Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chickelien schreef:Hallo,
Ben benieuwd naar ervaringen met mensen die ook paarden met dunne zolen hebben. 1,5 jaar beetje lopen zoeken met een paard die af en aan wel/niet helemaal lekker liep en lijf vastzette. Iedere keer dat dierenarts er was leek ze rad te lopen. Tot na een buitenrit dat het gewoon echt niet ging en ze duidelijk op een kant minder slecht liep, bij dierenarts bleek ze op beide voorbenen kreupel en bleek ze erg dunne zolen te hebben. Advies ijzer met zolen en opvulling, voor minstens 2 maanden, nu naar 6 maanden het een week geprobeerd zonder zolen en opvulling maar direct niet oké, dus heel snel ze weer zolen en opvulling, nu loopt ze weer helemaal fijn.
Zijn er anderen met hetzelfde probleem en is het ooit gelukt om terug te gaan naar alleen ijzers? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat dit is wat het is?
Ben erg benieuwd naar ervaringen
Citaat:Wanneer je paard op hoefijzers met zooltjes staat, houd er dan rekening mee dat deze zorgen voor een broeierige omgeving. De kwaliteit van de zool van je paard zal hierdoor snel slechter worden.
c_alsemgeest schreef:Maar hoe kan het broeierig zijn met een zool? Er wordt een silicone achtige gel tussen geplaatst die een bepaalde zuurtegraad heeft en het luchtdicht af sluit. Er zou dus niks moeten kunnen gaan broeien qua bacterie of schimmelvorming?
Wel kan ik mij voorstellen dat het door de continue bescherming wat zwakker wordt. Maar dat komt imo dan meer door gebrek aan belasting van de zool door de beschermlaag. Maar dat is dus ook precies het stukje wat je zoekt met dunne zolen.
MyWishMax schreef:c_alsemgeest schreef:Maar hoe kan het broeierig zijn met een zool? Er wordt een silicone achtige gel tussen geplaatst die een bepaalde zuurtegraad heeft en het luchtdicht af sluit. Er zou dus niks moeten kunnen gaan broeien qua bacterie of schimmelvorming?
Wel kan ik mij voorstellen dat het door de continue bescherming wat zwakker wordt. Maar dat komt imo dan meer door gebrek aan belasting van de zool door de beschermlaag. Maar dat is dus ook precies het stukje wat je zoekt met dunne zolen.
Ik heb paarden met zooltjes zonder siliconen gehad, maar nooit broeierig geworden hoor. Hoeven waren altijd heel goed juist.
c_alsemgeest schreef:MyWishMax schreef:Ik heb paarden met zooltjes zonder siliconen gehad, maar nooit broeierig geworden hoor. Hoeven waren altijd heel goed juist.
Oh ok, ik ken ze alleen met silicone, dus vandaar
Maar heb idd eigenlijk ook nooit slechte hoeven er onder uit zien komen van de paarden die het tijdelijk hebben gehad. Mijn eigen paarden hebben het niet gehad, maar wel die ik verzorgde of groomde.