vachtproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matz1978

vachtproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 03:33

Hoi,

De eigenaresse van onze verzorgpony's (Shetlanders) heeft onlangs een 5-jarige Shetlander hengst gekocht. Deze pony is niet optimaal in conditie. Te mager en zijn vacht (zie foto's) is kort, dof en fluffy. Vacht op z'n achterhand is wel normaal.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn van zijn vachtconditie? En wellicht tips om deze te verbeteren.

Alvast bedankt!

capopjekop

Re: vachtproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:39

Ik zie geen foto's.

Ik zou om te beginnen bloed laten controleren. Om te controleren op bepaalde tekorten en om te zien of hij wormen heeft.

Sowieso is ontwormen wel verstandig. Daar kan de dierenarts haar wel in adviseren.

De vacht wordt gezond van binnen uit. Ik gok dat als hij op gezond gewicht komt dat die vacht ook vanzelf beter wordt.

Het is wel belangrijk dat jullie hem rustig opbouwen qua voer. Anders heb je weer kans op andere problemen. Wat krijgt hij nu op een dag te eten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

Ja mijn eerste gedachte was ook wormen..

En gebit laten checken (te mager) en inderdaad kijken of hij tekorten heeft.

Hij zal nog wel niet helemaal door de verharing zijn dus ik zal hem vooral goed en veel poetsen nu zodat hij dat oude haar kwijt raakt.

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:46

capopjekop schreef:
Ik zie geen foto's.

Ik zou om te beginnen bloed laten controleren. Om te controleren op bepaalde tekorten en om te zien of hij wormen heeft.

Sowieso is ontwormen wel verstandig. Daar kan de dierenarts haar wel in adviseren.

De vacht wordt gezond van binnen uit. Ik gok dat als hij op gezond gewicht komt dat die vacht ook vanzelf beter wordt.

Het is wel belangrijk dat jullie hem rustig opbouwen qua voer. Anders heb je weer kans op andere problemen. Wat krijgt hij nu op een dag te eten?

Het lukte niet met foto's toevoegen. Zal ik zo doen. Ik zat ook aan wormen te denken. Ik weet niet zeker of hij al ontwormd is.

Hij krijgt hooi en staat aantal keer per week in het weiland. De andere pony is gevoelig voor hoefbevangenheid dus daarom niet hele dagen op het land.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Maat hij krijgt geen vitamine korrel bij? Mijn bevangen shet krijgt marstall force voor de mineralen en vitamines. Uit hooi kan hij niet alles halen.

Komt hij wel al aan met het hooi?

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:33

Afbeelding
Afbeelding
Hier nog 2 foto's. Het lukte me niet deze achteraf nog toe te voegen aan mijn vraag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

Ik zou de full works erin gooien, wormenkuur/ vitaminekorrel/ check op luizen en schimmels (behandeling als je wat vind). Dikke kans dat dit komt door wat achterstallig onderhoud.