Varkenspest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Varkenspest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 10:56

Er is varkenspest geconstateerd in Duitsland. Als dit zich onverhoopt zou gaan uitbreiden, kunnen er dan ook consequenties voor paarden \paardenhouderij uit voortkomen?

Room_Soesje

Re: Varkenspest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:06

Varkenspest is al jaren in Duitsland. Daarom staan er bij rustplaatsen overal borden om afval goed op te ruimen. De enige consequentie die het zou kunnen hebben is, zoals bij andere ziekte uitbraken ook, een vervoersverbod voor bedrijven in de directe omgeving.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:14

Er is een protocol, waarin paardenvervoer ook stilgelegd kan worden, met als uitzondering vervoer naar een kliniek in het geval van een levensbedreigende "gebeurtenis" bij het paard en met een verklaring van de dierenarts erbij.
https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 2c62c7/pdf . Paarden zullen niet geruimd worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:19

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:27

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:36

Klopt, maar als je 'varkenspest' zegt en het is de 'gewone' variant is waar we al vaker uitbraken van hebben gehad (en dan dus in de varkenshouderijen) dan is je uitgangspunt anders dan wanneer je weet dat het hier om een ander virus gaat, waarbij de kans groter is dat het (net als Duitsland) zich in de wilde zwijnenpopulatie gaat vestigen.

Kort gezegd: er is geen uitbraak van de varkenspest zoals wij die tot nu toe gekend hebben in Duitsland.
Er is een klein deel van Duitsland waar de Afrikaanse varkenspest zich onder de wilde zwijnen heeft verspreid. En dat is al jaren zo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:04

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, als het onder wilde zwijnen voorkomt, komt er ook geen stilstand voor vervoer. Zo heb ik het tenminste begrepen.
En ja, in dat gedeelte van Duitsland heerst het al jaren ( Afrikaanse Varkenspest) onder wilde zwijnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:06

En de kans dat het in Nederland in de varkenshouderijen terecht komt vanuit een buitenlandse wilde zwijnenpopulatie is - denk ik - verwaarloosbaar klein.
De kans dat uiteindelijk het ook onder onze wilde zwijnen rond zal gaan is groter. Maar ook dat kan eigenlijk alleen gebeuren als toeristen hun besmette broodje salami of ham uit endedische gebieden hier gewoon tussen de bomen gooien. En daarom hangen er dus wel - ook in NL - overal bordjes dat je dat niet moet doen. Sowieso niet, maar nu zeker niet :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:14

Och die borden met Afrikaanse varkenspest staan al ruim 2 jaar hier in mijn gemeente en buurgemeente. Gebeurd nooit iets.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:16

Maar waarom is er dan nu ineens zo dikke paniek erover?
Ik zag transportauto's die helemaal gedesinfecteerd werden en verdere maatregelen op het journaal volgens mij

Als het al jaren zo is ?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:30