2-jarige met OCD op diverse plaatsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floris2023

2-jarige met OCD op diverse plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 09:35

Goedemorgen,

Gisteren is er bij mijn 2-jarige ruin OCD in beide knieën achter gevonden (identiek aan elkaar) en werd er nog een gewrichtsmuisje gevonden in de sprong. Nu heb ik hier 0 ervaring mee en wist ik tot een week of 2 nog niet eens van het bestaan van OCD. Ik bespreek dit uiteraard ook met dierenarts en osteopaat, maar ook benieuwd naar jullie ervaring. Ik zal het zo beknopt mogelijk proberen te houden:

• Aanleiding: bij aankoop (6 maanden) X- én O-benen, maar gecorrigeerd met bekappen, overkoot op rust staan, slepend lopen, vermoeden van peesblessure én osteopaat die OCD vermoedde.
• Bevindingen: 2x OCD in knie achter en gewrichtsmuisje in sprong. Pezen helemaal clean.
• Oorzaak rare loop lijkt op dit moment niet de OCD te zijn aangezien er geen ontsteking/irritatie bij gewrichten zichtbaar was op dit moment.
• Advies: DA bespreekt het op kliniek verder, maar keuze ligt bij mij. Geen reden om direct in te spuiten of te opereren, maar het werd een beetje in het luchtledige gelaten of ze het écht aanraadde om te opereren.

Mijn vragen/
• Wat zouden jullie doen?
• Kan ik het laten zitten > is blessurgevoeligheid verhoogd daardoor?
• Hoe groot is kans op artrose?
• Rijden, hoe dit aan te pakken?
• Is het "alleen" te managen met medicatie, supplementen en aangepast management?

Mijn doel met hem is sowieso al recreatief rijden, maar een spring/crosswedstrijd had ik ook zeker niet uitgesloten. Er werd niet concreet gezegd dat ik niet mocht rijden, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dit aanpakken qua belasting.

Idealiter laat ik niet opereren, maar als dit later alleen maar moelijker blijkt te zijn en hij er toch last van zou krijgen, dan zal het wel moeten. Sprak een andere DA die insinueerde dat het puur op management en medicatie ook behapbaar zou moeten kunnen zijn, maar die vond het ook lastig in te schatten aangezien hij niet de waarnemende arts was.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:53

Is je paard überhaupt wel geschikt om straks te berijden met een afwijkende en slepende beenstand ? Dat zou ik eerst na vragen eer dat je besluit te opereren.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:01

office schreef:
Is je paard überhaupt wel geschikt om straks te berijden met een afwijkende en slepende beenstand ? Dat zou ik eerst na vragen eer dat je besluit te opereren.

Terechte vraag inderdaad! De afwijkende beenstand is inmiddels gecorrigeerd dmv bekappen, dat slepende heeft hij niet altijd. Dat maakt het wat lastiger. De DA zei in ieder geval dat het lopen (zij hebben dat niet zo gezien, hebben direct foto's gemaakt) niet direct door de OCD's zou komen.

Elisa2

Re: 2-jarige met OCD op diverse plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:53

Normaal geeft een dierenarts advies of een OCD geopereerd moet worden of niet. Als het ingekapseld is dan hoeft het geen probleem te zijn.

Maar de osteopaat vermoedde waarschijnlijk niet voor niks OCD dus kans is groot dat paard er wel last van heeft. Simpel gezegd, als ze er wel last van hebben en je laat het zitten dan gaat de OCD alleen maar meer schade aanrichten als deze dus niet ingekapseld is.

Ik zou de DA toch echt nog eens om wat duidelijker advies vragen.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 11:17

OCD zit in spronggewrichten achter, niet de knie. DA net gesproken mbt tot het gewrichtsmuisje. Dit lijkt eerder op een verkalking van een band rondom het kniegewricht en kan de aanleiding zijn voor de afwijkende loop en het overkoot staan, als het ook dat been is. Het is rechts, dus ik vermoed zelf van wel, maar dat zou verder met een echo in beeld gebracht moeten worden. Obv daarvan kunnen ze ook een verdere prognose geven voor de belastbaarheid. Ze raadde een operatie dus uiteindelijk wel aan.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:28

Er speelt best veel tegelijk, maar ik zal een poging doen voor wat ik zou doen in deze situatie. Ik heb mijn paard ook laten opereren aan een OCD.

Dierenartsen gaan geen enkele garantie geven. Ze hebben geen glazen bol. Ik zou (mits beide OCD's op een goed te opereren plek liggen) beide OCD's operatief laten verwijderen. Waarom? De ingreep is relatief eenvoudig/routine matig en kent grote slagingskans. Je paard is ook nog piep jong, wat gunstig is voor het herstel. Ik zou mij namelijk anders zorgen blijven maken om de OCD's. Zeker wanneer hij niet goed loopt. Ook de revalidatie is heel goed te overzien.

Of er OC achter blijft, is afhankelijk van hoe netjes ze de OCD hebben weten te verwijderen. Als er OC achter blijft en deze vervolgens artrose op een later moment veroorzaakt hangt inderdaad af van je management en (manier van) training, maar ook van factoren waar je simpelweg geen invloed op hebt.
Over het verschil tussen OC en OCD lees je hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/

Wat is een gewrichtsmuisje, is dat niet hetzelfde als een OCD? Zowel knieën als sprong zijn vaak een goed operabele plek.

Je spreekt ook over rijden. Daar kun je echt rustig nog zeker 2 jaar mee wachten. Je paard is volop in de groei. Zowel de voor- als achterhand gaan nog alle kanten op. Als je bot- en gewrichtsproblemen wil voorkomen dan ligt daar al je grootste winst.

Niemand op Bokt kan jou vertellen hoe groot de kans op artrose is. Hadden we die rekenmodellen maar.. :+

Vragen:
- Heb je een aankoopkeuring gedaan en hierbij ook röntgenfoto's laten maken van de benen?
- Als ja, zijn er bij deze foto's ook bijzonderheden gebleken vanwege de afwijkende stand?

Een afwijkende stand kan ook komen door afwijkingen in de botten, zoals bijvoorbeeld het kootbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:34

Floris2023 schreef:
OCD zit in spronggewrichten achter, niet de knie. DA net gesproken mbt tot het gewrichtsmuisje. Dit lijkt eerder op een verkalking van een band rondom het kniegewricht en kan de aanleiding zijn voor de afwijkende loop en het overkoot staan, als het ook dat been is. Het is rechts, dus ik vermoed zelf van wel, maar dat zou verder met een echo in beeld gebracht moeten worden. Obv daarvan kunnen ze ook een verdere prognose geven voor de belastbaarheid. Ze raadde een operatie dus uiteindelijk wel aan.

Ah fijn dat je deze duidelijkheid hebt! Dan zou ik het zeker doen want anders gaat het schade aanrichten.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 12:11

xRivaldo schreef:
Er speelt best veel tegelijk, maar ik zal een poging doen voor wat ik zou doen in deze situatie. Ik heb mijn paard ook laten opereren aan een OCD.

Dierenartsen gaan geen enkele garantie geven. Ze hebben geen glazen bol. Ik zou (mits beide OCD's op een goed te opereren plek liggen) beide OCD's operatief laten verwijderen. Waarom? De ingreep is relatief eenvoudig/routine matig en kent grote slagingskans. Je paard is ook nog piep jong, wat gunstig is voor het herstel. Ik zou mij namelijk anders zorgen blijven maken om de OCD's. Zeker wanneer hij niet goed loopt. Ook de revalidatie is heel goed te overzien.

Of er OC achter blijft, is afhankelijk van hoe netjes ze de OCD hebben weten te verwijderen. Als er OC achter blijft en deze vervolgens artrose op een later moment veroorzaakt hangt inderdaad af van je management en (manier van) training, maar ook van factoren waar je simpelweg geen invloed op hebt.
Over het verschil tussen OC en OCD lees je hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/

Wat is een gewrichtsmuisje, is dat niet hetzelfde als een OCD? Zowel knieën als sprong zijn vaak een goed operabele plek.

Je spreekt ook over rijden. Daar kun je echt rustig nog zeker 2 jaar mee wachten. Je paard is volop in de groei. Zowel de voor- als achterhand gaan nog alle kanten op. Als je bot- en gewrichtsproblemen wil voorkomen dan ligt daar al je grootste winst.

Niemand op Bokt kan jou vertellen hoe groot de kans op artrose is. Hadden we die rekenmodellen maar.. :+

Vragen:
- Heb je een aankoopkeuring gedaan en hierbij ook röntgenfoto's laten maken van de benen?
- Als ja, zijn er bij deze foto's ook bijzonderheden gebleken vanwege de afwijkende stand?

Een afwijkende stand kan ook komen door afwijkingen in de botten, zoals bijvoorbeeld het kootbeen.

Zo'n muisje is inderdaad hetzelfde als OCD, maar ze vermoeden nu toch dat het een verkalking is van/bij het bot.

Met het rijden bedoelde ik inderdaad wel pas later hahaha, was zeker nog niet van plan om hem zo snel al te belasten.

Toen ik hem kocht was hij 6 maanden, dus er werd afgeraden om te keuren helaas, anders had ik dat direct laten doen. De afwijkende stand was zichtbaar op het oog en de smid destijds in de opfok noemde dit toen ook. Nu is die afwijkende stand eigenlijk niet meer zichtbaar, behalve dat hij dus af en toe een soort slepende beweging maakt en overkoot op rust staat. Er is dus nog niet door een DA concreet naar gekeken. Gezien de osteopaat al vermoedens had van OCD, hebben we er gelijk voor gekozen om te gaan scannen daarop. We zouden nu dus eigenlijk die verkalking op de kliniek verder moeten laten bekijken en de OCD daar ook laten verwijderen. Wordt nog even flink oefenen, want de beste man is geen fan van trailers .

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:23

Ja, probleem voor probleem aanpakken. Ik zat aardig in hetzelfde schuitje als jij. Met een jong paard dan naar de kliniek toe moeten. Ik ben gegaan voor 3 x een trailerlaadtraining en tussendoor zelf oefenen. Grondwerk zat er al heel goed in en ik wilde geen 'quick fix' met iemand die in 1,5 uur mijn paard trailermak zou maken. Heb er nu nog profijt van! :D

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:31

xRivaldo schreef:
Ja, probleem voor probleem aanpakken. Ik zat aardig in hetzelfde schuitje als jij. Met een jong paard dan naar de kliniek toe moeten. Ik ben gegaan voor 3 x een trailerlaadtraining en tussendoor zelf oefenen. Grondwerk zat er al heel goed in en ik wilde geen 'quick fix' met iemand die in 1,5 uur mijn paard trailermak zou maken. Heb er nu nog profijt van! :D

Bij wie heb jij de training uiteindelijk gevolgd?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:55

Floris2023 schreef:
xRivaldo schreef:

Bij wie heb jij de training uiteindelijk gevolgd?

Bij Indra van Paardvriendelijk Trainen: https://www.paardvriendelijktrainen.nl/ ... ining.html

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:36

Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Voor je al je spaargeld uit geeft zou ik even bij mezelf te raden gaan wat wijs is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:43

office schreef:
Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Voor je al je spaargeld uit geeft zou ik even bij mezelf te raden gaan wat wijs is.

Dat. Je paard is 2 en wordt nog niet belast, de ocd'tjes zijn niet zo enorm spannend maar het feit dat hij overkoot op rust staat en niet 100% zuiver loopt op deze leeftijd wél. Ik zou eerst meer onderzoek laten doen op benen/voeten en evt hals en rug voordat ik een operatie überhaupt zou overwegen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:38

Wildgirl schreef:
office schreef:

Dat. Je paard is 2 en wordt nog niet belast, de ocd'tjes zijn niet zo enorm spannend maar het feit dat hij overkoot op rust staat en niet 100% zuiver loopt op deze leeftijd wél. Ik zou eerst meer onderzoek laten doen op benen/voeten en evt hals en rug voordat ik een operatie überhaupt zou overwegen.

Hier ga ik ook wel in mee. Ik zou hem verder doorlichten, dus ook voorbenen en rug om te kijken of er meer dingen spelen voordat je gaat opereren. Als hij nu al verkalking heeft dan is er wel iets mis in het bewegingsapparaat denk ik. En dan is het de vraag of goed bekappen het euvel verhelpt of enkel erger maakt in de toekomst.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:41

Ik ga ook mee met bovenstaande reacties… zo’n paard zou ik niet laten opereren om later te gaan rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:54

Met deze informatie sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Zou ook het paard eerst eens goed na laten kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:11

office schreef:

Eens. Ik zou me afvragen of hij het wel waard is om het geld voor operatie in te steken.
Ik zou eerst verder doorvragen en een eerlijke prognose vragen. Daarna is het aan jou om te bepalen of je er nog een paar duizend euro in wil stoppen.

Als ik lees dat hij afwijkende beenstanden had, overkoot staat, slepend loopt en vermoedelijk nu al onbelast een peesblessure heeft dan is dat samen met de verkalking van de knieband en de OCD’s voor mij reden genoeg om meteen afscheid te nemen.

Floris2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:34

Suzanne F. schreef:
office schreef:

Eens. Ik zou me afvragen of hij het wel waard is om het geld voor operatie in te steken.
Ik zou eerst verder doorvragen en een eerlijke prognose vragen. Daarna is het aan jou om te bepalen of je er nog een paar duizend euro in wil stoppen.

Als ik lees dat hij afwijkende beenstanden had, overkoot staat, slepend loopt en vermoedelijk nu al onbelast een peesblessure heeft dan is dat samen met de verkalking van de knieband en de OCD’s voor mij reden genoeg om meteen afscheid te nemen.

Er zitten geen actieve peesblessures, hier is op gescand omdat ik dat zelf ook vermoedde. Het slepen is echt minimaal, maar wel aanwezig. Hoe bedoel je precies afscheid nemen? Ik vind het prima om er geen rijpaard aan te hebben, mits ik hem een paardvriendelijk leven kan gunnen. Het enige jammere is dat hij al mijn plan B was, omdat ik er al een heb staan op pensioen door artrose e.d. (Spanjaard). Ik denk dat ik het wel verder uit ga laten zoeken, voor ik de operatie laat doen. Dit ga ik even verder met de DA bespreken.

Dank in ieder geval voor het meedenken allen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Voor mij betekent afscheid dat ik hem laat inslapen. Ik wil namelijk niet dat ze de handel ingaan. Zo’n dier krijgt een leven met leed en wordt van plek naar plek gesleept of op een manege.
Ik heb vroeger al vele paarden jaaaaaren op vervroegd pensioen gehad en mijn weiland was toen voller met paarden die niet meer bereden kon worden door allerlei redenen dan dat ik daadwerkelijk paarden had voor de sport. En als je sport met paarden dan moeten ze gezond zijn.
Dus het ligt eraan wat je ermee wil en kan. Dat kan alleen jij bepalen. Als jij het prima vindt om hem als grasmaaier te gebruiken en je hebt de ruimte en het geld, prima toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Ik vraag me altijd af of bekappen om een afwijkende beenstand te corrigeren wel goed is. Volgens mij loop je dan de kans dat het paard door die correctie juist problemen krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Kan alleen met met beleid, en het liefst als ze zo jong mogelijk zijn.

Het slepen zou ook iets neurologisch kunnen zijn, attactisch oid..het hoeft niet..maar reden genoeg om hem na te laten kijken inderdaad voordat er dure operaties plaats gaan vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:13

Ik zou ze laten verwijderen.
Heb toevallig een 3 jarige in Utrecht staan die gister een ocd uit de sprong verwijderd is.

Het kan later echt vervelend worden voor ze als je het laat zitten. Dan krijg je spijt je het hebt laten zitten
Maar dit paard zou ik eerrst eens laten door lichten of het uberhoupt alles wel zin heeft

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

Een OCD zou ik altijd laten opereren. Alleen op sterk afraden van de dierenarts met duidelijke argumenten zou ik het niet doen. Maar dat is me nog niet gebeurd.