Bloedworm: voedingstips aub

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mam_Do

Bloedworm: voedingstips aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 16:18

Hallo allemaal

Helaas na mestonderzoek blijkt dat onze S. besmet is met bloedworm. Meteen behandeld met Equest Groen maar ik wil ook graag van binnenuit met voeding die parasiet bestrijden.
Over 8 weken weer mestonderzoek maar ik houd mn hart vast met deze hardnekkige parasiet.

Esparcette in combinatie met handje pompoenpitten: wie heeft daar ervaring mee?

Nu eet hij biks icm muesli maar ik wil zn voeding zo veel mogelijk antiworm maken.

Alvast bedankt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:00

Ik zou me richten op de ontworming en niet aan de gang gaan met rare voedingsmiddelen. Maag darm stelsel moet wel normaal aan de gang blijven.
Hier lees je meer over bloedworm en tips: [PW] Hardnekkig bloedworm

Azmay

Re: Bloedworm: voedingstips aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:41

Boerenwormkruid is hetgeen wat me te binnen schiet, zou wel even goed onderzoeken hoeveel je mag geven en hoe lang.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:43

Suzanne F. schreef:
Ik zou me richten op de ontworming en niet aan de gang gaan met rare voedingsmiddelen. Maag darm stelsel moet wel normaal aan de gang blijven.
Hier lees je meer over bloedworm en tips: [PW] Hardnekkig bloedworm

Dit!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:01

Azmay schreef:
Boerenwormkruid is hetgeen wat me te binnen schiet, zou wel even goed onderzoeken hoeveel je mag geven en hoe lang.

Dit werkt, als het al werkt tegen spoel en lintwormen, niet tegen bloedworm.

Elisa2

Re: Bloedworm: voedingstips aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:13

Ik zou me nu ook even houden aan reguliere ontworming, bij bloedworm is 1x ontwormen niet genoeg..dit moet als ik het goed heb zo'n 3x achter elkaar in een bepaald tijdsbestek met echt daarvoor geschikte middelen.

Daarna zou je eventueel kunnen ondersteunen met voeding, maar besef dat bloedwormen normaal zijn bij jonge paarden en die er extra gevoelig voor zijn. Het laatste wat je wilt is resistentie tegen ontwormmiddelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:18

Reguliere ontworming is het allerbelangrijkste.
Verder kun je je richten op een zo goed mogelijk microbioom. Dat betekend geen grote sloten krachtvoer tegelijk maar liever bijv 4 x daags een kleinere hoeveelheid. En veel afwisseling in type vezels en grassen en kruiden. Dus naast onbeperkt hooi kun je bijvoeren met bijv geweekte agrobs grasbrok en gezonde kruidenmengelingen. Af en toe was psyllium, lijnzaad, bietenpulp, coolstance enzovoort. Ook groeien kruiden als fluitekruid, kleefkruid, brandnetels nu. Bosjes brandnetels kun je bij een binden en aan de stal ophangen.