Bloedende straal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Bloedende straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 19:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo!

Een maand geleden ongeveer ontdekte ik een zachte plek in de straal van m’n paard. Een stalgenoot heeft wat weg gesneden en toen kwam er wat bloed bij kijken. (Niet veel, gelukkig). Ze is toen gestopt, maar er onder bleef nog wel een zacht stuk straal, alsof er ruimte onder zit. Contact gehad met bekapper en advies was het laten groeien en wachten tot bekap beurt. Vandaag bekapt en uiteindelijk kwam er weer wat bloed uit. Er blijft een stuk donkere ruimte in de straal zitten. Ze heeft een mini opening gemaakt zodat er wat uit kon en verder moet ik het met rust laten nu. Zij denkt dat het een bloedblaar is in de straal, of dat er door vervellen van de straal ruimte tussen is gekomen. Helemaal 100% zeker is het niet. Het zou nu verder moeten groeien en de volgende bekapbeurt kijken we weer verder. Nou merk ik dat het me niet heel lekker zit en ben ik eigenlijk opzoek naar mensen die dit misschien herkennen van hun paard? Eerste foto was een maand geleden. Laatste is vandaag. Alvast heel erg bedankt!

Frost

Re: Bloedende straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:53

Kan het geen hoefzweer geweest zijn die eruit is gekomen? Omdat het stukje bij de hoefballen ook “open” staat.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:58

Het lijkt ook wel heel erg kort gesneden zo. Dan ook niet gek dat het bloed

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:41

Ik vind de stralen van de eerste 2 fotos er niet gezond uitzien. Een zweer, onbalans, rotstraal ed kan ook ontstekingen met zich mee brengen. Ontstekingsreacties zit vaak meer bloed bij omdat het lichaam daar aan het werk is. Dan snijd je dus makkelijker in het bloed.
De laatste straal lijkt erg kort of diep gesneden maar vanaf deze foto is dat nog wat lastig in te schatten. Dan zou je eigenlijk een foto over de hielen naar de teen toe moeten maken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:42

Ik denk dat het tijd is voor een andere (lees goede) bekapper

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:44

Little_Gift schreef:

Ik denk dat de voet idd in het geheel wel wat meer aandacht kan krijgen maar je weet natuurlijk ook niet in welk deel van een proces ze aan het werk zijn. Wie weet waar het paard vandaan komt en wie weet welke richting de bekapper uit werkt. Op basis van 3 fotos kan je dat echt niet beoordelen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:11

Wanneer ik blijf twijfelen over iets haal ik de dierenarts erbij.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:22

Hannanasjuh schreef:
Little_Gift schreef:

Ik denk dat de voet idd in het geheel wel wat meer aandacht kan krijgen maar je weet natuurlijk ook niet in welk deel van een proces ze aan het werk zijn. Wie weet waar het paard vandaan komt en wie weet welke richting de bekapper uit werkt. Op basis van 3 fotos kan je dat echt niet beoordelen

Als je ziet hoe die straal volledig afgesneden is, zegt dat genoeg.
Dat vind ik dramatischer dan de gehele toestand van de hoef (die ook al niet best is).

Plus het baart mij heel veel zorgen dat een bekapper "niet goed weet wat hiermee aan te moeten en wat dit kan zijn" zoals deze aan de TS meedeelde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:38

Jeetje, wat is er tussen een maand geleden en vandaag gebeurd..?

Je stalgenoot heeft wat weggesneden? Waarom? Ik zou ook een andere hoefsmid zoeken, eentje die bovenstaand werk levert is de naam niet waard.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:45

Little_Gift

Ja Daar heb je ook zeker een punt. Maar wie weet gaat die bekapper het wel navragen en opvolgen. Dat wordt niet vermeld en misschien heeft de bekapper dat niet eens vermeld aan de klant. Communicatie is vaak het punt waarop het fout gaat is mijn ervaring.

Of het is idd gewoon slecht werk maar ik denk nog steeds dat er meer info nodig is voor dat beoordeeld kan worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:47

Little_Gift schreef:
Hannanasjuh schreef:

Als je ziet hoe die straal volledig afgesneden is, zegt dat genoeg.
Dat vind ik dramatischer dan de gehele toestand van de hoef (die ook al niet best is).

Plus het baart mij heel veel zorgen dat een bekapper "niet goed weet wat hiermee aan te moeten en wat dit kan zijn" zoals deze aan de TS meedeelde.

Nou dat een bekapper aangeeft het niet te weten vind ik wel goed eigenlijk. Beter dan doen alsof je weet wat je doet

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:29

Ik heb liever een bekapper die aangeeft waar haar grenzen liggen in kennis, dan iemand die doet alsof.

TS, weet je of je bekapper navraag gaat doen bij collega's? Anders zou een optie kunnen zijn second opinion te vragen bij een hoefsmid/ gedegen opgeleide bekapper. Tuurlijk kan het iets onschuldigs wezen als bloedblaar, te kort bekapt, maar ik zou ook alert wezen op hoefkanker. Juist daarom verscherpt toezicht tot je zeker weet dat het onschuldig is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:27

Er zegt toch helemaal niemand dat de bekapper moet doen alsof?
Ik vind het wel verontrustend als een bekapper, wiens vak dit geacht is te moeten zijn, niet weet wat een bloedende straal inhoudt of kan veroorzaken.
Je zou toch mogen ervan uit gaan dat net zij het moeten weten...

En als je dat dan vergelijkt met het werk aan de voet zelf en de resultaten...

Tja dan is het niet enkel de kennis betreffende de bloedende straal die ontbreekt.

Een paard zonder voeten, is een dood paard en een hoef is heel snel verknald.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:36

Ik had dit onlangs ook voor bij mijn paard. Straal aan het bijwerken en plots een druppel bloed. Dit was een oude kneuzing van de straal waarbij het bloed mee uitgegroeid is. Dierenarts/bekapper bevestigde dit.
Hoeft dus zeker geen drama te zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:22

Little_Gift schreef:
Er zegt toch helemaal niemand dat de bekapper moet doen alsof?
Ik vind het wel verontrustend als een bekapper, wiens vak dit geacht is te moeten zijn, niet weet wat een bloedende straal inhoudt of kan veroorzaken.
Je zou toch mogen ervan uit gaan dat net zij het moeten weten...

En als je dat dan vergelijkt met het werk aan de voet zelf en de resultaten...

Tja dan is het niet enkel de kennis betreffende de bloedende straal die ontbreekt.

Een paard zonder voeten, is een dood paard en een hoef is heel snel verknald.

Ook een expert kan niet altijd alles weten. Kan ook prima zijn dat de smid prima weet wat een bloedende straal kan veroorzaken, maar dat deze dingen allemaal niet van toepassing lijken te zijn, en dat ie daarom niet meer weet wat het dan wél kan zijn

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:47

Dat kan.
Net zoals mijn scenario ook kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:52

De bekapper geeft twee mogelijkheden en zegt niet 100% zeker te weten wat het is (welke van de twee mogelijke oorzaken, lijkt mij dat er dan dus bedoeld wordt). Imo is dat echt wel wat anders dan "ik heb geen idee wat het is".

TS: nooit meer een stalgenoot laten klooien aan de hoeven van je paard - tenzij stalgenoot gediplomeerd hoefsmid is. Verder kun je óf een DA óf een hoefsmid laten komen als je je zorgen maakt.

(En als je verstandig bent, laat je de hoeven van je paard in het vervolg door een gediplomeerd smid bekappen - maar ik vind dan ook dat 'bekapper' een niet-bestaand beroep is, waar een stuk meer beunhazen geld mee verdienen dan dat er knoeiers onder gediplomeerde hoefsmeden zitten...)