Botoedeem hoefbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyi

Botoedeem hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 11:47

Hallo allemaal.

Mijn paard heeft een aantal maanden geleden deze diagnose (moderate bone edema distal phalanx) gehad en ik vroeg me af of er nog recente ervaringen zijn over het verloop van het herstel van botoedeem. Zoals dus hoe lang het in totaal heeft geduurd (als het uberhaupt goedgekomen is), wat jullie nu nog kunnen doen etc. Of hoe lang jullie hebben geprobeerd tot je dan toch hebt moeten besluiten om je paard te laten gaan. Mijn DA zegt namelijk dat vocht in het bot echt extreem pijnlijk is.

Mijne heeft nu eerst een aantal maanden boxrust met dagelijks stappen voorgeschreven gekregen en dit gaat tot nu toe goed (en hij is na de MRI ingespoten met PRP). Over een tijdje hebben we de eerste controle weer en ik merk dat ik bang ben dat hij nog niet helemaal goed loopt en dat het dan meteen einde verhaal is ofzo. Dus ik vroeg me af of dat dan meteen heel negatief zou zijn, of dat het nog meer kan verbeteren met nog langere tijd mocht dit het geval zijn.

Ik sta uiteraard ook in contact met de DA, maar het lijkt me fijn om wat meer ervaringen te horen over het verloop van de blessure.

P.S. Met de zoekfunctie heb ik wel wat oudere topics gevonden, maar nog niet zoveel ervaringen over echt de tijd na de diagnose zeg maar

DubbelFun

Re: Botoedeem hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:54

Ik lees bij de menselijke vorm dat het beter kan worden maar ook dat het 4-12 maanden duurt met uitschieters naar 2 jaar.
Om het vocht in het bot te verminderen lees ik dit: "het verminderen van de inname van natrium en geraffineerde koolhydraten. het verhogen van de inname van kalium, vitamine B6 of magnesium".
Misschien iets om met je DA op te nemen.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 11:10

DubbelFun schreef:
Ik lees bij de menselijke vorm dat het beter kan worden maar ook dat het 4-12 maanden duurt met uitschieters naar 2 jaar.
Om het vocht in het bot te verminderen lees ik dit: "het verminderen van de inname van natrium en geraffineerde koolhydraten. het verhogen van de inname van kalium, vitamine B6 of magnesium".
Misschien iets om met je DA op te nemen.

Ik geef inderdaad al magnesium bij, dat helpt hem ook ontspannen tijdens deze periode van boxrust heb ik het idee. Ik ga eens met mijn DA bespreken of hij nog wat extra supplementen aanraadt.

Verder niemand ervaring hiermee?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:25

Hoi, mijn ruin is 2 weken terug gediagnosticeerd met botoedeem regio kroongewricht.
Hij heeft in de kliniek perfusie gehad en moet dit ook maandelijks krijgen tot hij weer goed loopt. Ook staat hij nu op orthopedisch beslag.
Verder is er weinig dat je kan doen, zei de DA, behalve bepaalde kruiden geven. Hierbij sprak hij van curcuma en boswellia. Ik moet hier zelf nog mee starten, maar de DA gaf goede hoop

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:37

en hoe zag de hoef er dan uit met botontsteking aan het kroongewricht

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:01

Jannes2024 schreef:
en hoe zag de hoef er dan uit met botontsteking aan het kroongewricht

Hoef is “oké”, in die zin geen schade aan de hoef zelf, wel wat vocht rond het hoefgewricht als gevolg van het botoedeem

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 10:23

evilginger schreef:
Hoi, mijn ruin is 2 weken terug gediagnosticeerd met botoedeem regio kroongewricht.
Hij heeft in de kliniek perfusie gehad en moet dit ook maandelijks krijgen tot hij weer goed loopt. Ook staat hij nu op orthopedisch beslag.
Verder is er weinig dat je kan doen, zei de DA, behalve bepaalde kruiden geven. Hierbij sprak hij van curcuma en boswellia. Ik moet hier zelf nog mee starten, maar de DA gaf goede hoop

Hoi hoi, wat balen zeg deze blessure. Was het bij jou wel met de echo/rontgen te zien of heb je ook een MRI moeten doen?

Mijne is wel 1x ingespoten maar alleen in het begin dus. Weet jij waar die van jou mee ingespoten is? (Als je dat bedoelt met perfusie)

Hij heeft nu ook beslag met zooltjes, krijgt over een paar weken zijn 3e paar en daarna gaan we proberen de zooltjes eronder weg te laten.

Bij de eerste controle na een aantal maanden liep hij nog niet helemaal zuiver. Maar 2 maanden daarna gelukkig wel en we zijn nu weer aan het opbouwen. Het opbouwen mocht zelfs al best snel omdat het geen pezen probleem was. Wij hebben wel alleen klinische controle gehad en ik moet terug komen als hij toch weer onzuiver gaat lopen of als ik twijfel. Een 2e MRI ter controle vond de dierenarts niet nodig omdat hij nu volledig functioneel is voor mijn doelen. (Buiten rijden, kleine sprongetjes, beetje dressuur)

Ik blijf het wel spannend vinden, het opbouwen gaat goed en hij lijkt er ook weer van te kunnen genieten, maar elk klein misstapje of iets dat ik voel (of denk te voelen) schiet ik meteen weer in een paniek modus. Of als iemand aan het kijken is terwijl ik rijd ben ik bang dat ze iets zien dat ik niet voel ofzo. Bochten vindt hij wel nog lastig nu, maar ik denk dat dat ook grotendeels een balans en scheefheid ding is na alle maanden niks doen, hij loopt namelijk zeker niet meer met het "slag in het wiel" of met zijn hoofd te knikken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:14

Ik heb echt een MRI moeten doen.. we hebben heel wat foute diagnoses gehad het afgelopen jaar (die geen extra schade hebben opgebracht gelukkig).
Ik weet niet 100% wat perfusie is haha dat zal ik doorhebben als de dierenarts op controle komt over 3 weken. Hij is wel ingespoten met bisfosfonaten.
Zooltjes zijn gelukkig niet nodig bij de mijne.
De DA in de kliniek zegt dat het 3 tot 6 maanden zal duren, met de grootste kans dat hij er op 4 maanden door is en we dan mogen opbouwen. Het belangrijkste is dat we elke maand verbetering zien. Gelukkig was dit tussen de vorige diagnose en de huidige al wel minder dus ik heb er wel goede hoop in!
Springen hadden we bij een vorige diagnose al afgeschreven, dus zelfs al mag het nu, houden we het op dressuurmatig rijden, wandelen en 1x om de 2 weken balkjes (zoals ik voor de blessure eigenlijk ook deed).

Dat paniekerige stuk herken ik heel goed.. hij heeft beter gelopen met infiltraties met cortisone, maar bij botoedeem geeft dit hoge pieken en diepe dalen. Hij was op een paar uur tijd terug knalmank. ‘s Ochtends perfect gereden, mijn 2 lesgevers die toevallig er allebei bij waren en niks gek zagen, en in de namiddag stokkreupel op de wei, wel enkel in draf. Ik durf hem zelfs niet aan de longe pakken met controles.
De mijne is nog jong, dus die mist sowieso balans en zoekt nog heel erg naar ontspanning, maar ik merk gelukkig direct of hij mankt nu