Te dun blijvend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Te dun blijvend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 13:08

Hoi,

Ik heb een merrie van 11 jaar.
Heb haar nu 5 jaar in bezit. Toen ik d'r kreeg was ze heel mager.
Is er toen wel beter uit gaan zien maar het blijft randje.
Het schommelt ook wel waardoor ik telkens nog niet de stap naar de kliniek gemaakt heb.
1,5 jaar geleden van stal verhuisd naar een rustigere en kleine stal maar ook niet maakt geen verschil.

In de zomer staat ze de middag op het land En de ochtend 2-3 uur in de paddock met 2 rustige soortgenoten. Met in de wissel het 2e voermoment.
4x per dag ruim voldoende hooi (heeft ze vaak nog niet op) en 3x per dag brok + bij afsluiten dag (laatste hooi moment) krijgt ze nog slobber.

Voer:
4x per dag hooi +/- 10-12 kg per dag
3x daags 3/4 schep agrobs muesli, 1/2 agrobs pellets + agrobs senior vitamine.
1x daags halve schep agrobs protein flakes met schep bulk erwtenprotiene, magnesium en hormone balance.
1x daags schep hartog grasmix

Rij op Z1 niveau. Ben minder gaan doen met haar zodat ze wat minder verbrand.
Rij of longeren 3x per week. 1x les, 1x rustig en 1x pak ik d'r wat meer zelf op. Maximaal 3 kwartier met stapstukken tussendoor. Overige dagen heeft ze vrij (extra paddock) of wandel ik met dr.

Ze heeft voldoende energie, eet vaak prima maar langzaam.
Tanden worden elk jaar gedaan en nagekeken. En zijn dan ook in orde.
2x per jaar ontwormen waarvan 1x met wormonderzoek.
Zeker 3 per jaar fysio/osteo

Ze doet het verder goed maar komt amper tot niet aan en spieropbouw daardoor ook niet.

Laatste maanden overgestapt naar agrobs voer. Hiervoor kreeg ze biks en als extra seniores priores. Hielp ook niet. Ze ging er alleen minder hooi van eten.

Foto is de laatste standfoto die ik gemaakt heb om verschil te zien met het andere voer.

Heeft iemand nog andere tips?
Kliniek wil ik wel heen met dr maar pak liever de bron aan.

Afbeelding

DJZ

Re: Te dun blijvend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:18

Het eerste wat in mij opkomt is maagzweren. Heb je haar daar wel eens op onderzocht?
Wel vervelend dat ze met zoveel voer niet aankomt.
Is er op de paddock ook voer aanwezig?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:18

Heb je je hooi al eens getest? Want ben net je eens wat voller zou niet misstaan al lukt dat met sommige paarden ook gewoon niet...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:31

Ik vind 8-12 kilo hooi voor een paard dat aan moet komen niet veel.
Je schijft ze heeft het vaak niet op, maar soms dus wel. Die zou ik hooi geven dat het nooit op is en er altijd nog een paar kilo over is.

En dat inderdaad testen.
Suiker en eiwit arm hooi, word ik blij van met mijn spekkies....jij niet :)

En denk idd dat eiwitten haar wel kunnen helpen. Want echt mager vind ik haar niet ogen, arm bespierd wel.
De hele dag op het land zou haar wel goed doen.

Ik zou eens kijken hoeveel eiwit je nu bijgeeft en of dat meer kan.
En misschien een olie?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:08

Ik vind haar niet te dun, maar wel te arm bespierd, zeker op haar hals en toplijn. Ik zou kijken naar hoe je rijdt, van achter naar voren en niet teveel aan de voorkant zitten. Krijgt ze regelmatig een zandkuur?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:09

Eerst medisch uitsluiten of er niet iets anders aan de hand is. Maagzweren, pijn/ongemak, wormen, zand, enz.
Dan pas naar voer kijken.

Kan ze niet langer op de wei? Hoeveel en wat voor gras staat daar op (gemaaid, kort, lang, etc)? Is er een analyse van je hooi?
Je voert nu vooral voer dat uitermate geschikt is voor sobere paarden. Iets wat jouw paard niet is. Ik zie vooral ook geen dun paard, maar onbespierd. En dan is het nodig om meer eiwitten te voeren. De Agrobs myo proteïn flakes worden vaak geadviseerd voor meer eiwit, maar deze bevatten eigenlijk maar 11,8% ruwe eiwitten en maar 6,8 % verteerbare/opneembare eiwitten.
Ter vergelijk, de Hartog grass pellets bevatten 12 % ruwe eiwitten, waarvan 8,4% verteerbaar/opneembaar. Meer dus.
Wil je de aanvulling in ruwvoer zoeken, zou ik voor luzerne gaan. Dat is het ruwvoer met de meeste eiwitten. Bijvoorbeeld de Hartog luzerne pellets die 20% ruwe eiwitten bevatten, waarvan 14,3% verteerbaar/opneembaar. Daar kun je tot 2 kg veilig van voeren zonder dat de calcium/fosfor verhouding te scheef gaat.

Wil je wat meer vezels of iets te kauwen toevoegen, dan kun je gaan voor een eiwitrijke muesli, zoals de Marstall getreidenfrei. Deze is luzernevrij, eiwit is op basis van soja en lijnzaad. Of een eiwitrijke ruwvoermix zoals Florian Fibre Protein. Deze heeft luzerne als eiwitbron en is niet volledig graanvrij (speltdoppen). En een lekkere eiwitrijke en vetrijke slobber is de Marstall bergwiesen mash.
Of gewoon pure lijnzaad(brok), dan heb je vet en eiwitten in 1.

Overigens ben ik absoluut fan van Agrobs, maar soms is het gewoon te weinig, met name voor warmbloeden in de sport. De balancer zou ik overigens wel gewoon van Agrobs houden, want die is heel goed en dient als basis naast je ruwvoer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:12

ik zou ook zeggen meer op het land, met flink gras en soortgenoten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:13

Captain schreef:
Ik vind haar niet te dun, maar wel te arm bespierd, zeker op haar hals en toplijn. Ik zou kijken naar hoe je rijdt, van achter naar voren en niet teveel aan de voorkant zitten. Krijgt ze regelmatig een zandkuur?

Dit wilde ik ook zeggen. Ik mis vooral bespiering. Zeker in het stuk hals-schoft. Dat zou met correct rijden en correct gebruik van het lichaam wel moeten verbeteren.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:22

Ik lees 2 x per jaar ontwormen, waarvan 1 x met mestonderzoek: Ik zou vaker mestonderzoek doen, anders is de kans wel groot dat je een besmetting mist.

Voor de rest ga ik mee met wat hier boven staat, meer gras en/of hooi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:36

Eerst medisch uitsluiten en dan gaan voeren.

Eiwitrijk voer. Je kan ook al kijken naar bijvoorbeeld merriebrok, lucerne brok..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:00

Dier is niet zozeer mager als wel (zeer) arm bespierd.

Ik zou het dus niet zoeken in waarom ze niet aankomt, maar in waarom er geen spieropbouw is / spierafbraak-spieropbouw combi ongunstig uitpakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:19

Ze is niet dun/mager. Maar niet bespierd. Imo een heel verschil

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:34

Ik zou in zo’n geval als dit even voor de zekerheid een algeheel bloedonderzoek laten doen.
Kijken of er toch niet iets is waardoor het allemaal wat achterblijft :j
Want het kan natuurlijk wel en dan kun je gericht gaan behandelen.

Zoek je supplement dan kan ik je toch wel bodybuilder van Mijten aanraden.
https://www.mijten.be/nl-be/hippalgo-bo ... eo_I6Mq-Gz

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:26

Bedankt voor jullie input!

- bloedonderzoek heb ik laten doen. Kwam niets geks uit.

- Ben sinds vorig jaar gaan lessen bij andere instructeur, maar dit heeft ook geen verandering aan dr spieren gegeven.

- hooi testen hebben we al paar keer voorgesteld maar staleigenaar geeft aan.dat dit weinig zin heeft omdat de leverancier geen eigen land heeft en de balen dus per keer verschillen.

-luzerne pellets van Hartog een jaar lang gegeven 1 kg per dag. Zag ik ook geen verschil.

-
- hele dag op het land gaat helaas niet. Weinig land En met een halve dag houden ze in het seizoen nog iets langer wat over (zuidholland)

Ga nog wat dingen aanpassen in m'n training iov fysio.

Volgende stap is de endoscopie icm biopt.

Zou er nog een ziektebeeld of iets kunnen zijn waardoor zij moeilijk spieren aanmaakt?

3 jaar geleden is ze ook heel ziek geweest. Heerste rhino op stal. Waarschijnlijk heeft zij daar een variant op gehad. Maar heeft lang geduurd. Vaak da erbij geweest. Enorm hoesten, koorts bleef in cyclussen terugkomen. ( ze heeft ook lichte astma) en viel zo enorm af.

Heb ook keer een teek op dr gevonden. Maar dat is nadat ik haar ook zo mager en arm bespierd gekocht heb. ze starten toen M1 met de vorige berijder.

Even een ander fotootje voeg ik nog toe..die buiten is na de winter toen ze ook zo terug viel. Die binnen is van enkele weken geleden.

Zijn er nog andere voermerken die geschikt zijn en die niet te veel.suiker bevatten?

Afbeelding

Afbeelding

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:43

Mijn merrie bleef ook altijd te dun, hoeveel voer ik er ook instak. Bleek een maagontsteking te hebben.
Na behandeling is ze mooi aangekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:48

Kan zeker dat er nog iets anders onderliggends speelt, ik zou haar dan eens door laten meten bij Den Hoek.

Ben het ook wel met de rest eens dat ze arm bespierd is maar het kan ook een En/En verhaal zijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:02

Mijne doet het goed op voermeesters rust en herstel brok.
Vul dat aan met een handje slobber voor supplementen ( magnesium).
Heb ook de “ scheppen zus scheppen zo” geprobeerd maar voor mijn warmbloed in de groei werkte dat niet.
Temeer omdat ik zelf voer en hij dan zo’n bak vol grasbrok en agrobs mengsels dan niet op at.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:41

Het is een vicieuze cirkel waar je in zit. Het paard is nu niet te dun. Ze heeft alleen helemaal geen bespiering. Je traint haar amper omdat ze dan nog meer invalt terwijl je juist meer zou moeten trainen om bespiering te krijgen. Ze valt in omdat ze verkeerd en te weinig krachtvoer krijgt. Schei nou eens uit met al dat rare voer en voer haar gewoon merriebrok van een goede kwaliteit en goed hooi. Beginnen met een kilo per keer en als ze daar niet van groeit geef je gewoon meer. Je moet voeren naar behoefte, niet naar gebruiksaanwijzing op de zak. Ik lees dat je maar 1 keer per week echt traint. Dat moet echt meer om te groeien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:04

Je zou waver kunnen bij voeren. Hele emmer per dag. Dat zijn grote grove brokken geperst luzerne waar ze lekker lang op kauwen. Zit ook veel eiwit in.
Vooral in de winter zou je dat er extra bij kunnen geven.

https://www.plein.nl/equilannoo-fiber-w ... DMQAvD_BwE

Je hebt het van verschillende merken

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:27

Ik sluit me aan bij de vorige posts, ze is nu niet te dun (op de latere foto's wel schraal inderdaad). Ze mist vooral heel veel bespiering. Ik zou inzetten op een mooi krachtvoer met flink wat eiwitten en vetten. Een goede merriebrok, aangevuld met bijvoorbeeld wat olie. Gerichte training, inzetten op spieropbouw dus paar keer per week iets korts/intensiefs doen met daarna herstel/rust (overcompensatie). Test je hooi, misschien overstappen op een rijkere variant.