Hoefstrepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Hoefstrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 12:07

Ik zag juist een artikel voorbij komen op de wiki over hoefstrepen. Wat denken jullie van deze strepen? Paard staat altijd wisselend op rust. Dan links dan rechts. Soms zet ze haar linker voorvoet wat meer naar voren soms rechts. Meestal belast ze voor wel gelijkmatig maar niet altijd. Afgelopen winter veel dierenarts en hoefsmid bezoeken ivm hoefzweren. 1 keer was ze echt pijnlijk op alle voeten en zowel ik als de dierenarts dacht aan hoefbevangenheid maar deze kon niet gediagnosticeerd worden dus daarom konden we op dat moment niet anders dan concluderen dat er 1 of meerdere hoefzweren zaten. Er is er later inderdaad 1 uitgebroken. Ben benieuwd naar jullie visie en vooral ivm het continu op rust staan. Ik ben bang dat ze pijn heeft maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. Bij wisselend rust kom ik soms ook bij paarden terecht die problemen hebben met het bekken/si gewricht. Dat schijnt lastiger te zijn om vast te stellen. De dierenarts kon hier op locatie ook niet veel meer voor me betekenen.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:18

Bij hoefstrepen denk ik aan verticale, gekleurde strepen. Zoals bij een appaloosa.

Dat zie ik op deze foto niet. Ik neem dus aan dat je de lijnen in het hoorn bedoelt?

Bowo

Re: Hoefstrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:22

Zijn die lijnen er op elke hoef?
Zijn er circa een half-driekwart jaar geleden veranderingen geweest in het voer of andere management?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:00

@pikeur: als je ziet dat je paard waarschijnlijk pijn heeft (ik zie het bij die van mij aan haar ogen en de manier van lopen) geef haar dan eens 2 aspirientjes en kijk of je na 2 uur verbetering ziet.
Duidelijker kun je het niet hebben.
Overigens kun je met een warmtecamera makkelijk vaststellen of er ergens 'rode' plekken zijn. Er zijn tegenwoordig zelfs modellen die je aan je mobiel kunt hangen (bijv. https://www.warmtebeeldcamera.nl/nl/war ... ort=lowest)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:17

Ik zie wel wat je bedoelt. Zulke strepen zijn regelmatig te zien na flinke hoefbevangenheid, niet bij elk paard overigens. Het duurt heel lang voordat deze eruit zijn gegroeid. Je kan altijd eens de voet op de foto laten zetten om te kijken of, en hoe ver het hoefbeen gekanteld is. Vanuit daar kun je verder kijken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:23

Ook gewoon bij grote wisseling van rantsoen kan je ze krijgen... ( verandering brok.. )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:26

Idd bij wisseling van voer en ook na ziekte.
Dus echt niet alleen bij Hoefbevangenheid hoor.

Mijn jaarling heeft ze ook, hij had te hoge leverwaardes en ook ander voer gekregen.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:37

snorkel1986 schreef:
Ook gewoon bij grote wisseling van rantsoen kan je ze krijgen... ( verandering brok.. )

Ja hier heb ik de lijnen ook gezien na verhuizing en overgang ander soort hooi.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:51

Bij een vermoeden van pijn bij je paard (die er zo te lezen al angere tijd is) denk ik dat het tijd is om eens goed (op een kliniek) een kreupelheidsonderzoek te laten doen met beeldvorming.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:15

Als jouw paard steeds wisselt en wiebelt en doet, ga er dan mee naar een kliniek voor een goed kreupelheid onderzoek.
Dit kan komen vanuit de hoeven zelf, vanuit de rug, de hals, de benen, noem het maar op..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 16:40

Klopt zonder gestandaardiseerde omstandigheden komen we niet verder in het kreupelheidsonderzoek. Thuis op het harde ed is ze al onderzocht (ook toen ze 'goed' was dus zonder zweren) en de dierenarts zag wel wat ik bedoelde maar we konden niet iets vinden wat het kon zijn of in welke richting we moesten zoeken. Wat het dichtste in de buurt kwam is PPID maar nog niet getest. Daarom vroeg ik me af of dit weer mogelijk een nieuw symptoom was. Maar testen schijnen in het najaar betrouwbaarder te zijn? Misschien toch maar eerder laten testen. Ben zo bang dat er nu bijvoorbeeld niks uit komt maar dat ze het toch blijkt te hebben, alleen door verkeerde timing niet de juiste diagnose krijgt. Logistiek is het voor mij lastig een paard op de kliniek te krijgen. Ik heb een paard en een shet en ze zijn zo erg aan elkaar gehecht dat ik niet denk dat ik ze nog stressvrij apart van elkaar kan vervoeren en kan geen trailer kwijt op ons erf dus zullen op de weg geladen moeten worden. Zit er echt een beetje doorheen met het paard.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:40

Normaal gesproken lopen dit soort hoefringen die ontstaan door voeding of medicatie wel evenwijdig aan de kroonrand. Bij jouw paard zit er een dip in. Dat is een afwijkend beeld.

Als het zo ingewikkeld is om ze te scheiden neem je de shet toch gewoon mee richting de kliniek. Met iemand die hem vast kan houden zodat je handen vrij zijn om zelf op je paard en arts te focussen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:09

Sybelle schreef:
Normaal gesproken lopen dit soort hoefringen die ontstaan door voeding of medicatie wel evenwijdig aan de kroonrand. Bij jouw paard zit er een dip in. Dat is een afwijkend beeld.

Als het zo ingewikkeld is om ze te scheiden neem je de shet toch gewoon mee richting de kliniek. Met iemand die hem vast kan houden zodat je handen vrij zijn om zelf op je paard en arts te focussen.

Dit is inderdaad wat ik bedoelde dat de strepen bij die van mij anders lopen dan die op het voorbeeld van de wiki en hier genoemd.

Ik denk dat ik eens een foto naar een kliniek mail met een mobiele röntchen. Misschien is dat dan nog een goede tussenweg.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:55

Die dip zou wel eens kunnen ontstaan doordat de hoef zo'n flare heeft en de wand dus ongelijk slijt en belast wordt. Ik zou het niet vreemd vinden om nav dit beeld röntgenfoto's van de hoeven te maken en een goede bekapper of smid te vragen om zich over de voeten te ontfermen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:58

Het klinkt inderdaad wel als een paard met pijn of toch minstens ongemak. Vervelend dat ze op locatie niets kunnen vinden.

Hoefstrepen na een wijziging in het voerbeleid zien er anders uit dan deze, wat je zelf ook al zegt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:06

Heb je ook foto's van de onderzijde?
Voor zover ik aan de hand van deze foto een oordeel kan vellen: de horizontale golvende lijn kan diverse oorzaken hebben, zoals aangegeven meestal verandering in rantsoen (brok, hooi, andere partijen, gras, geen gras meer) of ziekte.
De golf komt hoogstwaarschijnlijk door te hoge druk op de wand waar de lijn omhoog golft ten opzichte van de teen. De golf zie je ook in de kroonrand terug. Hoefzweren kunnen ontstaan door ongelijke druk in de hoef.
Door kwartierbogen te vijlen (daar waar het naar buiten waaiert) zal de druk op de wand en kroonrand erboven verminderen en zakt de wand. Correct bekappen, ook de zijkanten en hielen. De teen lijkt mij kort genoeg, maar dat zal de foto van de onderzijde aantonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:32

Als ze nooit op de trailer staan zal het best zo zijn dat het niet helemaal stressvrij gaat. Maar nood breekt wet denk ik dan zo. Op de huidige manier door schiet voor het paard ook niet op.

En er zijn allerlei mogelijkheden om je paard vervoerd te krijgen, zoals bv een paardentaxi. Die hebben ook vaak veel ervaring met laden. En wie weet valt het allemaal nog mee.
Het is wel belangrijk bij een kreupelheidsonderzoek dat de omstandigheden waarin het paard wordt gemonsterd goed is, zoals bv een vlakke bodem voor het monsteren. Mobiele rontgen zou kunnen, maar misschien willen ze wel een echo doen of iets in de rug onderzoeken en mobiele rontgenapparatuur is daar meestal niet zo geschikt voor. Op de kliniek is alles bij de hand.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:38

Ik zou ook altijd voor de kliniek kiezen.
Want idd, wie zegt dat er niet ergens anders wat gevonden wordt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:49

Hoe oud is dit paard? Heeft het dier meerdere problemen? Wordt het nog getraind? Is ze kreupel of zijn het alleen de hoefzweren? Heeft ze meer symptomen die op PPID zouden kunnen wijzen?

Die ringen zeggen niet zoveel, behalve dat het wijst op veranderingen.

Ik zou ook zeggen, ga naar een kliniek als je denkt dat er meer speelt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 12:15

Ze is wel heel trailermak gelukkig, heb heel veel wedstrijden met haar gereden dus ze loopt er zo in. Het is echt een beetje dat ik geen vangnet heb voor de kinderen en dan op een of andere manier nog mensen zoeken die mee kunnen om met 2 paard/pony op pad te gaan

Hier nog een video waardoor we ook nog aan ppid denken. Dan staat ze te eten en ineens valt ze om. Ze kan wel liggen en rollen maar doet het gewoon niet (liggen niet, rollen wel)
https://youtube.com/shorts/-BAnK_Mt97o? ... kMn4TDGRtT

Ze is nu 18 of 19? (D jaargang kwpn) en staat al een jaar of 5 stil vooral door tijdgebrek van mijn kant. Daarom is het lastig aan te wijzen wanneer er nou een eventuele kreupelheid gestart kan zijn. Ik heb geen behoefte meer om te rijden en ze was zo traag geworden na het niks doen tijdens mijn zwangerschap dat het ook echt niet meer leuk was en toen voelde ze al niet meer goed. Eigenlijk was ze altijd wel een beetje zo maar door fanatiek te trainen ging dat heel goed (zz licht geworden), met 1 of 2 keer per week er op zitten red ik dat niet.

Achter heeft ze idd flares maar voor niet
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-06-25 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:22

Staat ze s,nachts op stal? En ligt ze echt helemaal nooit? Want dat is wel een teken aan de wand.
En als ze rolt, komt ze dan makkelijk overeind?

Het bijna omvallen is gewoon ook best link zo naast het water.

Als ze al zo traag was hmm..is ze ooit röntgenologisch gekeurd geweest? Zou haar toch eens meenemen naar de kliniek. Snap dat het een hele organisatie is zo.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 12:38

Ja meestal wordt ze precies op tijd wakker maar beide voorbenen hebben al kleine beschadigingen. Je kunt het nog net zien op de laatste foto die ik heb geplaatst. Ik denk dat dat van het vallen is. Ze staat dag en nacht buiten met een schuilstal maar toen ze op een pensionstal stond deed ze het ook. Ik heb haar dit jaar denk 2 keer zien liggen. In de winter blijft ook altijd haar deken helemaal schoon dus daaraan kan ik makkelijk zien dat ze echt nauwelijks ligt.

Ze kan makkelijk omrollen en makkelijk overeind komen.

Maar inderdaad ze moet eens wat beter bekeken worden om zeker te weten dat ze geen pijn heeft. Ze hoeft dan wel niks meer met haar leven te doen maar normaal als je nog rijdt kun je toch eerder een kreupelheid voelen dan wanneer een paard al jaren stil staat en alleen maar niks doet. Dan blijft het toch meer gissen heeft ze nu pijn of niet.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:54

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:27

Ja ik moest ook denken aan slaapgebrek, er zal een reden zijn waarom ze niet/ nauwelijks gaat liggen en ik denk dat het goed is om dit te achterhalen. En inderdaad, als je zelf gewoon twijfelt of ze wel of niet goed is..dat zegt ook een boel. Onderbuikgevoel...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 14:53

Kousen schreef:
Dat klinkt als slaapgebrek door het niet kunnen liggen... Ik kwam dit artikel daarover pas tegen en vond het erg verhelderend: https://paardengezondhouden.com/2024/01 ... rcolepsie/

Inderdaad interessant, bedankt voor het delen! Ze heeft inderdaad astma dus misschien krijgt ze het benauwd als ze ligt? Met veel frisse lucht en geweekt hooi is het onder controle maar ik weet natuurlijk niet hoe het voelt om te liggen voor haar. Omdat ze nog zo makkelijk rolt lijkt het voor mij alsof ze lichamelijk geen moeite zou moeten hebben en wat betreft geestelijke welzijn leeft ze hier ook echt 100% stressvrij. Ze hoeft de hele dag niks anders te doen dan rond te scharrelen en eten dus dat is ook wat ze doet.