Toevallen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anose

Toevallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 12:22

Hoi, het is me opgevallen dat mijn oude paard (24) laatste tijd wat wondjes aan haar hoofd en benen heeft 's ochtends. Laat was ik even thee aan het drinken en ging ze op de Paddock liggen en begon toen ineens ontzettend te sportelen met haar benen wat wel heel even duurde stond toen op en begon heel de tijd onrustig heen en weer te lopen. Nu heb ik de camerabeelden van gisternacht teruggekeken omdat ik 's ochtends wondjes zag en zie dat ze daar zo eetzelfde soort toeval in de stal had waarbij ze lang uit ligt en vervolgens
tijdje ligt de spartelen met haar benen. De ene dierenarts dacht aan epilepsie maar ik heb het bij een andere gevraagd en die denkt toch eerder iets neurologisch en wellicht een tumor in de hersenen. Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt? Ik had het idee dat ze ook een soort van dementerend is omdat ze zich heel raar opstelt een hele lege blik heeft en soms continu heen en weer loopt en erg onrustig is... Verder als zonder mij staat is ze rustig en is er niks aan de hand dus dat maakt het allemaal een beetje lastig

Earth

Re: Toevallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:29

Oef dat klinkt als iets lastigs. Ik zou ook zeggen epilepsie, misschien is het ook een combi. Want bij epilepsie kunnen ze ook hersenschade oplopen.
Wat zegt je gevoel om te doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:33

Heeft je paard ppid?

Mijn oude paard kreeg dit ook en er werd gezegd dat het misschien hierdoor kon komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:01

Mijn oudje (34) ging dit gedrag ook vertonen toen ze op stal niet meer ging liggen omdat ze de ruimte en de balans niet had om weer overeind te komen. Ook in de paddock lag ze te weinig om echt aan haar slaap te komen.
Ze kreeg dus de keren dát ze ging liggen slapen heftige REM-momenten. Dit lijkt idd heel erg op een epileptische aanval.

Een paard kán níet zonder deze diepe slaap en dit krijgen ze niet als ze staand slapen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:03

Epilepsie, kan juist een gevolg zijn van hersenschade door bijvoorbeeld een infarct, bloeding of tumor.
Op deze leeftijd zal het bijna altijd secundair zijn. Wil je het zeker weten zal je verder onderzoek moeten doen. De vraag is of je dat wil en of het nuttig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:04

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:15

DuoPenotti schreef:
Heeft je paard ppid?

Mijn oude paard kreeg dit ook en er werd gezegd dat het misschien hierdoor kon komen

TS: ik heb mijn paard na aanvallen getest op PPID, deze was positief.
het zou dus ook aan de hand kunnen zijn met jouw paard.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:30

Ze is al een eind op en kijkt ook dement. Epilepsie leek de da stug. Ze denkt aan een tumor. Ze had vorig jaar wel n lichte hartruis. Ik vrees dat het er niet best uitziet. MRU enz wil ik haar niet meer aandoen .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:49

Ik moest ook aan PPID denken, dat kan ook epileptisch achtige aanvallen geven.

Slaap te kort kan ook wel rare plekken op de benen geven, maar dat is vaak dat ze half omvallen en meteen weer omhoog krabbelen en dat dan onhandig doen omdat ze dus eigenlijk in slaap aan het vallen waren.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 14:36

Een keer heb ik haar inderdaad gewoon omzien vallen in stal maar buiten de Paddock ging ze gewoon zelf liggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:47

Bij een REM-'aanval' kunnen door het trappelen van de benen ook wonden ontstaan.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 16:48

Zojuist een nieuwe dierenarts uit de buurt gecontacteerd en filmpjes gestuurd, vraagt hij of het geen jeuk kan zijn omdat ze een deken op heeft

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:49

Slaap deprivatie kan als je paard niet meer durft te liggen om te slapen. Echt heel naar voor je .

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:58

Anose schreef:
Zojuist een nieuwe dierenarts uit de buurt gecontacteerd en filmpjes gestuurd, vraagt hij of het geen jeuk kan zijn omdat ze een deken op heeft

Nou die zou ik lekker overslaan, wat een vreemde vraag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:40

Anose schreef:

Stuur de filmpjes en de uitleg eens door naar Equitom of Het Bokt in België. Of naar een kkiniek in Nederland eventueel.
Of naar alle 3... Kan je hun meningen vergelijken

Via mail kost je niks.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:22

Anose schreef:

Ik snap deze vraag wel. Mijn merrie heeft heel goed door dat ze in een bepaalde positie haar naveltje over haar hoef kan schuren tegen de jeuk. Ik krijg van mensen wel vaker de opmerking dat het leek of ze niet goed op kon staan. Terwijl het dan hier om blijkt te gaan.

Neemt niet weg dat het zeker niet jeuk in jouw geval hoeft te zijn. Maar kan de vraag wel begrijpen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:05

Ik zou zeggen doe de deken af en die merk je het vanzelf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:08

Wat voor deken ligt er op dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:13

Anose schreef:
Ze is al een eind op en kijkt ook dement. Epilepsie leek de da stug. Ze denkt aan een tumor. Ze had vorig jaar wel n lichte hartruis. Ik vrees dat het er niet best uitziet. MRU enz wil ik haar niet meer aandoen .

Dan heb je je antwoord denk ik al wel.

Als het beestje 24 is en vreemde gedragsveranderingen heeft die je verder niet wilt laten onderzoeken (geen oordeel) dan is het belangrijk om te kijken hoe paardwaardig het nog is.

Als het PPID is wat dit veroorzaakt dan zou medicatie nog een tijdje kunnen helpen. Maar van jeuk gaan ze niet liggen en schokken in de stal.

Slaap deprivatie zou ook kunnen als ze niet durft te liggen, maar als ze niet zou durven liggen dan zou je op de camera niet de beelden gezien hebben van een spartelend/ liggend paard denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:19

Op een bepaald moment vallen ze gewoon om in een soort van slow-motion, daar kunnen ze dan niets tegen doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:06

Wat mijn paard toen had was gewoon normaal gaan liggen, op zijn zij gaan liggen.
En dan schokken en ook de ogen wegdraaien. De oren deden ook heel raar mee.
De benen bewogen wel maar waren niet aan het maaien.

Ik hoopte toen eigenlijk dat hij er in bleef en dat het over was.
Maar hij stond gewoon op en er leek niks aan de hand.

Wel was het zo dat hij toen al dagen ziek was.
De dierenarts niet wist wat er aan de hand was.
Hij op pijnstilling beter ging, maar werkte die uit leek hij koliekerig, wilde niet eten enz.

Ik had in de weken ervoor al wondjes op het hoofd gezien, toen hij zich nog niet ziek gedroeg.
En die kon ik niet verklaren want hij was altijd heel voorzichtig.
Ineens had ik zoiets van, die komen daar vandaan. hij heeft dit vaker gehad.
Hij stond toen al jaren op pracent.
En wel was hij voorgaande aan het ziek zijn ineens veel afgevallen.

Dit alles samen gaf mij toen de doorslag om hem in te slapen.
Want de dag dat ik die aanval zag was ook de twinkle weg uit zijn ogen die hij de dagen daarvoor nog wel had.

De dierenarts heeft nooit kunnen zeggen wat die aanval precies was.
Het was een schimmel, dus melanomen konden ook best ergens op drukken en pijn veroorzaken.
En de aanval kon van hem ook door de ppid komen.