Zout bijvoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jonnekee

Zout bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 23:17

Hoihoi,

Zijn hier Bokkers die hun paard zout bijvoeren ipv de bekende elektrolyten poeder/vloeibaar?

En hoeveel word er dan van gevoerd?

Liefs Jonne.

Dabo

Re: Zout bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:31

Ja ik, soms. Als de klieren wat verdikt zijn in de keel geef ik elke dag een beetje Keltisch zeezout over het voer.
En als het heel warm is en ze zweet erg, dan ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:47

Gewoon een zoutblok aanbieden. Dat hoort bij goede zorg. Paard zal zelf bepalen of het zout nodig heeft. Bij die 'snoepblokken' zie je soms overmatig zoutgebruik.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 00:21

Ik voer zout bij gewoon normaal zout. Electrolyten is niet alleen zout. Hier in Australie zeggen de voedingdeskundigen 5-10 gram per 100kg.
Ik geef een teelepel per dag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 03:21

Hier drinken ze zout zeewater naar behoefte en hebben een zoutblok. Voeg verder niets toe maar wij hebben de zee erg dichtbij dus ideaal

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:49

Hier staan emmers water met keltisch zeezout en ijslands zeewier en er hangt een himalaya liksteen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:07

Hier ook gewoon een liksteen. In de zomer voegde ik wel eens zout toe na een training als er veel gezweet werd. Maar een theelepel over het voer. Gewoon keukenzout of zeezout, wel zonder jodium.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:09

Hier elke dag tien gram zout over het voer, geen liksteen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:17

Alleen hoog zomer wanneer ze echt zich vies in het zweet lopen (met witte vlokken overal) geef ik extra electrolyten bij. Bij gebrek aan meer kennis, geef ik dan wat aangegeven staat op de verpakking.
Verder hebben alle paarden beschikking over een witte KNZ liksteen op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:18

Hier gewoon likstenen. Ik heb ooit Keltisch zeezout bijgevoerd bij mijn IR ruin (op aanraden van een homeopaat), maar mijn paard ging er zóveel van plassen, het leek mij vooral een enorme belasting van zijn nieren. Hij lebbert genoeg aan de likstenen bij tijd en wijle, dus ik zie de meerwaarde er niet van. Bij de likstenen hebben ze eigen keuze.

Als ik zout in hun hapje doe, is er geen eigen keuze.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:29

Ik heb alleen een goed zoutblok hangen, de mijne zweet sowieso niet veel en gebruikt het blok echt sporadisch. Maar gebruikt het dus wel als hij merkt dat hij het nodig heeft. Bv op echt hete zomerse dagen waar hij bij training wat meer gezweet heeft dan normaal. Die periodes zie ik dat hij het wel gebruikt.
Andere perioden dan weer maanden niet.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:30

Hier ook, maar ik geef zelfs 30 gram per dag ivm spierproblemen. Ik geef Keltisch zeezout van Holland & Barret.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:33

Heb het bij mijn vorige paard een poos gedaan.. jonkie eet wel veel liksteen.. ( gewoon de witte knz of welkoop huismerk of havens ( maakt niks uit ) gaan allemaal ongeveer een maand mee... nu ook een hymalay hangen en die gaat langzamer ( hangt er bij naast ( ze krijgt een vit brok) dus ze lubbert maar door ( het was toen ik haar net had 1 blok in 2 weken dus het wordt minder hoop ik...)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:07

Mijn paard likt trouw aan haar Himalaya zoutsteen. Als die even weg/op is en ze staat in de paddock dan gaat ze na een tijdje graven en aan de bodem likken, dus ik zorg dat er altijd eentje hangt. Ze doet een maand of 8 met een normaal formaat steen. Dan valt die van het touwtje en gooi ik het restant weg.

Als ze flink bezweet is na het rijden of tijdens een hele warme periode krijgt ze extra elektrolyten. Koop eigenlijk de goedkoopste die ik kan vinden en geef dan wat er op de verpakking staat. Had eerst die van HorseAdds en nu Agradi.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:08

Ja, ik geef zout bij.
Vorige week weer een enorm interessant artikel daarover gelezen wat ik nu natuurlijk niet meer kan terugvinden..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:30

Ik heb een paard gehad die minder dan een week met een liksteen deed.
En dus ook heel veel water dronk en plaste.

Die gaf ik in de zomer na het rijden een eetlepel keukenzout door zijn voer.

Maar normaal is het bijvoeren van zout of elektrolyten niet noodzakelijk. Als het paard een zoutblok heeft en voldoende ruwvoer.
Alleen bij een langdurige inspanning (endurance) of een tekort kan het zinvol zijn.

Net als ergens hierboven staat heb ik ook goede ervaring met bijgeven van elektrolyten bij verdikte speekselklieren.

Het verschil tussen gewoon keukenzout en elektrolyten is kaliumchloride.

Keltisch zeezout is een mooie hype. Vooral voor de verkoper. Het is ook gewoon natriumchloride, keukenzout dus.

Als ik elektrolyten wil geven meng ik die zelf uit keukenzout, dieetzout (beide zonder jodium) en druivensuiker.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:48

Wauw wat veel reacties,
Vik heeft een liksteen hangen waar hij sporadisch iets mee doet, de fles met elektrolyten van NAF was gisteren leeg dus vandaar de vraag waarom geen gewoon zout :)*

Hij zweet gewoon altijd flink met trainen…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:24

Ik geef Himalaya likstenen zodat hij zelf kan bepalen wat hij nodig heeft. Ik zou het niet over het voer doen want dan kan hij niet zelf kiezen. Als je paard 24-7 buiten staat dan zou ik een blok ergens ophangen waar het niet natregent bijv. in een schuilstal. Maar controle op hoeveel het paard binnenkrijgt is dan veel moeilijker natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:03

Bij flinke endurancetraining in de zomer gooi ik een paar eetlepels ongejodeerd (zee)zout door de slobber.
Ik heb er een aantal jaren terug een heleboel over gelezen op de endurancepagina op Facebook, van voedingsdeskundigen die er berekeningen op los gelaten hadden.

Inmiddels trainen we niet zo fanatiek en frequent meer, dus momenteel is een gewoon zoutblok prima voor die van mij.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:51

Hier ook een himalaya liksteen in de zomermaanden.
Over het algemeen staat hij niet in de volle zon op de wei te zweten en werk ik hem tijdens het rijden ook niet zwaar in het zweet dus heb niet het idee dat hij tekorten heeft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:09

Ik geef sinds kort ook zout over het voer. Nu een paar maanden.
Een eetlepel per dag ongeveer.
Hier ook zonder jodium.
Is moeilijk te vinden tegenwoordig.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 15:17

Bij ons in de supermarkt hebben ze zout zonder jodium, zeezout fijn en grof

Hoeveel zouden jullie geven per dag of bij heftig zweten?