Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paris_ schreef:Is ze ook kreupel?
Stilstaan roest, zeker bij artrose. Als ze geen ongemak vertoont of kreupel is dan denk ik dat je best wat regelmatiger rustige stap ritjes in het bos kan maken, in overleg met een dierenarts.
Er zijn tal van behandelingen mogelijk; heeft je dierenarts daar niets over gezegd? Supplementen, tja.. baadt het niet dan schaadt het niet maar het verricht ook geen wonderen.
TSM Stride en Kurasyn zijn (aantoonbaar) fijne supplementen voor paarden met artrose.
MissyNr1 schreef:Rot dat jullie die diagnose hebben gekregen.
Bij artrose is het belangrijk om wel in beweging te blijven, ook om spiermassa te behouden. Die beweging is het liefst regelmatig en rechtlijnig. En het is denk ik vooral goed kijken en luisteren naar je paard. Er zullen vast goede en mindere dagen komen. Als het lukt is het ook van belang om je paard niet te zwaar te laten worden. Vooral dat laatste lukt mij met mijn bolle pony niet zo goed helaas
Ik heb goede ervaringen met curcumine (heb nu de vloeistof van curafyt, die is wat goedkoper dan kurasyn). En ze krijgt 1x per half jaar een injectie met Osphos. Die is niet goedkoop maar ze lijkt er wel baat bij te hebben. Misschien zou je dat eens na kunnen vragen bij je dierenarts. Regelmatig los laten maken door een osteopaat of fysio kan ook fijn zijn om prettiger te kunnen bewegen.
Het is even zoeken tot je een passend management hebt gevonden en te kijken wat werkt en wat niet. Veel succes met je paardje!
Beemsterkaas schreef:Als ze niet kreupel is zou ik niks veranderen aan de hoeveelheid rijden. Beweging is echt goed.
Het weer heeft wel een erg grote invloed, daarom kunnen ze tijdens de herfst / winter veel heftigere klachten tonen dan tijdens warme zomerdagen.
Ook vind ik dat een paard met artrose niet in de blubber mag staan 's winters.. ik heb het idee dat koude, natte voeten echt pijnlijk kunnen zijn, ook al zit de artrose in het been.
Lekker de tijd nemen om goed in te stappen is belangrijk, en jezelf heel goed kunnen aanpassen aan de slechte dagen (soms zelfs weken) is ook een must. Je eigen verwachtingen bijstellen dus.
Ik heb er zelf voor gekozen mijn paard vroeg met pensioen te laten gaan, wat achteraf bekeken eeuwig zonde was. Zeker samen blijven genieten dus, tenzij ze kreupel is. Dan is rijden niet oké, dat spreekt voor zich.
Celebi schreef:Wanneer het mogelijk is lekker in beweging houden. Stukken wandelen, af en toe een rustig ritje, misschien kun je aan de lange/korte teugels gaan werken? Lekker afwisselen en doen wat kan. Ook vanaf de grond kun je wat harder gaan natuurlijk om af en toe stukjes onbelast toch die beweging erin te houden. Geeft gelijk wat conditie aan jezelf.
Zijn er nog behandelmogelijkheden? En wat is de status nu? Erg kreupel of soms stijf of ergens daar tussenin? Erg kreupel is lastig natuurlijk, maar als dat niet zo is of behandelingen slaan aan is het niet meteen de noodzaak om je paard weg te zetten. Juist beter wanneer mogelijk om regelmatig consistent te blijven bewegen zodat je niet opeens belastend bezig bent na 2 weken.
Maar qua artrose is het erg kijken per dag. Ik moest van de dierenarts, ondanks soms iets mindere dagen, wel blijven bewegen. Natuurlijk ga ik er dan niet op, maar dan lekker wandelen, wat rek en strek oefeningen en misschien een drafje aan de hand als hij er zin in heeft. Ik kijk momenteel heel erg naar wat hij zelf aangeeft te willen. Soms wil hij sprintjes trekken in de bak, andere keren wil hij buiten enorm graag draven en geeft signalen dat hij het liefste lekker zou galopperen en andere dagen vindt hij alleen wandelen gewoon genoeg. Ik monitor hem dagelijks en ik denk dat dat het enige is wat je met artrose echt kunt doen: per dag aankijken en bijsturen waar nodig.
Ik twijfel hier ook over Osphos.. Missynr1, mag ik je daarover een privebericht sturen met wat vragen?
Popstra schreef:Je kunt ook de artrose laten inspuiten met hyarulon zodat het er daar tussen goed gesmeerd blijft en je paard geen pijn heeft.
MissyNr1 schreef:Het lezen van bijsluiters is inderdaad altijd een goed idee. En daarnaast advies vragen aan je dierenarts. Een forum kan super behulpzaam zijn omdat je kan lezen over de ervaringen die mensen hebben met het middel. Maar soms zijn er wel misverstanden over de werkzaamheid. In het genoemde topic over osphos staat bijvoorbeeld dat osphos de botaanmaak stimuleert en dat klopt niet