'pijn' bij borstelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merlingreef

'pijn' bij borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 10:28

Hoi iedereen,

Wellicht herkent iemand dit of heeft tips in welke richting ik moet zoeken, want ik weet het niet meer zo goed. Al sinds ik m'n merrie heb (nu 3 jaar) is ze erg gevoelig op de vacht (uit het zadel). Borstelen vind ze niks, aansingelen ook niet, en afspuiten boven de benen kan ze ook niet mega waarderen. Ze is al vaak op de foto gezet, zowel door mij als door de vorige eigenaresse, om maagzweren uit te sluiten. Die zijn er nog nooit geweest. Zachte borstel vind ze prima, roskam is der grootste vijand en de laatste tijd is het zelfs zo erg dat ze me gaat lopen trappen zodra die haar huid raakt. En dan maakt het tegenwoordig niet meer uit of dat op de nek, buik of kont is. Tijdens het rijden en ook met de hand kan ik alles aanraken en lijkt ze nergens last van te hebben.

Iemand tips of ideeën wat ik nog kan proberen?

Jokonootje

Re: 'pijn' bij borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:50

heb je ook een maagscopie laten uitvoeren om maagzweren te laten uitsluiten?
want met foto's kun je daar helemaal niks van zeggen.

Mijn merrie reageerde ook enorm heftig op borstelen zelfs met de zachtste borstel wilde ze me nog een mep verkopen. Nou is zij heel gevoelig en altijd wat overdreven in haar reacties. Maar het is al 95% verbeterd nadat ik een maagscopie heb laten uitvoeren en de behandeling tegen maagzweren heb ingezet. Nu die weg zijn is het gedrag ook zo goed als verdwenen zolang ik wel voorzichtig doe

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:55

Ik denk dat jouw merrie heel strak in de fascia zit... Je zou eens thermografische foto's kunnen laten maken en er een goede MRT bij kunnen halen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:39

Agossie schreef:
Ik denk dat jouw merrie heel strak in de fascia zit... Je zou eens thermografische foto's kunnen laten maken en er een goede MRT bij kunnen halen.
dit is niet echt nodig.
Gewoon een goede fysiotherapeut erbij, die kan echt wel voelen of de fascia strak is en deze ook losmaken. Heb het verschil zelf ook kunnen voelen destijds met mijn draver voor en na losmaken door de fysio.

Als de fysio het niet kan verhelpen dan zou ik extra kosten maken voor verder onderzoek.

Snap bokt zo goed niet, vroeger riep men altijd haal er die peut of paat bij. En nu wordt er direct gezegd laat maar foto's etc maken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:43

Op een foto zijn maagzweren niet te zien, ik zou adviseren om een maagscopie uit te voeren. Ook kan je niet weten of een paard ooit maagzweren gehad heeft.

Mijn pony wilde ook absoluut niet met de harde en rosborstel gepoetst worden toen hij maagzweren had. Een zachte borstel ging nog wel goed.

Zeker nu het gedrag heftiger wordt zou ik verder onderzoek doen naar maagzweren.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:49

Art_Ificious schreef:
Agossie schreef:
dit is niet echt nodig.
Gewoon een goede fysiotherapeut erbij, die kan echt wel voelen of de fascia strak is en deze ook losmaken. Heb het verschil zelf ook kunnen voelen destijds met mijn draver voor en na losmaken door de fysio.

Als de fysio het niet kan verhelpen dan zou ik extra kosten maken voor verder onderzoek.

Snap bokt zo goed niet, vroeger riep men altijd haal er die peut of paat bij. En nu wordt er direct gezegd laat maar foto's etc maken.

Als ik uit eigen ervaring spreek heb ik echt langdurige fysio gehad voor mijn merrie met dit soort klachten. Uiteindelijk is er fysiotherapeutisch altijd wel iets te behandelen wat ook prima is maar als het maar een tijdeloijke verlichting geeft. Ik zou willen dat ik eerder de maagscopie had uit laten voeren. Dan was ik de kern van de problemen eerder aangepakt. En nu heb ik eerder de gevolgen behandeld en daarna pas de oorzaak.

Dus ja eerst fysiek uitsluiten en dan pas de gevolgen aanpakken.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:01

Ik herken dit wel. Ondanks dat ik nooit tot een scopie ben overgegaan, heb ik haar wel supplementen gegeven om de maag te ondersteunen. Dat gaf al behoorlijk wat verschil!
Ik begon met de Mastic Horse. Daardoor kon ik haar al meer aanraken, maar vond ze het nog steeds niet helemaal prettig. Na een tijd ben ik overgegaan op Stomach Relief van HorseAdds en daarmee kan ik haar echt weer bij haar singel aanraken zonder dat ze gelijk met haar voorbenen gaat stampen.
Ben er ook tussendoor wel eens mee gestopt geweest, maar dat was gelijk mis. Opzadelen wilde ze niet meer, aansingelen werd ze weer vurig door etc. Daarna weer begonnen met ondersteunen en geen drama meer met aansingelen of aanraken/borstelen. Kan nu echt onder haar buik borstelen, wat ze voorheen zeker niet prettig vond.

De rosborstel is nog steeds niet haar favoriet en al helemaal niet als ik het echt gebruik zoals je een rosborstel meestal gebruikt > rondjes draaien over de vacht.
No way! dat vindt ze nog steeds niet fijn! Als ik die in haar haarrichting veeg, vindt ze het prima.
Overigens heeft ze ook echt voorkeuren voor het soort borstel. Dat geeft ze gelijk aan. Pak ik een andere borstel die ze wel fijn vindt, gaat ze er weer voor staan.

Ze is bij mij regelmatig onder behandeling van een fysio, heeft een fascia behandeling gehad en ik masseer haar regelmatig met de massage-gun van temu :D

**edit: typo**

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:10

Wat voor soort borstels gebruik je? Van welk materiaal zijn ze? Mijn nu 9-jarige ruin vond met een harde borstel geborsteld worden ook erg vervelend toen hij een jaar of 4 was. Ik gebruikte zo’n magic brush omdat die alles zo makkelijk uit de vacht borstelden en ook prettig waren in de rui. Tot iemand mij erop wees dat die ook statische elektriciteit kunnen opwekken. De overstap op borstels met natuurlijke haren verhielpen bij mij het probleem. Paard laat het borstelen sindsdien gewoon rustig gebeuren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:12

Wellicht de fascia? Wanneer dat gspannen staat kunnen ze ook last hebben.
Mijn osteo kon dat goed oplossen bij mijn paard altijd.

ps. ik zie dat het genoemd is.....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:24

ElCamino schreef:
Wellicht de fascia? Wanneer dat gspannen staat kunnen ze ook last hebben.
Mijn osteo kon dat goed oplossen bij mijn paard altijd.

ps. ik zie dat het genoemd is.....

Ja, maar wordt niet echt serieus genomen. :roll:

Ik zie dat er gereageerd wordt op "foto's maken". Thermografische foto's zijn heel anders dan röntgenfoto's. Op röntgen zie je de weken delen niet (goed), terwijl op thermografie foto's de probleemzone snel gevonden kan worden, óók als dit om de maag gaat.
Fascia-release (MRT) kan nooit kwaad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:04

Misschien is het gewoon een heel gevoelig open paard en dan hou je het gewoon bij een zachte borstel.
Toen ik Polie veel zachter ging borstelen als Hercule vond ze het heerlijk en kon ze er echt van genieten. Ik mocht naarmate ik haar langer had ook op meer plekken komen, onder de buik en zelfs het vuil weg halen tussen haar tietjes. Dus wellicht is ze gewoon een heel gevoelig paard.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:31

Bij de mijne was het idd de facia. Eerste keer behandelen was drama. 2e keer was ze volop aan het genieten. Nooit meer problemen gehad

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:55

Kan zeker fascia zijn. Als alles zo strak “ als een veer” staat, kan de huid echt gevoelig zijn.

Overigens vind ik het juist een goede ontwikkeling dat er vaker röntgenfoto’s gemaakt worden/ geadviseerd wordt om naar een dierenarts of kliniek te gaan. ( niet perse hiermee maar in algemene zin nav een reactie hierboven.. er wordt imo ook met regelmaat te lang doorbehandeld door therapeuten waar er toch echt een dierenarts betrokken zou moeten zijn..)