Ouder paard volledig in paniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizzyRTPL

Ouder paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 13:44

Hallo allemaal,

Had ik het hele verhaal getypt, is alles weg.. dus ik ga het nogmaals proberen.

Ik heb een d pony van 31 jaar oud met ppid, krijg een kwart pergolide. Hij staat al 22 jaar bij mij aan huis, samen met zijn maatje. Hij staat in een in uitloop stal, met eigen paddock. Ze staan allebei apart ivm dieten. Er is in de afgelopen jaren niks veranderd.

Hij heeft geen snijtanden meer, al 10 jaar niet en is super fit voor zijn leeftijd.

In april werd ik in de ochtend wakker van kletterende hoeven. Ik vond hem doorweekt van het zweet, rennend langs de draad in zijn paddock. Hij stopte niet, behalve als hij in de rijbak stond. de da erbij en die dacht dat het door het supplement voor de ppid kwam. Dus direct gestopt. Na enkele dagen werd het gedrag minder en zijn we het op zijn eigen plek staan, weer gaan opbouwen. Ook hebben we de radio snachts nu aan en is iemand geweest om ongedierte te bestrijden etc.

Het ging erg goed, tot twee weken geleden. Ik werd weer wakker van kletterende hoeven en hij was nat van het zweet heen en weer aan het rennen. Hem in de rijbak gezet. Maar in de komende dagen opbouwen naar zijn eigen plek ging niet meer. Hij ging dan of weven of rennen. Dus na 7 dagen 6 keer per dagen apart aan de hand te voeren, 4 kilo sp en 3 kilo hooi, hebben we het zo omgebouwd dat hij als enige vanaf de stal in de rijbak kan gaan staan.

Dit leek de oplossing, tot vannacht. Ineens rende hij in pure paniek de stal uit, de rijbak in en bleef daar rennen. Ben een tijd met hem aan de hand gaan lopen en heb hem bach bloesem gegeven. Na half uur/uur werd het beter.

Maar niemand weet wat er precies nu met hem is. Hij staat soms te eten en ineens rent hij in volle paniek weg. Niet elke dag, en meestal stopt het gedrag binnen 1 minuut. Maar soms dus ook niet.

Kent iemand dit gedrag en of hebben jullie tips? Vrijdag komt de da weer om te vaccineren en ppid waarde te prikken.

Dank alvast!

Elisa2

Re: Ouder paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:50

Misschien een stomme vraag, maar zitten er wolven in de buurt?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:52

Wij hebben hier ooit een vergelijkbaar geval gehad en die was volgens onze dierenarts destijds mogelijk aan het dementeren. Een oplossing hebben we niet gevonden in ieder geval. Je kunt het je dierenarts eens voorleggen, de meningen over dementie bij paarden lopen nogal uiteen.
Laatst bijgewerkt door martichr op 07-06-25 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:53

Is je paard stabiel op dosering van pergolide, of merk je dat je bij moet sturen?

Een vriendin haar oude paard had ppid. 1 van de symptomen als de dosering niet klopte was dat hij zich gedroeg als een 3 jarige hengst: snel spanning opbouwen, niet mee te werken. Een ander symptoom was depressiviteit.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 13:55

Elisa2 schreef:

Helemaal geen stomme vraag! Maar nee, ik woon in de stad, aan het park.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 13:56

martichr schreef:
Wij hebben hier ooit een vergelijkbaar geval gehad en die was volgens onze dierenarts destijds mogelijk aan het dementeren. Een oplossing hebben we niet gevonden in ieder geval.

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Hoe hebben zij hem ondersteund? Of hebben ze hem direct laten inslapen?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:57

LizzyRTPL schreef:
martichr schreef:
Wij hebben hier ooit een vergelijkbaar geval gehad en die was volgens onze dierenarts destijds mogelijk aan het dementeren. Een oplossing hebben we niet gevonden in ieder geval.

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Hoe hebben zij hem ondersteund? Of hebben ze hem direct laten inslapen?

Hij was 34 en er mankeerde meer aan dus we hebben hem in laten slapen.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 13:57

Juut schreef:
Is je paard stabiel op dosering van pergolide, of merk je dat je bij moet sturen?

Een vriendin haar oude paard had ppid. 1 van de symptomen als de dosering niet klopte was dat hij zich gedroeg als een 3 jarige hengst: snel spanning opbouwen, niet mee te werken. Een ander symptoom was depressiviteit.

Ja ik vind het lastig om te zeggen. Denk dat ik met dit kwart pilletje eigenlijk weinig verschil merk. Misschien soms wat depressiever, maar hij had verder naast dit gedrag, ook helemaal geen symptomen voor ppid.
Ik durf hem eigenlijk niet zomaar te verhogen naar een halve pil

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:03

Mijn paard heeft op de Pergolide een korte periode 'psychotisch' gedrag laten zien. Hij kon heel gefocust naar plekken kijken en hinniken. Was dan totaal gefixeerd en kwam veelvuldig voor. Stalgenoot vroeg waar hij normaal naar hinnikte. Euh ja.. naar mij := Leek op hallucinaties. Met dierenarts over gehad en komt bij mensen als bijwerking wel voor. We hebben zijn dosering verlaagd en sindsdien dit gedrag niet meer gezien.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 14:05

AdemoJoey schreef:
Mijn paard heeft op de Pergolide een korte periode 'psychotisch' gedrag laten zien. Hij kon heel gefocust naar plekken kijken en hinniken. Was dan totaal gefixeerd en kwam veelvuldig voor. Stalgenoot vroeg waar hij normaal naar hinnikte. Euh ja.. naar mij := Leek op hallucinaties. Met dierenarts over gehad en komt bij mensen als bijwerking wel voor. We hebben zijn dosering verlaagd en sindsdien dit gedrag niet meer gezien.

Maar mijn pony deed het ook voor de pergolide al. Zou het ook kunnen komen door een te lage dosering?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:06

Gebruikt je paard nog andere medicijnen? Een vroegere pony van mij had ik ooit Metacam gegeven (via de DA) vanwege een oogirritatie\ontsteking. En die gedroeg zich toen plotseling ook zo, helemaal in paniek en onbereikbaar net of hij door spoken werd achternagezeten! Gestopt met die medicatie en toen werd hij weer zijn normale kalme zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:13

LizzyRTPL schreef:
Elisa2 schreef:

Helemaal geen stomme vraag! Maar nee, ik woon in de stad, aan het park.

Oke, dan kan dat in ieder geval uitgesloten worden.

Wel lastig zo..is zijn zicht getest?

De andere opties die genoemd worden kunnen natuurlijk ook..hoelang krijgt hij de pergolide nu?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:14

LizzyRTPL schreef:
AdemoJoey schreef:

Maar mijn pony deed het ook voor de pergolide al. Zou het ook kunnen komen door een te lage dosering?

Sorry, dat weet ik niet.. de vraag van degene hier onder mij is ook een goede; wat krijgt jouw paard evt nog meer aan medicatie/supplementen? Is er in het voer iets veranderd? Tot mijn schrik is mijn voer bijvoorbeeld wel veranderd. Het was heel goed voer, maar nu hebben ze glycerine en aardappelzetmeel toegevoegd. Blijkt maar weer; regelmatig checken _/-\o_ |o

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 14:28

Hij krijgt verder geen medicijnen. Heeft wel in februari, eind januari nog metacan voor zijn oog gehad. Hij had zijn oog gestoten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:36

Niet iets veranderd aan de omgeving? Andere buren? Wegwerkzaamheden? Iets dat anders ruikt of klinkt dan normaal?

Als hij rent, rent hij dan normaal (voor zijn leeftijd)? Het is niet zo dat het door een pijnscheut oid zou kunnen komen? Of dat hij koliekerig lijkt te zijn?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:36

Kan het een of ander beest zijn? Hertenluisvlieg bijv? Of een rat? Zoemende/stekende mugjes

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:47

Diddykong schreef:
Kan het een of ander beest zijn? Hertenluisvlieg bijv? Of een rat? Zoemende/stekende mugjes

Dat kan ook nog. Volgens mij is het de hertenluisvlieg die een paard in de genitalien steekt en waar ze VOLKOMEN van door het lint kunnen gaan. Dan mag je blij zijn dat je er op dat moment niet opzit! :+

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:58

anjali schreef:
Diddykong schreef:

Dat kan ook nog. Volgens mij is het de hertenluisvlieg die een paard in de genitalien steekt en waar ze VOLKOMEN van door het lint kunnen gaan. Dan mag je blij zijn dat je er op dat moment niet opzit! :+

Ah ja dat heeft die van mij ook een keer gehad. Echt zielig, alles onder de staart was heel erg gezwollen. Dat moet super pijnlijk zijn geweest

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:16

LizzyRTPL schreef:
AdemoJoey schreef:

Het zou me niet verbazen als het door een te lage dosering komt. 1/4 is ook niet veel voor een d pony. Hopelijk geeft de test duidelijkheid!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:22

Lizzy wat bedoel je met het supplement voor de ppid?
Kreeg hij nog iets naast de pergolide?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:22

LizzyRTPL schreef:
AdemoJoey schreef:

Hoe lang is de pony nu op de pergolide dan?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:41

Mogelijk dus dat hij in januari al een angst aanval had en daarom zijn oog had gestoten ?
Sneu zeg en ook wel gevaarlijk.De hersens kunnen onder druk komen te staan door het adenoom van ppid.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:50

Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.

Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.

De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.

PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:58

PPID kán samengaan met de groei van de hypofyse doordat de aanmaak van ACTH niet geremd meer wordt. Deze groei wordt vaak een gezwel of tumor genoemd. Dit hoeft echter niet voor te komen bij PPID en zeker niet als je tijdig start met medicatie voordat de groei van de hypofyse start.

Dat gezegd hebbende, het kán het natuurlijk wel zijn dat de druk op de hersenen problemen geeft..

Volgens mij hebben wij elkaar via Facebook wel eens gesproken. Helaas dus nog steeds geen oplossing?

Wat betreft het hertesten van de ACTH waardes. Dit is wel lastig wanneer er veel stress en paniek is want dat beïnvloedt ook de waarde. Anderzijds kan het heel goed zijn dat een kwart pilletje te weinig is. Voor een d pony (ik schat even dat deze in ieder geval 400 kilo is, net als mijn kleine d pony) is een aanbevolen dosering al een hele pil. Het kan dus goed dat de werking van de Pergolide pas bij een hogere dosering merkbaar zou zijn. Maar dan is wel de vraag waar het door komt.. Als je paard een chronische stressreactie heeft vanwege de PPID, dan kan de dosering verhogen wellicht wat doen. Maar mocht er inderdaad iets meespelen in de hersenen zoals hierboven genoemd is, dementie, vergroting hypofyse, dan draai je dat niet meer om met medicatie..

Echt een lastig verhaal dit. :knuffel:

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:16

Beemsterkaas schreef:
Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.

Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.

De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.

PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.

Zou het voor haar dan niet fijn zijn om medicatie te proberen? Het is een vrij ingrijpende ziekte. Ik vind zelf dat je dan eigenlijk wel medicatie zou moeten geven, tenzij dat niet blijkt te gaan natuurlijk