Gekanteld hoefbeen, waar ligt de oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Gekanteld hoefbeen, waar ligt de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 11:58

Hoi allemaal!

Ik scrollde wat op Facebook, en kwam deze pagina tegen:
https://www.facebook.com/gawsworthtracklivery/
Een revalidatie track voor paarden met hoef problemen, van wat ik begrijp.

Ze staan in nauw contact met deze mensen, die natuurlijk bekappen met het zogeheten The Phoenix Way methode:
https://www.facebook.com/HoofingMarvellous/

Deze pagina’s delen voornamelijk informatie over gekantelde hoefbenen, de “P3 rotation”. Ze geloven dat dit niet komt door hoefbevangenheid, maar door verkeerd bekappen. Ik vind dit wel interessant, ik dacht eigenlijk dat het altijd te maken had met hoefbevangenheid. Maar ergens klinkt het ook logisch dat als hoeven op zo’n manier bekapt worden, dat het van buitenaf als een juiste hoef eruitziet, het van binnen nogal mis kan zijn. Ook leggen ze nadruk op de tenen en hielen; door teen weg te halen en de hiel te laten groeien, krijg je een gekanteld hoefbeen. Mijn pony heeft achter lange tenen, dus mijn bekapper probeert deze hoeven wel te verbeteren, goed te onderhouden, dus er wordt ook wel wat van de teen afgehaald. Dit zou fout zijn volgens de benoemde Facebook pagina’s.
En waar ik altijd heb geleerd is dat een hoef eerst op de hiel moet landen, zeggen deze mensen dat de hoeven plat zouden moeten landen.
In hoeverre kloppen hun theorieën?
En, wat misschien ook wel een interessante kwestie is, zouden we vaker door röntgenfoto’s moeten checken hoe de hoeven er van binnen uit zien?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken. Is het allemaal onzin dat ze uitkramen, of zit er een kern van waarheid in?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:03

Er is maar 1 manier van bekappen en dat is een correcte, waarmee het paard goed loopt.
Ik heb niets met dit soort enge mensen die 'een systeem' volgen, wat richting extremen gaat. Lijkt een beetje op Strasser, ook zo extreem met soms tot bloedens toe de hielen weghalen.
De hielen zo laag weghalen vinden paarden niet fijn, net zo min als het goed is de hielen extreem hoog te laten. Normaal en correct bekappen trekt blijkbaar niet meer voldoende aandacht?
Een paard, ook wilde paarden, klappen hun hoef niet plat neer, maar landen met een beetje vering (hoefmechanisme), zijn filmpjes genoeg van.

Femke_Tweety

Re: Gekanteld hoefbeen, waar ligt de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:16

Een kanteling kan meerdere oorzaken hebben.

Iedereen die zich vasthoudt of vast pint aan 1 oorzaak vind ik eng.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:23

Lindsey_99 schreef:
Er is maar 1 manier van bekappen en dat is een correcte, waarmee het paard goed loopt.
Ik heb niets met dit soort enge mensen die 'een systeem' volgen, wat richting extremen gaat. Lijkt een beetje op Strasser, ook zo extreem met soms tot bloedens toe de hielen weghalen.
De hielen zo laag weghalen vinden paarden niet fijn, net zo min als het goed is de hielen extreem hoog te laten. Normaal en correct bekappen trekt blijkbaar niet meer voldoende aandacht?
Een paard, ook wilde paarden, klappen hun hoef niet plat neer, maar landen met een beetje vering (hoefmechanisme), zijn filmpjes genoeg van.

Hielhoogte is ook gewoon nog ras en stand afhankelijk.

En dat hangt vaak (niet altijd) samen met het soort grond/bodem waar het ras van oorsprong vooral voorkomt.

Voorbeeld;

Op natte drassige moerassige gronden: zijn wat grotere plattere hoeven funtioneler

Terwijl op heel harde rotsige onregelmatige bodem wat smallere hoeven met wat hogere hielen voordeliger zijn.

Een zwaar gebouwd paard zal doorgaans ook wat grotere voeten hebben dan een heel licht gebouwd paard van dezelfde schofthoogte.

Als je bijvoorbeeld een Lusitano, mustang, arabier, Camargue, exmoor en Percheron allemaal op wil bekappen naar exact dezelfde maat en verhoudingen en hoekingen,

Dan doe je ze mijns inziens allemaal te kort...

En dan zijn er altijd nog weer individuele verschillen.

Een echt goede smid kijkt naar de basis voor het betreffende paard, wat het beste bij diens bouw, gezondheid, gebruiksdoel etcetera past.

scrabbel

Re: Gekanteld hoefbeen, waar ligt de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:13

Oef ik volg deze groep al een tijdje. De hoeven die voorbij komen zijn echt verschrikkelijk. In Duitsland is al een petitie gestart om deze groep te verbieden. Als je meer wilt leren, dan zal ik dan niet via deze methode doen.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 17:21

scrabbel schreef:
Oef ik volg deze groep al een tijdje. De hoeven die voorbij komen zijn echt verschrikkelijk. In Duitsland is al een petitie gestart om deze groep te verbieden. Als je meer wilt leren, dan zal ik dan niet via deze methode doen.

Ik ben dieper in deze “rabbit hole” gaan duiken en er inderdaad achter gekomen wat voor bizarre groep het is :wow:
Eerst dacht ik nog wel, ze hebben misschien nog wel een punt maar nu denk ik echt— waar zijn ze mee bezig? -O-
Wat goed dat Duitsland een petitie heeft om het te verbieden, want mijn mond viel ook open van sommige hoeven die voorbij kwamen.
Enige interessante punt dat ze maken is dat röntgenfoto’s maken een goede toevoeging kan bieden bij bekappen, maar verder :n