Ervaring gezocht supplement bij peesblessures

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Ervaring gezocht supplement bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 17:52

Hallo,

Ik was benieuwd naar de ervaringen van bokt m.b.t. supplementen bij peesblessures. Nou kwam ik bijvoorbeeld de Horsefood MGC Artro-Mix tegen, maar kon er nog weinig recensies over vinden. Wat werkt nou echt? Ter ondersteuning dus van een peesblessure en eventueel qua souplesse in het lijf?

xAnthea

Re: Ervaring gezocht supplement bij peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:02

Ik heb de Flex Platinum van Goldmedics gegeven toen mijn merrie een peesblessure had. Nu heb ik ook gelaserd dus ik weet niet of dat supplement nu zoveel heeft bijgedragen…

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:27

denk niet dat het echt iets bijdraagt, juiste belasting wel,

laser kan helpen maar aard en omvang van blessure bepalen kans van slagen, en dat is per paard heel verschillend,

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:29

mce schreef:
denk niet dat het echt iets bijdraagt, juiste belasting wel,

Zoiets zei is mij ook verteld door de veearts (ervan uitgaande dat je voerkwaliteit goed is).

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:46

Wij hebben de tendi proteq van paardensuppelementen gebruikt voor een irritatie dus geen echte peesblessure. Wel binnen 6 weken niet meer van te zien. Stalgenoot wel bij een flinke peesblessure gebruikt en veearts gaf aan dat er sprake van van veel sneller herstel dan hij had verwacht.
Blijf het altijd lastig vinden omdat je niet een voor en na meting hebt zeg maar. Wellicht is het paard van zichzelf snel helend.
Het valt en staat echt bij het houden aan het schema van de veearts, een portie geluk en wellicht een zetje van een supplement.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:23

Hier ook zelfde gebruikt als Knoek. Dierenarts had geen positieve prognose, maar toch buitengewoon goed hersteld mede (denk ik?) door dit supplement. Het is op kruidenbasis dus het is ook een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:45

Bij mijn vorige paard heb ik de Horse Victory Tendon Care gegeven bij een kleine peesblessure. Dubbele dosering op hun advies.

Of het echt geholpen heeft geen idee, maar de peesblessure is fantastisch genezen en het gaf mij het gevoel dat ik er écht alles aan deed. Was later op preventieve scans niet eens meer zichtbaar waar het gezeten had.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:05

mavantos schreef:
Bij mijn vorige paard heb ik de Horse Victory Tendon Care gegeven bij een kleine peesblessure. Dubbele dosering op hun advies.

Of het echt geholpen heeft geen idee, maar de peesblessure is fantastisch genezen en het gaf mij het gevoel dat ik er écht alles aan deed. Was later op preventieve scans niet eens meer zichtbaar waar het gezeten had.

Dat is het belangrijkste, of het een werkt of het ander? beide happy dus

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:27

Wat mce zegt; op de juiste manier belasten en revalideren (icm laseren) is wat mij betreft wat werkt. Als ik supplementen geef is dat meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:36

Artro klinkt alsof het gemaakt is voor paarden met artrose?

Bij een peesblessure geef ik MSM (zwavel) want dat werkt op het bindweefsel en het gat in het peesweefsel wordt opgevuld met bindweefsel en dat wil je zo elastisch mogelijk houden.

Daarnaast geef ik dan Ascal in de acute fase dat is asperine en een bloedverdunner, omdat de doorbloeding in de pezen heel slecht is..dit bevordert de doorbloeding.

Daarnaast is denk ik management en de opbouw het allerbelangrijkste.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:46

Elisa2 schreef:
Artro klinkt alsof het gemaakt is voor paarden met artrose?

Bij een peesblessure geef ik MSM (zwavel) want dat werkt op het bindweefsel en het gat in het peesweefsel wordt opgevuld met bindweefsel en dat wil je zo elastisch mogelijk houden.

Daarnaast geef ik dan Ascal in de acute fase dat is asperine en een bloedverdunner, omdat de doorbloeding in de pezen heel slecht is..dit bevordert de doorbloeding.

Daarnaast is denk ik management en de opbouw het allerbelangrijkste.

Als je laserbehandeling doet wordt het gat gevuld met peesweefsel en niet met bindweefsel. Misschien is het een overweging mocht het nog een keer gebeuren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:28

Een pees is amper doorbloed dus supplementen voeren geeft niet heel veel nut voor herstel. Zorgen dat je paard correct bekapt is en gepast beweegt heeft naast een goede basisvoeding veel meer effect dan het zoveelste dure supplement dat gouden bergen belooft. Wel goede ervaringen gehoord van mensen met laser.

Met name bij de bekapping gaat het vaak mis. Niet correct bekapte voeten geven heel veel extra druk op de pezen waarna ze als ze ook maar een klein extra tikje krijgen meteen beschadigen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:33

Kim, voor je eigen info, let vooral op de woordjes kan en kans

Let wel dat de juiste belasting altijd het belangrijkste blijft, want elke blessure is weer anders, geneest anders en zal altijd een zwakkeplek in de pees blijven welke voortdurent aandacht vraagt
Dus alles hangt af van aard en omvang blessures en een goed management

Verbetering van de peeselasticiteit:
Lasertherapie kan de elasticiteit van de pees verbeteren, waardoor de kans op nieuwe blessures kleiner wordt.
https://www.google.nl/search?q=wat+gebe ... ij+paarden

Waarom is het herstel niet altijd 100%?
Peesweefsel: Peesweefsel is anders opgebouwd dan spierweefsel en geneest langzamer.
Elasticiteit: De pees raakt na een blessure minder elastisch dan voorheen, wat kan leiden tot een grotere kans op overrekking bij toekomstige bewegingen.
Herhaling: Door de veranderde elasticiteit en de langzame hersteltijd van peesweefsel is er een grotere kans dat een paard opnieuw een peesblessure oploopt, vooral als de revalidatie niet correct is.
mce @ [PW] Ervaring gezocht supplement bij peesblessures