Sarcoidose of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Sarcoidose of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 10:30

Mijn merrie (KWPN van 8 jaar) kreeg drie of vier jaar geleden wat schilferige plekjes rondom haar kogelgewricht rechtsachter. In de eerste instantie heb ik dit behandeld als mok. Zo nu en dan leek het wat beter, soms was het weer erger. Maar de plekjes bleven en ik heb het daarna als van alles behandeld. Als schimmel, allerlei zalfjes geprobeerd.

Lange tijd bleef het stabiel, maar vorig jaar begon het erger te worden. De schilferige plekjes kropen langzaam omhoog en begonnen erger en erger te worden. De huid werd kaal, er kwamen wondjes op en als ik het het verkeerde behandelde (zoals uierzalf) kon het been ook helemaal oplopen. Ik heb wel eens met m’n handen in het haar gezeten.

Uiteindelijk een biopt laten nemen en daar kwam uit dat het of sarcoidose of immuungerelateerde vasculitis was. Na lezen op Bokt besloten de Whinny Socks te bestellen en sindsdien is het stabiel. De huid is nog wel licht schilferig, maar verder is het prima.

Ondertussen ook nog twee keer een prednisolon kuur van de DA gekregen, maar tijdens de tweede kuur begon op haar andere achterbeen (binnenkant bovenbeen) ook een plekje te ontstaan.

Inmiddels zitten deze plekken op beide achterbenen aan de binnenkant van het bovenbeen. Maar ik begin te twijfelen of het niet iets anders kan zijn, omdat het nu zo symmetrisch is. Ik heb de merrie ook een paar keer aan haar been zien bijten, zal het misschien een mijt of iets kunnen zijn?

Ik laat vrijdag een huidafschraapsel nemen om dat uit te sluiten, maar ik ben benieuwd of mensen het beeld herkennen.

Been op een van de ergste momenten:
Afbeelding

Been met dragen Whinny Socks
Afbeelding

Plekken achterkant bovenbenen:

Afbeelding

Afbeelding

horzel

Re: Sarcoidose of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:39

Ik heb heel veel ervaring met sarcoidose. Vaak zie je dat sarcoidose de primaire ziekte is en vasculitus secundair daaraan. Om die reden hebben wij niet gefocust op de behandeling van vasculitus maar de sarcoidose. Ik heb zijn hele behandeling in samenwerking met mevr Sloet van de kliniek in Utrecht gedaan dus ben enorm goed begeleid. Mijn paard had het op alle 4 zijn benen en echt veeel erger dan dit. Hij had op alle 4 zijn benen geen vel meer en de benen waren allevier extreem verdikt. Het is volledig verdwenen, gebruik 0 medicatie meer. Behandeltraject duurde wel lang en was intens. We zijn nu 3 jaren verder en nog steeds geen klachten. Voor meer info kun je een pb sturen, help je graag met alles wat ik weet.

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:57

Mijn paard kreeg een jaar of 2 geleden rechts achter plekken op haar been. Van alles geprobeerd qua behandeling, ik kreeg het niet onder controle.
Uiteindelijk bleek uit bloedonderzoek dat haar leverwaardes niet goed waren.
Ze is van stal verhuisd en ik voer vitamine e capsules bij verder doe ik niks meer, nadat ik eind vorig jaar heb gewassen met speciale shampoo van de dierenarts.
Nu zit er alleen nog een plekje dat wat kaal is onder de kogel en dit is verder rustig. Ik zag heel erg op tegen zoveel zon omdat ik bang was dat het weer heel erg zou worden, maar tot nu toe zie ik het alleen maar verbeteren.Afbeelding
Afbeelding

Als je wilt kan ik vandaag nog even een foto maken hoe het er nu uitziet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 20:12

jildou1979 schreef:
Mijn paard kreeg een jaar of 2 geleden rechts achter plekken op haar been. Van alles geprobeerd qua behandeling, ik kreeg het niet onder controle.
Uiteindelijk bleek uit bloedonderzoek dat haar leverwaardes niet goed waren.
Ze is van stal verhuisd en ik voer vitamine e capsules bij verder doe ik niks meer, nadat ik eind vorig jaar heb gewassen met speciale shampoo van de dierenarts.
Nu zit er alleen nog een plekje dat wat kaal is onder de kogel en dit is verder rustig. Ik zag heel erg op tegen zoveel zon omdat ik bang was dat het weer heel erg zou worden, maar tot nu toe zie ik het alleen maar verbeteren.[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Als je wilt kan ik vandaag nog even een foto maken hoe het er nu uitziet.

Fijn dat het nu onder controle is! Is ook echt bevestigd dat het om sarcoidose ging?

jildou1979

Re: Sarcoidose of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:03

Bij mijn paard was het vasculitis (naar alle waarschijnlijkheid) door de verhoogde leverwaardes