Van hooi naar (paarden)kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myponyhoward

Van hooi naar (paarden)kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 17:12

Hallo!

Mijn Shetlander is een geval apart, om het zo maar even te noemen. Hij is jaren ziek geweest van een worm besmetting, en nu eindelijk wormvrij verklaard. Maar nu het volgende probleem: hij eet zijn hooi ontzettend slecht/niet. Zijn brok gaat ook met moeite, maar ik heb 8 proef zakjes besteld dus daar moet vast eentje bijzitten die hij wel lekker vind. Snoepjes en gras gaat er wel weer goed in. Tandarts is 4 weken geleden geweest en dierenarts heeft hem voor de zekerheid op maagzuurremmers gezet maar vermoed dat het gewoon extreme kieskeurigheid is. Laat dat nou net zijn wat deze super magere shet niet moet hebben, want zo komt hij super slecht aan.

Ik kreeg als tip om (paarden)kuil te proberen. Ik heb net even een hooi netje bij de buren opgehaald die dit voor hun paarden gebruiken om te kijken of hij dit wel eet. En warempel: hij eet het gulzig op!

Ik heb hem 10 minuten laten eten, omdat ik niet wil dat hij meteen te veel eet.

Nu mijn vraag: kan ik hem overdag volledig overzetten van hooi naar kuil, en ‘s nachts weer samen met mijn andere pony op hooi (dan staat hij dus overdag apart), en zo ja hoeveel kuil mag hij ongeveer per dag hebben? Zit daar een limiet op? Hij is ongeveer 90/100 kg.

Moet ik het eerst ook mengen met hooi voor een goede overgang of heeft dat niet zo veel zin omdat hij toch slecht hooi eet?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen en tips zijn! Alvast bedankt

DubbelFun

Re: Van hooi naar (paarden)kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:26

Als de dierenarts heeft hem voor de zekerheid op maagzuurremmers heeft gezet dan vermoed die een gevoelige maagwand/maagzweren.
In dat geval zou ik hem sowieso geen kuil/voordroog geven want het is bekend dat een paardenmaag daar toch moeilijker mee overweg kan als normaal droog hooi.
Dat ze het lekkerder vinden zou voor mij geen reden zijn om het dan maar te geven.... een kind laat je ook niet een middag los in de Jamin ;)

Ik zou bij wat voerboertjes in de buurt op zoek gaan naar fijn hooi, hier ook wel kalfjeshooi genoemd. Dat is fijnstengelig hooi wat niet grof is en waar nog veel 'blad' aan zit.
Het is makkelijker voor een maag om te verteren en heeft ook meer voedingswaarde als het te grove spul.

En om aan te komen is een lekkere slobber van bijv. Seniores Priores ook niet verkeerd gemengd met een brokje.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:06

Dankjewel voor je antwoord dubbelfun

De dierenarts vermoedde niet perse maagzweren, hij dacht dat het gewoon kieskeurigheid is, maar ik vermoedde het wel. Hij zei het kan geen kwaad dus we zetten hem er gewoon op en dan zien we wel.

Normaal ook niet, maar mijn pony heeft extreem ondergewicht en eet eigenlijk geen hooi.. iets is beter dan niets toch? Of denk ik dat dan verkeerd… ik heb al van meerdere boeren en winkels hooi geprobeerd maar hij eet geen. Ook bijna alle slobbers op de markt al geprobeerd maar dat eet hij ook niet. Brokken en muesli ook niet. Hij eet dus eigenlijk bijna niks op een dag. Ik zal even kijken of ik ergens in de buurt fijn hooi kan vinden, dankjewel!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:11

Kuil is echt het allerlaatste wat ik een Shet zou geven.
Áls je iets anders dan hooi wil proberen kun je GOEDE KWALITEIT voordroog proberen. Dat is tegenwoordig echt wel met fatsoenlijke waarden, goed leverbaar te vinden gelukkig.

Biks zou ik ook niet gebruiken om te laten aankomen, want de meeste brok zit zo vol suiker en troep dat je bij een Shet al snel teveel geeft.
Ik zou het eerder zoeken in een vitamine/mineralen ondersteuning.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:15

BarbaLala schreef:
Áls je iets anders dan hooi wil proberen kun je GOEDE KWALITEIT voordroog proberen. Dat is tegenwoordig echt wel met fatsoenlijke waarden, goed leverbaar te vinden gelukkig.

Biks zou ik ook niet gebruiken om te laten aankomen, want de meeste brok zit zo vol suiker en troep dat je bij een Shet al snel teveel geeft.

Kan ik de goede kwaliteit voor droog ergens online bestellen of is dat ergens bij een boer te vinden vaak? Heb je toevallig een website oid? Hij krijgt nu weightlift brok van Pavo(?) en een goede muesli. Maar dat eet hij dus erg lastig…

Heb je nog aanraders voor welke vitamine/mineralen en welke brok of muesli of andere producten? Het liefste iets waar ik een proefverpakking van kan halen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:16

Wat is bij jou paarden kuil? Hoe nat is het? Zit het in plastic?
Want wat de ene kuil noemt, noemt de andere voordroog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:17

Poe wat lastig als bijna alles wordt afgewezen. Ik neem aan dat de tanden gecontroleerd zijn onder sedatie?
Als het zo ernstig is zou ik trouwens wel voordroog/ kuil gaan voeren maar dan vermengd met hooi.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:17

loulou schreef:

Ik durf het niet precies te zeggen, ik heb het bij de buren weg gehaald die het van eigen land halen. Ze laten het een tijd liggen voor het van hun land te halen en voeren het zelf aan hun sport paarden. Het zit niet in plastic, is best droog maar wel vochtiger dan hooi zegmaar en ruikt erg lekker kruidig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:18

Myponyhoward schreef:
loulou schreef:

Ik durf het niet precies te zeggen, ik heb het bij de buren weg gehaald die het van eigen land halen. Ze laten het een tijd liggen voor het van hun land te halen en voeren het zelf aan hun sport paarden. Het zit niet in plastic, is best droog maar wel vochtiger dan hooi zegmaar en ruikt erg lekker kruidig.

Dat klinkt best goed!

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:18

troi schreef:
Poe wat lastig als bijna alles wordt afgewezen. Ik neem aan dat de tanden gecontroleerd zijn onder sedatie?
Als het zo ernstig is zou ik trouwens wel voordroog/ kuil gaan voeren maar dan vermengd met hooi.

Ja tanden zijn onder sedative gecontroleerd en bijgewerkt. Ik kan het inderdaad proberen te mengen met hooi. Zou het voor jullie een beter beeld geven als ik even een foto maak van ons huidige hooi en het kuil dat ik van de buren heb gekregen?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:20

ja precies , hoe nat is de kuil dat maakt nogal een verschil, echt kuil wat voor koeien is bestemd is natuurlijk niet geschikt. ik zou op marktplaats kijken wat er in de buurt te koop is

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:23

Myponyhoward schreef:
BarbaLala schreef:

Kan ik de goede kwaliteit voor droog ergens online bestellen of is dat ergens bij een boer te vinden vaak? Heb je toevallig een website oid? Hij krijgt nu weightlift brok van Pavo(?) en een goede muesli. Maar dat eet hij dus erg lastig…

Heb je nog aanraders voor welke vitamine/mineralen en welke brok of muesli of andere producten? Het liefste iets waar ik een proefverpakking van kan halen.

Ik bestel het zelf bij een fouragehandelaar, gewoon telefonisch. Zij hebben altijd meerdere partijen staan, met uitslagen en dan kan ik overleggen over wat het beste past bij het dieet van mijn paarden.
Dus ik zou je dat gewoon aanraden om te doen; Bel er een op en ga in gesprek. Ze denken graag met je mee!

Ik voer zelf Subli mineralenbikkels en ben daar erg tevreden over, maar er zijn veel meer (en ook veel puurdere en daarmee duurderde) opties te vinden nartuurlijk.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even fotos gemaakt. Links en de tweede foto ons hooi, rechts en de derde foto het kuil van de buren

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:41

BarbaLala schreef:

Hoe wil je een paard laten aankomen met vitamines en mineralen?

TS, als je pony dit goed eet, zou ik niet twijfelen. Gewoon doen.
Maar zoals Barbalala zegt, goede kwaliteit voordroog.

Kuil is natter / zuurder.
Voordroog lijkt soms bijna hooi maar kan ook variëren naar wat vochtiger (richting kuil).

In voordroog heb je heel veel verschillende soorten en smaken, van zo droog en licht 'als stro' tot bijna groen als gras. Even overleggen met de leverancier dus :) Het kan erg arm zijn, maar ook erg rijk.

Gezien het verleden van wormen moet deze pony gewoon goed eten! Als hij ooit op het juiste gewicht zit kan je nog altijd afbouwen en bijstellen.

Niks mis met wat brok voor een te magere shetlandpony.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:45

Myponyhoward schreef:
loulou schreef:

Wat maakt het precies "kuil"? Kuil is hetgeen wat onder zijl ligt bij de boer normaal. Voordroog zit in plastic.

Als het nat is en niet in plastic gaat het gewoon rotten en uiteindelijk branden dus dat gebeurt normaal niet.

Gewoon onvwrpakte baaltjes zijn eigenlijk altijd hooi, al ziet het van jou er uit als erg grof.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:49

@azmay, het voelt en ruikt wel echt als kuil. Misschien zat het ook wel in plastic.. ik heb niet goed gekeken maar gewoon gepakt van wat er lag. Het is niet hooi, dat weet ik zeker want het voelt en ruikt heel anders en zij hadden het ook echt over kuil.

@beemsterkaas, ik ga even kijken of ik ergens een goede niet al te grote baal voor droog kan vinden, dankjewel! En heb je toevallig ook een idee hoeveel ik hem kan voeren? Kan dit net als hooi gewoon onbeperkt of is dat niet goed voor hem en kan het beter in kleinere porties.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:52

Kun je de buren niet vragen of je voortaan hooi/voordroog van hun mag kopen?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 18:53

vilheide schreef:

Ja dat zou ik wel even kunnen vragen! Moet ik dan ook even vragen van wat voor soort land het komt en hoe lang ze het laten liggen? Of zijn er nog andere belangrijke vragen die het goed voordroog maken?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:56

DubbelFun schreef:
Als de dierenarts heeft hem voor de zekerheid op maagzuurremmers heeft gezet dan vermoed die een gevoelige maagwand/maagzweren.
In dat geval zou ik hem sowieso geen kuil/voordroog geven want het is bekend dat een paardenmaag daar toch moeilijker mee overweg kan als normaal droog hooi.
Dat ze het lekkerder vinden zou voor mij geen reden zijn om het dan maar te geven.... een kind laat je ook niet een middag los in de Jamin ;)

Ik heb liever dat een dier gewoon goed eet , dan heb je vaak al een groot deel van de 'problemen' opgelost. Want weinig en slecht eten kan juist leiden tot maagzweren en andere problemen.

Ts, hier heb ik ook 2 welshjes en 2 mini's lopen die allemaal gewoon op goed voordroog voer staan uit een foliebaal. Die zijn eerder te dik dan te mager, maar doen het er super op.
Als het goed droog de baal in is gegaan zou ik er geen issue van maken en gewoon voeren.
Zeker gezien je buren er ook sportpaarden op hebben staan en die van jou juist moet aankomen.

In dit geval zou ik zelf voor voordroog van (licht) bemest land gaan, en een baal van 2024 zodat je direct kan voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:02

Ik heb mijn shet 1x geprobeerd om voordroog te geven. Goed spul en ze vond het heerlijk.
Alleen bleek het 'ongesneden' te zijn en kon dat kleine bekje die lange slierten niet aan; de helft ging al het strotje in terwijl de andere helft nog uit de mond stak. Resultaat was dat ik haast een gestikte shet had. Het was maar goed dat ik er bij stond om de lange sliert al gekauwd hooi uit haar mond te trekken anders was ze er nu niet meer geweest.
Overigens voer ik uit een slowfeeder met rooster en dat hielp dus echt niets met de mindere intakec.q. kleinere plukjes.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:03

Myponyhoward schreef:
vilheide schreef:

Ja dat zou ik wel even kunnen vragen! Moet ik dan ook even vragen van wat voor soort land het komt en hoe lang ze het laten liggen? Of zijn er nog andere belangrijke vragen die het goed voordroog maken?

Als je buren het van hun eigen land halen dan kun je vragen of ze altijd zo maken en of je voortaan bij hun kunt afnemen. Zo weet je waar het vandaan komt en zul je redelijk gelijke kwaliteit hebben.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:12

Is zijn bloed ook nagekeken? Mijn Shet at zijn brokken en slobber ook slecht en word nu na bloedonderzoek behandeld voor zijn lever en eet de slobber nu weer. Zelfs met een supplement erdoor.
Wellicht dat er van binnen iets speelt waardoor de eetlust minder is op het moment.

Een Shetlander kuil voeren zou ik wel echt riskant vinden ivm de gevoeligheid op bevangenheid. Dan inderdaad het liefst voordroog.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 19:20

@happinez, dankjewel! Ik ga even kijken of die van de buren geschikt is en anders op zoek naar iets anders geschikts.

@dubbelfun, oh wat eng! Wat is het verschil in uiterlijk van gesneden en ongesneden? Waar kan ik dat aan zien? Gewoon hoe lang de slierten kuil zijn?

@vilheide, super dat ga ik even doen.

@xYaartje, niet recent, een jaar of 2/3 geleden wel toen was alles oké maar een goede tip om misschien weer eens te laten doen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:21

Myponyhoward schreef:
@happinez, dankjewel! Ik ga even kijken of die van de buren geschikt is en anders op zoek naar iets anders geschikts.

@dubbelfun, oh wat eng! Wat is het verschil in uiterlijk van gesneden en ongesneden? Waar kan ik dat aan zien? Gewoon hoe lang de slierten kuil zijn?

@vilheide, super dat ga ik even doen.

@xYaartje, niet recent, een jaar of 2/3 geleden wel toen was alles oké maar een goede tip om misschien weer eens te laten doen.

Dan zou ik het zeker nog een keer laten doen! Dan weet je zeker of er iets of niets mis is en kun je ook gerichter voeren/managen op den duur.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:02

Ik zou het mengen, als de darmflora slecht wordt en de mest slap dan verdraagt hij voordroog niet. Komt door de fermentatie. Dus in de gaten houden of de mest goed blijft. En ik zou de moeite nemen om het eens te laten testen met een Quickscan van Pavo. Dat is wat kosten betreft te doen, want voordroog kan veel te energierijk zijn, en shetjes kunnen daar niet goed tegen.