Afvallen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rauror

Afvallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 16:21

Hoi allemaal,

Mijn Friese merrie is nu al een tijdje behoorlijk te dik, en eigenlijk lukt het maar moeilijk om haar af te laten vallen, dus tips zijn welkom :)

Ze staat zo'n 4u per dag op de wei, sinds deze winter altijd met een graasmasker. Hier doe ik aan strookbegrazing, hoewel ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet helemaal meer zie mbt strookbegrazing of niet :') de een zegt dat het beter is om ze zo schraal mogelijk te hebben staan, de ander zegt dat in kort gras juist veel suiker is en het beter is om ze op lang gras te hebben.

Op stal krijgt ze 's ochtends, 's middags en 2x 's avonds nog een pluk voordroge kuil via een slowfeeder. Eerder heeft ze wel hooi gehad, maar de kwaliteit hooi hier in de buurt was vrij slecht en ze is erg gevoelig voor stoffig hooi. Zodra er weer beter hooi beschikbaar is, is het plan wel om haar weer op hooi te zetten. Daarnaast staat ze op stro om zo wel continue ruwvoer beschikbaar te hebben, waar ze ook graag gebruik van maakt :')
Qua krachtvoer krijgt een handje pavo nature's best per dag.

Wat betreft beweging wordt ze zo'n 3x per week gereden, meer dan dat zit er niet in vanwege een oude blessure. Daarnaast wordt er wel regelmatig met haar gewandeld.

Helemaal geen weidegang meer zou ik liever niet doen, omdat ze er enorm veel plezier uit haalt om op het land te staan, maar ik weet verder ook niet zo goed wat ik wél kan doen om haar af te laten vallen... Dus ik ben benieuwd of jullie goede ideeën hebben! Alvast bedankt *\o/*

Celebi

Re: Afvallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:46

Lastig! Vaak is het toch een combinatie van het juiste hooi (wat armer) en meer beweging. Zou je het voordroog kunnen weken zodat het wat armer wordt?

En hoeveel kun je doen qua beweging? 20 minuten wandelen of 1,5 uur is al een flink verschil namelijk. En up tempo stappen is ook goed voor de vetverbranding. Afhankelijk wat er mogelijk is qua blessure en voeding op de stal waar je staat is 'slimmer' bewegen en voeren waarschijnlijk hetgeen waar je winst op kan halen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:52

Die van mij is afgevallen door oa een graasmasker, daarmee staat hij gewoon fulltime op de wei en verder arm hooi in de stal na weidegang. Geen stro, want daar eet hij zich helemaal stuk aan. Dus gehakseld stro en liever niet kraakhelder schoon.
Pavo geef ik niet vanwege de suiker, maar ik geef subli dieetmix. Ik heb een tinker en die is op prachtig gewicht, voorheen te dik.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:08

Mijn shet moest afvallen en die heb ik een graasmasker gegeven en meer bewegen. 3x In de week is prima maar dan wel conditietraining.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:14

Hoeveel is een pluk? Kan je het eens wegen?
En is je voordroog erg rijk?

Daarnaast, is je land bemest of niet?

Arm(er) hooi gaan voeren, afwegen wat je geeft. Dus weet wat je voert, waardes en hoeveelheden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:43

Een "strenger" graasmasker wellicht?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:51

Herkenbaar. Bij een Fries kunnen de kilo's echt ongelooflijk hardnekkig blijven plakken.

Paarden worden dikker van een volle wei dan van een schrale wei, ondanks de theorie dat kort gras meer suiker bevat.

Beweging is je enige redding, want een handje Natures Best is het probleem niet, en 4x een pluk voordroog in een slowfeeder volgens mij ook niet (wat is een pluk?)

En misschien inderdaad een beter graasmasker.

Eet ze 's nachts heel haar stal leeg? Misschien helpt het om minder schoon stro te geven, al heb ik niet het idee dat paarden dik worden van stro. Wel een strobuik, maar dat is wat anders dan overgewicht.

Waarom mag je niet meer kilometers maken? Misschien even overheen gelezen.