Slechte vacht door worminfectie, herstellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Slechte vacht door worminfectie, herstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 21:14

Goedenavond.

Vorige week kwam er uit het mestonderzoek dat mijn pony een (relatief lichte) bloedworm infectie had. Dat vermoeden was er al vanwege veranderende mest en een hele lange uitstekende ‘fluffy’ vacht. Pony zit andere jaren altijd heel strak in z’n haar in zomer, maar nu alles behalve. Het is te verklaren vanwege de infectie, maar nu vraag ik mij wel af hoe realistisch het is dat het nu nog zelf hersteld voor deze zomer? Deze vacht is te lang gezien hij getraind wordt en dus ontzettend veel zweet. Daarom overweeg ik hem te scheren, maar wil dat dan wel zo snel mogelijk doen in de hoop dat hij nog wat meer aan gaat maken. Hoe langer ik daarmee wacht des te kleiner die kans is gezien het al bijna 21 juni is. Maar als hij het zelf alsnog hersteld heeft dat wel echt de voorkeur.

Pony glanst overigens wel heel mooi en is voor de rest ook fit.

Ik hoor daarom graag ervaringen van anderen.

Edit: pony is natuurlijk gewoon ontwormt n.a.v. de uitslag en krijgt ook een herhaal onderzoek om te controleren hoe de uitslag is na de kuur.
Het gaat hier niet om een wintervacht, maar om een veel te lange zomervacht.
Laatst bijgewerkt door Maaik op 12-05-25 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Re: Slechte vacht door worminfectie, herstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:19

Maar het is nog geen zomer hè. Hier lopen er ook nog 2 met relatief veel wintervacht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:31

Het is inderdaad zo dat nog niet alle paarden uit hun wintervacht zijn. Maar als hij normaal om deze tijd al wel helemaal in zomervacht zit is het wel afwijkend. Ik denk zelf dat ontwormen wel zou kunnen helpen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 21:32

Klopt, dat is ook de reden dat ik ‘hoop’ dat hij zichzelf nog hersteld. Dit is alleen geen wintervacht. Hij heeft dit jaar in de rui een veel langere vacht heeft aangemaakt, wat nooit gebeurt in het voorjaar. Pony wordt altijd geschoren gedurende de winter dus gaat met een korte vacht de rui in en is in mei altijd helemaal klaar. Hij had nu in de rui een veel langere vacht aangemaakt dan andere jaren in het voorjaar en loopt dus nu met een veel dikkere vacht en verhaart absoluut niet meer sinds 2 weken.

Pony is natuurlijk gewoon ontwormt n.a.v. deze uitslag en krijgt ook gewoon opnieuw een mestonderzoek om te checken of de kuur is aangeslagen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:59

En heb je al laten testen op ppid? Dan komen ze ook moeilijker uit hun vacht

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:08

Nee is overleg met arts voor gekozen om dat (nog) niet te doen. Ga ik verder ook niet inhoudelijk op in.

Ik ben niet op zoek naar goedbedoelde adviezen. Ik ben op zoek naar mensen die ook een bloedworm infectie hebben gehad bij hun paard in deze periode van het jaar en ook een paard of pony hadden met een opvallende vacht en of zichzelf dat heeft hersteld of niet binnen een opzienbarende tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:14

Hier ook een met een bloedworminfectie, maar geen problemen met vachtwissel (paint horse).
De koudbloeden zijn echter nog niet helemaal door de vacht heen.
Als ze moet bijkomen van de wormen en dus de weerstand lager, zou je kunnen overwegen om even een vitamineboost te geven. Dat kan wel eens helpen. Kans ook dat hij dan ook wat makkelijker verhaart.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:21

Ben je zeker dat het de zomervacht al is?
Heb namelijk nog nooit gezien wat jij beschrijft zelfs bij verwaarloosde paarden niet, die hebben ook gewoon hun kort zomervachtje.

Heb alleen ervaring met bloedwormen in winter en dus een niet nette wintervacht maar de winter erop duidelijk een veel mooiere vacht.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:53

Ja check! Ik herken dit!

Mijn paard is erg gevoelig voor worminfecties (lees: zelden vrij van..) en ik heb haar 3 maand geleden voor het laatst ontwormd met een middel tegen bloedworm.

Ongeveer 6 weken naar het ontwormen begon ze langzaam in te vallen, slechte vacht, niet lekker verharen/anders als anders. Toen viel haar bespiering ineens helemaal weg op de rug, de vacht werd dof en de mest slap. Dus maar weer mestzoek, ongeveer 8 weken na ontwormen. Het ging dus heel snel allemaal. Flinke infectie weer, we schrokken ervan..

Weer ontwormd en dat is nu 2 weken geleden. En de vacht is nu al enorm opgeknapt, ze glimt weer en ze is weer mooi glad. Ik heb ook even flink gevoerd omdat er nog een kleine operatie in het gebit op de planning stond, en ze ziet er weer mooi uit. Mocht van mij iets dikker, maar de hoefsmid noemde het keuringsconditie, was helemaal goed zo.

Wanneer heb je ontwormd? Want het kan enorm snel opknappen dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:44

Een paard wat gevoelig blijft voor worminfecties is vaak wel wat anders mee aan de hand. Ze zijn of nog erg jong, of er is met de algehele weerstand wat mis.
Het ene paard is gevoeliger dan het andere, maar een volwassen paard heeft normaal gesproken zelden last van een worminfectie (ze hebben wel altijd wormen natuurlijk), dus dan is er ook wat mis met de algehele weerstand.

Mijn dierenarts zei toen ik mijn jaarling vol bloedwormen kocht: mooi, dan heeft ze er waarschijnlijk de rest van haar leven geen last meer van. Het is dat ik er 1 keer per jaar preventief een kuur in druk, maar dat is dan ook alles. Ik heb gelukkig verder ook geen worm gezien meer bij haar na die infectie van 20-21 jaar geleden. En aan mestonderzoek doe ik niet (omdat je dan altijd achter de feiten aanloopt).
Mocht er een worminfectie komen, dan gaan er 3 kuren in met 6 weken tussentijd. Ook geen mestonderzoek, gewoon 3 kuren. En dan zelf het dier in de gaten houden.

Verder zijn veel paarden nog niet geheel verhaard. Mijn paard heeft nog wat lange plukken aan de benen, en de 32jarige heeft nog wat meer vacht, maar ook dat gaat er nu uit hoor en 80% is er al uit. Maar ze zijn dus nog niet 100% glad.
Ik zag ook van een bokker dat de paarden weer op de wei gingen, een topic van eind vorige week. Ook die warmbloedpaarden waren nog niet glad.

Ik zou dan dus eerder een beetje extra bijvoeren (vitamineboost is te kortwerkend, in biks zitten gewoon de vitamines) en het paard op de wei zetten. Vers gras is toch wel heel belangrijk voor paarden is mijn ervaring.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:49

Ja dat is zo. Hier is de warmbloed bijna geheel verhaard nu op wat plukjes op de buik na. De pony heeft nog her en der wat plukken en de shet is echt nog wel wollig, maar zo gauw ze gras krijgen lijkt het verharen altijd wel in stroomversnelling te gaan.

Heeft je pony geen vitamine E gebrek ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:40

Paarden met maagzweren kunnen ook zo een vacht hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:45

Ja, ervaring mee, tenminste gezien boj stalgenoten. Sommige knapten heel vlot op qua vacht en alles. Anderen niet, maar die hadden echt wel een fikse infectie en zaten al langer niet goed in hun vel of er was nog wat anders te vinden in het bloed.

Degene met lichtere zag je de vacht nadat ze schoon waren echt hard opknappen. Sommige kregen vitamine boost extra.

Hier zijn bijna alle paarden okk al volledig glad in de zomervacht hoor. En als TS haar paard dat normaal altijd al is en vanuit geschoren wintervacht komt dan is het nu dus afwijkend en niet alleen nog wintervacht. Die had hij dus al niet lang door het scheren

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:03

zorro schreef:
Ja check! Ik herken dit!

Mijn paard is erg gevoelig voor worminfecties (lees: zelden vrij van..) en ik heb haar 3 maand geleden voor het laatst ontwormd met een middel tegen bloedworm.

Ongeveer 6 weken naar het ontwormen begon ze langzaam in te vallen, slechte vacht, niet lekker verharen/anders als anders. Toen viel haar bespiering ineens helemaal weg op de rug, de vacht werd dof en de mest slap. Dus maar weer mestzoek, ongeveer 8 weken na ontwormen. Het ging dus heel snel allemaal. Flinke infectie weer, we schrokken ervan..

Weer ontwormd en dat is nu 2 weken geleden. En de vacht is nu al enorm opgeknapt, ze glimt weer en ze is weer mooi glad. Ik heb ook even flink gevoerd omdat er nog een kleine operatie in het gebit op de planning stond, en ze ziet er weer mooi uit. Mocht van mij iets dikker, maar de hoefsmid noemde het keuringsconditie, was helemaal goed zo.

Wanneer heb je ontwormd? Want het kan enorm snel opknappen dus.

Bedankt. Nu 1,5 week geleden. Hij glimt echt weer als een spiegel en zijn haar op zijn billen lijkt al te herstellen. Dus ik heb hoop als ik jouw verhaal zo lees. Volgende week laat ik zijn mest opnieuw testen mocht er nog iets achter gebleven zijn.

MyWishMax schreef:
Ja, ervaring mee, tenminste gezien boj stalgenoten. Sommige knapten heel vlot op qua vacht en alles. Anderen niet, maar die hadden echt wel een fikse infectie en zaten al langer niet goed in hun vel of er was nog wat anders te vinden in het bloed.

Degene met lichtere zag je de vacht nadat ze schoon waren echt hard opknappen. Sommige kregen vitamine boost extra.

Hier zijn bijna alle paarden okk al volledig glad in de zomervacht hoor. En als TS haar paard dat normaal altijd al is en vanuit geschoren wintervacht komt dan is het nu dus afwijkend en niet alleen nog wintervacht. Die had hij dus al niet lang door het scheren

Hij wordt op dit moment geboost plus pre en probiotica om zijn maag-darm balans te herstellen. Is al opgeknapt n.a.v. mijn bericht. Dus ik wacht nog even af of dit verder doorzet en anders scheer ik ‘m alsnog. Bedankt.