Hoeven shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucie_25

Hoeven shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 20:30

Hey

Ik stel hier even de vraag of de hoeven van mijn shetlander er oke uit zien. De laatste tijd zijn ze heel brokkelig. Ik ben ook een beetje bang dat ze misschien rotstraal ofz krijgt, maar ik heb niet zoveel verstand van de hoeven.
Ik heb hier 2 foto’s bij toegevoegd van haar 2 voorenste hoeven. De hoefsmid komt trouwens wel langs, maar ik wil het in tussen tijd wel al weten.
Wat kan ik hieraan doen en zien ze er normaal uit?

Afbeelding

Afbeelding

Gr
Laatst bijgewerkt door Lucie_25 op 19-06-25 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Lucie_25

Re: Hoeven shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 20:33

Zijn de foto’s zichtbaar?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:48

Lucie_25 schreef:
Zijn de foto’s zichtbaar?

Nop

Portu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:28

van wat ik zo kan zien zijn ze vooral te lang

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:29

Ja en de smid komt toch dus ik zou die vooral gaan vragen stellen.
Dat is ook de persoon die je heel goed kan uitleggen waar je op moet letten :j

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:29

Die zijn echt toe aan een bekapping. Het is logisch dat ze gaan brokkelen omdat ze veel te lang zijn. Daarnaast is het nodig om de straal bij te snijden.

Lucie_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 21:33

Dus jullie denken dat er geen rotstraal is als je de straal bekijkt? Op de ene hoef zit er wel een soort van witte stof, geen idee als dat kwaad kan…

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:50

Lucie_25 schreef:
Dus jullie denken dat er geen rotstraal is als je de straal bekijkt? Op de ene hoef zit er wel een soort van witte stof, geen idee als dat kwaad kan…

Bedoel je aan de onderkant, als je er met de hoevenkrabber overheen krabt? Dat kan oude zool zijn, is geen probleem

Qua straal, is zo wel lastig te zien, maar op je foto's ziet het er eerder uit alsof die ook wat bekappen kan gebruiken, zodat het vuil er niet tussen blijft "plakken". Bovendien ziet de straalgroeve er niet uit alsof die tot diep erin "open" is.

Wanneer komt de hoefsmid?

Lucie_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 21:56

Ilsiie schreef:
Lucie_25 schreef:

Bedoel je aan de onderkant, als je er met de hoevenkrabber overheen krabt? Dat kan oude zool zijn, is geen probleem

Qua straal, is zo wel lastig te zien, maar op je foto's ziet het er eerder uit alsof die ook wat bekappen kan gebruiken, zodat het vuil er niet tussen blijft "plakken". Bovendien ziet de straalgroeve er niet uit alsof die tot diep erin "open" is.

Ik weet nog niet wanneer hij komt, maar normaal kan hij altijd best snel komen. Ja het wit is aan de onderkant als ik er met de hoevenkrabber over ga.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:02

Lucie_25 schreef:
Ilsiie schreef:

Ik weet nog niet wanneer hij komt, maar normaal kan hij altijd best snel komen. Ja het wit is aan de onderkant als ik er met de hoevenkrabber over ga.

Toch wel het handigst om nu een afspraak in te plannen bij de hoefsmid. De onderste foto zou een hoef zijn die ik zelf allang bekapt had of had laten bekappen. De bovenste foto ook trouwens. Dan kun je ook gelijk je vragen aan de hoefsmid stellen wanneer de afspraak staat.
Komt de hoefsmid regelmatig? Als in elke 6-8 weken?

Lucie_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 22:09

De hoefsmid komt wel pas volgende week woensdag, zou dit kwaad kunnen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:12

Met warm weer groeien de hoeven sneller, ik zou ze iedere dag goed nat maken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:14

Het zal wel moeten waarschijnlijk! Maar dan de volgende keer kijken of ie iets sneller kan komen (wanneer was hij voor het laatst? Als dat 8 weken geleden is, probeer je een afspraak te maken voor over 6 weken bijvoorbeeld).

Je kunt in elk geval elke dag de hoeven even goed nat maken zodat de hoeven genoeg water op kunnen nemen en daardoor iets flexibiliteit behouden.
Of zelfs een minuut of 10 per voet in een emmer water!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:18

Hoe lang geleden is het dat de hoefsmid is geweest?
Ik zou volgende keer meteen plannen voor de volgende afspraak, dan staat die alvast en kunnen ze niet te lang worden

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:54

Lucie_25 schreef:
De hoefsmid komt wel pas volgende week woensdag, zou dit kwaad kunnen?

Dat is helemaal prima, geen zorgen!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:58

Hoeven zijn duidelijk te lang maar ik denk dat hier wel nette hoefjes vanonder komen na het bekappen.
Stralen moeten ook bijgesneden worden en dan zou ik die middelste groeve wat in de gaten houden of die niet te diep wordt. Maar op de foto's is dat moeilijk te beoordelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:32

Ik zie een hoefje die nodig bekapt moet worden, maar verwacht geen problemen.

Voor volgende keer misschien je afspraak meteen door plannen zodat je zeker weet dat ze op tijd bekapt word.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:15

Normaal hoor, ze zien er prima uit maar hebben idd een bekapbeurtje nodig. Je kunt zelf ook rustig een vijl kopen en de nagel vijlen als die te lang wordt een gaat brokkelen. Elke week even kijken, en net als je eigen nagel even rondom bijvijlen waar het te lang wordt. Dan brokkelen ze niet.

Lucie_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 13:56

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ben best gerustgesteld en volgende keer laat ik de hoefsmid sneller komen