Dunne zolen, nu ijzer met zooltje ooit terug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chickelien

Dunne zolen, nu ijzer met zooltje ooit terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 15:10

Hallo,

Ben benieuwd naar ervaringen met mensen die ook paarden met dunne zolen hebben. 1,5 jaar beetje lopen zoeken met een paard die af en aan wel/niet helemaal lekker liep en lijf vastzette. Iedere keer dat dierenarts er was leek ze rad te lopen. Tot na een buitenrit dat het gewoon echt niet ging en ze duidelijk op een kant minder slecht liep, bij dierenarts bleek ze op beide voorbenen kreupel en bleek ze erg dunne zolen te hebben. Advies ijzer met zolen en opvulling, voor minstens 2 maanden, nu naar 6 maanden het een week geprobeerd zonder zolen en opvulling maar direct niet oké, dus heel snel ze weer zolen en opvulling, nu loopt ze weer helemaal fijn.

Zijn er anderen met hetzelfde probleem en is het ooit gelukt om terug te gaan naar alleen ijzers? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat dit is wat het is?

Ben erg benieuwd naar ervaringen

Gini

Re: Dunne zolen, nu ijzer met zooltje ooit terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:29

Ipv ijzers en hoefzolen opvullen kun je ook kiezen voor hoefschoenen.
Mijn paard heeft zolang ik haar heb al dunne/gevoelige zolen en loopt ook al jaren buiten met hoefschoenen zonder problemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:35

Voor ons waren schoenen niet de oplossing en hebben dus ook ijzers eronder moeten slaan. Sommige paarden kunnen er later weer volledig vanaf, sommige kunnen na een tijdje zonder zooltje en anderen zal je dit moeten blijven houden. Dat is gewoon het lastige, elke dier is anders.

Wij hebben bij huidige paard geen zooltje gedaan, maar wel ijzer speciaal aangepast dat ook dat extra ruimte vrij liet voor de zool. Bij ons is dat waarschijnlijk maar 1 of 2 keer nodig en kan het daarna weer normaal beslag worden. Beslag is ook door de kliniek gemaakt voor haar, waar net wat meer kennis zit en waar we eerst met fotos hebben gekeken of we nog op andere dingen moesten letten. Maar die heeft jarenlang met blote voeten gelopen zonder probleem ook al had ze dunne zolen. Pas vorig jaar licht en dit jaar last van de blote voeten en daardoor idd ook lijf vast zetten (en andere blessure die echt niet hielp). Met ijzer loopt ze veel makkelijker als dat ze met schoenen deed en schoenen waren, naast dat ze dus niet zoveel hielpen als de ijzers, hier helaas ook geen oplossing door de momenten dat ze ze nodig had en niet 24 uur per dag om willen houden.

Paard van stalgenootje hetzelfde. Die heeft al jaren schoenen, maar in overleg met kliniek nu plakbeslag, ook met soort zooltje erin en paard loopt echt veel beter. Ook met analyse techniek beoordeelt en er was echt een groot verschil tussen de, speciaal aangemeten door expert, schoenen en nu de plakijzers ook speciaal aangemeten door dezelfde en in overleg met dierenarts.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:03

Als het vooral om demping gaat zouden Duplo's ook een mooie middenweg kunnen zijn. Afhankelijk of het werkt bij je paard natuurlijk, maar die hebben van zichzelf meer demping dan een ijzer waardoor je soms het zooltje een door van vervangt. Kunnen zowel genageld als geplakt dus best veelzijdig en eventueel goed als tussenoplossing tussen ontijzeren. Maar goed sommige paarden hebben gewoon niet echt de voeten om goed en pijnloos te lopen zonder bescherming of de hoefgroei is door ziekte of ouderdom niet meer goed genoeg waardoor het te veel slijt bijvoorbeeld. Dan ontkom je niet aan een vorm van bescherming en afhankelijk van de huisvesting is een schoen hoor wandelen en rijden dan niet altijd afdoende. Het is een zoekplaatje per paard natuurlijk.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:19

Soms lukt het wel, soms ook niet.
Als je op de huidige weg doorgaat, zal het ook niet enorm verbeteren. Je kunt kritisch kijken naar je voerbeleid en hoeveelheid beweging. En soms past de manier van bekappen niet bij je paard. Kijk dus kritisch naar je management om het paard heen. Maar dan alsnog, als alles optimaal is, dan zijn er heel veel paarden die met een zooltje en ijzer beter lopen. Misschien kun je je smid vragen of hij met je mee kan denken waarom het zooltje zoveel verschil maakt bij de jouwe.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:22

Chickelien schreef:
Hallo,

Ben benieuwd naar ervaringen met mensen die ook paarden met dunne zolen hebben. 1,5 jaar beetje lopen zoeken met een paard die af en aan wel/niet helemaal lekker liep en lijf vastzette. Iedere keer dat dierenarts er was leek ze rad te lopen. Tot na een buitenrit dat het gewoon echt niet ging en ze duidelijk op een kant minder slecht liep, bij dierenarts bleek ze op beide voorbenen kreupel en bleek ze erg dunne zolen te hebben. Advies ijzer met zolen en opvulling, voor minstens 2 maanden, nu naar 6 maanden het een week geprobeerd zonder zolen en opvulling maar direct niet oké, dus heel snel ze weer zolen en opvulling, nu loopt ze weer helemaal fijn.

Zijn er anderen met hetzelfde probleem en is het ooit gelukt om terug te gaan naar alleen ijzers? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat dit is wat het is?

Ben erg benieuwd naar ervaringen

Ik heb dit net ook in het andere topic geplaatst. Wellicht dat het artikel helpt. Kennis over e.e.a. is nooit verkeerd; want de oorzaak aanpakken is vaak niet de korte klap. een langere termijnoplossing is over het algemeen duurzaam.
https://hoofwear.com/kennispunt/help-mi ... unne-zool/

Citaat:
Wanneer je paard op hoefijzers met zooltjes staat, houd er dan rekening mee dat deze zorgen voor een broeierige omgeving. De kwaliteit van de zool van je paard zal hierdoor snel slechter worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:26

Maar hoe kan het broeierig zijn met een zool? Er wordt een silicone achtige gel tussen geplaatst die een bepaalde zuurtegraad heeft en het luchtdicht af sluit. Er zou dus niks moeten kunnen gaan broeien qua bacterie of schimmelvorming?

Wel kan ik mij voorstellen dat het door de continue bescherming wat zwakker wordt. Maar dat komt imo dan meer door gebrek aan belasting van de zool door de beschermlaag. Maar dat is dus ook precies het stukje wat je zoekt met dunne zolen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:30

Mijn Friese merrie heeft ook dunne zolen. Inmiddels ruim 10 jaar met pensioen maar in de goeie ouwe tijd stond ze op een ijzertje. Zonder zooltjes oid.
Uiteindelijk is ze dmv natural balance beslag, naar naturel balance bekappen gegaan en dat is prima gegaan.
Smid haalt dan ook niks van de zool al. Steunsels worden wat ingekort, straal indien nodig wat schoongesneden, wand wat ingekort, vijl erover en klaar.
Zodra er in of aan de zool wordt gesneden, staat ze kreupel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:52

c_alsemgeest schreef:
Maar hoe kan het broeierig zijn met een zool? Er wordt een silicone achtige gel tussen geplaatst die een bepaalde zuurtegraad heeft en het luchtdicht af sluit. Er zou dus niks moeten kunnen gaan broeien qua bacterie of schimmelvorming?

Wel kan ik mij voorstellen dat het door de continue bescherming wat zwakker wordt. Maar dat komt imo dan meer door gebrek aan belasting van de zool door de beschermlaag. Maar dat is dus ook precies het stukje wat je zoekt met dunne zolen.

Ik heb paarden met zooltjes zonder siliconen gehad, maar nooit broeierig geworden hoor. Hoeven waren altijd heel goed juist.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:31

Misschien moet je nog heel even geduld hebben met alleen een ijzer. Het heeft ook lang tijd nodig om te herstellen. Mijn paard heeft vanaf 2021 een ijzer met zool gehad en vanaf 2024 alleen een ijzer.

Ik heb hem nu op blote voeten. Zijn hoef was te kort afgebroken, waardoor de hoefsmid er geen ijzer onder kon slaan. Eerste week beroerd en kreupel. Gisteren liep hij super… maar goed dit is op het land en ik laat hem daar ook nog even de komende 1-2 weken. Dan kan de hoef even goed aangroeien. Daarna ga ik kijken hoe het gaat in de bak en uiteindelijk ook weer proberen op het harde.

Als het niet gaat, dan moet ik het accepteren en dan komt er gewoon weer een ijzertje onder. Ik wil absoluut niet dat hij pijn heeft.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:17

Maar TS is al 1,5 jaar aan het tobben geweest. Tenzij het paard al die tijd heel beroerd bekapt is geweest, of bijv van 23/7 op stal stond en nu veel meer buiten, kun je wel stellen dat er lang genoeg "gewend" is. Ik zou niet nogmaals aan willen kijken of het wel of niet gaat eigenlijk. Dan zul je eerst kritisch moeten kijken wat er aan de hand is. Wat er nog verbetert kan worden qua beweging, voeding, stalmanagement of dat het genetisch is of er een onderliggende oorzaak te vinden is. Of de kwaliteit van de hoef verbetert met bijvoeren van bepaalde mineralen of biotine. Maar zo proberen zonder dat er iets aangepast wordt of kan worden, vind ik niet eerlijk naar het paard toe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:45

Pijn stagneert groei. Dus altijd zorgen voor bescherming.

Ga in de trailer naar Hoofwear. Daar kan bijv de scootboot met hitte aangepast worden op jouw paard.
Bij lastige hoeven of weinig ervaring is het altijd goed ze te laten aanpassen ter plekke door een kundig iemand.

Zowel eczeem als gevoelige/ slechte voeten zijn wel een systemisch dingetje.
Je kunt veel doen om het systeem op te schonen en de opname van mineralen te verbeteren.
Bij mijn ruin is het 100% goed gekomen met hulp van Eqinful. Geen jeuk meer en goede voeten. En dat na jaaaaaaren.

Je kunt vast starten met het bijvoeren van zink en msm. Meeste jeuk en slechte voeten paarden hebben daaraan een tekort.

Succes! Kan goed komen hoor!

Chickelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 19:53

Hoefschoenen zal geen optie zijn. Ze loopt op het zachte paddock wei en bak ook niet lekker, voor zover ik weet paard 24 uur op Hoefschoenen is ook niet de oplossing.

De DA had ook gezegd dat ze nooit zonder een ijzer zou kunnen voor, maar dat de zooltjes en siliconen tijdelijk hoefden. Dat laatste is op dit moment geen sprake van en dat is prima. Haar hoeven waren volgens de Hoefkapper ook goed bijgekomen en vond haar echt er al veel beter op staan.

Ze krijgt als msm bijgevoerd en de rest van het beleid en management is voor zover ik weet op orde. Ze krijgt pas lichamelijk problemen als ik haar dus alleen op ijzers zet, dus ondanks dat ik het veel meer maanden heb gedaan dan geadviseerd door de dierenarts, was het na een week duidelijk dat het geen optie was en stond ze er op. Het is overigens vastgesteld door röntgen fotos.

Voor nu zal er dus zeker op blijven staan en heb ik ook geen enkele plannen om haar er überhaupt binnen korte tijd af te halen. Maar was wel benieuwd of andere deze situatie herkennen en uiteindelijk wel alleen op ijzers verder konden.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:55

Hier een keer een nare hoefzweer gehad, waarbij ze een deel van de zool weg hebben moeten halen en het andere deel heel dun is gesneden.
Hierdoor bleef mijn ruin ook erg gevoelig, hij heeft hierna +- 8 maand een zooltje gehad en is hierna weer terug gegaan naar alleen een ijzer.

Het is wel belangrijk om te weten waar de dunne zool vandaan komt, zodat je dit na een eventueel zooltje, ook voor langere tijd kan oplossen/voorkomen.

Chickelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 21:08

Wat ik begreep hoorde dit wel bij haar wat de DA dacht, maar het kan geen kwaad daar nog eens over te bellen. Maar dacht dat hij daarom ook zei dat ze nooit van het ijzer voor af kon, maar zal hier nog eens contact over opnemen om dit nog eens volledig helder te krijgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:11

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik heb paarden met zooltjes zonder siliconen gehad, maar nooit broeierig geworden hoor. Hoeven waren altijd heel goed juist.

Oh ok, ik ken ze alleen met silicone, dus vandaar :P
Maar heb idd eigenlijk ook nooit slechte hoeven er onder uit zien komen van de paarden die het tijdelijk hebben gehad. Mijn eigen paarden hebben het niet gehad, maar wel die ik verzorgde of groomde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:26

Je kunt ook plakbeslag overwegen.
Hierbij heb je ook zoolbescherming. Ik heb zelf ook veel, positieve, ervaring met plakbeslag.

Wanneer je dan ook een consult inplanned kan Klaas Feuth kijken wat er speelt.
Ik kan je Hoofwear echt van harte aanraden.

Ps: een dierenarts om advies vragen inzake hoeven, daar kom je meestal niet ver mee. Ze zijn er over het algemeen niet voldoende in thuis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:25

c_alsemgeest schreef:
MyWishMax schreef:

Oh ok, ik ken ze alleen met silicone, dus vandaar :P
Maar heb idd eigenlijk ook nooit slechte hoeven er onder uit zien komen van de paarden die het tijdelijk hebben gehad. Mijn eigen paarden hebben het niet gehad, maar wel die ik verzorgde of groomde.

Haha snap ik! Eigenlijk was alleen die 1e zin voor jou, de rest reactie op de andere bokker. Maar mijn pony heeft en zooltjes met siliconen en ook alleen leren zooltje gehad. Maar voor de rest waren het niet mijn paarden maar verzorg of waar je mee te maken had ja.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:57

De mijne heeft dunne zolen waarmee hij in de zomer soms problemen kreeg.
De DA raadde ijzers met zooltjes aan. Ik dacht: ”Stapje per stapje". En liet gewoon beslaan. Bleek dat dit voldoende was.
Na de zomer haal ik de ijzers af ( meestal volstaat 2 x beslaan) en doe een minimale hoeftrim.

Waarom er precies in de zomer problemen zijn en niet in de winter, weet ik ook niet. Naar mijn gevoel rijd ik evenveel buiten. Op de stenen doe ik enkel stap en erder kies ik altijd de grasberm.

Dus om op je vraag te antwoorden: ”Ja, terug naar blootsvoets is het proberen waard. Maar dan moet je natuurlijk zo weinig mogelijk van de hoorn afhalen."