Oud paard, tanden probleem, wat kan ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Oud paard, tanden probleem, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 08:49

Toch op deze manier proberen om aan tips en trucs te komen.
Ik heb een oudere Friese heer van bijna 25 jaar. Enige tijd geleden begon hij steeds slechter te eten, nu heeft hij dat in het voorjaar eigenlijk altijd wel ivm groei gras en niets is lekkerder dan dat. Hij eet vrijwel geen hooi meer dan, maar liet pasgeleden dus ook zijn slobbers, muesli en seniores priores staan. Die heeft hij wel echt nodig want anders valt hij enorm af.
Ik heb vervolgens zijn tanden laten behandelen. Geen grote gekke problemen maar de kiezen corresponderen niet meer zo best en zijn afgesleten. Nu verzamelde hij wel etensresten tussen zijn kiezen en dit zorgde voor stank uit de mond en ophoping van eten wat zijn tandvlees ontstoken maakte.
Alles is uiteraard goed schoongemaakt, maar inmiddels zit er denk ik weer ophoping van etensresten en komt het minder goed eten al weer wat terug.
Nu kan ik natuurlijk de tandarts vaker laten komen, maar iedere maand is een beetje gekkenwerk... Mede omdat hij vanwege conditie van zijn hart beter niet gesedeerd en alles wordt.

Hoe kan ik hem tussentijds helpen? Zou ik zelf met een krachtigere spuit water kunnen spuiten bij zijn kiezen zodat het misschien los komt of zijn er andere dingen die ik kan doen? Hij is super makkelijk en ontzettend lief en geduldig, ik mag in principe vrijwel alles bij hem.
Hij eet nu zijn slobbers en sp nog met muesli erdoor en geraspte appel/wortel, maar een snoepje of gewoon stuk appel/wortel heeft al problemen. Dat doet hij moeilijk mee qua kauwen en laat hij veelal uit zijn mond vallen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:54

Is EORTH uitgesloten?
Dan zie je ook vaak dat ze steeds slechter gaan eten en soms ook eten op hoopt omdat ze niet goed meer kauwen.
Stank uit de mond e.d. is daar ook kenmerkend voor.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/

Ik ken toevallig 2 oudere friezen met dit probleem, vandaar dat ik er meteen aan dacht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:56

Heb je een gebitsverzorger of een goede dierenarts erbij gehad? Je kan het beste even met de dierenarts overleggen over de diastasen en wat te doen. Elk paard vergt hierin een andere aanpak en een andere interval over het onderhoud hiervan. Daar is op deze manier helaas weinig over te zeggen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:00

prugelpiet schreef:
Heb je een gebitsverzorger of een goede dierenarts erbij gehad? Je kan het beste even met de dierenarts overleggen over de diastasen en wat te doen.

Dit inderdaad.
Mijn merrie wordt dit jaar 22 en de afgelopen 2 jaar heeft ze toenemende tandproblemen (geen EORTH).
Er moest een kies getrokken worden, dit was best gecompliceerd dus op de kliniek gedaan.
Zij heeft ook een aantal diastasen waarvan sommige gaan ontsteken als er te lang tussen de behandelingen zit.
Bij haar komt dus elke 3 maanden de dierenarts voor haar tanden en de laatste keer was er wat toename van problemen waardoor de frequentie nu (hopelijk tijdelijk) opgeschroefd is naar 2 maanden.

Ik vindt het ook niet prettig dat ze zo vaak gesedeerd moet worden maar deze frequente behandelingen helpen haar wel en hierdoor kan ik haar inmiddels weer aardig op gewicht houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:06

Zit er geen kies los?
En heb je inderdaad een echte dierenarts/tandarts laten komen, of een gebitsverzorger?

Mijn tinker begon een aantal jaren geleden ook moeilijk te eten en proppen te maken. De gebitsverzorger zag niks geks aan zijn gebit, maar ik merkte aan de manier hoe hij reageerde op de vijl dat hij last had.
Later een echte dierenarts laten komen, onder goede verdoving, en die haalde er zonder veel moeite een losse kies uit.
Inmiddels zijn er al een stuk of 4 kiezen uit, en heeft hij duidelijk minder last. Hooi heb ik vervangen door hartog grasmix, en verder blijft hij weer veel beter op gewicht. Ik hoef zelfs nauwelijks nog bij te voeren in de winter. Ik laat de tandarts een tot twee keer per jaar komen, dat is voldoende om de kiezen vlak te houden en losse kiezen op tijd te vinden.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:39

Een andere tandarts? Zorgen dat ze de ruimte tussen de diastaten wat groter maken zodat het voer er makkelijker uit komt.
Wellicht moeten er ook tanden getrokken worden.

troi

Re: Oud paard, tanden probleem, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:56

Diastasen zijn ellendig!

Idd laten behandelen onder sedatie. Vaak zijn dingen als uitboren of kiezen trekken echt nodig om ervoor te zorgen dat het dier nog kan eten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:37

Idd vraag of er een echte tandarts/dierenarts bij is geweest of een gebitsverzorger. Hier in mindere mate hetzelfde probleem. Diasteses, en daardoor ontstekingen en dus pijn. Het is schoongemaakt en de openingen zijn iets bij geveild waardoor voer er weer wat beter uitvalt. En een week metacam. Daarna na 2 maanden controle gehad en weer schoongespoeld. Toen was het rustig. Maar tanden schuiven dus over x aantal tijd komt dit probleem weer terug omdat de ruimtes dan weer kleiner worden. Regelmatige check is dan ook wel echt nodig helaas.

Ik spoel de mond als het even kan dagelijks met de tuinslang in de hoop dat ik etensresten mee weg spoel tussen de kiezen. Verder in de gaten houden en na iig 4 maanden een check, of eerder als ze weer proppen gaat maken.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 14:57

prugelpiet schreef:
Heb je een gebitsverzorger of een goede dierenarts erbij gehad? Je kan het beste even met de dierenarts overleggen over de diastasen en wat te doen. Elk paard vergt hierin een andere aanpak en een andere interval over het onderhoud hiervan. Daar is op deze manier helaas weinig over te zeggen.

Zij is zowel paardenarts en tandarts. 100% vertrouwen in en zij kent mijn paard ook al zo lang als ik hem heb.
Dus sedatie enzo gaan allemaal netjes en voorzichtig. En grondig.

Geen EORTH, geen losse kiezen (op dat moment). Wel slijtage natuurlijk.

Ik heb het er zeker voor over om hem vaker na te laten kijken, alles zodat hij maar kan blijven eten.
Maar misschien kan ik zelf ook nog wat ter overbrugging doen, iets waardoor eventuele etensresten verminderd worden.
Hij maakt zelf zijn mond al vaak schoon in de waterbak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:33

Mijn oudje van 26 heeft ook niet mooiste gebit, maar eet nog wel aardig. Wel ervaring met oudere paarden en ook eentje die EOTRH had en de snijtanden en later ook meerdere kiezen zijn getrokken.

Ik begin in najaar op tijd bij te voeren met geweekt voedsel als gras periode over is of op einde loopt. Ze krijgen hier weinig gras, maar is toch een extraatje.

Als hooi slecht gekauwd wordt, zoek ik door naar ander hooi. Vaak scheelt het al aardig als je daarin een keus kan maken.

Ik hang rustig een slang in zijn mond. Maar had om de shet toen schoon te maken een soort mond opener dat je er even goed in kon om evt wat schoon te maken. Bijna nooit gedaan, maar het bestaat. Je mag die van mij wel overnemen.

Ik had er eerst een veearts bij die bekend staat als goede tandarts. Na de behandeling door haar nog steeds wel wat klachten. Daarop de gebitsverzorger laten komen die een zeer goede reputatie heeft. De kies die zij liet zitten zat echt vrij los en is er toen alsnog uit gegaan.

Dus het zegt allemaal niks. Je kan het werk moeilijk controleren en iemand die een mooi verhaal verteld wordt vaak wel blind gelooft. Maar kijk je naar je paard en is het niet goed, dan is het gewoon niet goed.
Daarbij werken mensen verschillend en heeft een ander weer een andere kijk op problemen en soms ook een andere oplossing. Dat staat soms los van opleiding en reputatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:01

Wij hebben ook een oudje met diastasen, de tandarts raadde om om zodra ze uit de mond begint te ruiken de mond te spoelen.. gewoon met de tuinslang.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:21

Diastassen kunnen dicht worden gemaakt of juist vergroot zodat het eten eruit valt. Dit zou je moeten laten doen op een goede kliniek. Sowieso kunnen ze dan met een scope veel beter in de mond kijken en zien wat er aan de hand is. En röntgen foto’s maken, dan weet jij hoe de wortels er uit zien. Dat de kiezen redelijk ogen zegt niks over de wortels.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 19:23

Qua hooi zijn de opties schaars, ik heb 4 soorten liggen en er is er 1 waar hij heel af en toe een heel klein hapje van pakt, verwaarloosbaar qua hoeveelheid.
Grasmix en lucerne heb ik ook, maar eet hij niet.
Momenteel leeft hij dus eigenlijk op zijn slobbers met muesli met geraspte appel/wortel, zijn seniores priores en gras.
Ik heb nu al schrik voor het najaar als ik bijna geen gras meer heb. Zolang hij zijn geweekte voer wel eet kan ik hem aardig op gewicht houden. Maar ben dit keer behoorlijk geschrokken van het gaan weigeren van geweekt voer, want dan weet ik niet meer wat ik hem nog kan geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:42

Doe je wel al een deken op ‘s winters? Dat helpt al veel tegen het invallen.
En wat bij mijn tinker ook erg goed helpt is de maïs-lijnzaad brok van Horsefood. Dat wordt erg graag gegeten en zet goed aan, en helpt ook nog een beetje bij de rui. Ik meng hem door de seniores priores.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 20:18

8nnemiek schreef:
Doe je wel al een deken op ‘s winters? Dat helpt al veel tegen het invallen.
En wat bij mijn tinker ook erg goed helpt is de maïs-lijnzaad brok van Horsefood. Dat wordt erg graag gegeten en zet goed aan, en helpt ook nog een beetje bij de rui. Ik meng hem door de seniores priores.

Ik heb wel een deken voor hem liggen, regendeken met dunne voering. Maar deze heeft hij nooit op. Hij staat eigenlijk altijd bloot in de winter. Hij is een zuinige wintervacht-maker, hou hem wel al jaren in de gaten qua trillen of iets om voor te zijn dat hij het echt koud heeft. misschien dat ik sowieso een dikkere voor hem moet kopen om hem te gaan helpen daarmee.

Ik zal eens kijken naar de horsefood. Hij krijgt wel al jaren standaard een dikke scheut lijnzaadolie door de priores en dosis magnesium.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:27

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een ongevoerde deken ‘s winters. En afgelopen jaar heb ik voor het eerst een 100 grams deken gekocht voor de dagen met vorst. Voor mijn gevoel vond hij dat toch erg fijn ondanks dat ie het niet gewend is.
Dus dat zou ik zeker gaan proberen :j

Het lastige is dat elk paard anders is en je echt moet testen wat werkt.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:33

Bij mijn merrie (28) spoel ik het uit met de slang of met een spuit. Zij mist kiezen. Ze is dol op de grasbrok van metazoa en zo heb je ook nog equifyt, agrobs e.d. die heb ik tot nu toe gemengd met vitamine korrel, omdat ze nog genoeg conditie had/heeft. Nu hooi echt slechter gaat wil ik als volledige slobber komende winter over op masters senior. Je merkt dat zodra haar kiezen los gaan ze daarop reageert, de tandarts bel ik dan en standaard komt ze elke 6 maanden. Er zijn er nu volgens mij 3 uit.