Onafhankelijk voedingsadvies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickee_ooe

Onafhankelijk voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 18:24

Ik ben op zoek naar iemand die ons een onafhankelijk voedingsadvies kan geven.
Wij hebben 7 minishettys, waarvan er een paar met zomereczeem/huidproblemen te kampen hebben. Na jarenlang de verschillendste dingen te hebben geprobeerd ben ik er helemaal klaar mee en wil ik graag iemand vinden die (eerlijk, dus geen 'merken' wil verkopen) met ons meedenkt. En met meedenken, bedoel ik dan, alles bij elkaar (stalling, weide, voeding etc).

Enige haakje is: wij wonen niet in Nederland, het zou dus online moeten (ik ben hier in de buurt ook op zoek, maar nog niets gevonden).

Wie kan ons helpen, iemand aanraden, tips?
Ben voor alle hulp dankbaar :)

carin0903

Re: Onafhankelijk voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:40

Ik heb je een pb gestuurd.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:44

Hoi Nicke,

Amanda hier op Bokt doet onafhankelijk voedingsadvies en heeft zeer zeker ervaring met wat je wilt :j Er is nog iemand anders, maar ik ben haar naam even kwijt. Er is vast wel iemand die haar naam wel voor zich kan halen ;)

Ik ben ook voedingsadviseur, ik werk dan wel voor een merk (in Zweden) maar zo lang mijn baas nog geen Nederlands heeft geleerd, kan ik zo via via je wel helpen :D

Belangrijk om in gedachten te houden, is dat je omgeving heel anders in dan in NL, en ook bijv de waardes van je ruwvoer / gras. Is het in Oostenrijk gewoonte om een analyse van je hooi te laten maken, of is het daar niet zo populair? Je wilt nl niet dat iemand in NL gaat rekenen met standaardwaarden van een rijk Nederlands hooiland, hetzelfde dat ik vanuit Zweden nooit een voedingsadvies zal kunnen geven, gebaseerd op standaardwaardes hier in Zweden, want het ruwvoer is hier van hele andere voedingswaarde. Hopelijk snap je wat ik bedoel.

Heb je nog niemand in Oostenrijk / Zwitserland / Zuid Duitsland kunnen vinden? Weet niet precies hoe de markt daar is met onafhankelijk voedingsadvies of uberhaupt holistisch advies.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:47

Ik kan je helaas niet helpen want hier ben ik ook heel benieuwd naar. Verschillende adviezen nu opgevraagd maar inderdaad altijd merk gebonden en daar ben ik niet zo van.

Ik zit wel gewoon in Nederland maar ik lees graag even mee of er wat voorbij komt!

Nickee_ooe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 19:09

@Piekosjj:
wij maken ons eigen hooi (we zijn BIO). We hebben nog nooit een analyse laten doen, alhoewel ik er wel over na heb gedacht. Zou eens moeten kijken, wie dat hier doet.
Maar wat ik me dan afvraag: wij hooien verschillende weilanden, op verschillende tijdstippen, op redelijke afstand van elkaar, en overal staat wel wat anders. Als het ingeruimd is, weet ik niet meer wat, van welk weiland komt. Uit elkaar houden, is geen optie, daar hebben we niet genoeg ruimte voor. Hoeveel zin heeft dan een hooi-analyse?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:26

Ik zou het wel doen. Ik heb 3 jaar op een rij analyse laten doen en bij ons kwam er steeds redelijk hetzelfde uit. Dan heb je iets waar je ongeveer vanuit kan gaan.

Bij jou is het interessant of het allemaal redelijk overeen komt, of dat er grote verschillen zijn. Van daaruit kan je dan een voerplan maken.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:35

Ik volg dit. Vroeger was ik erg blij met Mizora, maar die doet dit werk niet meer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:57

Ik geef onafhankelijk voedingsadvies en werk voornamelijk online. En ik bekijk en bereken niet alleen het best passende voer, maar juist vanuit een holistische benadering. Het hele management, medisch verleden, training, enz.

Analyse kan zeker interessant zijn. Heb je niet de mogelijkheid om per bundel/land te labelen? Dat zou het mooiste zijn. Juist die analyses kunnen ook waardevol zijn voor de klachten die je pony’s hebben.

Mocht je interesse hebben, in mijn onderschrift staat een link naar mijn website. Daar kun je meer informatie vinden over mij en mijn werkwijze. Mocht je voedingsadvies willen, stuur me dan even een mailtje. Mijn webshop is namelijk gericht op 1 paard en met meerdere paarden/pony’s kunnen we dat beter even persoonlijk bespreken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:03

Mizora was het inderdaad, daydream. Wist niet dat zij geen voedingsadviezen meer geeft.

Inderdaad zou ik volgen wat Loulou doet, en dan van elk veld dat je doet. Ja, dat is duur, maar na twee jaar kan je al verbanden gaan trekken in de mineraalinhoud van je land. De suiker / eiwit gehaltes kan je zelf goed beïnvloeden door juist te bemesten en op het juiste moment te hooien, en dat is heel erg afhankelijk van je klimaat en het weer. Zo wordt bij ons in Zweden de eerste snee gehooid in midden juni (vorig weekend bij de meesten) terwijl je in NL al véél eerder hooit. Wat het juiste tijdstip is in Oostenrijk weet ik niet, dat zal denk ik ook nog 'ns afhangen van hoe hoog je zit.

Zonder analyse zit je eigenlijk maar een beetje te gissen. Zeker bij kleine pony's is vooral het suikergehalte erg belangrijk, en bij zomer exceem kan bijvoeren van bepaalde mineralen ook veel uitmaken, maar dan moet je wel weten wat je voor hooi hebt. Het liefste dus niet het verschillende hooi van verschillende velden door elkaar mixen, desnoods prik je er iets van een papiertje of een bepaalde gekleurde sticker oid op, om het uit elkaar te kunnen houden.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:30

Ik kan je ook niet helpen maar wel kun je zelf het suikergehalte meten in het hooi met een refractometer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:18

Tessa Peters van Horse and Feel doet online consulten en is onafhankelijk. Ze heeft enorm veel kennis.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:20

Tijn8 schreef:
Ik kan je ook niet helpen maar wel kun je zelf het suikergehalte meten in het hooi met een refractometer.

Is helaas niet altijd betrouwbaar. Heb het zelf ook gedaan en er kwamen mooie scores uit waar ik heel blij mee was. Maar doordat de klachten aan bleven houden bij mijn paard ging ik twijfelen en heb ik het toch ook opgestuurd naar Eurofins. Daaruit kwam een skyhigh suikergehalte, totaal niet in de buurt van wat ik gemeten had met de refractometer helaas.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:36

Ingrid_92 schreef:
Tijn8 schreef:

Is helaas niet altijd betrouwbaar. Heb het zelf ook gedaan en er kwamen mooie scores uit waar ik heel blij mee was. Maar doordat de klachten aan bleven houden bij mijn paard ging ik twijfelen en heb ik het toch ook opgestuurd naar Eurofins. Daaruit kwam een skyhigh suikergehalte, totaal niet in de buurt van wat ik gemeten had met de refractometer helaas.

Ik heb vorig jaar verschillende metingen met hooi mee gekregen, als ik het dan zelf ging meten met refractometer week ik maximaal 1% af.
Wel even werk, maar hier dus best een prima indicatie.

Je kan nog overwegen je verse gras direct bij maaien te meten, suiker veranderd niet meer. Geeft je een aardige indicatie en geen gedoe met vermalen en verhouding water ect.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:45

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Daihyo van Bokt al eens gevraagd? Heeft mij goed geadviseerd mbt slobber :)