Supplement kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke401

Supplement kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 12:33

Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden is bij mijn paard kissing spines geconstateerd. Hij is hieraan geopereerd maar dit is terug gegroeid in korte tijd. Nu rij ik er natuurlijk niet meer op omdat dat hem te veel pijn doet, maar ik doe nog wel veel grondwerk, fiets met hem, longeren e.d. Hij geniet hier volop van en duwt zijn neus in het halster om mee te mogen.

Ik geef hem Easepro van Dressagepro en dit lijkt wel iets te helpen met het drukke gedrag maar niet geweldig. Een fysio kwam een keer met het idee om CBD-olie aan hem te geven. Dit is wat pijnverlichtend en iets rustgevend. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik zoek eigenlijk een supplement om hem iets rustiger in zijn hoofdje te krijgen. (Er is al gekeken, het gedrag komt niet voort vanuit pijn). Hij maakt zich erg druk om alles wat er om hem heen gebeurd. En het zou helemaal mooi meegenomen zijn als het ook iets pijnverlichtend/ontspannend werkt op de rug.

Groetjes,
nynke401

dierenfan

Re: Supplement kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:38

Puur tranquil heb ik lange tijd voor mijn herder gebruikt die zwaar overdreven beschermend was en buiten geen rust kon vinden. Uiteindelijk na een half jaar af kunnen bouwen en in combinatie met verhuizing heb ik inmiddels een relaxte hond. Ik gaf destijds ook de paarden variant aan mijn hond dus fijne ervaring mee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:00

Wat naar dat de operatie niet geholpen heeft en dat het teruggekomen is. Dat onrustige gedrag is helaas wel een symptoom van KS. De kliniek heeft me dat verteld toen het werd gediagnosticeerd. Het verklaarde heel veel want het gedrag was erg vreemd, heel spokerig en onrustig, veel schrikken. Schijnt door het type pijn te komen, een soort zenuwpijn schijnt het te zijn.
Ik heb die van mij nog een jaar op de wei gehad en toen in laten slapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:06

Magnesium?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:35

Suzanne F. schreef:
Wat naar dat de operatie niet geholpen heeft en dat het teruggekomen is. Dat onrustige gedrag is helaas wel een symptoom van KS. De kliniek heeft me dat verteld toen het werd gediagnosticeerd. Het verklaarde heel veel want het gedrag was erg vreemd, heel spokerig en onrustig, veel schrikken. Schijnt door het type pijn te komen, een soort zenuwpijn schijnt het te zijn.
Ik heb die van mij nog een jaar op de wei gehad en toen in laten slapen.

Herkenbaar, m'n vorige pony Limo was ook schrikkerig en ontspanning was vaak zoek.
Die had toen artrose in de facetgewrichten, dus daar waar de zenuwen ook zitten.
Hij is ook behandeld en zijn gedrag is nu anders als ik zo kijk naar filmpjes en foto's die ik ontvang van hem.

(gisteren nog foto's en een filmpje mogen ontvangen)

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:23

Lysine kan ook helpen bij stress. Het zit soms al voldoende in vitaminebrok of krachtvoer, maar niet altijd. Ook goed voor de spieren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:55

Herkenbaar verhaal, Suzanne F. Ik ben ooit met het paard dat ik voor iemand zou trainen direct gestopt met rijden, omdat ik het niet vertrouwde. Na veel vieren en vijven mocht er een VA naar kijken en mijn gevoel dat er iets niet klopte was juist: het bleek KS in al flink verergerde vorm. Het paard is een paar dagen daarna op eigen stal ingeslapen. De veearts zei dat het goed was dat ik gestopt was met rijden en dat het gedrag duidelijk voortkwam uit de onderliggende pijn. Paarden laten pijn niet zo snel zien, maar zodra ze het wel doen, dan zijn ze al veel, veel verder heen. Ik snap dat mensen zoveel mogelijk willen doen om hun paard beter te laten worden, maar vergevorderde KS of KS dat terugkomt daar moet je niet aan willen sleutelen. Symptoombestrijding, zoals bijvoorbeeld poedertjes, halen het werkelijke probleem helaas niet weg.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:55

Valeriaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:59

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:13

Ik geef mijne met KS, MSM poeder, magnesium en brandnetel.

Hier lijkt ie wel goed op te gaan. Verder doen we aquatraining en veel grondwerk om de bovenlijn bespiert te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:22

Als je ontspanning in de rug wil is meso therapie wellicht een aanrader!?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:27

Shenavallie schreef:
Herkenbaar verhaal, Suzanne F. Ik ben ooit met het paard dat ik voor iemand zou trainen direct gestopt met rijden, omdat ik het niet vertrouwde. Na veel vieren en vijven mocht er een VA naar kijken en mijn gevoel dat er iets niet klopte was juist: het bleek KS in al flink verergerde vorm. Het paard is een paar dagen daarna op eigen stal ingeslapen. De veearts zei dat het goed was dat ik gestopt was met rijden en dat het gedrag duidelijk voortkwam uit de onderliggende pijn. Paarden laten pijn niet zo snel zien, maar zodra ze het wel doen, dan zijn ze al veel, veel verder heen. Ik snap dat mensen zoveel mogelijk willen doen om hun paard beter te laten worden, maar vergevorderde KS of KS dat terugkomt daar moet je niet aan willen sleutelen. Symptoombestrijding, zoals bijvoorbeeld poedertjes, halen het werkelijke probleem helaas niet weg.

Toch is de ene KS de andere niet, ik kende ze met pijn en paniekreacties ohz en paarden met KS die nergens last van hadden.

Ik denk wel dat zodra en paniek reacties zijn van de pijn, waar dat dan ook door komt echt een teken aan de wand zijn. Echter beschrijft de TS dat het niet door pijn komt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:23

Lijkt me ook heel frustrerend voor het paard, wel willen maar niet kunnen,
wat helpt dan!! dat is zo per paard verschillend, populaire keuzes zijn valeriaan, kamille, monnikspeper, citroenmelisse en passiebloem.

'n Goede mix kan b.v. Mellow Mood, let wel dat het even duurt voordat het werkzaam is - zoals bij alle kruiden -

Lees even wat CBD-olie doet, is het dan nuttig voor je paard!! Overleg met DA raadzaam, i.v.m. eventuele andere medicatie

Wat doet CBD olie bij paarden?
CBD helpt het lichaamseigen endocannabinoïde systeem om weer terug in balans te komen. Niet alleen mensen, maar dus ook paarden hebben een endocannabinoïde systeem.

https://www.cbdolie.nl/paarden/

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:50

Elisa2 schreef:
Toch is de ene KS de andere niet, ik kende ze met pijn en paniekreacties ohz en paarden met KS die nergens last van hadden.

Ik denk wel dat zodra en paniek reacties zijn van de pijn, waar dat dan ook door komt echt een teken aan de wand zijn. Echter beschrijft de TS dat het niet door pijn komt.

Ik heb het even teruggelezen en er staat alleen dat er naar gekeken is, maar niet op welke manier. TS, oprechte interesse: hoe is de conclusie getrokken dat het niet door pijn komt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:00

Shenavallie schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb het even teruggelezen en er staat alleen dat er naar gekeken is, maar niet op welke manier. TS, oprechte interesse: hoe is de conclusie getrokken dat het niet door pijn komt?

Het kan ook angst voor pijn zijn, waardoor het op het moment van stress niet pijnlijk kan zijn en daardoor wordt gedacht dat het niet pijn gerelateerd is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:07

Magnesium helpt.
Magnesium houdt de botten gezond en helpt ks niet verder te laten groeien.
Ik heb ooit eens gelezen dat ks een gevolg kan zijn van te weinig magnesium in de voeding, waardoor het lijf magnesium uit de botten haalt.