Huisprobleem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Peard

Huisprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:56

Beste mensen, sinds een week if vier heeft mijn 4 jarige merrie deze bultjes op haar heup/liezen. Het wordt niet erger, maar ze gaan ook niet weg.

Ze heeft erge jeuk, deels omdat ze aan het verharen is, deels door de bultjes.

Naast deze bultjes hebben ook wondjes op haar lichaam moeite met dat het haar er niet lekker over teruggroeit.

Ze krijgt hier 1 kilo pavo condition, onbeperkt voordroog, 1 kg slobber met oerbalans en biotine. Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn.

Mijn grootste prioriteit zijn de bultjes
Afbeelding

eenitraM

Re: Huisprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:57

Processierups?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:27

Wat zegt de dierenarts?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:28

Gewoon schimmel? Hier vaker schimmel gehad met paarden op deze manier en na wassen imaverol weg.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:31

Kan van alles zijn, zou toch de dierenarts even benaderen.
Misschien in de tussentijd wassen met schimmeldodend middel?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:46

Huidproblemen komen vaak van binnenuit. Is het krachtvoer en de slobber graanvrij? Zo niet stop daar eens een poosje mee. Zelf vind ik twee kilo ook behoorlijk veel.

Om de huid te behandelen kan ik je aanraden om te wassen en smeren met producten van Botanica.
Dat heeft hier heel goed geholpen,beter dan de spullen van de dierenarts.
De clearing wash werkt ook heel goed in een plantenspuit.

Afbeelding

Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:57

Die van mij had dit laatst ook. Ik twijfelde toen of het rainrot of schimmel was.
We moesten om een andere reden naar de kliniek dus meteen laten kijken, maar de DA zei geen rainrot, geen schimmel. Ze gaf aan dat er momenteel veel paarden zijn met ondefinieerbare bultjes met jeuk. Wij hebben een paar keer met betadine scrub gewassen en geen deken op. Inmiddels is het over.

Eva_Peard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 11:47

Marie111 schreef:
Huidproblemen komen vaak van binnenuit. Is het krachtvoer en de slobber graanvrij? Zo niet stop daar eens een poosje mee. Zelf vind ik twee kilo ook behoorlijk veel.

Om de huid te behandelen kan ik je aanraden om te wassen en smeren met producten van Botanica.
Dat heeft hier heel goed geholpen,beter dan de spullen van de dierenarts.
De clearing wash werkt ook heel goed in een plantenspuit.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De slobber bevat veel granen, het brok 15% gerst. Ik kan is proberen hoe het gaat zonder de slobber, deze gebruiken we nu om de oerbalans en biotine te voeren. Onze andere merrie is lacterend en die krijgt zelfs twee kilo van deze slobber en dan 3 kilo havens merriebrok maar heeft nergens last van. Daarom vonden wij het zo raar, want schimmel zou volgens de dierenarts dan haar ook wel moeten besmetten en ook op insecten reageert zij vaak heftiger dan de jonge merrie.

Ik zal ook die producten is uitproberen, dat ziet er belovend uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:13

Heb je processierupsen in de omgeving? Of een plant of boom die nu in bloei staat en waar ze op kan reageren?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:04

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:14

Wat een eenzijdig artikel en ook niet wat er uit alle onderzoeken komt. Suiker en zetmeel is niet de duivel, pas als je een insulineresistentie paard hebt of 1 die vanwege andere redenen er niet tegen kan. Het zijn gewoon energiebronnen en voor bepaalde paarden zelfs nodig.

Ja, er zijn paarden die het er niet goed op doen, maar het artikel is echt veel te gekleurd en stellig. Het spreekt over alle en bij luzerne over veel paarden die er niet tegen kunnen. Er zijn zat paarden die geen probleem hebben met suiker en zetmeel, wat ook onderzocht is door groot instituut in de VS bijvoorbeeld. En er zijn ook heel veel paarden die gewoon tegen luzerne kunnen. En als je zo tegen suiker bent dan zou je juist wel op het hooi moeten letten, want 10 procent van 13 kilo per dag is meer als 20 procent van 2. Dan moet je dus ook het hooi niet voeren als dat percentage hoger is en niet alleen naar het krachtvoer wijzen.

2 kilo krachtvoer hoeft ook helemaal niet veel te zijn. Daarvoor heb je echt te weinig informatie over het paard.

Ts, paard van stalgenootje heeft dit ook. Paar weken geleden gehad en dat verdween ook weer. Ze heeft het trouwens al paar jaar gehad, lijkt een reactie op een bepaald insect bij haar, maar dan zitten er ook altijd wel bulten bij die duidelijk insectenbeten zijn en de rest van die vage kleintjes. Beste is toch even overleggen met de dierenarts en kijken of je iets aan de jeuk kan doen. Wij hebben wel eens moeten af sponzen met azijn :=