan rennen :\

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

In de opfok staat er nooit eentje met een deken en zodra we ze gaan rijden kunnen ze niet meer zonder? Ik merk dat paarden die altijd de bescherming van een vliegendeken hebben, extreem geïrriteerd raken als ze wel een keer een vlieg voelen. Paarden die vaker zonder staan, kunnen dat prima handelen. Ik heb nog geen vliegendeken op gehad dit seizoen en doe dat zeker met dit warme weer niet. Afspuiten en rollen geeft ook enige bescherming en verlichting.

Eczemers uitgezonderd natuurlijk, ik snap heel goed dat zij echt niet zonder kunnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Als je een koele stal hebt lekker binnen zetten op de heetste uren van de dag en dekens af

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

Zijn er ook vliegen dekens die juist ook de warmte afstoot?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Zeker, UV werende dekens.

Dat is hier niet het geval Shirley, maar de stukjes onbedekt op het hoofd zitten nu aan beide kanten al bijna 50 bulten..bij teveel gestoken worden kunnen ze ook een allergische reactie krijgen hè?
Het is echt niet grappig momenteel..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:22

Elisa2 schreef:

Dat is hier niet het geval Shirley, maar de stukjes onbedekt op het hoofd zitten nu aan beide kanten al bijna 50 bulten..bij teveel gestoken worden kunnen ze ook een allergische reactie krijgen hè?

Vreselijk zeg zoveel steekbeesten, wat een ellende

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Hier gaan ze af.
Ontiegelijk veel dazen dus zelfs met deken staan ze veel in de schuilstal. Want daar zitten geen dazen.

Komende 3 dagen gaan ze af.
De ruin staat dan nog soms buiten. De merrie heeeel soms.
Maar in de schuilstal is het fijner dan de echte stal betreft benauwdheid.
Zorg dat ze daar hooi hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:47

Nouvel schreef:
Elisa2 schreef:

Vreselijk zeg zoveel steekbeesten, wat een ellende

Ja het is echt niet leuk momenteel :( , kan zelf ook niet in korte broek lopen zonder kapot gestoken te worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:47

Gewoon op,er is genoeg schaduw.Ook omdat mijn ruin zonder deken word lekgeprikt en onder de bulten zit.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Paar weken geleden met 30+ de deken af gedaan, dat was echt geen succes.
Sommige paarden hebben er helaas gewoon echt veel meer last van, mijn vorige pony heeft in zijn hele leven nooit meer dan een paar uur een vliegendeken om gehad en had, behalve in het bos, zelden last van dazen. Hij ging ook gewoon in de schuilstal staan, of nog beter, bij de zwiepende staarten van zijn grotere vrienden :') . Mijn merrie blijft liever in de volle zon staan, zijknat van het zweet terwijl ze al zo slecht tegen de warmte kan en wordt helemaal opgevreten en gek van de beestjes.

Ik heb een lichtere vliegendeken gekocht de andere was te donker. Merk wel echt verschil in temperatuur en daarnaast ook deels geschoren.
Als het lukt ga ik altijd op het heetst van de dag om haar af te spuiten en zelf in de schaduw te zetten. Maar deze week gaat dat echt niet lukken helaas. Dus ik heb iemand anders die er dan wel is gevraagd om haar te koelen, gewoon met deken en al, dan werkt het iets langer door :j .

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:21

Heb je geen mogelijkheid om een sproeier aan te zetten, dan de deken af zodat hij zelf onder die sproeier kan gaan staan? Ik neem aan dat de vliegen/ dazen dan ook wel bij hem weg blijven?
Moet hij natuurlijk wel die sproeier op gaan zoeken.
Maar de paarden die ik gereden heb vonden het heerlijk als de sproeier in de wei aan stond. gingen ze altijd onder staan

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:48

Hier de deken altijd om, anders is het niet te doen met de dazen en eczeemvliegen. Ik heb witte dekens, die zijn koeler dan zonder deken als je zwarte paarden hebt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:23

Popstra schreef:

Dit.

En als antwoord op je vraag:

Een vliegendeken boven 30 graden lijden ze echt onder! Ik heb dit vaak genoeg gezien bij klanten die hun vliegendeken toch om houden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:49

Beemsterkaas schreef:
Popstra schreef:

Dit.

En als antwoord op je vraag:

Een vliegendeken boven 30 graden lijden ze echt onder! Ik heb dit vaak genoeg gezien bij klanten die hun vliegendeken toch om houden.

Ze lijden veel meer onder alle dazen. Wij zitten midden in het bos zonder deken gaan ze rennen en zijn ze super oncomfortabel. In de stal is het nog b warmer en benauwder. Niet iedereen heeft een koele stal