Extra ondersteuning Asma pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Extra ondersteuning Asma pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 09:28

We hebben een 20-jarige ex-manege pony die Asma heeft.

Nu heeft hij soms van die opstoten waarbij hij meerdere dagen moeite heeft met ademen, zoals vandaag bv, dan staat hij met wijdere neusgaten en een licht piepende ademhaling.
(Ademt rustig, is niet aan het jagen ofzo)

(Hij staat 24/7 buiten op gras)

Naast medicatie, zijn er mensen met positieve ervaringen met supplementen (kruiden ofzo) die zijn opstoten kunnen verminderen?

Voor de rest is hij zo gezond als een vis, en met medicatie wordt het na enkele dagen altijd veel beter, maar heb de indruk dat ze steeds frequenter worden en mss kan iets helpen om dit tegen te gaan.

(Hij staat op een rijke weide, dus geen stoffige, kaalgevreten stuk, krijgt niets te eten die droog of stoffig is, staat nooit op stal of zand,… dus aan de omgeving ligt het niet, al vind ik het nu wel vreemd dat hij nu een opstoot krijgt, nu het na maanden droog, eindelijk enkele dagen regent, zou je juist denken dat dit ideaal is voor hem ipv een trigger voor een opstoot)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:56

Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met een paard met astma. Maar misschien kan je ter ondersteuning naar iets van een Flexineb kijken? In dit topic staan veel ervaringen: [PW] Flexineb ervaringen

Volgens mij bestaan er wel meer van dat soort apparaten, maar dat zou ik niet precies weten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:25

Ik heb toentertijd voor mijn paard met COPD een mensen-inhaler gebruikt. De DA kan een recept voor de pufjes voorschrijven en ik heb deze inhaler gekocht
https://medimart.nl/aerochamber-flow-vu ... ApEALw_wcB
Die is er in meerdere maten, dus voor een pony misschien een kleinere maat nemen (ik had een E).

Met dingen die geslikt moeten worden heb je niet meteen effect en een pufje komt direct op de plek waar het probleem zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:03

Astma kan enkel verlicht worden door de ,triggers, weg te nemen en door medicatie toe te dienen die het vernauwen vd luchtwegen tegen gaan. Daar gaan supplementen niks bij helpen.
Die, plus vernevelen met de flexineb helpen enkel voor evt vast zittend slijm los te krijgen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:17

Popstra schreef:
Astma kan enkel verlicht worden door de ,triggers, weg te nemen en door medicatie toe te dienen die het vernauwen vd luchtwegen tegen gaan. Daar gaan supplementen niks bij helpen.
Die, plus vernevelen met de flexineb helpen enkel voor evt vast zittend slijm los te krijgen

Dit :) Flexineb is hier overigens wel ideaal voor, want je kan ook vernevelen mét medicatie, op de dagen dat het hier onder controle is wordt er alleen verneveld met zout water :)

Twiggy2008

Re: Extra ondersteuning Asma pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:37

Astma kan natuurlijk door diverse allergieën ontstaan, bv door bepaalde planten en pollen, net zoals bij hooikoorts bij mensen, etc. Weet jij of jouw paard een specifieke allergie heeft, wat zich uit in astma?

Ik ken jouw paard met specifieke klachten natuurlijk verder niet. Ik heb zelf een grote Shetlander, die vooral reageert op heftige stof. Dus bij droge periodes, zoals nu (gelukkig heeft het even geregend) is het opletten en duimen. Zij staat weinig op gras (wordt te dik), wel op een paddock met zowel zand als een verhard stuk. Ik stoom haar hooi en stro. Voordroog, kuil gaat ze ook vreselijk van hoesten, dus ik voer onverpakt gestoomd hooi en stro (en wilgentakken, er is een meidoornheg, soms gras, etc). Ik weet niet beter dan dat je bv de darmen gezond moet houden, naast alle triggers, die soms helaas niet te voorkomen zijn.

Puffers, medicatie, hier ook bij astma aanvallen, die wij enkel in de zomermaanden regelmatig hebben. In de wintermaanden gaat het gelukkig prima, maar in de komende maanden is het weer afwachten en ingrijpen, indien nodig. Sterkte!!!