Paard hoesten luzerne/equifyt alfalfa?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Paard hoesten luzerne/equifyt alfalfa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 20:00

Even op zoek naar wat ervaringen / raad / mensen die meedenken.

Ik heb mijn paard altijd aan huis gezet, 24/7 weidegang met equifyt alfalfa. Het is een merrie van 4 jaar en nu sinds een paar maanden staat ze op training en het is de bedoeling dat ze terug naar huis komt. Nu is me echter iets opgevallen.

Thuis kreeg ze s'avonds altijd een halve schep equify alfalfa met haar balancer door en soms als ze veel aan het spelen of lopen was op de weide kon ze 1 of 2 keer hoesten, niet altijd, nooit lang maar het gebeurde wel eens. Sinds ze op training staat, krijgt ze ander eten van de stal en was het hoesten eigenlijk niet meer. Omdat ze binnenkort terug naar huis komt, had ik haar een paar keer terug van de equifyt alfalfa gegeven en nu sinds 2 dagen is het hoesten er weer.

Er is helemaal niets veranderd aan wat de stalling deed, nog steeds hetzelfde hooi voor mijn paard, ze staat daar nog steeds 24/7 buiten. Het enige wat nu anders is, is dat ik nu dus terug de alfalfa geef. En het is nu ook vlak na het eten van de alfalfa dat ze hoest.

Zou het kunnen dat mijn paard niet tegen Luzerne kan (of iets anders dat in deze grasmengeling zit)? Ik maak het standaard altijd al goed nat tot een slobber, dus daar zou het niet aan kunnen liggen dat het stof of dergelijke kan zijn.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:33

Ik denk zeker dat het aan het voer kan liggen. Mijn paard reageert ook niet goed op luzerne. Zij kreeg mok, rotstraal en schrikkerig gedrag. Maar die van mij is heel erg gevoelig met brokken/muesli's/balancers. Maar het kan dus best dat je paard gevoelig reageert op de Equifit alfalfa.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:38

Wellicht evt. toch een lichte vorm van astma omdat ze het hoesten thuis ook had wanneer ze beweegt?
Het weer is best wisselvallig de laatste tijd en zeker nu het weer wat warmer en benauwder gaat worden heeft mijn astma pony er ook weer last van. Je hoort hem nu alleen af en toe een kuch geven met draven tijdens het trainen.
Een heel enkele keer gewoon tijdens het grazen, maar dat is vergeleken met vorig jaar dit jaar nog maar zelden gelukkig doordat zijn management is aangepast.

Dat het aan het voer ligt zou zeker kunnen, maar omdat ze in het verleden gewoon thuis ook aan het hoesten was wanneer ze druk bezig was durf ik ook richting de medische kant te kijken.
Alleen voor een echte diagnose daarvan is het wel goed om de DA uiteraard te raadplegen.

Overigens reageerd mijn Shet ook gevoelig op voer en is het een hele zoektocht geweest en hij lijkt het nu goed te doen op de marstall vito, maar ben die net sinds een week aan het voeren. Dus afwachten nog wat het op de langere termijn bij hem doet. Tot nu toe tevreden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:50

Niet onmogelijk mijn paard hoestte soms van een huismerk paarden snoepjes. Net te droog of te pulverig ofzo .