Artrose, hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

l_e_a

Artrose, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 20:51

Hii,
Mijn haflinger van 10j heeft helaas onlangs de constatering artrose gekregen bij haar linkervoorbeen (en waarnschijnlijk bij haar rechtervoorbeen, maar daar is het bot nog niet aangetast.)
Dit is echt verschrikkelijk nieuws voor haar, omdat ze nog zo jong is en enorm geniet van buitenrijden in het bos. Ik ben heel erg aan het twijfelen wat we moeten gaan doen wat betreft het rijden. Ik zit erover na te denken om eventueel in de toekomst, als het allemaal goed verloopt met haar, 1 x in de 2 weken te rijden, zodat ze toch lekker haar beentjes kan gaan strekken in het bos. Kort, zodat het niet teveel belast. (aan de hand wandelen gaat namelijk niet zo snel hahaha)
Ze is nog zo enthousiast en heeft bordenvol energie, maar hierbij dus wel de risico dat ze het niet goed zal aangeven als ze door haar pijn heen loopt..
Ze heeft waarnschijnlijk artrose door verkeerde wrijving door haar verkeerde beenstand. O beentjes en ook wat scheef op de hoefjes die dan dus scheef afslijten. Ik dacht eventueel ook aan hoefschoenen voor tijdens het wandelen/rijden.
Maar ik ben benieuwd wat jullie meningen, inzichten of oplossingen erover zijn.

Ik geef haar nu groenlipmossel en duivelsklauw waar ik wel wat goeds over heb gelezen. Maar andere suggesties van supplementen of behandelingen zijn altijd welkom! Het kan nooit kwaad doen.

Groetjess

Paris_

Re: Artrose, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:00

Is ze ook kreupel?

Stilstaan roest, zeker bij artrose. Als ze geen ongemak vertoont of kreupel is dan denk ik dat je best wat regelmatiger rustige stap ritjes in het bos kan maken, in overleg met een dierenarts.

Er zijn tal van behandelingen mogelijk; heeft je dierenarts daar niets over gezegd? Supplementen, tja.. baadt het niet dan schaadt het niet maar het verricht ook geen wonderen.
TSM Stride en Kurasyn zijn (aantoonbaar) fijne supplementen voor paarden met artrose.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:06

Hè bah wat vervelend.Ik zou zeker zware bodem proberen te vermijden als dat kan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:11

TS, veel meer dan vertragen zal er niet in zitten, op een goede manier gaan/blijven belasten vraag goed managen, maar kan helpen vertragen. evenals n.v.v.t. medisch beslag.

Je bent er wel vroeg bij dus supplementen/ontstekingsemmers kunnen helpen

Artrose kent verschillende stadia. In een vroeg stadium kan een paard bijvoorbeeld baat hebben bij ontstekingsremmers. Ook voedingssupplementen met glucosamine/chondroïtine en speciaal hoefbeslag zouden een paard met artrose kunnen helpen. Om de gewrichten soepel te houden, is het goed om het paard volgens een aangepast programma te laten bewegen en erop te letten dat het paard niet te zwaar wordt.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... j-paarden/

Sneu voor jullie beide.
Laatst bijgewerkt door mce op 26-05-25 22:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:15

Hier ook de vraag of ze echt kreupel loopt?

Rust roest inderdaad en in hoeverre ze het kan zou ik haar wel beweging blijven geven!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:22

Rot dat jullie die diagnose hebben gekregen.

Bij artrose is het belangrijk om wel in beweging te blijven, ook om spiermassa te behouden. Die beweging is het liefst regelmatig en rechtlijnig. En het is denk ik vooral goed kijken en luisteren naar je paard. Er zullen vast goede en mindere dagen komen. Als het lukt is het ook van belang om je paard niet te zwaar te laten worden. Vooral dat laatste lukt mij met mijn bolle pony niet zo goed helaas :)

Ik heb goede ervaringen met curcumine (heb nu de vloeistof van curafyt, die is wat goedkoper dan kurasyn). En ze krijgt 1x per half jaar een injectie met Osphos. Die is niet goedkoop maar ze lijkt er wel baat bij te hebben. Misschien zou je dat eens na kunnen vragen bij je dierenarts. Regelmatig los laten maken door een osteopaat of fysio kan ook fijn zijn om prettiger te kunnen bewegen.

Het is even zoeken tot je een passend management hebt gevonden en te kijken wat werkt en wat niet. Veel succes met je paardje!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:26

Als ze niet kreupel is zou ik niks veranderen aan de hoeveelheid rijden. Beweging is echt goed.

Het weer heeft wel een erg grote invloed, daarom kunnen ze tijdens de herfst / winter veel heftigere klachten tonen dan tijdens warme zomerdagen.

Ook vind ik dat een paard met artrose niet in de blubber mag staan 's winters.. ik heb het idee dat koude, natte voeten echt pijnlijk kunnen zijn, ook al zit de artrose in het been.

Lekker de tijd nemen om goed in te stappen is belangrijk, en jezelf heel goed kunnen aanpassen aan de slechte dagen (soms zelfs weken) is ook een must. Je eigen verwachtingen bijstellen dus.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn paard vroeg met pensioen te laten gaan, wat achteraf bekeken eeuwig zonde was. Zeker samen blijven genieten dus, tenzij ze kreupel is. Dan is rijden niet oké, dat spreekt voor zich.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:46

Mijn merrie Misty kreeg de diagnose toen ze net 4 was, zware kogel artrose. Ze is nu inmiddels 21 en wordt nog steeds bereden! Voor haar is de redding geweest toen ze in een kudde kwam en dus veel meer beweging kreeg! Dus artrose hoeft gelukkig absoluut geen vreselijk vonnis te zijn

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:58

Wanneer het mogelijk is lekker in beweging houden. Stukken wandelen, af en toe een rustig ritje, misschien kun je aan de lange/korte teugels gaan werken? Lekker afwisselen en doen wat kan. Ook vanaf de grond kun je wat harder gaan natuurlijk om af en toe stukjes onbelast toch die beweging erin te houden. Geeft gelijk wat conditie aan jezelf.

Zijn er nog behandelmogelijkheden? En wat is de status nu? Erg kreupel of soms stijf of ergens daar tussenin? Erg kreupel is lastig natuurlijk, maar als dat niet zo is of behandelingen slaan aan is het niet meteen de noodzaak om je paard weg te zetten. Juist beter wanneer mogelijk om regelmatig consistent te blijven bewegen zodat je niet opeens belastend bezig bent na 2 weken.

Maar qua artrose is het erg kijken per dag. Ik moest van de dierenarts, ondanks soms iets mindere dagen, wel blijven bewegen. Natuurlijk ga ik er dan niet op, maar dan lekker wandelen, wat rek en strek oefeningen en misschien een drafje aan de hand als hij er zin in heeft. Ik kijk momenteel heel erg naar wat hij zelf aangeeft te willen. Soms wil hij sprintjes trekken in de bak, andere keren wil hij buiten enorm graag draven en geeft signalen dat hij het liefste lekker zou galopperen en andere dagen vindt hij alleen wandelen gewoon genoeg. Ik monitor hem dagelijks en ik denk dat dat het enige is wat je met artrose echt kunt doen: per dag aankijken en bijsturen waar nodig.

Ik twijfel hier ook over Osphos.. Missynr1, mag ik je daarover een privebericht sturen met wat vragen?

l_e_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:41

Paris_ schreef:
Is ze ook kreupel?

Stilstaan roest, zeker bij artrose. Als ze geen ongemak vertoont of kreupel is dan denk ik dat je best wat regelmatiger rustige stap ritjes in het bos kan maken, in overleg met een dierenarts.

Er zijn tal van behandelingen mogelijk; heeft je dierenarts daar niets over gezegd? Supplementen, tja.. baadt het niet dan schaadt het niet maar het verricht ook geen wonderen.
TSM Stride en Kurasyn zijn (aantoonbaar) fijne supplementen voor paarden met artrose.

Ja ze liep zeker wel echt kreupel. Nu ze ontstekingsremmers en een andere prik heeft gekregen voor artrose, loopt ze een stuk beter. Het is nu gewoon even afwachten en we zijn nu rustig aan het wandelen. Gelukkig loopt ze 24/7 buiten, dus zet ze altijd welkom een stapje.
Maar bedankt, ik ga even kijken voor TSM Stride en Kurasyn!

l_e_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:46

MissyNr1 schreef:
Rot dat jullie die diagnose hebben gekregen.

Bij artrose is het belangrijk om wel in beweging te blijven, ook om spiermassa te behouden. Die beweging is het liefst regelmatig en rechtlijnig. En het is denk ik vooral goed kijken en luisteren naar je paard. Er zullen vast goede en mindere dagen komen. Als het lukt is het ook van belang om je paard niet te zwaar te laten worden. Vooral dat laatste lukt mij met mijn bolle pony niet zo goed helaas :)

Ik heb goede ervaringen met curcumine (heb nu de vloeistof van curafyt, die is wat goedkoper dan kurasyn). En ze krijgt 1x per half jaar een injectie met Osphos. Die is niet goedkoop maar ze lijkt er wel baat bij te hebben. Misschien zou je dat eens na kunnen vragen bij je dierenarts. Regelmatig los laten maken door een osteopaat of fysio kan ook fijn zijn om prettiger te kunnen bewegen.

Het is even zoeken tot je een passend management hebt gevonden en te kijken wat werkt en wat niet. Veel succes met je paardje!

Gosh ja harstikke lastig om zo'n haflinger op gewicht te houden. Gelukkig helpt de thin line graasmasker harstikke goed.
Ik weet dus niet meer precies welke prik zij heeft gekregen van de dierenarts voor de artrose, maar zal dat standaart Osphos zijn? De dierenarts vertelde mij dat als ik weer zag dat ze lastig liep, dat we haar dan dezelfde prik zouden geven. En ik zal even kijken voor een physio voor haar, hele erg bedankt!

l_e_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:49

Beemsterkaas schreef:
Als ze niet kreupel is zou ik niks veranderen aan de hoeveelheid rijden. Beweging is echt goed.

Het weer heeft wel een erg grote invloed, daarom kunnen ze tijdens de herfst / winter veel heftigere klachten tonen dan tijdens warme zomerdagen.

Ook vind ik dat een paard met artrose niet in de blubber mag staan 's winters.. ik heb het idee dat koude, natte voeten echt pijnlijk kunnen zijn, ook al zit de artrose in het been.

Lekker de tijd nemen om goed in te stappen is belangrijk, en jezelf heel goed kunnen aanpassen aan de slechte dagen (soms zelfs weken) is ook een must. Je eigen verwachtingen bijstellen dus.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn paard vroeg met pensioen te laten gaan, wat achteraf bekeken eeuwig zonde was. Zeker samen blijven genieten dus, tenzij ze kreupel is. Dan is rijden niet oké, dat spreekt voor zich.

In de winter staat ze gelukkig hoog, dus niet in de blubber. Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om haar het in de winter makkelijker te maken of is het gewoon even aankijken? Want ze staat dan ook 24/7 buiten en het kan aardig koud worden.

l_e_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:51

Celebi schreef:
Wanneer het mogelijk is lekker in beweging houden. Stukken wandelen, af en toe een rustig ritje, misschien kun je aan de lange/korte teugels gaan werken? Lekker afwisselen en doen wat kan. Ook vanaf de grond kun je wat harder gaan natuurlijk om af en toe stukjes onbelast toch die beweging erin te houden. Geeft gelijk wat conditie aan jezelf.

Zijn er nog behandelmogelijkheden? En wat is de status nu? Erg kreupel of soms stijf of ergens daar tussenin? Erg kreupel is lastig natuurlijk, maar als dat niet zo is of behandelingen slaan aan is het niet meteen de noodzaak om je paard weg te zetten. Juist beter wanneer mogelijk om regelmatig consistent te blijven bewegen zodat je niet opeens belastend bezig bent na 2 weken.

Maar qua artrose is het erg kijken per dag. Ik moest van de dierenarts, ondanks soms iets mindere dagen, wel blijven bewegen. Natuurlijk ga ik er dan niet op, maar dan lekker wandelen, wat rek en strek oefeningen en misschien een drafje aan de hand als hij er zin in heeft. Ik kijk momenteel heel erg naar wat hij zelf aangeeft te willen. Soms wil hij sprintjes trekken in de bak, andere keren wil hij buiten enorm graag draven en geeft signalen dat hij het liefste lekker zou galopperen en andere dagen vindt hij alleen wandelen gewoon genoeg. Ik monitor hem dagelijks en ik denk dat dat het enige is wat je met artrose echt kunt doen: per dag aankijken en bijsturen waar nodig.

Ik twijfel hier ook over Osphos.. Missynr1, mag ik je daarover een privebericht sturen met wat vragen?

Momenteel loop ik gewoon met haar en lijkt ze ook prima te lopen. Als het goed voelt zal ik er uiteindelijk op stappen dan, maar voorlopig wordt het nog veel wandelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:12

Je kunt ook de artrose laten inspuiten met hyarulon zodat het er daar tussen goed gesmeerd blijft en je paard geen pijn heeft.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:21

Heb mijn oude paard ook eerst in laten spuiten met hylaron en ontsteking remmer op de eerste spuit heeft ze ruim 3 jaar goed geweest en na opbouwen ook weer wat trainings crosjes enz gereden ( wel laag niveau) en nog na de m1 gereden en ze kreeg dagelijks kurkuma met peper en olie bij
Daar na nog een x laten inspuiten en dat werkte eigenlijk maar paar maanden en toen heeft ze nog op actief pensioen gehad met ondersteuning van duivelsklauw. Voor een paar maanden ( mooie zomer) en haar toen laten gaan ( ze lag te veel in de wei struikelde veel aan de hand het was een moeilijke keuze maar de beste)

l_e_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:19

Popstra schreef:
Je kunt ook de artrose laten inspuiten met hyarulon zodat het er daar tussen goed gesmeerd blijft en je paard geen pijn heeft.

Dit heeft ze inderdaad al gekregen van de dierenarts toen het werd gediagnosticeerd. Het moment dat ze weer moeilijk begint te lopen herhalen we dat. Maar wat is dan het verschil tussen hyarulon en Osphos?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:25

Osphos remt het proces van botafbraak. Hyaluronzuur verbetert de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof. Zo heb ik het onthouden tenminste

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:25

Celebi schreef:

Tuurlijk :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:54

TS,
leuk om eens terug te lezen
[PW] Osphos

maar n.a.v. je vraag wat is het verschil tussen hyarulon en Osphos (maar inmiddels misschien al wel overbodig):

hyarulon is een lichaamseigen staf,
Paarden: Bij de behandeling van artrose, artritis en andere gewrichtsproblemen om de soepelheid van de gewrichten te bevorderen

osphos is een medicijn voor paarden,
Een medicijn dat een stof bevat die de botresorptie (opname van bot) kan verminderen.
Waar het voor gebruikt wordt:
Bij paarden voor het verlichten van klinische kreupelheid die geassocieerd is met botresorptie in het distale sesambeentje (os naviculare)

Tip: lees voor gebruik even de bijsluiters inzake mogelijke bijwerkingen

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:46

Het lezen van bijsluiters is inderdaad altijd een goed idee. En daarnaast advies vragen aan je dierenarts. Een forum kan super behulpzaam zijn omdat je kan lezen over de ervaringen die mensen hebben met het middel. Maar soms zijn er wel misverstanden over de werkzaamheid. In het genoemde topic over osphos staat bijvoorbeeld dat osphos de botaanmaak stimuleert en dat klopt niet

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:06

MissyNr1 schreef:
Het lezen van bijsluiters is inderdaad altijd een goed idee. En daarnaast advies vragen aan je dierenarts. Een forum kan super behulpzaam zijn omdat je kan lezen over de ervaringen die mensen hebben met het middel. Maar soms zijn er wel misverstanden over de werkzaamheid. In het genoemde topic over osphos staat bijvoorbeeld dat osphos de botaanmaak stimuleert en dat klopt niet

Ook die zijn belangrijk om te lezen, zodat je zelf gaat informeren en kennis van zaken krijgt/opdoen,

evenzo het ondekken dat blessures niet allen gelijk zijn ook al heten ze peesblessures,

hier altijd arnika of trauwmeel in huis zodat we paarden diect kunnen ontspannen bij een "mogelijk" trauma.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:38

Mijn vorige paard had ernstige artrose en heeft daarvoor ook een paar jaar Osphos injecties gehad (jaarlijks). Ook hier positieve ervaringen ermee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:27

Ik twijfel echt over die injectie, vooral omdat de heupartrose niet specifiek is waar het voor gebruikt wordt. Mijn dierenarts zei dat ze geen garanties kon geven en het ongebruikelijk was, maar ook geen reden zag om het niet te proberen.

Een ding wat ik wel weet wat mijn paard erg had: stilstaan gedurende de weken van behandeling/inspuitingen deden de artrose geen goed.. Uiteindelijk is hij de laatste keer juist ingespoten (IRAP/corticosteroïden) met blijven bewegen. Dat werkte beter. Een artrose traject en behandeling is echt heel paard afhankelijk is wat ik daarmee wil zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:01

Helemaal mee eens. Zo hoeft Osphos bijv ooo niet voor ieder paard wat te doen. Bij de ene werkt dit, bij de ander dat.
Vaak worden er combinatie therapien gegeven waardoor je eigenlijk ook niet weet wat er nu van dat precies goed geholpen had.