Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
martichr schreef:Wij hebben hier ooit een vergelijkbaar geval gehad en die was volgens onze dierenarts destijds mogelijk aan het dementeren. Een oplossing hebben we niet gevonden in ieder geval.
LizzyRTPL schreef:martichr schreef:Wij hebben hier ooit een vergelijkbaar geval gehad en die was volgens onze dierenarts destijds mogelijk aan het dementeren. Een oplossing hebben we niet gevonden in ieder geval.
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Hoe hebben zij hem ondersteund? Of hebben ze hem direct laten inslapen?
Juut schreef:Is je paard stabiel op dosering van pergolide, of merk je dat je bij moet sturen?
Een vriendin haar oude paard had ppid. 1 van de symptomen als de dosering niet klopte was dat hij zich gedroeg als een 3 jarige hengst: snel spanning opbouwen, niet mee te werken. Een ander symptoom was depressiviteit.
AdemoJoey schreef:Mijn paard heeft op de Pergolide een korte periode 'psychotisch' gedrag laten zien. Hij kon heel gefocust naar plekken kijken en hinniken. Was dan totaal gefixeerd en kwam veelvuldig voor. Stalgenoot vroeg waar hij normaal naar hinnikte. Euh ja.. naar mijLeek op hallucinaties. Met dierenarts over gehad en komt bij mensen als bijwerking wel voor. We hebben zijn dosering verlaagd en sindsdien dit gedrag niet meer gezien.
LizzyRTPL schreef:Elisa2 schreef:Misschien een stomme vraag, maar zitten er wolven in de buurt?
Helemaal geen stomme vraag! Maar nee, ik woon in de stad, aan het park.
LizzyRTPL schreef:AdemoJoey schreef:Mijn paard heeft op de Pergolide een korte periode 'psychotisch' gedrag laten zien. Hij kon heel gefocust naar plekken kijken en hinniken. Was dan totaal gefixeerd en kwam veelvuldig voor. Stalgenoot vroeg waar hij normaal naar hinnikte. Euh ja.. naar mijLeek op hallucinaties. Met dierenarts over gehad en komt bij mensen als bijwerking wel voor. We hebben zijn dosering verlaagd en sindsdien dit gedrag niet meer gezien.
Maar mijn pony deed het ook voor de pergolide al. Zou het ook kunnen komen door een te lage dosering?
Diddykong schreef:Kan het een of ander beest zijn? Hertenluisvlieg bijv? Of een rat? Zoemende/stekende mugjes
anjali schreef:Diddykong schreef:Kan het een of ander beest zijn? Hertenluisvlieg bijv? Of een rat? Zoemende/stekende mugjes
Dat kan ook nog. Volgens mij is het de hertenluisvlieg die een paard in de genitalien steekt en waar ze VOLKOMEN van door het lint kunnen gaan. Dan mag je blij zijn dat je er op dat moment niet opzit!
LizzyRTPL schreef:AdemoJoey schreef:Mijn paard heeft op de Pergolide een korte periode 'psychotisch' gedrag laten zien. Hij kon heel gefocust naar plekken kijken en hinniken. Was dan totaal gefixeerd en kwam veelvuldig voor. Stalgenoot vroeg waar hij normaal naar hinnikte. Euh ja.. naar mijLeek op hallucinaties. Met dierenarts over gehad en komt bij mensen als bijwerking wel voor. We hebben zijn dosering verlaagd en sindsdien dit gedrag niet meer gezien.
Maar mijn pony deed het ook voor de pergolide al. Zou het ook kunnen komen door een te lage dosering?
Beemsterkaas schreef:Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.
Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.
De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.
PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.