Fragment kogelgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1991_irene

Fragment kogelgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 18:54

Goedenavond,
Vanmiddag mijn paard op de foto laten zetten, omdat ze al een tijdje niet lekker loopt. Blijkt een fragment op haar kogelgewricht te zitten.
Bij opereren is er 75% kans op slagen.
Iemand hier ervaring mee?

1991_irene

Re: Fragment kogelgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 19:00

Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:13

bij mijn 3 jarige merrie hebben ze de operatie verprutst. Ze hield er progressieve artrose aan over, vorig jaar op 5 jarige leeftijd heb ik haar moeten laten inslapen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:16

Ja, mijn merrie is er vorig jaar aan geopereerd. Bijna een jaar geleden. We zijn nog steeds aan het revalideren. Het is een flinke uitdaging (ze heeft er een tussenpees blessure bij opgelopen)
Ze wordt in juli 5 jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:21

Ik vrees dat je geen keuze hebt. Het is een fors fragment en het moet er echt uit. Wat de prognose is, is afhankelijk van de schade die het fragment al heeft veroorzaakt aan het kraakbeen in het gewricht.
Je moet je voorstellen: zo'n fragment dat aan de voorkant van de kogel zit schuift altijd een stukje in het gewricht als de voet inveert bij het neerzetten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:44

De getoonde foto is niet de kogel, maar het hoefbeen.
Er is denk ik niet echt een keuze hierin, tenzij je het paard met pensioen zet (maar het paard is niet goed en heeft dus last)

1991_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 19:56

different1 schreef:
Er is denk ik niet echt een keuze hierin, tenzij je het paard met pensioen zet (maar het paard is niet goed en heeft dus last)

Klopt helemaal, iets te snel mijn bericht getypt.
Zit nog wat hoog in mijn emotie

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:02

Babootje schreef:
Ik vrees dat je geen keuze hebt. Het is een fors fragment en het moet er echt uit. Wat de prognose is, is afhankelijk van de schade die het fragment al heeft veroorzaakt aan het kraakbeen in het gewricht.
Je moet je voorstellen: zo'n fragment dat aan de voorkant van de kogel zit schuift altijd een stukje in het gewricht als de voet inveert bij het neerzetten.

Helemaal eens, het minst risicovol is opereren vóór ze er last van krijgen en dan is het echt een routine operatie die in ver veruit de meeste gevallen goed gaat. Nu is het vooral afwachten na de operatie in hoeverre er schade is en of ze nog last heeft. Maar de operatie aan zich is nog steeds vrij eenvoudig en gaat meestal echt gewoon goed! Heeft je dierenarts daar al iets over gezegd hoe zijn prognose is?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 06:44

Opereren in de hoef lijkt me risicovoller (bij mijn paard +/- 20jr geleden kon het niet, kans op afstoting van de hoef was te groot), maar inmiddels zijn de technieken en de apparatuur natuurlijk enorm verbeterd.
Als de dierenarts 75% kans op herstel geeft dan zou ik de kans wagen, het fragment is behoorlijk groot en zit op een rotplek, het gaat sowieso schade aanrichten als je het laat zitten (als het dat al niet gedaan heeft).
Sterkte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:55

Ik denk ook dat je geen keuze hebt qua opereren. De schade zit er al..de grootste vraag zal zijn hoe groot de schade is en of dit bij de operatie nog zoveel mogelijk hersteld kan worden en wat dan de prognose daarna is qua gebruiksdoel van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:50

different1 schreef:

Hoefbeen/kroonbeen idd.