Magere merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teun01

Magere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 22:29

Ik heb een shetland merrie van 3 jaar.

Ik kamp met wat worm problemen, maar daar wordt aan gewerkt.

Echter is ze in en in mager.

Ze heeft onbeperkt hooi en water, staat 4-5 uurtjes er dag op de wei en krijgt rond de 150 gram vitalbix daily compleet.

Ze is verder goed te pas, maar eet bijna geen hooi.
Tanden zijn recent nagekeken.

Iemand een idee wat ik haar kan voeren zodat we weer wat energie en vulling kunnen gaan kweken?
Afbeelding

Ir111

Re: Magere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:39

Lust ze het hooi wel? Wat voor weide staat ze op (en waarom niet langer als ze het hooi niet eet?)? Als ze nauwelijks hooi eet en maar 4-5uur op de weide staat, eet ze dan 19 uur niets? Maagzweren?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:48

Zolang ze ruwvoer niet eet ruwvoervervangers geven zoals senioren priores en aan verwanten en bloed laten checken bij je dierenarts

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:50

En zolang de gezondheid niet goed is....

Ik zou ook bij gaan voeren. Ruw voer vervangers vooral.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 22:50

Ir111 schreef:
Lust ze het hooi wel? Wat voor weide staat ze op (en waarom niet langer als ze het hooi niet eet?)? Als ze nauwelijks hooi eet en maar 4-5uur op de weide staat, eet ze dan 19 uur niets? Maagzweren?

Ze eet zeker wel hooi, maar niet zo veel als mijn andere merrie…..
Ze is verder super tevreden….

Wei is erg suikerrijk, vandaar staat ze er niet te lang op. En de hoeveelheid gras loopt door de droogte erg terug op dit moment.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 22:51

Bullebeest schreef:
Zolang ze ruwvoer niet eet ruwvoervervangers geven zoals senioren priores en aan verwanten en bloed laten checken bij je dierenarts

Ze eet wel wat hooi, maar het is zeker niet heel ruim.

Bloed zal ik laten onderzoeken

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:53

Een volle weide doet wonderen met zo’n dieren…

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:56

Ben ik nou de enige die op de foto geen in en in mager paard ziet staan?
Het is lastig beoordelen vanaf een foto en zeker een pony met wintervacht en ook nog eens zwart. Maar heel schokkend vind ik het persoonlijk niet.
Zorg ervoor dat ze altijd ruwvoer heeft, voer haar wat bij en klaar zou ik persoonlijk zeggen. Ik zie ze liever iets te slank dan in de groei al te dik.
Beestje is volop in de groei, voor je het weet is ze klaar met groeien in de hoogte en gaat ze alleen nog maar de breedte in

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 23:02

danamuts schreef:
Ben ik nou de enige die op de foto geen in en in mager paard ziet staan?
Het is lastig beoordelen vanaf een foto en zeker een pony met wintervacht en ook nog eens zwart. Maar heel schokkend vind ik het persoonlijk niet.
Zorg ervoor dat ze altijd ruwvoer heeft, voer haar wat bij en klaar zou ik persoonlijk zeggen. Ik zie ze liever iets te slank dan in de groei al te dik.
Beestje is volop in de groei, voor je het weet is ze klaar met groeien in de hoogte en gaat ze alleen nog maar de breedte in

Snap je reactie….zeker deze foto
Maar als je erachter staat is het een friemeltje…..

Haar botten steken echt uit en de ribben kan je je vingers tussen leggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:31

Eerst die wormen aanpakken, daar worden ze ook mager van. Heeft ze al een wormenkuur gehad?
Verder aantrekkelijk hooi aanbieden, zodat ze gaat eten. Bij voorkeur eiwitrijk hooi. En anders ruwvoervervangers.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:01

Is het bloed nagekeken op evt lever of nier problemen etc.?
Lever problemen kan ook voor mindere eetlust en vermagering zorgen. Heb nu zelf een Shet pony met een hele lichte lever ontsteking. Op tijd er bij omdat ik sowieso uit voorzorg afgelopen maandag bloed heb laten afnemen om te zien of er van binnen iets speelde waardoor die opnieuw bevangen was geraakt (het gaat nu weer goed).

Wellicht is dat nog een optie ook om bloed af te nemen zodat je zeker weet dat er van binnen niet iets speelt waardoor ze niet wilt eten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:40

Op deze foto vind ik de shet niet mager, maar dat zal dan vertekenen. Ik denk dat de wormen het probleem zijn, probeer dit eerst onder controle te krijgen. Eet de pony behalve hooi en gras nog andere dingen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:44

Senior Priores is een goede dikmaker,zit alles in, ook hooivervanger.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 07:12

Paardenfann4 schreef:
Op deze foto vind ik de shet niet mager, maar dat zal dan vertekenen. Ik denk dat de wormen het probleem zijn, probeer dit eerst onder controle te krijgen. Eet de pony behalve hooi en gras nog andere dingen?

Ze krijgt nog 150 gram van vital bix daily care en heb nog staan vitalbix nutrimash

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 07:13

xYaartje schreef:
Is het bloed nagekeken op evt lever of nier problemen etc.?
Lever problemen kan ook voor mindere eetlust en vermagering zorgen. Heb nu zelf een Shet pony met een hele lichte lever ontsteking. Op tijd er bij omdat ik sowieso uit voorzorg afgelopen maandag bloed heb laten afnemen om te zien of er van binnen iets speelde waardoor die opnieuw bevangen was geraakt (het gaat nu weer goed).

Wellicht is dat nog een optie ook om bloed af te nemen zodat je zeker weet dat er van binnen niet iets speelt waardoor ze niet wilt eten.

Ga maandag gelijk bellen

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 07:14

Daihyo schreef:
Eerst die wormen aanpakken, daar worden ze ook mager van. Heeft ze al een wormenkuur gehad?
Verder aantrekkelijk hooi aanbieden, zodat ze gaat eten. Bij voorkeur eiwitrijk hooi. En anders ruwvoervervangers.

Ja met de wormen zijn we volop bezig.
Zal op zoek gaan naar ander hooi en zal eens kijken naar ruwvoer vervangers.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:18

Goed veel wormenkuur erin (ik bedoel eerder over doseren dan te weinig). Wormen doen heel veel, daar kunnen ze goed mager van zijn. Ik weet niet of je echt een goede paardentandarts hebt laten voelen/behandelen maar dat is zeker wat waard, ik heb ook verschil gemerkt tussen wat tandartsen goed vinden en wat niet. Langer op de wei dan je andere pony en seniores priores erin.