Tips en advies gevraagd. Oud paard en paard dat overblijft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijgeestig

Tips en advies gevraagd. Oud paard en paard dat overblijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 16:33

Hoi allemaal,
Ik zit met een moeilijke situatie rond mijn twee Shetlanders en hoop dat ik het hier van me af kan schrijven. Misschien brengt het wat overzicht. En misschien hebben jullie ideeën of ervaringen die me kunnen helpen.

De situatie
Ik heb twee Shetlanders: Japie (30 jaar) en Beau (16 jaar). Ze staan bij mijn ouders aan huis, in Groningen. Zelf woon ik in Haarlem, waar ik nog zo’n 1 à 2 jaar studeer. Mijn vriend werkt sinds kort in de Randstad en wil daar de komende jaren blijven om zijn cv op te bouwen (3 jaar)

Mijn ouders zorgen grotendeels voor de pony’s. Mijn moeder is met pensioen, mijn vader werkt nog. Ze hebben sinds kort een vakantiehuis, waar ze om de 6 tot 8 weken twee weken naartoe willen. Dat gun ik ze enorm, ze wonen in het aardbevingsgebied, waar de situatie veel spanning en onzekerheid met zich meebrengt. Die vakanties zijn echt hun ontsnapping. Tijdens die periodes komt er een paardenoppas, die twee keer per dag langskomt (om 10:00 en 15:00). Ik kom ook als dat lukt met studie. Zoals de komende twee weken.

Japie:
Japie is oud. Hij eet al jaren geen hooi meer en leeft volledig van slobbervoer. Vroeger trok hij in de zomer altijd weer bij, maar sinds twee jaar lukt dat niet meer. Hij eet ook geen gras meer, verliest gewicht, verhaart slecht, heeft wondjes, en heeft op dit moment zware diarree.

Toch blijft hij vrolijk. Hij huppelt nog, zoekt contact, lijkt te genieten. En juist dat maakt het zo moeilijk. Ik ga hem dubbele portie slobber geven, meer kan eigenlijk niet. Een derde portie zou mijn vader niet kunnen inplannen naast zijn werk. De vakantieoppas kan ook niet vaker komen of uren blijven wachten – want slobber voeren is niet alleen een bak neerzetten, het betekent ook dat Japie twee uur apart moet staan tot hij alles op heeft. Daarnaast vraag ik mezelf af of 2/3 keer de hoeveelheid voeren wat eigenlijk nodig is, niet genoeg zegt over zijn gezondheid.

Morgen komt de dierenarts om te overleggen. We moeten het moeilijke gesprek aangaan: wat is nog eerlijk voor Japie? Doe ik dit voor hem, of ben ik bezig het onvermijdelijke uit te stellen? Als hij niet aankomt weet ik niet of ik nog een winter aandurf. Hij eet geen gras meer, dus zelfs de zomer biedt geen echte verlichting kwa calorieën

Ik twijfel: laat ik Japie aan het einde van de zomer in alle rust inslapen, zodat ik tijd heb om iets voor Beau te regelen? Of wacht ik tot Japie zelf aangeeft dat het echt niet meer gaat (ondanks zijn happy levenslust) – maar dan moet ik acuut iets voor Beau organiseren? Ik wil dat laatste liever vermijden, maar plannen maken voelt tegelijk koud en rationeel.

Beau, wat als hij alleen achterblijft?
Beau is 16 en mijn grote maatje sinds zijn tweede. Een ontzettend lieve pony, maar niet zonder zorgen. Hij heeft twee keer zware zandkoliek gehad en is een paar keer hoefbevangen geweest.
Als Japie er straks niet meer is, blijft Beau alleen. En dat kan niet. Maar een vervanger voor Japie zoeken is ook niet eenvoudig. Beau is geen makkelijke pony om te herplaatsen, en zelf zit ik ook met praktische en financiële vragen. Dit zijn de opties waar ik over nadenk:
1. Beau verkopen.
Met zijn medische geschiedenis is dat lastig. Ik wil hem eigenlijk niet wegdoen, maar waar komt hij dan terecht? Ik ben bang dat hij eindigt als ‘graasmaatje’ op een te rijke wei, terwijl hij dat juist niet mag. En het liefst doe ik hem niet weg.
2. Een plekje zoeken rond Haarlem.
Dan zou ik moeten stoppen met mijn verzorgpaarden in Amsterdam om tijd vrij te maken. En ik zou een geschikte en betaalbare plek moeten vinden, wat niet eenvoudig is.
3. Tijdelijk maatje zijn bij iemand anders.
Soms zie ik mensen die zoeken naar een pony om hun paard gezelschap te houden, zonder er zelf een aan te hoeven schaffen. Dat zou ideaal zijn, maar je moet maar net zo’n plek tegenkomen en dit is moeilijk acuut te vinden.
4. Op pensioen zetten.
Helaas vallen de meeste pensioenplekken af: de paarden gaan daar vaak de hele dag op gras, en dat kan Beau niet hebben.

En dan komt ook mijn eigen leven erbij

Ik ben 24. Mijn vriend 25. We zitten in de eindfase van studie en het begin van een carrière. We dromen ervan om over een paar jaar een huis met dieren te hebben, ergens buiten de stad. Maar we weten nog niet of dat haalbaar is. Ik zou graag nog wat willen reizen. Dat past nu nog nét. Maar kan dat als ik Beau in mijn eentje houd? En wil ik dat dan echt liever dan hem houden? Ook hoop ik ooit een huis te kunnen kopen. Misschien moet ik nu juist sparen. Een paard houden is geen goedkope hobby, zeker niet in de Randstad.
En Beau is geen rijpony. Ik wandel met hem, en dat vind ik heerlijk, maar het is wel een intensieve, kostbare hobby. Dan houd ik een Shetlander aan waar ik een paar keer per week mee wandel, maar die verder veel zorg vraagt.

Alles bij elkaar

Ik zit dus eigenlijk met twee vragen:
1. Wanneer laat ik Japie los? Nu hij nog vrolijk is, of pas als hij er mentaal en fysiek echt doorheen zit?
2. Wat doe ik met Beau als Japie er niet meer is?

Ik voel me verscheurd. Tussen liefde en verantwoordelijkheid. Tussen mijn dieren, mijn ouders, mijn toekomst en mezelf. Misschien herkennen anderen zich in deze worsteling. Alle inzichten zijn welkom.

Britta31

Re: Tips en advies gevraagd. Oud paard en paard dat overblijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:43

En een pensionpony erbij?Ik heb nu 2 pensionpaarden bij mijn paard, omdat ik als hij dood is geen paard meer wil en hij dus nu niet alleen staat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:47

Je hebt Beau gekregen op je 10de begrijp ik, dan vind ik dat de verantwoordelijkheid voor hem niet alleen bij jou ligt. Gelukkig is dat op dit moment ook niet zo, hij wordt door je ouders goed verzorgd. Maar als Japie er niet meer is vind ik wel dat jullie met z'n drieën (jij en je ouders) moeten zorgen dat jullie instaan voor zijn welzijn. Ik zou hem niet in Haarlem gaan plaatsen tenzij je daar echt een goed plekje vindt (willen je ouders dan meebetalen?). Verkopen vind ik zelf niet kunnen met zo'n dier dus dat zou voor mij echt afvallen.
Blijft voor mij de meest logische optie over: een maatje erbij. Of dat nou een leenpony is, of een pensionpony maakt niet uit. Mooiste zou natuurlijk zijn als er iemand bijkomt die de dagelijkse verzorging kan delen met je ouders.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:45

Beetje afhankelijk van wat de veearts zegt zou ik Japie laten gaan als ie nog vrolijk is. Zwaarder voor jou maar je bespaart m onnodig lijden.

Hoe staan jouw ouders erin wat betreft het houden van Beau? Begrijp ik goed dat ze van m af willen? Zo niet zou ik zoals eerder genoemd een oproepje doen voor een pensionpaardje erbij. Zo zou je misschien de periode kunnen overbruggen tot je zelf dieren aan huis kunt houden

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:25

Is er geen plekje bij je verzorg paarden in Amsterdam voor hem ?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:29

Hoe is Beau met kinderen? Ik woon in de regio en brave shetlanders (ook met geschiedenis van hoefbevangenheid) vinden vaak wel snel een plekje bij een gezin waar ze paarden hebben en voor de jonge kinderen een eerste pony zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:35

Ik zou Japie na de zomer in alle rust laten inslapen. Zeker als hij zo aftakelt en je weet dat verbetering niet meer mogelijk is dan is dat een goede optie en iets wat je nog voor hem kunt doen voordat leven lijden wordt.

Voor Beau zou ik nu alvast uitkijken naar een goed ander plekje. Die zijn er wel, veel Shetlanders kunnen niet op gras. Hij is pas 16 en kan nog wel even mee. Het klinkt niet alsof er ruimte is in jouw leven voor hem.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:40

Er is bij inslapen niet zoiets als 'te vroeg' voor een paard, wel 'te laat'. Het een krijgen ze niet mee, het ander is verschrikkelijk.
Japie heeft het goed gehad, hij heeft met kwalen oud mogen worden maar met alle lapmiddelen proberen hem overeind te houden lijkt mij een 'maar waarom?'

Je hoeft hem echter niet nu pats boem acuut te laten gaan, dus als je nu gaat zoeken naar een plekje voor Beau dan kan Japie hopelijk gaan slapen als je rustig een plekje voor Beau hebt gevonden..

Overigens staan de bevangenheid-gevoelige shetjes van mijn vriendinnen beiden 24/7 op gras maar met grasmaakers en worden de weides heel goed onderhouden zodat er zo min mogelijk fructaan in het gras zit.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:20

Jullie zijn een jong, kinderloos koppel. Dit is hét moment in jullie leven om te genieten van reizen, geld uitgeven aan leuke dingen, jong zijn, enzovoort (tenzij jullie geen kinderen willen natuurlijk).

Mij lijkt het zonde om je mooie twintiger-jaren, die nooit meer terugkeren, niet te beleven vanwege een (huis)dier. Tenzij dat dier je hele lust en leven is, maar dan zou je deze vraag hier niet stellen.

Dus kijk in dit hele vraagstuk eens naar jezelf en bedenk goed in welke fase van je leven je jezelf nu bevindt.

Wat de pony's betreft: wij hadden vroeger ook zo'n jarenlang, onafscheidelijk duo shetlanders en onverwacht is de jongste overleden.
Dit was hartverscheurend voor de achterblijver. Uiteindelijk is dit bijgetrokken met een nieuw pony-maatje, maar dat ligt voor jou volgens mij niet meteen in het verschiet, een nieuwe pony kopen (begrijpelijk).

Wat je kan doen is het oudje nog lekker de zomer geven en hem dan laten gaan. Misschien heb je tegen die tijd ook een fijn nieuw huisje kunnen vinden met vriendjes, voor de andere pony. Misschien een plekje waar je hem nog kan bezoeken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:27

Elisa2 schreef:
Ik zou Japie na de zomer in alle rust laten inslapen. Zeker als hij zo aftakelt en je weet dat verbetering niet meer mogelijk is dan is dat een goede optie en iets wat je nog voor hem kunt doen voordat leven lijden wordt.

Voor Beau zou ik nu alvast uitkijken naar een goed ander plekje. Die zijn er wel, veel Shetlanders kunnen niet op gras. Hij is pas 16 en kan nog wel even mee. Het klinkt niet alsof er ruimte is in jouw leven voor hem.

Ik sluit me hierbij aan. Dan heb je de hele zomer de tijd om gericht een oplossing te vinden. Maatje erbij zonder zelf eentje te moeten aanschaffen, of hij weg als maatje.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:31

Als je ouders de pony’s bij huis nog wel gezellig vinden, zou ik een oproepje doen of iemand een plekje zoekt voor een Shetlander / kleine pony. Dus een pension of pensioenplek aanbieden.

Diegene kan dan mogelijk wat betekenen in de verzorging en in de kosten, en Beau heeft een maatje.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 05:15

Onze nog heel fitte maar wel bejaarde pony staat sinds zijn weidemaatje ingeslapen is in het Drents rusthuis voor paarden in Nieuw- Schoonebeek. Hij kan en staat daar prima op het gras maar ze hebben ook een gedeelte voor paarden(in de praktijk staan er alleen A- en B-pony’s en voor zover ik weet niet allemaal stokoud)die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en die komen niet op het gras. Dat zou een optie kunnen zijn.
Wij wilden hem niet als weidemaatje verkopen of weggeven, niet wetende wat er van hem terecht zou komen of dat er toch nog op hem gereden ging worden e.d.

Verder ben ik idd van mening dat je niet “te vroeg” kunt laten inslapen. Onze overleden pony had waarschijnlijk ook nog wel een jaar of wat kunnen blijven doorsukkelen maar ik vond zijn kwaliteit van leven voor hem maar ook voor zijn weidemaatje, die na een lang werkzaam leven als manegepony óók recht had op een fijne oude dag niet goed genoeg meer. De(ouderdoms)kwalen van de oudste hadden nl ook effect op zijn levenskwaliteit.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 09:37

Dank voor jullie reacties.

Vanmiddag komt de dierenarts. Ik ben benieuwd wat daaruit komt. Ik merk dat ik er wat harder in sta dan mijn ouders. Ik wil het leed liever vóór zijn, terwijl mijn ouders vooral een gelukkig oud paardje zien. Hopelijk kan de dierenarts ons wat duidelijkheid geven.

Een nieuw paard erbij is inderdaad een optie waarover we hebben nagedacht. Een paar jaar geleden voelde dat ook haalbaarder. Mijn ouders zijn ook gehecht aan beau. Mijn vader verzorgt hem met veel plezier. Maar het blijft lastig dat als ze geen oppas kunnen vinden en daardoor dan niet op vakantie kunnen. Door de slobber voerdiensten zitten ze ook vast aan bepaalde tijden. Ik wil ook dat mijn ouders van hun pensioen kunnen genieten. Daarbij is Beau officieel mijn paard, en het voelt voor mij alsof ik mijn verantwoordelijkheid op hen afschuif. Ik probeer nu om de week langs te gaan, en hopelijk heb ik vanaf november mijn rijbewijs, dan wordt dat hopelijk makkelijker.

Het idee van pension plek aanbieden aan een ander ga ik zeker met ze overleggen. Dat zou inderdaad een goede mogelijkheid kunnen zijn. Mijn ouders hechten wel veel waarde aan hun privacy, dus het hangt er vanaf of ze dat zien zitten. We hebben zelf ook geen bak of andere faciliteiten.

Het liefst verkoop ik Beau niet. Zeker omdat ik in de toekomst graag weer paarden aan huis of in de buurt zou willen, voelt het naar om hem nu weg te doen omdat het even niet uitkomt. Dat is dan ook echt een laatste optie voor mij, alleen als het echt niet anders kan. Daarom raakt het me ook als mensen zeggen dat er geen ruimte voor hem in mijn leven is. Ik snap dat het misschien zo overkomt, dus ik wil daar eerlijk naar blijven kijken. En het is ook goed dat het gezegd wordt.

Beau is niet heel goed met kleine kinderen. Een kind onder toezicht van een volwassene is geen probleem, maar hij heeft wel behoefte aan duidelijkheid en structuur. Het is dus geen perfecte kinderpony.

Dank ook voor de andere tips! Die ga ik zeker verder onderzoeken. Dank jullie wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:51

Willen je ouders liever van de ponies aan huis af, zodat ze meer vrijheid hebben om weg te kunnen gaan en minder afhankelijk zijn van verzorging als zij weg zijn?

Als het voor ouders fijner zou zijn om geen ponies meer te hebben, dan zou ik als ik jou was nu al rond gaan kijken naar een fijne plek voor Beau. I.m.o. heeft dat de hoogste prioriteit omdat Japie elk moment om kan vallen wellicht, en dan ben je het haasje....

Volgens mij kan je het beste eerst bepalen of ouders wel of geen ponies meer willen.
Wel: dan zoek je een nieuw maatje, dat van iemand anders is en dan liefst zo dat die ander ook wat zorg op zich kan nemen als je ouders van huis zijn.

Niet: dan zoek je dus een andere plek voor Beau. Overal oproepjes plaatsen, wie weet dient zich iemand aan met een geschikte plek, die ook geen pony er meer bij wil kopen maar voor wie de verzorging verder geen probleem is. Dat jij / jullie een bedragje betalen voor de verzorging, en je nog steeds lekker met het beestje kan wandelen als je daar een keer zin in hebt en het niet uit het oog verliest omdat je wel de eigenaar blijft.

Er is geen fijn plekje bij je verzorgpaarden...?

Op het moment dat je een fijne plek hebt voor Beau kan je dan kijken wanneer die gaat verhuizen / wanneer het een mooi moment is voor afscheid van Japie :(:)

Of als je ouders toch graag aan huis willen houden, en je er een ponietje met betrokken eigenaar bij hebt gevonden, dat je dan aankijkt wanneer het moment voor Japie daar is.

-----------------------------------------------------------

Edit vanwege zojuist hierboven geplaatste bericht:

Dat klinkt alsof je ouders het toch wel leuk zouden vinden als Beau blijft.
Het klinkt alsof de allerbeste optie zou zijn, dat er een ponietje van iemand anders bij komt.
Dat jouw ouders voor de beestjes zorgen zodat ze niet constant iemand op het erf hebben lopen, en als je ouders weg zijn, dat de eigenaar van de andere pony dan voor de dieren zorgt.

Of dat je afspreekt dat de eigenaar van de andere pony (als je ouders thuis zijn) op een vaste tijd komt, zodat je ouders weten waar ze aan toe zijn. Zoiets...? Dat ze de verzorgbeurten kunnen verdelen.

Met de juiste persoon moet zoiets voor alle partijen super kunnen werken.
Moet je alleen die juiste persoon weten te vinden :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-06-25 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:57

Krijgt Beau ook slobber?

Anders is een 3de pony niet zo'n gek idee.
Mocht Japie er niet meer zijn dan wordt het wellicht ook makkelijker om vakantie oppas te vinden.
Dan heb je 2 shetlanders die gewoon 2 x per dag een portie hooi krijgen of wellicht zelfs 1 x per dag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:26

Ik zou bespreken met de eigenaar van een pensionpaard dat de verzorging met de vakantie door de eigenaar voor beide pony’s gedaan word en dan misschien het stallingsgeld goedkoper maken.Je gaat er toch niets mee verdienen hoor :=
Ik doe alle verzorging voor de pensionpaarden en de eigenaar komt regelmatig langs voor een knuffel, dus geen last van aanloop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:33

Je kunt ook na je studie dichter in de buurt van je ouders gaan wonen, dan kun je makkelijker een deel van de verzorging overnemen.

Of een betaalde pensioenplek zoeken voor Beau, maar dan wel waar het echt passend is voor hem.