Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
office schreef:Is je paard überhaupt wel geschikt om straks te berijden met een afwijkende en slepende beenstand ? Dat zou ik eerst na vragen eer dat je besluit te opereren.
Floris2023 schreef:OCD zit in spronggewrichten achter, niet de knie. DA net gesproken mbt tot het gewrichtsmuisje. Dit lijkt eerder op een verkalking van een band rondom het kniegewricht en kan de aanleiding zijn voor de afwijkende loop en het overkoot staan, als het ook dat been is. Het is rechts, dus ik vermoed zelf van wel, maar dat zou verder met een echo in beeld gebracht moeten worden. Obv daarvan kunnen ze ook een verdere prognose geven voor de belastbaarheid. Ze raadde een operatie dus uiteindelijk wel aan.
xRivaldo schreef:Er speelt best veel tegelijk, maar ik zal een poging doen voor wat ik zou doen in deze situatie. Ik heb mijn paard ook laten opereren aan een OCD.
Dierenartsen gaan geen enkele garantie geven. Ze hebben geen glazen bol. Ik zou (mits beide OCD's op een goed te opereren plek liggen) beide OCD's operatief laten verwijderen. Waarom? De ingreep is relatief eenvoudig/routine matig en kent grote slagingskans. Je paard is ook nog piep jong, wat gunstig is voor het herstel. Ik zou mij namelijk anders zorgen blijven maken om de OCD's. Zeker wanneer hij niet goed loopt. Ook de revalidatie is heel goed te overzien.
Of er OC achter blijft, is afhankelijk van hoe netjes ze de OCD hebben weten te verwijderen. Als er OC achter blijft en deze vervolgens artrose op een later moment veroorzaakt hangt inderdaad af van je management en (manier van) training, maar ook van factoren waar je simpelweg geen invloed op hebt.
Over het verschil tussen OC en OCD lees je hier: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/
Wat is een gewrichtsmuisje, is dat niet hetzelfde als een OCD? Zowel knieën als sprong zijn vaak een goed operabele plek.
Je spreekt ook over rijden. Daar kun je echt rustig nog zeker 2 jaar mee wachten. Je paard is volop in de groei. Zowel de voor- als achterhand gaan nog alle kanten op. Als je bot- en gewrichtsproblemen wil voorkomen dan ligt daar al je grootste winst.
Niemand op Bokt kan jou vertellen hoe groot de kans op artrose is. Hadden we die rekenmodellen maar..![]()
Vragen:
- Heb je een aankoopkeuring gedaan en hierbij ook röntgenfoto's laten maken van de benen?
- Als ja, zijn er bij deze foto's ook bijzonderheden gebleken vanwege de afwijkende stand?
Een afwijkende stand kan ook komen door afwijkingen in de botten, zoals bijvoorbeeld het kootbeen.
xRivaldo schreef:Ja, probleem voor probleem aanpakken. Ik zat aardig in hetzelfde schuitje als jij. Met een jong paard dan naar de kliniek toe moeten. Ik ben gegaan voor 3 x een trailerlaadtraining en tussendoor zelf oefenen. Grondwerk zat er al heel goed in en ik wilde geen 'quick fix' met iemand die in 1,5 uur mijn paard trailermak zou maken. Heb er nu nog profijt van!
Floris2023 schreef:xRivaldo schreef:Ja, probleem voor probleem aanpakken. Ik zat aardig in hetzelfde schuitje als jij. Met een jong paard dan naar de kliniek toe moeten. Ik ben gegaan voor 3 x een trailerlaadtraining en tussendoor zelf oefenen. Grondwerk zat er al heel goed in en ik wilde geen 'quick fix' met iemand die in 1,5 uur mijn paard trailermak zou maken. Heb er nu nog profijt van!
Bij wie heb jij de training uiteindelijk gevolgd?
office schreef:Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Voor je al je spaargeld uit geeft zou ik even bij mezelf te raden gaan wat wijs is.
Wildgirl schreef:office schreef:Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Voor je al je spaargeld uit geeft zou ik even bij mezelf te raden gaan wat wijs is.
Dat. Je paard is 2 en wordt nog niet belast, de ocd'tjes zijn niet zo enorm spannend maar het feit dat hij overkoot op rust staat en niet 100% zuiver loopt op deze leeftijd wél. Ik zou eerst meer onderzoek laten doen op benen/voeten en evt hals en rug voordat ik een operatie überhaupt zou overwegen.
office schreef:Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Suzanne F. schreef:office schreef:Een verkalking van de knieband die nu al een afwijkend beweeg patroon geeft lijkt me geen kleinigheid.Er is weinig aan te doen toch ?
Eens. Ik zou me afvragen of hij het wel waard is om het geld voor operatie in te steken.
Ik zou eerst verder doorvragen en een eerlijke prognose vragen. Daarna is het aan jou om te bepalen of je er nog een paar duizend euro in wil stoppen.
Als ik lees dat hij afwijkende beenstanden had, overkoot staat, slepend loopt en vermoedelijk nu al onbelast een peesblessure heeft dan is dat samen met de verkalking van de knieband en de OCD’s voor mij reden genoeg om meteen afscheid te nemen.