Kreupel na bekappen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:24

Hoi ik zit met een probleem.
Mijn paard loopt altijd in de zomer/droge periode na het bekappen erg slecht. Vooral de achterhoeven moeten het dan ontgelden. Ik heb het hier al vaker over gehad met mijn hoefsmid maar wij hebben geen idee wat het kan zijn. Er wordt echt minimaal afgehaald en hij staat ook zeker niet kort. Verder ook geen brokkelhoeven.
Het is een gevoelig paard die zowiso al snel gevoelig is voor bepaalde dingen zoals astma, stress, vliegen, hoeven etc :+
Nu is hij woensdagochtend weer gedaan en toen ik savonds aan kwam was hij stok kreupel. De dag erna leek hij wel bevangen. Ik was me rot geschrokken want zo heftig als deze keer had ik het nog nooit gezien. Nu willen we de volgende keer voor ijzers gaan kijken, maar een oorzaak vinden zou ook fijn zijn. Nu wil ik ook foto’s van zijn achterhoeven laten maken.

Sinds gister gaat het gelukkig alweer wat beter met hem. Maar de eerste 2 dagen vond ik wel echt heftig om te zien dat hij er zoveel last van had. Nogmaals hij leek wel spier/hoefbevangen
Iemand die dit herkent?

Elisa2

Re: Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:28

Ik herken dit bij artrose paarden, het is zeker niet normaal en ik denk dat het goed is dat je gaat kijken naar wat hier de oorzaak van kan zijn. Heeft hij een afwijkende beenstand?

Ze kunnen ook mechanisch hoefbevangen worden door (verkeerd) bekappen.

Is de hoefsmid gediplomeerd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:32

Maak eens een voor en na foto's vanaf de zijkant en onderkant en vergelijk dat.

Het kan zijn dat hij dunne zolen heeft en dan moet je eigenlijk niks van de zool af halen.

Maar het is toch vaker te wijten aan verkeerd werk van de smid/bekapper en ijzers lossen dàt in ieder geval niet op.
Ik zou dus eerst zoeken naar de oorzaak en afhankelijk van die uitkomst wel of niet voor ijzers kiezen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:33

Elisa2 schreef:
Ik herken dit bij artrose paarden, het is zeker niet normaal en ik denk dat het goed is dat je gaat kijken naar wat hier de oorzaak van kan zijn. Heeft hij een afwijkende beenstand?

Ja zeker hij doet heel veel paarden ook hier op stal en die hebben nergens last van. Het is altijd wel typisch dat hij er in de zomer en droog weer veel last van heeft en in de winter na het bekappen als zijn hoeven wat meer vocht bevatten zegmaar hij er dan totaal geen last van heeft

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:34

ikke schreef:
Maak eens een voor en na foto's vanaf de zijkant en onderkant en vergelijk dat.

Het kan zijn dat hij dunne zolen heeft en dan moet je eigenlijk niks van de zool af halen.

Maar het is toch vaker te wijten aan verkeerd werk van de smid/bekapper en ijzers lossen dàt in ieder geval niet op.
Ik zou dus eerst zoeken naar de oorzaak en afhankelijk van die uitkomst wel of niet voor ijzers kiezen.

Hij doet hier zo’n 10 paarden en die hebben verder helemaal nergens last van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:36

Hieperdi schreef:
Elisa2 schreef:

Ja zeker hij doet heel veel paarden ook hier op stal en die hebben nergens last van. Het is altijd wel typisch dat hij er in de zomer en droog weer veel last van heeft en in de winter na het bekappen als zijn hoeven wat meer vocht bevatten zegmaar hij er dan totaal geen last van heeft

Het hoeft niet perse aan de smid te liggen, maar dan zijn er wel onderliggende oorzaken die een rol spelen dus het lijkt mij echt goed om ermee naar de DA te gaan en ook de hoefsmid die verbonden is aan de kliniek (medische hoefsmid) mee te laten kijken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:43

Ja dat was ik inderdaad al van plan om maandag te bellen. Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die dat gevoelig lopen herkennen en wat er bij hun uit kwam :+

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:44

Zou het misschien rotstraal kunnen zijn? Dat heb ik een keer gehad... paard was echt niet te kort bekapt maar liep ineens heel veel slechter. Bleek rotstraal te zijn, na bekappen had de straal meer contact met de grond en deed dat, logisch, extra zeer.

Met hoefschoenen probleemloos te rijden en tegelijkertijd de rotstraal behandeld.

Maar het duurde even voor ik door had wat het probleem was...

De hoofnerd academy heeft een gratis ebook over rotstraal. Die heeft mij toen veel geholpen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:46

Rauka schreef:
Zou het misschien rotstraal kunnen zijn? Dat heb ik een keer gehad... paard was echt niet te kort bekapt maar liep ineens heel veel slechter. Bleek rotstraal te zijn, na bekappen had de straal meer contact met de grond en deed dat, logisch, extra zeer.

Met hoefschoenen probleemloos te rijden en tegelijkertijd de rotstraal behandeld.

Maar het duurde even voor ik door had wat het probleem was...

De hoofnerd academy heeft een gratis ebook over rotstraal. Die heeft mij toen veel geholpen.

Maar dan zou hij er in de winter ook last van moeten hebben toch? En dat heeft hij niet. Het is iets wat al langere tijd speelt, vorig jaar in de droogte periode hadden wij dit ook, iets gevoelig lopen. Maar dit keer was het wel erg heftig waarna ik toch besloten heb om onderzoek te laten doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:54

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:56

Heeft je paard misschien een wat afwijkende beenstand en dat je smid de hoeven toch steeds recht maakt richting het zogenaamde ideaalplaatje? Heb je foto's van benen/hoeven?

Mijn vorige paard had een afwijkende beenstand, ook steeds problemen na bekappen. Ook een keer met twee weken stokkreupel zijn.. Daarna een smid waarbij hij ook steeds niet lekker liep na het bekappen. Maar ja grote naam, op een gegeven moment geloof je dat het aan je paard ligt. Na verhuizen van stal en een andere smid die de vorm van zijn hoeven aan hield in plaats van naar het ideaal plaatje toe willen werken, is hij geen dag gevoelig/kreupel geweest na bekappen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 10:02

Esther schreef:
Heeft je paard misschien een wat afwijkende beenstand en dat je smid de hoeven toch steeds recht maakt richting het zogenaamde ideaalplaatje? Heb je foto's van benen/hoeven?

Mijn vorige paard had een afwijkende beenstand, ook steeds problemen na bekappen. Ook een keer met twee weken stokkreupel zijn.. Daarna een smid waarbij hij ook steeds niet lekker liep na het bekappen. Maar ja grote naam, op een gegeven moment geloof je dat het aan je paard ligt. Na verhuizen van stal en een andere smid die de vorm van zijn hoeven aan hield in plaats van naar het ideaal plaatje toe willen werken, is hij geen dag gevoelig/kreupel geweest na bekappen.

Niet dat ik weer, maar ik neem het zeker mee. Maar dan zou hij er toch ook in de winter last van moeten hebben lijkt mij

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 10:02

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 10:04

Even nog ter aanvulling. Hij staat jaarrond op de wei. In de zomer 24/7 en in de winter van 8 tot 5. De nattigheid van de wei in de winter vinden zijn achterhoeven scheinbaar erg fijn. Want altijd als het zomer seizoen begint en er veel droogte is en de hoeven zijn wat droog dan begint de ellende na het bekappen. Hoefsmid denkt zelf dat dit ook een oorzaak kan zijn. Misschien dat door de droogte de hoeven wat minder flexibel zijn?

Edit ik heb echt geen idee hoor :')
Maar is altijd opvallend iets. In de winter nooit problemen

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:07

Je kunt de hoeven ook voor het bekappen even weken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 10:10

SansaS schreef:
Je kunt de hoeven ook voor het bekappen even weken.

Dat is ook een goede. Zou het helpen :') wellicht nog het proberen waard

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:35

Toch kan de oorzaak bij te kort bekappen liggen. Want voor het bekappen is hij dan niet kreupel?Ik zeg het er altijd bij tegen de smid: "Niet te kort!"

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 11:38

anjali schreef:
Toch kan de oorzaak bij te kort bekappen liggen. Want voor het bekappen is hij dan niet kreupel?Ik zeg het er altijd bij tegen de smid: "Niet te kort!"

Hij haalt echt minimale eraf. Nee voor het bekappen niks aan de hand. Nee klopt maar dat weet mijn hoefsmid inmiddels ook wel bij mijn paard hihi. Hij gaat om de 5a6 weken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:50

Ik ken het wel van een merrie met artrose in het hoefbeen. Winter/natte periodes waren haar hoeven wat flexibeler. Bij droogte en een minimaal stukje er af halen was ze altijd een dag of 2 niet rad.
Tijd goed kunnen houden met veel nat houden van de hoeven en duo hoeven vet en heel minimaal bekappen.
Merrie is uiteindelijk op een ijzer met silicone gegaan en had nergens meer last van, toen het op bovenstaande manier niet meer voldoende was.

Dus naast het bekappen zelf zou ik ook iets verder kijken of er iets in het hoef gebied/been is wat kan irriteren als de demping wat wordt veranderd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:52

Valt zo echt niks over te zeggen. Dan zou je foto's moeten maken van voor en na het bekappen.

Goede hoeven komen doorgaans van binnenuit door goede voeding en beweging op liefst diverse ondergronden en met regelmaat bekappen.

In de zomer zijn veel hoeven wel wat harder, maar dat is meestal de buitenkant en eerste laag. Je paard loopt na het bekappen slecht, dus dat komt door een verandering. Als de hoef bijv wat zachter is na de bekapping omdat het harde/droge eraf is, kan dat even gevoeligheid geven.

Ik heb het weleens gehad en heb de hoefsmid toen wel een 2e kans gegeven, want hij was ook populair en zou heel goed zijn. Helaas na 2e keer liep mijn paard weer slecht, dus dan gaat er toch echt iets mis.
Ik bekapte daarvoor zelf en heb het daarna ook weer opgepakt.

Veel hoefsmeden bekappen toch teveel naar een ideaal plaatje waar het imo belangrijk is om naar het gehele paard te kijken en ook niet teveel willen veranderen en als dat wel nodig is zeker niet in 1 keer.

Met een interval van 5/6 weken zou het netjes moeten blijven, maar het kan net te lang zijn voor een paard. Je zegt dat er weinig vanaf gaat, maar het gaat niet om veel of weinig, het juiste moet eraf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:03

Ik vind eigenlijk om de 5 of 6 weken wat vaak als het paard iedere keer na het bekappen kreupel is. Ik zou dan pas laten bekappen als het echt nodig is. Want kennelijk reageert het paard er niet goed op. Je kunt ook een andere smid er eens naar laten kijken- dat de huidige smid voor andere paarden goed is wil niet zeggen dat hij voor jouw specifieke paard de juiste is. En- let ook op eventuele onderliggende hoefbevangenheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:06

Dan zou er dus steeds meer vanaf moeten per keer en heb je grotere veranderingen. Normaal zouden hoeven zelf ook slijten.

Als ik bij mensen van die dikke randen eraf zie komen, denk ik eerder; die gaan veel te weinig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:24

Wil je eens een foto maken van de hoeven?
Ook even een van onderkant en recht van opzij.

Ik denk toch tekort bekapt.
Om de vijf weken is wel echt heel snel hoor,hier om de 10 weken en dan gaat er nog maar een heel klein randje af, en nee ze staan niet op verharding.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:29

Ik had een merrie die standaard niet goed liep na bekappen (bij meerdere smeden).
Toen kreeg ik een nieuwe smid en die concludeerde dat ze dunne zolen had en heeft de zolen met rust gelaten, nooit meer kreupel geweest na bekappen. De andere smeden haalden dus elke keer wel wat van de zolen af maar omdat die dus al dun waren werden ze na bekappen dus heel gevoelig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:47

Dit had mijne ook, tot ik een natuurlijke bekapper liet komen. Sindsdien gaat het goed.