Mijn shetlander is helaas koliek gevoelig. Het zijn aanvallen en in veel gevallen duidelijk kramp aanvallen met tussenpozen die rustig zijn. Dan is ze ene moment blije pony en andere moment een onderste boven pony... er is nooit echt wat aangewezen als oorzaak, nooit verstopt en de prikken van de da werkten goed.
Ik heb tig jaar terug (denk 2017?) Na een paar x koliek ook een foto van de buik laten maken, toen was er geen zand dat de oorzaak kon zijn.
Eind 2023 kreeg ze een flinke koliek aanval waar ze kort na het eerste bezoek van de da weer onderste boven lag, dat we haar naar de kliniek hebben gebracht. en heeft ze bijna een week in de kliniek gestaan. Ik weet nog dat het code oranje werd en we toch met de trailer naar de kliniek zijn gaan rijden ondanks de wind. Ze had toen een beetje zand, en kleine maagzweren, maar niet perse te linken aan zoveel pijn. Ze is na de behandelingen wel opgeknapt en dat ging een jaar goed.
Precies een jaar later (okt. 2024) was het weer raak. Ook weer tijdens een periode met een weersomslag (semi storm). 25e september lichte koliek en 18 oktober dusdanig heftig dat we haar weer hebben opgeladen en weggebracht. Ook toen in een periode van luchtdruk wijzingen/storm; een dal onder de 990 Hpa op 25 september en 10 oktober.

Ze heeft een week in de kliniek gestaan en dagelijks gesondeerd. Ze had wat zand in de darmen (meer dan vorig jaar).
Afgelopen april helaas weer raak. Geen heftige aanval deze keer maar wel duidelijk niet oké. Ene moment blij aan het rond scharrelen en andere moment plat door de krampen. Dit was 1 ochtend en is ze direct na de prikken van de da opgeknapt en tot nu toe ook goed gebleven.
Zoektocht naar de druk gaf deze informatie. 15 april had ze dus koliek.

Nu verdenk ik toch het weer dat iig niet haar helpt. Maar ik heb er nog niet zoveel over kunnen vinden. Zijn er mensen die dit herkennen en wat je hier mee zou kunnen doen het te voorkomen?
Nog wag feitjes:
- voor het zand krijgt ze elke maand, of vaker, een week lang een zand kuur. Toch denk ik - zegt mijn gevoel - dat dit niet perse de hoofd oorzaak is.
- ik ben momenteel bezig met een homeopaat die haar heeft doorgemeten en we voorzichtig haar darmgestel proberen te versterken
- maagzweren heb ik niet weer laten onderzoeken omdat de pony echt enorm veel stress heeft van alle kliniek bezoeken. Ze is nu - na oktober op te zijn genomen- weer een beetje rustiger (verlatingsangst en snel paniek).
- ik heb haar vanaf dat ze 4 is, ze is nu 20 (altijd koliekjes gehad)
- ze staat 24/7 buiten, krijgt onbeperkt hooi uit netten in bakken die op verharding staan. Ze komt niet op de weide (ik probeer het dit jaar wel weer, nu 1 uur per dag, maar ze is al eens HB geweest)